Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, bojangles said:

Jeg undres på om historikere klarer å greie ut hva som egentlig skjedde både i forkant av kokkens mars, hva som gjorde at marsjen stoppet opp og hva som evt. skjedde senere. 

 

Det er mulig Prigozhin faktisk bare var forbanna på Shoigu og Gerasimov og ikke Putin. Eventuelt fant nok Putin noe på ham. Tipper det hadde å gjøre med sikkerheten til familien eller folkene hans. Kanskje det tok Putin litt tid å ta dem til fange for å true dem.

 

45 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg ser frem til tragiske komedier / farse som The Death of Stalin

(review av filmen med mange utdrag av morsomme scener)

Vet ikke hvor lenge man må vente før det er greit? Noen vil si "too soon", men jeg vil se The Death of Putin i min levetid. Det må jo være enormt potensiale for en skikkelig bra film.


Jeg har Death of Stalin på DVD liggende et eller annet sted... må huske å se den :)
 

27 minutes ago, frohmage said:

Begynner å bli lenge siden Daniil postet noe på youtube-kanalen sin "Archives of 1420 by Daniil Orain"

Har han gått lei av å åpenlyst kritisere Putin?

 

Jeg så noe om dette. Jeg tror han gikk lei av å spørre folk spørsmål fordi det bare var det samme gamle om og om igjen, og folk ikke så ut til å evolvere i synspunkt. Han var nok også bekymret for sikkerheten sin vil jeg tro.

 

12 minutes ago, Dragavon said:

 

 

Ukrainerne har også tatt to av de nyeste T-90 modellene (M?) inntakte. Disse kommer rett av samlebåndet og inn på fronten, men uten besetninger som vet hvordan best bruke dem.

 

7 minutes ago, Dragavon said:

 

 

Flokkfugler har en tendens til å gjøre dette. Husker det var en begravelse til en ukrainsk soldat, hvor den ukrainske nasjonalfuglen begynte å følge etter gravfølget.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 


Journalist er kanskje å ta hardt i. Men han er fremdeles fri og i live, som er mer enn man kan si for mange. Mon tro om noen også holdt sin beskyttende hånd over ham. Det er litt rart at han ikke møtte konsekvenser, når man ser hvor lite som skal til for vanlige borgere uten millioner av YouTube-seere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.kyivpost.com/post/33014

Five Major Factors Why Russia’s Economy Is Verging on Chaos

Problem 1: Russia’s inflation is far higher than what is reported
Steve Hanke, a professor of economics at John Hopkins University says that Russia’s real inflation is closer to 27 percent – a figure that dwarfs Russia’s “official” inflation rate by nearly fourfold.

Problem 2: Russia’s labor force is in disarray
Aside from sending hundreds of thousands of men to die or be maimed in Ukraine, Russia has unwisely decided to begin deporting Central Asians.

Problem 3: Russia cannot always turn to China to be bailed out
Importantly, throwing away Western relationships for closer ties to Moscow makes no economic sense for Beijing

Problem 4: Russia’s population is much larger than Ukraine’s
Russia continues to require tens of thousands (1-2 millioner paramilitære faktisk) of soldiers domestically to prevent insurrections and to guarantee stability, while Russia is still heavily committed to ventures across Africa, Asia, and Latin America – meaning that not all of their military budget is spent on Ukraine.

Problem 5: Russian soldiers are not motivated
For Ukraine, waging a defensive war requires fewer troops than an offensive war. But perhaps more importantly, Ukrainians are fighting for their country’s very existence.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Journalist er kanskje å ta hardt i. Men han er fremdeles fri og i live, som er mer enn man kan si for mange. Mon tro om noen også holdt sin beskyttende hånd over ham. Det er litt rart at han ikke møtte konsekvenser, når man ser hvor lite som skal til for vanlige borgere uten millioner av YouTube-seere.

Takk for videoen, mann! Jeg visste ikke han hadde en annen kanal en gang. Enig i at det er rart han ikke ble håndtert tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 timer siden):

 

  •  

Mye positivitet fra disse.

Er "Willy OAM" på YouTube diskutert her tidligere? Har sett noen få av videoene hans, og på overflaten virker han å støtte Ukraina, men han virker også ensidig negativ til hva Ukraina gjør. I kommentarfeltet ser de fleste ut til å støtte Russland.

I denne videoen er han på nippet til å argumentere for at Russland skal få beholde områdene de har okkupert, men så sier han ting som tipper det litt andre veien igjen.

Han påstår at han har kontakter i det ukrainske forsvaret.

Noen som vet mer om denne karen? Hvor troverdig er han?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (44 minutter siden):

https://www.kyivpost.com/post/33014

Five Major Factors Why Russia’s Economy Is Verging on Chaos

Problem 1: Russia’s inflation is far higher than what is reported
Steve Hanke, a professor of economics at John Hopkins University says that Russia’s real inflation is closer to 27 percent – a figure that dwarfs Russia’s “official” inflation rate by nearly fourfold.

Problem 2: Russia’s labor force is in disarray
Aside from sending hundreds of thousands of men to die or be maimed in Ukraine, Russia has unwisely decided to begin deporting Central Asians.

Problem 3: Russia cannot always turn to China to be bailed out
Importantly, throwing away Western relationships for closer ties to Moscow makes no economic sense for Beijing

Problem 4: Russia’s population is much larger than Ukraine’s
Russia continues to require tens of thousands (1-2 millioner paramilitære faktisk) of soldiers domestically to prevent insurrections and to guarantee stability, while Russia is still heavily committed to ventures across Africa, Asia, and Latin America – meaning that not all of their military budget is spent on Ukraine.

Problem 5: Russian soldiers are not motivated
For Ukraine, waging a defensive war requires fewer troops than an offensive war. But perhaps more importantly, Ukrainians are fighting for their country’s very existence.

Beau of the Fifth Column har en video om Putins "følere" for å se om han kan få til en våpenhvile. Utnevnelsen av en tallknuser som forsvarsminister kan medført at tall faktisk ble kunst og at økonomen så hvor det bærer med økonomien, og at dette kanskje ikke går i lengden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 timer siden):


Hvem som helst kan bruke russiske taktiske atomvåpen uten autorisasjon. De har ingen sperrer.

Men for å avfyre strategiske raketter og ICBM må presidenten og forsvarsministeren være enige. Dessverre er det stort bare nikkedukker i Putins administrasjon, og den nye forsvarsministeren har null baller, og er økonom.

Dette scenario har jeg sett for meg også. Jeg har null tillit til noe som helst sikkerhetsaspekt ang atomknapper og kofferter når det skulle gjelde. Vi snakker om en mann som ingen andre rundt han tør å pipe imot. De blir i så fall likvidert.

Hvis en avfyrings-mekanisme skulle behøve forsvarsministerens fingeravtrykk er det vel lett for Putin å bare kappe finger/armen av. Trenger bare litt hjelp fra et par soldater for å holde han..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sovna said:

Dette scenario har jeg sett for meg også. Jeg har null tillit til noe som helst sikkerhetsaspekt ang atomknapper og kofferter når det skulle gjelde. Vi snakker om en mann som ingen andre rundt han tør å pipe imot. De blir i så fall likvidert.

Hvis en avfyrings-mekanisme skulle behøve forsvarsministerens fingeravtrykk er det vel lett for Putin å bare kappe finger/armen av. Trenger bare litt hjelp fra et par soldater for å holde han..


Tror det dreier seg om en kode, men det er jo ingen separasjon av makt eller fnugg av demokrati i Russland, så begge de to kodene har nok allerede Putin.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Biden fast bestemt på å ikke sende soldater til Ukraina

 

USAs president Joe Biden gjentok lørdag at han ikke har noen planer om å sende amerikanske soldater til Ukraina.

– Ingen amerikanske soldater kriger i Ukraina. Jeg er fast bestemt på at det skal forbli slik, men vi står sterkt sammen med Ukraina, sa Biden da han talte til avskjedsklassen ved den prestisjetunge krigsskolen West Point.

Han kalte Russlands president Vladimir Putin «en brutal tyrann» som «var sikker på at Nato ville splittes» etter invasjonen av Ukraina i 2022.

– I stedet er verdenshistoriens sterkeste forsvarsallianse sterkere enn noensinne, fortsatt Biden.

Han roste også USAs rolle i Midtøsten og påpekte at USA driver et «presserende diplomati» for å sikre en våpenhvile og få hjem gislene som holdes av Hamas.

– Takket være USAs væpnede styrker, gjør vi det bare USA kan gjøre, som en uunnværlig nasjon, som verdens eneste supermakt.

Men hva pokker? Hva er poenget med å vise russerne hånden hele tiden? Macron og de baltiske landene har skjønt det, de snakker offentlig om at det ikke er utenkelig at de setter styrker inn i Ukraina. De sier dermed ikke at de definitivt skal  sette inn styrker, men de utelukker det ikke. Dermed blir det litt opp til russerne og deres paranoia å tolke utsagnet, og da vet heller ikke russerne hvor langt de kan strekke strikken før Macron med venner sender styrker til Ukraina. 

Biden opptrer her litt som Tysklands Olaf Scholz. Tyskeren som er så redd for å gjøre feil at og er så redd for putin at han ender opp passiv og blir sittende rundt bordet med åpne kort. "Nei Tyskland vil aldri donere langtrekkende Taurus missiler til Ukraina". 

Og fra Biden: "Nei USA vil aldri sende styrker til Ukraina". 

Begge to har satt seg til ved pokerbordet og starter spillet med å vise sine kort til motspillerne. 

Det russland trenger er motstand. Og russland trenger uforutsigbarhet fra alle av Ukrainas støttespillere. Ingen kan vinne ved pokerbordet over tid om de er den eneste som spiller med åpne kort. 

Det er jo Bidens valg om USA skal inn i Ukraina eller ei, men kan ikke den mannen la være å kringkaste dette?

At USA er en uunnværlig nasjon? Det er vel ting som tyder på akkurat det ganske snart vil være historie. Både for at Europa selv tar militært ansvar og ruster kraftig opp, etter å ha sett og erfart at USA's handlekraft og støtte til sine allierte ikke er absolutt. At USA fryste Ukraina støtten fra august 2023 til april/mai 2024 pga kaos i eget hus vil nok bli husket av alle av usa's allierte i mange tiår fremover. I praksis er det jo også på toppen av alt usikkerhet om hva som skjer etter valget i usa.

Alt dette er nesten umulig å forholde seg til for allierte av usa og da er det både tryggere og mer forutsigbart å bare ikke kalkulere med USA lengre. Skulle de stille opp ved en krise blir det en bonus liksom, gjør de ikke klarer vi oss uten. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Men hva pokker? Hva er poenget med å vise russerne hånden hele tiden? Macron og de baltiske landene har skjønt det, de snakker offentlig om det ikke er utenkelig at de setter styrker inn i Ukraina. Det er jo Bidens valg om USA skal inn i Ukraina eller ei, men kan ikke den mannen la være å kringkaste dette?

At USA er en uunnværlig nasjon? Det er vel ting som tyder på akkurat det ganske snart vil være historie. Både for at Europa selv tar militært ansvar og ruster kraftig opp, etter å ha sett og erfart at USA's handlekraft og støtte til sine allierte ikke er absolutt. At USA fryste Ukraina støtten fra august 2023 til april/mai 2024 pga kaos i eget hus vil nok bli husket av alle av usa's allierte i mange tiår fremover. I praksis er det jo også på toppen av alt usikkerhet om hva som skjer etter valget i usa.

Alt dette er nesten umulig å forholde seg til for allierte av usa og da er det både tryggere og mer forutsigbart å bare ikke kalkulere med USA lengre. Skulle de stille opp ved en krise blir det en bonus liksom, gjør de ikke klarer vi oss uten. 

Europa blir rett og slett helt nødt til å ikke regne med USA lengre 😟 USA er blitt veldig uforutsigbart. Så vi er nødt til å snu oss i en retning hvor vi kan klare oss uten dem, men det blir hardt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...