Gå til innhold

TV 2 bryter med Canal Digital


Anbefalte innlegg

Det eneste CD gjorde var å flytte TV2 HD, TV2 Filmkanalen, TV Bliss og TV2 Nyhetskanalen fra fast pakke til valgfrie kanaler - noe de også gjorde for mange andre kanaler. Alle som har CD kunne velge disse akkurat som før - du kom nemlig med en påstand om at kundene mistet kanalene, noe som da blir feil. At TV2 stopper distribusjonen til CD er noe helt annet.

 

Nett-TV er ikke alternativ for mange - pga kvalitet på nett. Riks-TV har langt dårligere utvalg - og ja du får alle TV2 sine reklamefinansierte kanaler til en relativt høy pris (de koster 20 - 40 kr pr kanal pr mnd). Parabol er klart et alternativ, men Viasat har heller ikke alle TV2 kanalene i sin grunnpakke.

 

Det er ikke så mange i Norge som bor i borettslag, og hos de fleste er det en av kabelleverandørene som eier infrastrukturen. Dog finnes det unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3% tilfeldige tittere? Jeg vil tro 80% er et langt bedre anslag. Snipp, snapp, snute, så var innlegget ditt ute.

Hvis TV2s (tilfeldige) tittere øker med 80% pga kanal-plassering er det ikke mye å samle på uansett. :hrm:

Men jeg tror du er på vidda med tallet ditt..

 

Er godt mulig det, men jeg tror du er på månen med tallet ditt.

Lenke til kommentar

Altså, det er vel ikke noe problem om kanalen ligger på plass 80 eller 280. Det er faktisk bare ett ekstra trykk på fjernkontrollen. Det er jo bare å lære seg hvor den ligger så trykke seg dit via tallene.

Egentlig er brukergrensesnittet for bytte av kanaler så håpløst i barndommen enda, men man ser det bare ikke fordi man aldri har sett særlig mange gode alternativer.

 

Årsaken til at det er håpløst finner man enkelt ved å kjenne etter "hvor enkelt er det egentlig å hanskes med kanalene?", og man kan legge til enda mer kompliserende faktorer som i utgangspunktet er meget enkle (eller ønskelige om du vil), som f.eks. hvor enkelt er det å få oversikt over hva som går på de forskjelllige kanalene akkurat nå.

 

Da har jeg nevnt minst 2 viktige faktorer for brukerne. Man kan garantert komme på flere slike faktorer, og man kan kanskje få enda større kompleksitet, selv om ønsket ser veldig enkelt ut fra en brukers ståsted.

 

Implementasjonen blir utfordringen, og når pengene har gått til utvikling av HD-kanaler, og litt mindre til brukergrensesnitt så sier det seg selv at utviklingen på det sistnevnte går tregt.

Lenke til kommentar

jeg vil tro at det spørsmålet ville passet bedre i den tråden som tar for seg hvordan fjernkortrollen bør være

 

Hvordan ser du for deg en bedre måte å skifte kanaler på ?

Hvis man har alt fra10 til 100 kanaler så vil det være veldig tungvindt måtte bla opp elle ned med en kanal i gangen

( an kanal liste presentert på skjerme virker jo i utsynspunktet på den måten)

 

Det vil jo ikke være så mye bedre om man grupperer kanalene og velger en gruppe før man velger kanalen man vil se på

 

Nå kanalene er nummererte så ser jeg ikke noen andre måter velge dem dirket en taste kanalnumret

( dette kan jo også fungere med stemmen)

Lenke til kommentar

Temmelig store andeler av TV-seerne bryr seg nok om hvor kanalene ligger. Å flytte kanalene langt ned på lista gjør ganske utvilsomt at de blir mindre sett på. Mye tv-titting skjer etter innfallsmetoden.

Men da er det vel bare å legge de kanalene du vil ha i din egen liste https://kabel.canald...favorittlister/... Skjønner virkelig ikke problemet. Hvis du ikke gidder å sette opp det og kun ser på hva som tilfeldigvis går på de 2-3 første kanalene spiller det vel ingen rolle hvor ting ligger (og du kunne sikkert brukt tiden din til noe bedre uansett). Og fra en TV-produsents perspektiv har man vel seere fordi man lager/sender god TV, ikke fordi man ligger der eller der i en kanalliste?.... :hmm:

Fra mitt perspektiv er dette uproblematisk. For TV2 sitt perspektiv er det ikke det. Selvfølgelig får man seere fordi man lager god TV, men det hjelper ikke med verdens beste produkt om du ikke når ut. Når kanalene er "gjemt" i kanallisten, så blir det vanskeligere å nå ut.

 

Ikke når ut?.. Man når i hvert fall ikke ut til de 500.000 potensielle seerne ved å ikke sende der.

 

Kanallisten er jo bare en samling av hvilke kanaler som sendes, og når det begynner å bli flere hundre så opererer folk med egne lister.. det er vel få som gidder å "zappe" seg gjennom 10-talls kanaler for å komme til den man ønsker å se på eller memorere hvor de ligger. Og igjen, den evt. "tilfeldige" titteren som ikke vil se noe spesielt på TV.. han vil bare se ett eller annet.. vel det er et uproblematisk tap for en TV-stasjon vil jeg si. "Antall mennesker som følger TV2 sine sendinger har gått ned, men pga gunstig plass i kanallisten har tilfeldige tittere økt med 3%.. Hurra!!!" :hm:

 

Og hvis TV2 "mister" TV-seere fordi de har en eller annen "ugunstig" plass i kanaloversikten er det jo en merkelig reaksjon å fjerne seg totalt fra 500.000 seere.

 

Jeg ville hatt mye mer forståelse for et "del-av-grunnpakke eller ikke" argument. Der er det nok mulig å reellt "tape" seere. Den sutringa nå virker det skikkelig barnehage-stadie av..

 

Og for øvrig.. jeg er litt tvilende til at det er så mange som ser på TV ved bare å skru på og se på det første og beste man blir servert. Med et såpass variert TV-tilbud man etterhvert begynner å få og så mange kanaler tilgjengelige tror jeg folk er mer bevisste og kritiske til hva de velger å bruke TV-tiden sin på...Men mulig det er helt feil. Uansett.. beste strategi for et TV-selskap er å lage/sende gode programmer folk vil se på.

Jeg synes man også bør kunne kritisere kanaltilbyderne (Canal Digital) for ikke å tilby noe annet enn kanallister som inngangsportal til å velge kanalen man ønsker kikke på (der og da!!).
Lenke til kommentar

jeg vil tro at det spørsmålet ville passet bedre i den tråden som tar for seg hvordan fjernkortrollen bør være

 

Hvordan ser du for deg en bedre måte å skifte kanaler på ?

Hvis man har alt fra10 til 100 kanaler så vil det være veldig tungvindt måtte bla opp elle ned med en kanal i gangen

( an kanal liste presentert på skjerme virker jo i utsynspunktet på den måten)

 

Det vil jo ikke være så mye bedre om man grupperer kanalene og velger en gruppe før man velger kanalen man vil se på

 

Nå kanalene er nummererte så ser jeg ikke noen andre måter velge dem dirket en taste kanalnumret

( dette kan jo også fungere med stemmen)

Ærlig talt er jeg nok ikke kompetent nok til å svare på spørsmålet ditt fullt ut. Men jeg forsøker sånn litt i startgrop-modus.

 

Egentlig burde selskaper som ønsker en kundemasse stå for utviklingen, og lytte til brukere. Kan hende få har klaget på at fjernkontrollen som er den i dag foretrukne innfallsvinkel til brukergrensesnittet, er en FOR DÅRLIG løsning.

 

Nå:

1. Jeg kan tenke meg en bilde-i-bilde med levende visning av samtlige kanaler side per side-visning (thumbnail-video). Det krever klart en del av en tuner for å kunne ta inn så mange i Live-sending. Samtidig vil pixelstørrelse ganger pixelstørrelse, samt kanskje en dose komprimering gjøre det enkelt for prosessoren å få vist dette. Kanskje prosessorene ikke er skalert for en slik jobb, men jeg tipper tunerbiten kan være den største bøygen.

 

2. Iphone-tilnærming / Android (med flere plattformer) for å bruke mobiltelefon som fjernkontroll. Tenk bare så enkelt man bytter fra MP3-fil til MP3-fil i avspilling, eller fra foto til foto eksempelvis. Her skjer det allerede noe, tror jeg, og det vil nok skje mye på App-siden.

 

3. På gaming-konsoller ser man en rivende utvikling hvor man bruker kroppens bevegelser, øynenes fokuspunkt, eller hva det måtte være/bli.

 

4. Til slutt vil implementasjon, kostnader, betalingsvillighet, konkurransefortrinn, hard konkurranse på det å servere noe nytt - f.eks. med hensyn på kanalvalgfrihet og konkurranse fra internettstreaming bety mye for hver enkelt aktør.

 

Det skjer nok noe utvikling, men med smarte hoder kan nok utviklingen gå noen kvantesprang ganske kjapt, fordi "vi" ligger etter i utvikling.

Endret av G
Lenke til kommentar

du har da gitt meg et bra svar.

 

1: det vil i praksis si gruppering av kanalene. det er fint hvis man vil ha oversikten over kanalene.

noen dekodere har også muligheten til vise flere kanaler samtidig

man får likevel en begrensing i hvor mange kanaler man kan vise samtidig

jeg vil gjette at det å vise flere en 16 ruter vil by på problemer

 

2. det kommer nok

 

3 se på hvordan smartv fungerer. har kan man bruke handen eller stemmen til styre tven

her er det ikke mange typer bevegelser som fungerer:

og hvis man skal skifte kanal så kan man bare blar en kanal ( opp eller ned ) i gangen.

Det er dog mulig at enkelt har funne på noe som fungerer bedre

 

Om man skal taste inn tall ved hjelp av et virtuelt tastaur på skjerme så går det tregere en tasten på fjernkontrollen

 

når det gjelder hand styringen så er det kanskje en ide med fler typer bevegelser knyttet opp mot flere funksjoner.

velg,høyre, venstre opp og ned blir for dårlig her

 

 

4: noe spesielt du tenker på her ?

Lenke til kommentar

du har da gitt meg et bra svar.

 

1: det vil i praksis si gruppering av kanalene. det er fint hvis man vil ha oversikten over kanalene.

noen dekodere har også muligheten til vise flere kanaler samtidig

man får likevel en begrensing i hvor mange kanaler man kan vise samtidig

jeg vil gjette at det å vise flere en 16 ruter vil by på problemer

 

2. det kommer nok

 

3 se på hvordan smartv fungerer. har kan man bruke handen eller stemmen til styre tven

her er det ikke mange typer bevegelser som fungerer:

og hvis man skal skifte kanal så kan man bare blar en kanal ( opp eller ned ) i gangen.

Det er dog mulig at enkelt har funne på noe som fungerer bedre

 

Om man skal taste inn tall ved hjelp av et virtuelt tastaur på skjerme så går det tregere en tasten på fjernkontrollen

 

når det gjelder hand styringen så er det kanskje en ide med fler typer bevegelser knyttet opp mot flere funksjoner.

velg,høyre, venstre opp og ned blir for dårlig her

 

 

4: noe spesielt du tenker på her ?

Litt rart ordlagt av meg kanskje. Jeg tror konkurransen kommer til å bli hard, når den første av aktørene tar grep, så blir de andre tvungne til å følge etter. Men, om det får en slik ønsket effekts som jeg håper på vet jeg jo ikke, fordi det er mange andre ting en brukergrensesnittet vi velger tilbyder etter.

 

Man ser jo hvor populær Iphone som telefon ble sånn ganske plutselig, og så følger Android etter, og nå forsøker Windows seg med noen "fliser". Jeg tror brukergrensesnittet er høyst undervurdert!

 

En tilbyder vil ha vanskelig med å holde tritt, det spår jeg, fordi det er såpass mange ting i utviklingen å skulle holde orden på, og å skulle utvikle. Passiviteten vi ser i dag bekrefter ihvertfall for meg, dette.

 

Vi får straks noen internett-streaming selskapers produkter å kjøpe. Noe vil helt klart skje i etterdønningene av det. Neppe i forkant, selv om man ser at filmleie er noe som har kommet allerede, og ymse forsøk på å tilby noe streaming (hos Viasat f.eks.) har skjedd. Dette er nok bare en begynnertilpassing hos f.eks. Viasat.

 

Full kanalfrihet synes jeg ser langt vekk ut enda, dessverre. Folk går i vanesporene sine, og aktørene kan fortsette delvis som før. Og hver gang en liten nyhet kommer, så blir sikkert folk kjempeimponerte, og forteller naboen sin det nye de har fått tilgang på.

Lenke til kommentar

Nå har jo Apple diktert en del ting på brukergrensint .

Det er ting som tilsynelatende funger hvis man holder seg til Apple hele veien.

 

Her blir det ofte slik at de andre hermer etter Apple , men Apple stort sett går for sine særløsninger

 

Hvis man derimot skal lagge ett felles system så har man mange utfordringer først

Da er det ikke nok at alle skal følge Apple hele tiden

 

 

Selv har jeg Altibox. Det kan ligne litt på Canal digital sitt system , men er likevel forskjellig.

 

Problemet er jo at hver tilbyder vil gjøre tingene på sin måte.

Da er det ikke helt enkelt å bytte hvis man er misfornøyd

 

Når det gjelder fritt kanalvalg ( som var årsaken til bråket ) tviler jeg for at det kommer til bli helt fritt

Ikke mist på måten NRK er tvunget gjennom

 

Selv om det finnes flere løsninger for dette kanalvalget så ender man for med at et hel fritt valg blir dyrere enn om man velger fate kanalpakker enten det er hos Canal Digital eller hos noen andre

 

Når det gjelder nedlasting eller filmleie så sitter jeg med det inntrykket at det er så forskjellig hos de forskjellige aktøren at man vil gå glipp av noe uansett

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå har jo Apple diktert en del ting på brukergrensint .

Det er ting som tilsynelatende funger hvis man holder seg til Apple hele veien.

 

Her blir det ofte slik at de andre hermer etter Apple , men Apple stort sett går for sine særløsninger

 

Hvis man derimot skal lagge ett felles system så har man mange utfordringer først

Da er det ikke nok at alle skal følge Apple hele tiden

 

 

Selv har jeg Altibox. Det kan ligne litt på Canal digital sitt system , men er likevel forskjellig.

 

Problemet er jo at hver tilbyder vil gjøre tingene på sin måte.

Da er det ikke helt enkelt å bytte hvis man er misfornøyd

 

Når det gjelder fritt kanalvalg ( som var årsaken til bråket ) tviler jeg for at det kommer til bli helt fritt

Ikke mist på måten NRK er tvunget gjennom

 

Selv om det finnes flere løsninger for dette kanalvalget så ender man for med at et hel fritt valg blir dyrere enn om man velger fate kanalpakker enten det er hos Canal Digital eller hos noen andre

 

Når det gjelder nedlasting eller filmleie så sitter jeg med det inntrykket at det er så forskjellig hos de forskjellige aktøren at man vil gå glipp av noe uansett

Konkurransen kan utjevne forskjellen på hvordan ting gjøres. Det mest populære alternativet vil vinne terreng, og de andre må nesten velge å følge eller tape.

 

Jeg tror (til det markert i blått) at prisene i starten kan få en slik betalingsmodell med dyre enkeltkanaler, men på sikt vil konkurransen slipe vekk de stygghøye prisene. Populære kanaler vil sannsynligvis bli rimeligere enn de noe mer eksotiske kanalene (ideelt sett), men også der kan jo distributøren utjevne prisene litt så de ikke blir så ekstremt forskjellige fra hverandre.

Lenke til kommentar

tja. om det skjer så kommer det å ta en stund .

 

Nå har jo riks tv ved flere ganger reklamert med fordelen de har fremfor CD

Det siste er at de ihvertfall har alle TV2 kanalene

så spørs det hvilket utslag det vil gi

 

Problemet er jo den monopol situasjonen alle beboerne et borettslag sitter med.

Der har jo borettslaget bestemt og fått til avtaler med et selskap , som oftest Canal digital

Det er ikke noe de endre på over natta

 

Streng tatt er de fleste systemene ikke direkte sammenlignbare med hverandre heller.

f.sk så vil riks tv være en gods alternativ til CD men man har ikke de samme mulighetene enda

Altibox,Get og CD kabel tilbyr også Internett

Lenke til kommentar

Godt poeng det der med internett som faktor folk vurderer når de velger.

 

Borettslag er et unntak, og det er mange sider ved nettopp borettslag. Ser at det hevdes det er få borettslag-beboere i Norge.

 

Borettslag har også en vidt forskjellig sammensetning. Noen borettslag har et relativt høyt antall eldre beboere, og der vil nok en ung person som ønsker det heftigste av internett være prisgitt fellesskapets beslutninger i valg av tilbyder.

 

I dag kan man få bra internett over telelinjen, og dersom en slik ung person er villig å betale utenom felleskapet så kan han (hun) få til TV eller hva det må være gjennom internett.

 

F.eks. en ADSL-tilbyder som Nextgentel serverer TV streamet i bredbåndet. Tror du får tuner og det hele slik at det oppleves nokså likt andre tilbydere som parabol-TV, kabel-TV.

Endret av G
Lenke til kommentar

Altibox satser bare på fiber . der får man alt over fiberkabelen

Da har man også samme hastighet til både nedlasting og opplasting

 

De fleste som tilbyr internert over den "gamle" kobberkabelen , telefonlinjen o.s.v har veldig lav opplasting .

så lav hastighet at enkelte har valgt raskere nedlasting en de trenger kun for få akseptabel opplasting hastighet

 

Man kan få tilgang til de samme kanalen , men grunnpakken vil veiere en del

viasat har de fleste viasat kanelene i grunnpakken

CD har andre kanaler , men noen er de samme

f,eks gar man fra CD til viasat ( som satser på parabol ) så blir alle kanalen fra Discovery bytet ut med andre Discovery kanaler

hoved kanalen til Discovery bli f,eks byttet ut med Explorer fra viasatt .

 

Her er det ikke alle som helt skjer forskjellen på disse selv om den er ganske stor

 

Noen borettslag har også restriksjoner på kunne bruke andre tilbydere når det gjelder tv og Internett .

Dette kan skape lit problemer for enkelte av dem som bor der

 

og da er man kommet til spørmålet om man kan bruke noen andre en CD som tv tilbyder der man bor ?

Lenke til kommentar

Noen borettslag har også restriksjoner på kunne bruke andre tilbydere når det gjelder tv og Internett .

Dette kan skape lit problemer for enkelte av dem som bor der

 

og da er man kommet til spørmålet om man kan bruke noen andre en CD som tv tilbyder der man bor ?

Sikkert et godt poeng det. Men, kan de nekte deg å ta det via telelinje, og du trenger kanskje ikke en gang fortelle dem at du gjør det. Innenfor leiligheten din, kan du foreta deg omtrent hva som helst, så sant dette ikke er til ulempe for andre som bor der. Du kan til og med bytte lås til din ytterdør, og det kan de ikke si noe på!

Endret av G
Lenke til kommentar

Man kan ta det via telelinjen vist den er lagt opp for telefon fra før eller man kan også bruke trådløst hvis man for tilstrekkelig hastighet.

Noen ganger må man likevel strekke nye kabler og hva blir da den ekleste løsningen ?

i de fleste tilfeller vil det være en langt bedre løsning å bruke tv kabelen.

 

Men da er man også låst til det selskapet som bruker disse kablene

 

Canal digital/ Telenor : TV og Internett

Telenor ( medeier i canal digital) : Internett via telefonkabelen

 

Alle andre krever egne løsninger

her kan man få telefon via Internett i stedet

 

Har man kabel så er det også enklere å benytte seg av alle tjenestene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde faktisk nyheter på opptak i fra klokken 7 i morges til 11.30. Var selv på en av sendingene på tv2 nyhetene i går og ønsket å få sett det selv, men uten å vite når det eventuelt ville dukke opp igjen så valgte jeg å ta opp i flere timer.

 

Opptaket var som det skulle i den perioden. Jeg spolte raskt igjennom, og så ikke noe uvanlig da. Mulig det er feil tidspunkt eller at de eventuelt har gjort det i deler av landet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...