Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Her har man noen gode eksempler på hvor kult det er med NFC:

 

<snipp>

Sukk...6 minutter og 17 sekunder med dårlig planlagt, uredigert amatørvideo...for hva? Jo, man fikk vite at disse små NFC-lappene kunne holde 56kB informasjon....eller var det 56 bytes...var visst vanskelig å bestemme seg.

Dessuten fikk vi se et strålende eksempel på hvor "kult" det er med NFC, da han programmerte en lapp til å slå av/på Wi-Fi, slik at han kunne klistre den ved siden av døren. Wow...tenk å måtte ta opp telefonen for å slå av Wi-Fi hver gang man går ut, og måtte passe på dette i tillegg til nøkler, penger, sekk, paraply og alt annet man skal huske i det man forlater hjemmet? Strømbesparende, visstnok. Jaja...hvorfor ikke heller kjøpe en telefon som klarer å styre stømforbruket, slik at man ikke trenger bry seg med om Wi-Fi er på? Selv min gode gamle 1. gen iPhone fikser jo slikt selv...

 

I nyeste Spotify til Android kan du nå dele sanger via NFC, ta en sang fra spillelisten din , hold den mot en annen mobil med NFC og sangen overføres trådløst

I teorien høres jo det morsomt, ut, om enn temmelig unyttig. Sånt som man kanskje gidder prøve to ganger, fordi det er nytt...

I praksis så fungerer det (selvsagt) ikke slik...det er den gamle visa med Android...så hvis du er så heldig å finne en som har en kompatibel telefon, med NFC innebygget, og med NFC påslått, med riktig versjon av Android, og med Spotify installert, så kan det muligens gå til omtrent slik, dersom ting virker:

"Initially, we tried to exchange a specific track (between the GSIII on Android 4.0 and a Galaxy Nexus on Jelly Bean), with the music playing on one phone. Holding them back-to-back did bring up the regular Android Beam option, but nothing came through to the other device; however, when we did the same with an album, that listing subsequently popped up on the second phone.

It seems that, right now, only full album records can be swapped between phones via NFC, not specific tracks, though that’s still better than nothing."

http://www.slashgear...ds-on-06246199/

 

Hmmm....kanskje like enkelt bare å fortelle vedkommende hva den fine låta heter først som sist? Du vet, snakke sammen, på vanlig folkelig vis? ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir spennende om telenor og netcom kjører på med denne HD voice støtten. Har jo vært snakk om noe slikt en stund. Og siden iPhone 5 støtter det, kanskje andre også?, så blir det kanskje fart på sakene. Bedre tale hadde jo vært ett steg i rett retning angående talekvalitet. Der har det jo ikke skjedd så veldig mye de siste 5-6 årene.

Pfft....hva skal man med bedre talekvalitet når man snakker i telefonen, når man heller kan klistre fine NFC-lapper som ikke gjør noe nyttig rundt omkring? :p

Lenke til kommentar

Apple kjører safe, de har hatt og har fremdeles en abnorm stor suksess med iOS med iPhone, iPad og delvis fremdeles også iPod. De vil ikke forandre på for mye i fare for å miste brukere..

 

Det er jo forståelig, men samtidig veldig trist da dette er veldig ulikt Apple fra tidligere, husker fremdeles når Steve Jobs annonserte første iPod Nano som tross alt ERSTATTET det som var verdens desidert mest solgte MP3-spiller på den tiden, nemlig iPod Mini.

Tja, hva gjorde iPod nano som ikke iPod mini gjorde? (Bortsett fra at iPod mini var ganske crappy, mens iPod nano ikke var det.) Det var svært liten forskjell i funksjonalitet egentlig, så vidt jeg husker. ;)

 

Hva forventer man egentlig av en oppgradert telefon, bortsett fra "mer av det samme"? Er det ikke stort sett "mer av det samme" vi har sett i alle Android-telfoner som har blitt lansert det siste året? Er det ikke stort sett "mer av det samme" vi har fått i alle Mac-oppgraderinger de siste 10 årene? Er det ikke typisk for Apple at de er i stand til å utelate ting som "alle andre" synes de må inkludere, fordi Apple ikke ser hensikten med det? Har det skjedd noen teknologiske kvantesprang relatert til mobiltelefonverdenen i det siste, som tilsier at man skulle forvente noe annet enn det Apple leverte på en så ypperlig måte?

 

Det eneste oppsiktsvekkende jeg kan huske å ha sett i mobilverdenen det siste året er Nokias 41 megapixel mobilkamera - riktignok kombinert med en ellers utrolig klumpete, uelegant og for det meste ubrukelig telefon, bare for å understreke Nokias tilsynelatende uendelige tragedie...

 

iPhone 5, og måten den er utviklet og foredlet på, er etter min mening veldig typisk Apple, slik jeg har kjent dem siden forrige årtusen. Et utrolig raffinert og riktig perfeksjonert produkt, rett og slett.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPhone 5 og One Call

 

One Call er ute med informasjon om iPhone 5 og more importantly, Nano SIM-kortet som kreves. De vil få SIM-kort på lager før 28. september, så det er bare å følge med på "Mine Sider" så vil man etter hvert få bestilt nytt SIM-kort. Vil tro det vil koste det samme som et nytt SIM-kort i dag, 129,-.

har one call begynnt å ta betalt for sim kort ?

Jeg har fått mange sim kort av dem og nå telenor(bedriftskunde9 uten å ha betalt 5 øre

Lenke til kommentar

Tags er kanskje det dårligste eksempelet på bruk av NFC. Jeg var på en messe kalt Cartes i Paris i fjor vinter og fikk se ganske så mange fler og nyttige bruksområder, men det kommer til å ta litt tid før vi får se de i praktisk bruk, spesielt her i landet.

 

Et prosjekt som allerede er i gang er vel på Geilo eller Gol (husker ikke hvilket) hvor de har fått betalingsterminaler i butikkene som bruker NFC. En del av innbyggerene har fått utdelt Galaxy Nexus som de da bruker til å betale i butikken. Og det er nettop slike ting at NFC vil komme til å ta over. Prosjektet er satt i gang av Google og bruker Google Wallet funksjonen for betaling.

 

NFC bruker en teknologi kalt Mifare og dette finnes i ting vi bruker i dag, men som ikke sitter i telefoner. Busskort f.eks bruker ofte mifare chips for å lese av kortet "trådløst". I fremtiden vil nok mange av plastkortene vi bruker til f.eks adgangskontroll, nøkler (hotellrom f.eks), busskort, bankkort osv. bli erstattet av at vi bruker telefonen. Når NFC blir standard kan bedrifter spare tusenvis av kroner hvert år ved å slippe å produsere idkort o.l. siden "kortet" kan programmeres inn i telefonen.

 

Videre ser de også på å bruke NFC for å låse opp/starte bilen (istedenfor nøkkel). Det har også blitt prøvd ut å bruke NFC som bestillingssystem på restauranter. Man setter seg da ned ved bordet, holder telefonen over brikken på bordet og får opp en app med menyen. Du bestiller og de som driver stedet får da beskjed om hva du har bestilt og kommer til bordet, ingen mer knipsing på kelneren :p Det kommer også NFC systemer til selvbetjente butikker der du har åpen en app og går rundt og tagger de varene du skal handle. Istedenfor å samle varene i kurv putter du de rett i posen og scanner bare av telefonen igjen ved kassen og betaler.

 

Noen flyselskaper har såvidt begynt å ta i bruk NFC for booking, boarding pass osv. Mange billetter (f.eks fly, hotell, konserter o.l.) kan/kommer også til å bli erstattet av NFC.

 

Mange av disse teknologiene er ikke bare i prototype/demo stadiet, mye er allerede på vei ut i markedet så NFC er definitivt en aktuell teknologi.

 

At apple velger å sverge til Passbook er greit nok og er vel noe ala det samme som NSB bruker i sin app (du kjøper billett og viser bare en QR kode for å få den lest av konduktør). Man kan få NFC i telefoner selv om det ikke er støttet natively, men det er litt naivt av Apple og tro at NFC ikke vil bli en utbredt løsning når det allerede er på vei ut flere steder.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mulig at NFC blir viktig i fremtiden. Det at Apple ikke inkluderte NFC på iphone 5 er synd, for de som står bak NFC. For kundene sin del så blir nok de færreste berørt.

 

You got it ! :)

 

NFC er så langt ikke utbredt nok til at det er noe vits. NFC er kanskje fremtiden, men "man trenger ikke flyplasser når det ikke finnes fly".

Endret av Hunterra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I nyeste Spotify til Android kan du nå dele sanger via NFC, ta en sang fra spillelisten din , hold den mot en annen mobil med NFC og sangen overføres trådløst

Er det ikke enklere å bare velge "del med personen" i spotify appen? ;)

 

Når det gjelder NFC så er det greit å slippe å være med på alle pilotprosjektene som kjøres rundt omkring og vente til det blir en gjennomarbeidet standard med god tilgjengelighet. Det er rimelig lenge siden Telenor sjefen kjørte reklamefilmen på TV og det vil fortsatt ta lang tid før dette er godt etablert.

 

Når det gjelder "Kjøpe eller ikke kjøpe" så er jeg litt usikker. Med iOS5 så begynte jeg å merke at telefonen ble litt tregere på enkelte ting og frykter det samme med iOS6 samt at en del funksjoner i iOS6 ikke blir med på hverken 4S eller 4 og sistnevnte blir mest begrenset.

 

Jeg får ta meg litt mer tid denne gang og se om 4ern (min første iPhone som var god nok til å vurdere et kjøp) fortsatt vil gjøre jobben godt nok til det skjer noe som er mer riktig å kaste 5.000-6000,- på. Hverken S3, OneX eller iP5 føler jeg rettferdiggjør dette nå. Jeg får se hvordan reviews og andre tilbakemeldinger former seg etterhvert.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med å bestemme meg hvorvidt jeg skal kjøre noen form for beskyttelse på iPhone 5, eller ikke... Kjørte beskyttelse på min iPhone 4 i begynnelsen, med Steinheil Ultra Clear skjermbeskytter fra SPIGEN.com og heldekkende beskyttelse rundt.

 

Skjermbeskyttelsene fra Steinheil er fantastisk gode, Ultra Clear variantene er det desidert beste jeg har vært borti når det gjelder beskyttelsefilm til telefoner, uten tvil. Og jeg har vært borti et par for å si det sånn, ting som Zagg HD kan du bare glemme om du sammenligner med Steinheil sine. Fantastisk god kundeservice fra Spigen også så når jeg først klarte å rote det skikkelig til med en film så sendte de liksågreit nye til meg helt gratis.

 

 

Problemet er bare det at uansett hvor god film du måtte finne, så vil alltid skjermen være bedre uten. De som påstår noe annet tar rett og slett feil... Det er nok mange som ikke er like kresne og prippen som meg så de ikke nødvendigvis opplever gode filmer til skjermen som noe problem, men for meg så beholdt jeg filmen på i et par måneder før jeg fjernet den og det er og blir bedre uten om du tenker på bildekvalitet, gli følelse over skjermen osv osv.. Selv de beste beskyttelsesfilmene der ute vil ikke klare å overgå det å navigere og se direkte på skjermen.

 

 

Ergo etter et par måneder endte jeg opp uten beskyttelse på skjermen, og det tok enda kortere tid før jeg fjernet den heldekkende beskyttelsen jeg hadde rundt telefonen. Jeg hadde to stykker, en fra Switcheasy som har god kombinasjon av morsomt og unike design og byggekvalitet, mens jeg også skaffet en bedre en fra Spigen.com som så mer stilren ut og var i veldig godt materiale. Dette kan jo ikke sammenlignes med diverse Belkin og annet ræl du finner på Eplehuset osv.. Problemet var bare det at disse gjør telefonen en god del tykkere og massiv, også føles jo ikke akkurat silikon, eller andre materialer like bra som glasset og aluminiumen til selve telefonen, så i all hovedsak så gjør jeg altså telefonen tykkere, mer massiv og tyngre samtidig som jeg degraderer kvalitetsfølelsen til telefonen... Tok altså ikke lange tiden før beskyttelsen var kastet til siden og jeg har nå i ca 1.8år brukt min iPhone 4 helt ubeskyttet, men jeg har tegnet mobilforsikring på den for å være trygg mot tyveri og eventuelle kritiske uhell.

 

 

Den har gått i bakken en god del ganger, innendørs på parkett og veggtilvegg teppe så har det aldri vært noe problem, den har aldri vært i nærheten av å få så mye som en liten skramme, et par ganger i asfalten ute derimot og ned på fliser så har det blitt noen merker her og der, som naturligvis irriterer litt men ikke så mye at jeg har brydd meg i lengden. Så det har overhode ikke vært noe problem for min del å kjøre uten beskyttelse på iPhone 4.

 

 

Nå kommer jo iPhone 5 med ganske så forbedret design om vi tenker på levetid og robusthet, de har byttet ut det mest sensitive med iPhone 4 og 4S designet, nemlig glasset på baksiden av telefonen og dette er byttet med aluminium og min erfaring fra MacBook Pro og iPad er at aluminium tåler MYE, du kan fort ende opp med en ripe eller to men du skal være maksimalt uheldig om du mister aluminium i bakken så hele greia går i stykker. Skjermen foran er dog trolig blitt hakket med sensitiv med tanke på at panelet ikke lenger er beskyttet av et tykt lag med herdet glass, det er dog et tynnere lag med Corning Gorilla glass.

 

 

Så er jo det store spørsmålet, skal jeg gidde å vrappe noe rundt min kommende iPhone 5, eller skal jeg kjøre den helt naken fra dag nr1? Det som er situasjonen siden jeg skaffet min iPhone 4 er jo at du i disse dager fint kan skaffe deg beskyttelse av veldig, veldig bra materiale, det koster litt men jeg kan jo nå faktisk få beskyttet en iPhone 5, med aluminium som ikke bygger så alt for mye, ikke veier mer enn knapt et par gram og som gir telefonen et skikkelig unikt utseende.

 

Har blant annet sett på Element Case og om de lever Vapor Pro serien til iPhone 5 så kan jeg jo kjøre noen skikkelig kule, stilrene og unike fargekombinasjoner i ren aluminium som knapt veier noe som helst så jeg kan ende opp med en iPhone 5 som ikke er kliss like alle andre der ute, vekten går ikke noe særlig opp og det gir faktisk endel beskyttelse da oddsen for at noe skal slå direkte opp i bakenden (aluminiumen) eller skjermen er redusert en god del da Vapor Pro gjør sånn at det bygger opp litt både foran og bak så når du legger telefonen på bordet så berører du den beskyttende aluminiumen og ikke selve telefonen.

 

 

Så var det hvorvidt man gidder å investere i dette, om det vil gi noe fornuftig form for beskyttelse eller om man bare skal kjøre telefonen plain og naken.. Det er jo ikke akkurat sånn at telefonen ikke ser bra ut i utgangspunktet, men det er alltid litt stas å kunne beholde byggekvaliteten og kvalitetsfølelsen til telefonen, samtidig som du kan få et stilrent og unikt design som ikke alle andre har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men i følge noen av artikkelkommentarene tar amobil feil. Norge er ikke blant de første lanseringslandene, derfor åpner også forhåndssalget senere i norske Apple Store. Høres fornuftig ut, mener det er slik det har vært tidligere i allefall.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

har one call begynnt å ta betalt for sim kort ?

Jeg har fått mange sim kort av dem og nå telenor(bedriftskunde9 uten å ha betalt 5 øre

 

Aldri bestilt ekstra SIM-kort fra de, så jeg aner ikke om de var gratis før eller ikke.

 

post-70615-0-76503300-1347617262_thumb.png

Hvordan trives du med one call. Ser de har noe som heter one call fri, og det frister veldig

Hadde bare godevting å si om one call, måtte ut for 3 år siden da jobben tok seg av telefonregningene, så da ble det telenor( som og one call har nett på)

Så mine minner er topp topp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...