Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par ting med iP4 som gjør at oppgradering strengt tatt ikke er nødvendig:

 

- Batteritiden

På min nå 50mnd gamle og meget godt brukte iP4 så har ikke batteriet blitt merkbart dårligere.

Dette overasker meg veldig i positiv retning da ingen telefonprodukter jeg har hatt gjennom 20 år har klart så lang bruk uten at jeg merker betraktelig degradert batteri fra 1 år og videre. Så hva skal man med utskiftbare batterier når det føles like godt etter 50mnd aktiv bruk?

 

50 måneder er over 4 år, eller ca. da iPhone 3G kom ut i Norge. iPhone 4 kom vel for bare et par år siden (24 måneder)?

Endret av marfo83
Lenke til kommentar

Et par ting med iP4 som gjør at oppgradering strengt tatt ikke er nødvendig:

 

- Batteritiden

På min nå 50mnd gamle og meget godt brukte iP4 så har ikke batteriet blitt merkbart dårligere.

Dette overasker meg veldig i positiv retning da ingen telefonprodukter jeg har hatt gjennom 20 år har klart så lang bruk uten at jeg merker betraktelig degradert batteri fra 1 år og videre. Så hva skal man med utskiftbare batterier når det føles like godt etter 50mnd aktiv bruk?

 

50 måneder er over 4 år, eller ca. da iPhone 3G kom ut i Norge. iPhone 4 kom vel for bare et par år siden (24 måneder)?

 

IPhone 4 kom ut i 2010 så det må være noe galt med utregningen til Theo343. Er ikke spesielt imponert over batteritiden til min iPhone 4, spesielt ikke etter oppgradering til 5.1. Må stort sett lade den hver dag. Men det er jo sånn det er med de fleste smart telefoner, de spiser strøm med alle sine funksjoner.

 

Men på den andre siden, batteriet har nok ikke tapt seg mye siden jeg kjøpte telefonen.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Da mååå det altså bli bestilling fra apple.no, da. Lurer på om de starter salg før den 28. Kjedelig hvis jeg må vente på treig leveranse.

 

Sendte mail til talkmore og spurte når de får inn nano-sim, og de sa de får det i løpet av september. Men jeg veit jo ikke om jeg trenger det den 28. eller to-tre uker seinere.

Lenke til kommentar

Da mååå det altså bli bestilling fra apple.no, da. Lurer på om de starter salg før den 28. Kjedelig hvis jeg må vente på treig leveranse.

 

Sendte mail til talkmore og spurte når de får inn nano-sim, og de sa de får det i løpet av september. Men jeg veit jo ikke om jeg trenger det den 28. eller to-tre uker seinere.

Ta saksa fatt :)

Lenke til kommentar

Da mååå det altså bli bestilling fra apple.no, da. Lurer på om de starter salg før den 28. Kjedelig hvis jeg må vente på treig leveranse.

 

Sendte mail til talkmore og spurte når de får inn nano-sim, og de sa de får det i løpet av september. Men jeg veit jo ikke om jeg trenger det den 28. eller to-tre uker seinere.

Da jeg kontaktet talkmore sa de at de får det løpet av september og tilbød seg å legge mg på Lise fr å få sendt det umiddelbart når det kommer. Knall kundeservice!

Lenke til kommentar

Da mååå det altså bli bestilling fra apple.no, da. Lurer på om de starter salg før den 28. Kjedelig hvis jeg må vente på treig leveranse.

 

Sendte mail til talkmore og spurte når de får inn nano-sim, og de sa de får det i løpet av september. Men jeg veit jo ikke om jeg trenger det den 28. eller to-tre uker seinere.

Ta saksa fatt :)

 

 

Lenke til kommentar

Da mååå det altså bli bestilling fra apple.no, da. Lurer på om de starter salg før den 28. Kjedelig hvis jeg må vente på treig leveranse.

 

Sendte mail til talkmore og spurte når de får inn nano-sim, og de sa de får det i løpet av september. Men jeg veit jo ikke om jeg trenger det den 28. eller to-tre uker seinere.

Da jeg kontaktet talkmore sa de at de får det løpet av september og tilbød seg å legge mg på Lise fr å få sendt det umiddelbart når det kommer. Knall kundeservice!

 

Fikk samme svaret, at de kunne sende det til meg inaktivt så snart de får det inn. Men hvis jeg får simkortet til den 28. (og det blir aktivert da, mens det gamle blir deaktivert) og det tar to uker før telefonen kommer fra apple, så sitter jeg med andre ord uten en fungerende telefon i to uker.

Lenke til kommentar

Min gamle 3GS byttes ut av en enkel grunn: batteriet slukes mye fortere enn før og er tomt på ca 50%. Det går fra 100% til 80% på en samtale på 10-15 min...

 

Du kan vel få ny på reklamasjonsretten? I Norge har vi jo 5 års reklamasjonsrett. Det gjelder vel vanligvis ikke batterier, men siden batteriet er innebygd og du ikke kan skifte det, burde det vel gå under reklamasjonsretten? Med mindre de kan bevise at du er skyld i den dårlige batteritiden... Greit nok å ville ha ny telefon, men man kan jo alltids selge den gamle.

Lenke til kommentar

Min gamle 3GS byttes ut av en enkel grunn: batteriet slukes mye fortere enn før og er tomt på ca 50%. Det går fra 100% til 80% på en samtale på 10-15 min...

 

Du kan vel få ny på reklamasjonsretten? I Norge har vi jo 5 års reklamasjonsrett. Det gjelder vel vanligvis ikke batterier, men siden batteriet er innebygd og du ikke kan skifte det, burde det vel gå under reklamasjonsretten? Med mindre de kan bevise at du er skyld i den dårlige batteritiden... Greit nok å ville ha ny telefon, men man kan jo alltids selge den gamle.

 

Det må jeg innrømme at jeg ikke vet. Kanskje jeg kan få det på reklamasjon? Vil jeg i så fall få en ny 3GS eller en telefon som tilsvarer hva den kostet i sin tid?

Lenke til kommentar

Det må jeg innrømme at jeg ikke vet. Kanskje jeg kan få det på reklamasjon? Vil jeg i så fall få en ny 3GS eller en telefon som tilsvarer hva den kostet i sin tid?

 

Det er egentlig helt skandale at mange ikke vet om rettighetene sine, som i Norge er ganske så gode. Hører stadig om folk som "må" kjøpe ny telefon fordi den gamle klikker osv. Er det ikke deres feil trenger de neppe å kjøpe ny. Svært få har i dag en mer enn fem år gammel telefon. Ofte er det mer en unnskyldning for å kjøpe nytt, uten å ha dårlig samvittighet. Forbrukersamfunnet er ganske ille når det kommer til ungdom og dingser.

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

Du skal få en tilsvarende eller bedre telefon. Nå som iPhone 5 går ut forsvinner vel 3GS fra markedet. Da er det godt mulig du kan få en iPhone 4, med mindre de reparerer 3GS-en din. Så vidt jeg vet driver ikke Apple med reparasjon. Apple erstatter alltid med en ny om det er noe galt med den opprinnelige (hva som skjer med den gamle vet jeg ikke...).

 

Er det ikke din skyld, har du krav på ny. De kan ikke bare f.eks. si at en fuktsensor er slått ut, og det derfor er din skyld. De må dokumentere det, OG dokumentere at fukten faktisk er årsaken til feilen du opplever.

 

Siden iPhone leveres med ikke-utskiftsbart batteri, mener jeg en uakseptabel batteritid burde være reklamasjonsgrunnlag innen fem år. Hvis ikke, er det en meget god grunn til å styre unna Apple-produkter.

 

http://www.idg.no/pcworld/article108511.ece

 

Har selv tenkt å reklamere på min HTC Hero nå. Den har fått en kjent feil. Jeg bruker den så og si aldri (har hatt tre mobiler siden), men jeg vil ikke la produsentene slippe unna med dårlig arbeid. Dessuten kan den være kjekk å ha på stranda, fest, osv.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

50 måneder er over 4 år, eller ca. da iPhone 3G kom ut i Norge. iPhone 4 kom vel for bare et par år siden (24 måneder)?

Haha forundrer meg at ingen så den før jeg mente selvf. 26 måneder :)

 

IPhone 4 kom ut i 2010 så det må være noe galt med utregningen til Theo343.

Jeg vet akkurat når iP4 kom siden jeg fikk den dagen etter lansering. De fleste ville forstått at det var en kjapp skrivefeil og ikke en utregning. :)

 

oj88:

Hvis man får vann/fuktskade eller selv påfører skade på telefonen så møter man ofte veggen ift. "rettigheter" også i Norge. Som regel etter flere års bruk blir en del telefoner påført slitasje og skavanker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mer om A6:

 

http://www.macrumors...re-1ghz-a6-cpu/

 

The total Geekbench 2 score comes in at 1601. Poole notes that the average score for the iPhone 4S is 629 and the average score for the iPad 3 is 766. A comparison chart of previous iOS devices can be viewed at Geekbench. The numbers seem to validate Apple's claim that the A6 processor is twice as fast as the A5 and any previous iOS device. This one score also places the iPhone 5 ahead of the average scores of all Android phones on Geekbench. The full Geekbench results further breakdown processor, memory and bandwidth performance.

 

:)

 

 

Android-Benchmarks.gif

Endret av ahpadt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det stemmer så er det virkelig imponerende av teamet til Apple, at en 1GHz Dual-Core A6 skal klare å danke ut Samsung sin Exynsos 1.4GHz Quad-Core burde ikke gå an... Her snakker vi engeneering på finfint nivå!

 

Legger vi til Apples muligheter for skreddersydd optimalisering mellom maskinvare og programvare så burde de kunne komme langt med iPhone 5 sin ytelse.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...