Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Et par ting med iP4 som gjør at oppgradering strengt tatt ikke er nødvendig:

 

- Batteritiden

På min nå 50mnd gamle og meget godt brukte iP4 så har ikke batteriet blitt merkbart dårligere.

Dette overasker meg veldig i positiv retning da ingen telefonprodukter jeg har hatt gjennom 20 år har klart så lang bruk uten at jeg merker betraktelig degradert batteri fra 1 år og videre. Så hva skal man med utskiftbare batterier når det føles like godt etter 50mnd aktiv bruk? :)

 

- Tjenester/apper

Jeg har alt jeg trenger på iP4/iOS5 så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal gidde å oppgradere i den sammenheng.

Har per nå 145 applikasjoner installert og mange av dem kunne sikkert vært slettet.

 

- iOS

iOS5ern fungerer mer enn godt nok ift. behovet og beholder jeg iP4 så beholder jeg nok OSet også for å slippe at telefonen skal oppleves tregere som kan skje med nytt iOS.

 

- Ytelse

Jeg spiller lite på telefonen, det foretrekker jeg å gjøre på en laptop, pc eller konsoll. De spillene jeg derimot spiller på en telefon fungerer mer enn godt nok på maskinvaren til iP4. Eks. GTAIII kjører helt fint men dette blir et spill som for meg er mye bedre å spille på en skikkelig monitor/tv og ergo litt meningsløst å skulle ha A5 eller A6 for å dra også spill bedre. Multimedia fungerer allerede ypperlig på iP4.

 

- Formfaktor

3,5" er litt smått for enkelte ting som er best på større skjermer, men så lenge man har et fungerende syn så er det ingen problemer med det til selv både surfing og tv bruk. Apper spesialisert for tjenester som twitter, reddit, google reader osv. gir ogsp en vesentlig bedre opplevelse på mobilskjermer.

 

Derimot er størrelsen et helt perfekt kompromiss slik at "ta med faktoren" og "bruke til alt" faktoren er meget lav. Jeg tviler veldig på at jeg hadde brukt en 5,4" mobil som sportstracker og mp3 spiller når jeg trener.

 

Jeg har heller ikke stort behov for 4" skjerm med 16:9 formfaktor da jeg så og si aldri ser film på en mobil men heller en laptop med 13" skjerm om jeg er utenfor rekkevidde av TV og stor Monitor. Enkelte ting som tvserier, sportsendinger, nyheter osv. fungerer helt greit på 3,5".

 

 

- Dockingkontakt.

 

Jeg ser egentlig ikke hvorfor dette punktet lager et såpass hylekor som det gjør. Alle Apple produkter frem til nå har den gamle kontakten så hvorfor ikke bare bruke disse om du får trøbbel med at den fancy stereoenhenten din vil få problemer også med overgangen? Når det gjelder aktiv handsfree holder i bil og bordladere så er saken litt annerledes.

 

Jeg synes den nye kontakten er et steg i riktig retning. Selv om det på mange måter hadde vært kjekt med micro-USB for kompabilitet så er det en forferdelig løen og dårlig kontakt fysisk sett. Dermed er jeg glad for at Apple bruker såpass med energi for å lage gode og holdbare kontakter. Magsafe kontakten på MBPen er noe av det mest gjennomførte jeg har opplevd og jeg irriterer meg stadig vekk over elendige strømkontakter i mange PC laptops jeg har hatt oppgjennom tidene, som ofte er en akilleshæl.

 

 

- Tilbud på produkter.

 

Jeg vil tro at mange produkter med den gamle dockingkontakten vil havne i en del generøse tilbud. Så har man noen "eldre" iDings produkter ville jeg hivd meg på noen slike tilbud etterhvert. Tilbudene kommer sikkert til å florere, som er flott for oss som ikke alltid må ha det nyeste når det gamle gjør jobben mer enn godt nok :).

 

En suveren stereoenhet til halv pris med en eldre iPod Touch som dedikert avspiller? Kjekke saker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting med iP4 som gjør at oppgradering strengt tatt ikke er nødvendig:

 

- Batteritiden

På min nå 50mnd gamle og meget godt brukte iP4 så har ikke batteriet blitt merkbart dårligere.

Dette overasker meg veldig i positiv retning da ingen telefonprodukter jeg har hatt gjennom 20 år har klart så lang bruk uten at jeg merker betraktelig degradert batteri fra 1 år og videre. Så hva skal man med utskiftbare batterier når det føles like godt etter 50mnd aktiv bruk? :)

 

- Tjenester/apper

Jeg har alt jeg trenger på iP4/iOS5 så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal gidde å oppgradere i den sammenheng.

Har per nå 145 applikasjoner installert og mange av dem kunne sikkert vært slettet.

 

- iOS

iOS5ern fungerer mer enn godt nok ift. behovet og beholder jeg iP4 så beholder jeg nok OSet også for å slippe at telefonen skal oppleves tregere som kan skje med nytt iOS.

 

- Ytelse

Jeg spiller lite på telefonen, det foretrekker jeg å gjøre på en laptop, pc eller konsoll. De spillene jeg derimot spiller på en telefon fungerer mer enn godt nok på maskinvaren til iP4. Eks. GTAIII kjører helt fint men dette blir et spill som for meg er mye bedre å spille på en skikkelig monitor/tv og ergo litt meningsløst å skulle ha A5 eller A6 for å dra også spill bedre. Multimedia fungerer allerede ypperlig på iP4.

Bra oppsummering det.

 

For mange dog, kjøper de ny telefon fordi de vil ha det siste og "beste". Ikke for at de nødvendigvis trenger en ny telefon.

Lenke til kommentar

De vet sikkert at microUSB kom lenge før Android telefoner.

Så joda man har mye erfaring med den i mange telefoner og andre enheter (dokumentasjon godt nok for meg) så det kan oppsummeries med ett enkelt ord: Ræl! ;) Ser ikke helt hvorfor android fanboys skal føle noe ownage ift. microUSB Kanskje de ikke vet bedre?

 

MicroUSB fungerer best i enheter som er stasjonære og ikke kobles ut og inn stadig vekk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers et par ting jeg var skuffet over med Apple lanseringen i går.

 

- Ipod Shuffle

Ingen nyheter :(

 

- Ipod Nano

Når de først øker størrelsen til en 2,5" skjerm hvorfor i alle dager gir de den ikke App støtte? Spotify på en Nano med 2,5" skjerm og annet hadde vært glimrende så man slipper å kjøpe den dyrere og mye større Touch bare for å spille musikk fra ymse tjenester. Touch er en helt annen enhet som også kjører spill godt og blir overkill for dette formålet.

 

Den nye Nano kunne blitt en suksess med app støtte, uten dette har jeg ikke helt troen på den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Norge og de fleste andre europeiske land ligger 1 uke etter USA, Canada, UK, Tyskland, osv når det gjelder forhåndsbestilling og salg/levering. Er derfor så godt som 100% sikker på at forhåndsbestilling starter fredag da 21. september her i landet, mens butikksalg/levering i Norge og en rekke andre land (i prinsippet) starter den 28. september i følge det Phil Schiller sa ( 60 minutter ute i lanseringen).

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Et veldig godt bilde, som jeg definitivt kan relatere til. Ikke at jeg er noen Rolex-mann, men jeg har et forhold til kvalitetsklokker - det skal være skikkelig og gjennomført på alle måter når man skal bære noe rundt håndleddet i kanskje 15-20 år.

Så jeg tenker, hvorfor ikke kjøpe en telefon som har både ytre og indre kvaliteter utenom det vanlige, som man kan trives godt med de neste 3-4 årene...hvorfor ikke satse på avdempet og tidløs eleganse i stedet for billig, knirkete og glorete tivoliplastikk... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...