Gå til innhold

– Ny Xbox og PlayStation avsløres på E3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? I slutten av 2012 er det ca. syv år siden denne generasjonen begynte med Xbox 360. Grafikken har stått ganske stille helt siden 2005, har det ikke skjedd noe på de årene mener du? Kan ikke skjønne annet enn at dagens konsoller holder PC-spillene tilbake, Xbox 360 hadde ganske imponerende grafikk da den kom, og vi fikk også mye penere spill til PC.

 

Det er riktig at 360 var ekstremt cutting-edge i 2005, men jeg er ikke sikker på om hverken Microsoft eller Sony ser for seg at det vil være like viktig denne gangen, spesielt med tanke på hvor godt Nintendo har solgt med det som i praksis er forrige generasjons hardware. Ingen av de selskapene er heller interessert i å selge med tap i flere år, slik som de gjorde denne generasjonen, så jeg tror det er naturlig å forvente et mindre hopp enn i 2005. En annen ting er at de fleste tredjepartsutviklerne har problemer nok med utviklingskostnader som det er, og ikke er like interessert i et stort hopp som de var i 2005. Og sist, så blir det stadig vanskeligere for den vanlige gamer, som tross alt utgjør det store flertall, å se de grafiske oppgraderingene. Alt dette gjør at konsollene vil bli kraftigere - åpenbart - men ingenting mot hoppet i 2005.

 

Det som derimot blir viktig er alt det andre ved konsollen. Tjenester, online, kontrollere osv.

Nå var det faktisk bare fire/fem år mellom denne generasjonen og den før der igjen, mens det nå vil være rundt 6-7 år, da burde vi kunne forvente ganske store forbedringer igjen. For min del har den stagnerte grafikken bidratt til at jeg har spilt betraktelig mindre de siste årene. Dagens spill føles like grafisk, kjøper jeg et splitter nytt spill i dag er det sjeldent merkbart penere enn et jeg kjøpte i 2005. Jeg savner den slående følelsen jeg fikk da jeg startet et spill første gang, "wow"-faktoren, feelingen av at teknologien virkelig har utviklet seg.

 

Når Sonys nye håndholdte, Playstation Vita, har like god, eller enkelte ganger nesten bedre, grafikk enn PS3, burde PS4 overgå den et par ganger. Sony og Microsoft burde ikke lære av Nintendo, de solgte kanskje mange konsoller, men har slitt med spillsalget og fått få tredjepartsutviklere med på laget. Wiis grafikk hører hjemme i 2002, om ikke konsollene blir betydelig kraftigere sitter man igjen med 2007 grafikk i 2020. Tablets vil overgå konsollene.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? I slutten av 2012 er det ca. syv år siden denne generasjonen begynte med Xbox 360. Grafikken har stått ganske stille helt siden 2005, har det ikke skjedd noe på de årene mener du? Kan ikke skjønne annet enn at dagens konsoller holder PC-spillene tilbake, Xbox 360 hadde ganske imponerende grafikk da den kom, og vi fikk også mye penere spill til PC.

 

Det er riktig at 360 var ekstremt cutting-edge i 2005, men jeg er ikke sikker på om hverken Microsoft eller Sony ser for seg at det vil være like viktig denne gangen, spesielt med tanke på hvor godt Nintendo har solgt med det som i praksis er forrige generasjons hardware. Ingen av de selskapene er heller interessert i å selge med tap i flere år, slik som de gjorde denne generasjonen, så jeg tror det er naturlig å forvente et mindre hopp enn i 2005. En annen ting er at de fleste tredjepartsutviklerne har problemer nok med utviklingskostnader som det er, og ikke er like interessert i et stort hopp som de var i 2005. Og sist, så blir det stadig vanskeligere for den vanlige gamer, som tross alt utgjør det store flertall, å se de grafiske oppgraderingene. Alt dette gjør at konsollene vil bli kraftigere - åpenbart - men ingenting mot hoppet i 2005.

 

Det som derimot blir viktig er alt det andre ved konsollen. Tjenester, online, kontrollere osv.

Nå var det faktisk bare fire/fem år mellom denne generasjonen og den før der igjen, mens det nå vil være rundt 6-7 år, da burde vi kunne forvente ganske store forbedringer igjen. For min del har den stagnerte grafikken bidratt til at jeg har spilt betraktelig mindre de siste årene. Dagens spill føles like grafisk, kjøper jeg et splitter nytt spill i dag er det sjeldent merkbart penere enn et jeg kjøpte i 2005. Jeg savner den slående følelsen jeg fikk da jeg startet et spill første gang, "wow"-faktoren, feelingen av at teknologien virkelig har utviklet seg.

 

Når Sonys nye håndholdte, Playstation Vita, har like god, eller enkelte ganger nesten bedre, grafikk enn PS3, burde PS4 overgå den et par ganger. Sony og Microsoft burde ikke lære av Nintendo, de solgte kanskje mange konsoller, men har slitt med spillsalget og fått få tredjepartsutviklere med på laget. Wiis grafikk hører hjemme i 2002, om ikke konsollene blir betydelig kraftigere sitter man igjen med 2007 grafikk i 2020. Tablets vil overgå konsollene.

Veldig viktig poeng der, hva skjer hvis tablet-grafikk nærmer seg de nye konsollene? Det tror jeg nok både MS og Sony er observante på og vil forsøke å unngå i høyeste grad. Derfor tipper jeg Samaritan i 1080p som en slags benchmark på en høybudsjettstittel i løpet av de 2 første årene.

Lenke til kommentar

Det meste av det du skriver her er riktig, men faktum er at Nintendo har tjent suverent mest penger denne generasjonen, og i næringslivet er det tross alt det som betyr noe. Og det er solgt mer spill til Wii enn til konkurrentene, bare ikke av de spillene vi vanligvis pleier å telle.

 

Du har dog rett i at det er gått lang tid, og det i seg selv sikrer en solid forbedring. Spørsmålene ligger dog i om Sony/MS ønsker å tape penger på konsollen fra start (mulig, men ikke like mye som forrige gang), hvor høyt de ønsker å legge seg i pris (garantert lavere enn PS3s pris i 2006), og om de ønsker å selge konsollene som andre ting enn bare spillemaskiner (altså med Kinnect, Move, multimedia-muligheter osv). Jeg tror dessverre mange grafikk-entusiaster vil bli skuffet. Men for all del, det vil jo uansett være en solid forbedring fra det vi har nå, og det er jo heller ikke umulig at jeg tar helt feil og Sony (eller Microsoft) bestemmer seg for å sprenge banken med konsollene sine igjen.

 

Sist, Vita er kraftig, og sexy, men den er ikke helt på PS30-klasse.

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk bare fire/fem år mellom denne generasjonen og den før der igjen, mens det nå vil være rundt 6-7 år, da burde vi kunne forvente ganske store forbedringer igjen. For min del har den stagnerte grafikken bidratt til at jeg har spilt betraktelig mindre de siste årene. Dagens spill føles like grafisk, kjøper jeg et splitter nytt spill i dag er det sjeldent merkbart penere enn et jeg kjøpte i 2005. Jeg savner den slående følelsen jeg fikk da jeg startet et spill første gang, "wow"-faktoren, feelingen av at teknologien virkelig har utviklet seg.

Sant det. Ikke fått noen wow-følelse siden Crysis, og det har da heller ikke kommet noe merkbart bedre etterpå. Fått wow-følelse pga. bra design og pene omgivelser, som i Mirror's Edge og Just Cause 2, men det er lenge siden jeg ble slått i bakken av selve grafikken. Den beste opplevelsen etter Crysis er faktisk Prince Of Persia (2008) i 3d, det er fantastisk.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Angående tablets, så tror jeg deres trussel på konsollmarkedet er noe overdrevet, ihvertfall slik som det fungerer i dag. Den viktigste årsaken til dette er den prismodellen som regjerer på både iOS og Android, som gjør det vanskelig å selge mer påkostede spill på plattformene. Nettopp derfor så vil konsoller ha store fordeler i lang tid fremover enda, tror jeg.

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne videoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6sabJka89tY

 

Dette er dessverre bedre grafikk en flere av dagens konsollspill presterer, på høyde med flere av de beste PS3 spillene. Jeg tror Wii klarte seg ganske bra fordi den tok konkurrentene på senga, ingen hadde noe lignende Wii-kontrollene i starten og Wiien ble spennende og kul fordi den var annerledes. Ingen har hintet til noen lignende revolusjon neste generasjon som ikke har med grafikk å gjøre, og det vil derfor lite sannsynlig fungere med dårlig grafikk igjen. Nå er det som sagt også flere aktører på markedet, nye Android og iOS produkter lanseres hvert år og spillsalget er enormt. Det er ikke lenge før vi ser mobil og tabletspill med grafikk som konsollene har i dag. Disse kommer ut med mye jevnere mellomrom og vil derfor kunne utvikle seg hurtigere enn konsollene og ta igjen en nye generasjon innen noen år. Jeg ser ikke kjøpsargumentet for en konsoll om man får kjøpt iPad med like god grafikk og mulighet for oppkobling mot TV.

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk bare fire/fem år mellom denne generasjonen og den før der igjen, mens det nå vil være rundt 6-7 år, da burde vi kunne forvente ganske store forbedringer igjen. For min del har den stagnerte grafikken bidratt til at jeg har spilt betraktelig mindre de siste årene. Dagens spill føles like grafisk, kjøper jeg et splitter nytt spill i dag er det sjeldent merkbart penere enn et jeg kjøpte i 2005. Jeg savner den slående følelsen jeg fikk da jeg startet et spill første gang, "wow"-faktoren, feelingen av at teknologien virkelig har utviklet seg.

Sant det. Ikke fått noen wow-følelse siden Crysis, og det har da heller ikke kommet noe merkbart bedre etterpå. Fått wow-følelse pga. bra design og pene omgivelser, som i Mirror's Edge og Just Cause 2, men det er lenge siden jeg ble slått i bakken av selve grafikken. Den beste opplevelsen etter Crysis er faktisk Prince Of Persia (2008) i 3d, det er fantastisk.

Nemlig, når man ser hva privatpersoner klarer med et PC spill fra 2007 burde de profesjonelle utviklerne hvertfall klare å prestere noe i nærheten fire/fem år senere.

 

Eksempler på ganske imponerende grafikk fra graphic mods til Crysis:

 

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne videoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6sabJka89tY

 

Dette er dessverre bedre grafikk en flere av dagens konsollspill presterer, på høyde med flere av de beste PS3 spillene. Jeg tror Wii klarte seg ganske bra fordi den tok konkurrentene på senga, ingen hadde noe lignende Wii-kontrollene i starten og Wiien ble spennende og kul fordi den var annerledes. Ingen har hintet til noen lignende revolusjon neste generasjon som ikke har med grafikk å gjøre, og det vil derfor lite sannsynlig fungere med dårlig grafikk igjen. Nå er det som sagt også flere aktører på markedet, nye Android og iOS produkter lanseres hvert år og spillsalget er enormt. Det er ikke lenge før vi ser mobil og tabletspill med grafikk som konsollene har i dag. Disse kommer ut med mye jevnere mellomrom og vil derfor kunne utvikle seg hurtigere enn konsollene og ta igjen en nye generasjon innen noen år. Jeg ser ikke kjøpsargumentet for en konsoll om man får kjøpt iPad med like god grafikk og mulighet for oppkobling mot TV.

Det er muligens på linje med Uncharted 1, men langt unna feks God of War 3, Uncharted 3 og Killzone 3, som etter min og mange andres mening er de konsollspillene med best grafikk.

 

Sant nok, mobiler og tablets kommer med jevnere mellomrom, men det gjør også PCer, og de har på ingen måte hindret konsollsalget.

 

Og tro meg, det vil ta noen år før tablets og mobiler når igjen PS4/Xbox 3.

Endret av Samaritan
Lenke til kommentar

Ja, det vil nok ta noen år, men med relativt god grafikk og mange andre kjøpsargumenter i tillegg vil nok tablets bli en større konkurrent. Også særlig siden vi har med Apple å gjøre, som kan tenkes å ville eksprimentere mer med spill i tiden fremover.

er noe annet enn iPad 1 var. Det vil også være vanskeligere å piratkopiere spill til iPad enn til PC.

 

Noe som også kan vise seg å vokse er tjenster som OnLive, de har akkurat inntatt tabletmarkedet.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Ja, det vil nok ta noen år, men med relativt god grafikk og mange andre kjøpsargumenter i tillegg vil nok tablets bli en større konkurrent. Også særlig siden vi har med Apple å gjøre, som kan tenkes å ville eksprimentere mer med spill i tiden fremover.

er noe annet enn iPad 1 var. Det vil også være vanskeligere å piratkopiere spill til iPad enn til PC.

 

Noe som også kan vise seg å vokse er tjenster som OnLive, de har akkurat inntatt tabletmarkedet.

OnLive og Gaikai kommer til å bli enorme i fremtiden, men sannsynligvis kjøper MS, Apple eller et annet stort tek-selskap dem opp for å unngå konkurranse og samtidig skaffe seg teknologi. Vel framtiden får vise, Infinity Blade har vært en enorm suksess og har tjent inn $30 millioner for Epic Games. Men tablets mangler knapper, så jeg tror konkurransen vil gå mest utover laptops og kanskje også TVer.

Lenke til kommentar

Kobler du til et par kontrollere og en HDMI-kabel er jo ikke det noe problem, forddelen er jo at tableten har flere bruksområder og er bærbar, samt at den eies av veldig mange og derfor har et potensielt sett stort marked. Jeg tror og håper dog heller ikke at tablets eller tjenster som OnLive vil utkonkurrere konsoller, det er nettop derfor jeg mener de burde fornye seg, og da særlig på det grafiske. Får vi nye konsoller med imponerende teknologi vil det fortsatt være en grunn til å kjøpe dem. Jeg får være fornøyd om vi ser noe lignende de Crysis modsene jeg postet på konsollspill om et par år. :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Kobler du til et par kontrollere og en HDMI-kabel er jo ikke det noe problem, forddelen er jo at tableten har flere bruksområder og er bærbar, samt at den eies av veldig mange og derfor har et potensielt sett stort marked. Jeg tror og håper dog heller ikke at tablets eller tjenster som OnLive vil utkonkurrere konsoller, det er nettop derfor jeg mener de burde fornye seg, og da særlig på det grafiske. Får vi nye konsoller med imponerende teknologi vil det fortsatt være en grunn til å kjøpe dem. Jeg får være fornøyd om vi ser noe de Crysis modsene jeg postet. :)

Den første videoen hadde ekstremt mye blur, noe som er en forferdelig måte å lage grafikk på. Og ja, MS og Sony er nok fullt klar over at de må tilby bedre grafikk til en lavere pris enn tablets.

Lenke til kommentar

Det skal ikke så mye til for at det blir episk sammenlignet med fjoråret, hvertfall.

Fjoråret var et episk gjesp av gimmick- horing, gamle sanger om igjen og flaue konfransierer.

 

Fjorårets Microsoft var knalle saker. Kinect, kinect, kinect. FIkk nesten utlagt tarm av å se på.

 

Enig her altså :)

Er så klar til E3! Er 5x ganger bedre en julaften!

Men jeg har jo jul hele året med alle mine konsoller, PC og spilla mine jeg.

Lenke til kommentar

Ja, det vil nok ta noen år, men med relativt god grafikk og mange andre kjøpsargumenter i tillegg vil nok tablets bli en større konkurrent. Også særlig siden vi har med Apple å gjøre, som kan tenkes å ville eksprimentere mer med spill i tiden fremover.

er noe annet enn iPad 1 var. Det vil også være vanskeligere å piratkopiere spill til iPad enn til PC.

 

Noe som også kan vise seg å vokse er tjenster som OnLive, de har akkurat inntatt tabletmarkedet.

OnLive og Gaikai kommer til å bli enorme i fremtiden, men sannsynligvis kjøper MS, Apple eller et annet stort tek-selskap dem opp for å unngå konkurranse og samtidig skaffe seg teknologi. Vel framtiden får vise, Infinity Blade har vært en enorm suksess og har tjent inn $30 millioner for Epic Games. Men tablets mangler knapper, så jeg tror konkurransen vil gå mest utover laptops og kanskje også TVer.

 

 

 

Ligger vell i kortene at OnLive blir kjøpt av Microsoft eller Apple, selv tror jeg kanskje Apple stikker av med seieren rett og slett fordi de for øyeblikket stiller sterkere økonomisk enn Microsoft og ser ut til å satse voldsomt på nøyaktig det markedet OnLive satser på, nemlig spilling på mobile enheter, tablets og maskiner med ellers svak grafikkytelse og dette ville for alvor fått Apple med i spillverden ved siden av noen smått avhengigskapene spill til iOS.

 

Sony har falt så langt bak i alle markeder for tiden at jeg tror ikke de stiller sterkt nok i en drakamp mellom kjempene Microsoft og Apple om et oppkjøp av OnLive, men alle venter vell på å se hvor vellykket og godt OnLive faktisk fungerer i praksis før de slenger frem sjekkhefte.

 

 

 

Grafikken på PlayStation Vita kan uansett ikke sammenlignes direkte med grafikken til PlayStation3 og Xbox360 tatt i betraktning mye mindre skjerm og lavere oppløsning som gjør at de kan pushe bedre grafikk med lavere teksturoppløsning på grunn av skjermstørrelsen.

 

Du kan jo prøve å blåse opp Uncharted spillet til PlayStation Vita på en 50"+ HDTV og se hvor bra det ser ut.

Lenke til kommentar

Man må huske at prisen på en konsoll nesten er halve prisen det koster for en tablett, og at selvfølgelig kan Microsoft og Sony produsere mega heftige konsoller hvis folk hadde vært interessert i gi flere 1000 for det. Jeg synes 2k til 3k er en grei pris å betale for en konsoll. Jeg forstår ikke hvorfor mange her sammenligner PCer av en verdi på 15k mot en konsoll som ikke har i nærheten av samme verdi. Som det ble nevnt her oppdateres konsoller sjeldent, og det er utrolig hvor langt utviklingen har kommet siden 2006. Husker selv 2006 da 3D, LED og FullHD var noe ikke folk flest hadde på den tiden. Så med tanke på at vi har hatt en Xbox 360 og PS3 i så mange år og i tillegg har levert noen lunde bra grafikk på så gammel maskinvare kan man ikke klage på.

 

Selvfølgelig håper jeg neste generasjon av disse konsollene blir stappet med så mye heftig maskinvare som det er overhode mulig å fylle inn i en maskin til den prisen. Jeg håper iallefall at neste generasjon Xbox vil ha blu-ray og 3D støtte, da jeg personlig benytter meg av konsollen som blu-ray spiller fremfor å ha egen blu-ray spiller i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...