Gå til innhold

– Ny Xbox og PlayStation avsløres på E3


Anbefalte innlegg

Så sant, så sant. Når alt kommer til alt, så kommer nok slike som deg og meg til å kjøpe flere konsoller, om ikke alle. Det kommer bare an på hvilken vi kjøper først, og når vi kjøper dem. For mitt vedkommende så kommer jeg nok til å gå samme vei som denne generasjonen, og kjøpe PS4 først. Så fremt de beholder Blu-Ray og gratis PSN. Deretter kommer nok Wii U, når jeg ser den har nok spill som jeg vil ha. Og så muligens Xbox720, hvis den får gode spill jeg ikke får til PS4 (har ikke xbox360).

 

Men som du sier må vi nok innse at selv om vi nok er de som kjøper mest, og interesserer oss mest for spill og spillteknologi, så er vi et mindretall i markedet, og selskapene vil ikke tjene nok penger på oss nå, slik som de gjorde før.

 

Ja, når vi gidder å kaste bort lørdagskvelden vår på å argumentere disse tingene på et forum, så sier det seg vel selv at vi ender opp med alle konsollene :)

Huh? Er det lørdag idag? Sannelig.

 

Så forøvrig en interessant post på GAF postet av en fyr som har sett postene til en fyr som visstnok har peiling

 

Nobody knows for certain, but one of the mods at Beyond 3D (Shifty Geezer) recently said his sense of next gen, from talking to his sources and contacts within the industry, is that Wii-U will be roughly 2.5x more powerful than PS3/X360. And the gap between Nintendo's system and the PS4/X720 will be much smaller than this generation.

 

Wii-U will have a modern DX10 GPU. He thinks it will be close enough to handle 3rd party ports of next gen games, with reduced graphics fidelity. (720p vs 1080p etc)

Unlike this gen, when Wii was basically shunned by third parties.

 

Specifically he said Wii is only around 1/10th as powerful as a PS3/X360, but that Wii-U will be closer to around 1/4th of a PS4/X720.

 

So on a scale of 1-100, with Wii being a 1, PS3/360 are a 10. Wii-U will be a 25 and PS4/720 will be a 100.

 

So Wii-U should be able to have some nice looking games, better than anything we''ve seen from current gen consoles, but it will have to drop resolution/IQ and approximate some of the more advanced effects that will be used in PS4/720 games.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er omtrent det jeg forventer også, jeg har fulgt denne tråden siden i sommer, og konklusjonen synes å være at det vil bli mye jevnere mellom de tre neste generasjon, med Wii U som den åpenbart svakeste. Blir spennende å se hvilken innflytelse det vil få!

Men forøvrig nevnte nettopp GameSpot at Nintendo visstnok hadde revurdert innmaten i Wii U, eller faktisk holdte på med det for øyeblikket, noe som ikke er helt usannsynlig, siden Nintendo vet at de ikke har noen gimmick som Wiimoten denne gangen.

 

Det kan man sjekke her, og de nevner samtidig rykter om at Xbox 3 blir tablet-basert, da mener de vel som Wii U.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig at noe av innmaten i Wii U har blitt endret, feks har jeg hørt (eller riktigere lest i den tråden jeg linket til) at innmaten har blitt endret flere ganger. Jeg håper Nintendo (og Sony, og Microsoft) har snakket med tredjepartsutviklere om omtrent hvor konsollen bør ligge for å få støtte. Nintendo snakket jo om dette under annonseringen av 3DS (selv om ikke det har gitt store resultater der).

 

At Xbox 3 blir tablet-basert har jeg ikke hørt før, det er meget overraskende om så skulle hende. Jeg tror nok heller de satser på et oppgradert Kinnect, men blir spennende å se.

Lenke til kommentar

At Xbox 3 blir tablet-basert tviler jeg sterkt på. At den kan fungere sømløst med en tablet derimot er jeg med på. Windows 8 er jo som kjent laget med et fokus på at det skal samle og kjøre på både PC, mobil og tablet. Windows 8 kommer i andre halvdel av 2012, det samme gjør Microsoft sine nettbrett og mobilene er på vei inn i markedet as we speak. Da vil Microsoft ha oppfrisket PC, mobil og nettbrettene sine og mangler bare èn kategori. Jeg regner derfor med at Microsoft også vil slippe sin neste konsoll - som kan sømløst fungere med Windows 8 enheter - i denne perioden og dra nytte av nye produkter over hele linja og et "nytt" image.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig at noe av innmaten i Wii U har blitt endret, feks har jeg hørt (eller riktigere lest i den tråden jeg linket til) at innmaten har blitt endret flere ganger. Jeg håper Nintendo (og Sony, og Microsoft) har snakket med tredjepartsutviklere om omtrent hvor konsollen bør ligge for å få støtte. Nintendo snakket jo om dette under annonseringen av 3DS (selv om ikke det har gitt store resultater der).

 

At Xbox 3 blir tablet-basert har jeg ikke hørt før, det er meget overraskende om så skulle hende. Jeg tror nok heller de satser på et oppgradert Kinnect, men blir spennende å se.

Det synes jeg slett ikke er overraskende, og vi skal ikke se bort at Sony også forsøker seg. Xb3 skal visstnok ha Kinect inkludert "out-of-the-box", og jeg tviler på at MS tør la Nintendo få ha tableten i fred når de husker hva som skjedde med Wii og MS dessuten har utømmelige lommer og tillegg nå har begynt å tjene gode penger på spilldivisjonen. Tipper de går all inn med tablet, Kinect og masse multimedia og selger med tap en ca like kraftig konsoll som Sony(som sikkert synes tablet blir for dyrt).

 

Kanskje MS kalkulerer med at hvis de kan sende en kraftigere konsoll enn Nintendo på markedet med tablet til samme pris vil det gi dem en strategisk fordel mot Nintendo og Sony. Og som GS nevner - det nye Dashboardet bare ber jo om å bli trykkskjermnavigert.

Lenke til kommentar

At Xbox 3 blir tablet-basert tviler jeg sterkt på. At den kan fungere sømløst med en tablet derimot er jeg med på. Windows 8 er jo som kjent laget med et fokus på at det skal samle og kjøre på både PC, mobil og tablet. Windows 8 kommer i andre halvdel av 2012, det samme gjør Microsoft sine nettbrett og mobilene er på vei inn i markedet as we speak. Da vil Microsoft ha oppfrisket PC, mobil og nettbrettene sine og mangler bare èn kategori. Jeg regner derfor med at Microsoft også vil slippe sin neste konsoll - som kan sømløst fungere med Windows 8 enheter - i denne perioden og dra nytte av nye produkter over hele linja og et "nytt" image.

Det er også en mulighet, ja, men noe jeg regner som svært risky business siden MS ikke har noen garanti for at folk vil ha mobiler og nettbrett med deres operativsystem, dessuten er det dyrt. Svært få kommer til å kjøpe et nettbrett for at det kan interagere med Xboxen. Det beste for å sikre maksimal funksjonalitet og dermed kunne konkurrere med Nintendo på deres egne premisser er å inkludere det i boksen, som en del av kontrolleren.

 

Hvor sprøtt hadde det ikke vært om hele Wii U var en gigantisk avledningsmanøver og Nintendo på E3 viser en gråaktig monsterkonsoll med krefter og tradisjonell håndkontroll ved navn Nintendo mens Sony og Microsoft begge viser frem hver sin tabletkontroller :D

Lenke til kommentar

Om Microsoft gir ut en kontroll med en skjerm, og mer kraft enn Nintendo, vil Nintendo få det vanskelig. Det er det ingen tvil om ihvertfall. Og det hadde vært episk om det bare var en avledningsmanøver fra Nintendo :) Personlig vil jeg heller ha en skjerm (eller noe annet "nytt") fra dem enn bare en kraftig konsoll, men reaksjonene online ville vært latterlig chille. Jeg tror dog at selv med den klart kraftigste maskinen, så ville ikke Nintendo hatt riktig merkevare til å kapre alle disse "dudebrosene" som bare spiller Cod, Fifa, GTA osv. Akkurat slik som "alle" (uinformerte) trodde Gamecube var svakere enn PS2 forrige generasjon, så ville "alle" ha trodd det samme selv om Nintendo hadde kommet med en monster - og uansett ville det jo vært for "barn".

 

For å bare gå litt videre med dette argumentet rundt styrken i førstepartsspill. Om vi teller antall spill som har solgt over 1 million ifølge wikipedia (og regner det for blokkbustergrensen), så ser styrken slik ut:

 

PS3 har da 25 spill som har solgt mer enn 1 million, 16 av de er førstepartsspill. Dette var i mine øyne overraskende mange.

 

For 360 så har vi 54 spill som har solgt over 1 million, men bare 13 spill er førstepartsspill.

 

På Wii har 51 spill solgt over 1 million, og der er 29 førstepartsspill. Wikipedia sine tall er overhodet ikke oppdatert, feks så er ikke Modern Warfare 3 med der (bare for å ta en ting jeg la merke til), men dette er ihvertfall en måte å si noe om styrken i førstepartsspill. På meg virker det faktisk som om Sony har sterkere line-up enn jeg trodde, mens Nintendo åpenbart har en latterlig suveren lineup, spesielt når en tar slike ting som at de 13 mest solgte Wii-spillene alle kommer fra Nintendo selv med i bildet. En kunne også forsøkt å finne tall på hvor mange prosent av en konsolls marked som selges av førstepartsspill, som kanskje ville vært en bedre måte å måle på, og sikkert mye annet, men dette var ihvertfall en liten test.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Noen statistikk på hvor mange Wiier som er solgt rundt i verden hvis du trekker fra Japan? Sitter med en liten anelse om at japanerne har sørget for vesentlige salgstall på spill. Så spent på hvor mange % av den statistikken som stammer fra Japan.

 

Ut september i fjor, hadde de shipped 89.36 millioner konsoller (ifølge wikipedia). Japan stod for 11.91 av de, så ja, bare 77.45 på resten av verden det :)

Lenke til kommentar

Statistikken din beviser ikke påstanden din. Jeg er ute etter spillsalget i Japan kontra Europa. At Nintendo har shippa så mye konsoller er på ingen måte riktig. Går du innom nærmeste Lefdal butikk har de sikkert 50 Wiier inne på lager, i tillegg så har flere nettbutikker flere 100 Wiier på lager. Slik er det over hele verden så hvis statistikken er regnet ut etter hva nintendo har sendt er det på ingen måte en troverdig kilde ovenfor hvor mange Wiier som faktisk har blitt solgt.

Lenke til kommentar

Statistikken din beviser ikke påstanden din. Jeg er ute etter spillsalget i Japan kontra Europa. At Nintendo har shippa så mye konsoller er på ingen måte riktig. Går du innom nærmeste Lefdal butikk har de sikkert 50 Wiier inne på lager, i tillegg så har flere nettbutikker flere 100 Wiier på lager. Slik er det over hele verden så hvis statistikken er regnet ut etter hva nintendo har sendt er det på ingen måte en troverdig kilde ovenfor hvor mange Wiier som faktisk har blitt solgt.

 

Ok, bare før jeg begynner å poste noe, så vil jeg gjerne høre hva du vil ha, og hvorfor. Hvilken påstand var det jeg "ikke beviste"? Og i sammenheng med dette - hvorfor tror du ikke på de tallene? Hva er din agenda? Det er en kjent sak at Wii ikke har solgt så godt i Norge som i mange andre land, men det er en like kjent sak at Wii har solgt mye, mye bedre enn PS360 globalt (ikke sammenlagt).

 

Forøvrig lurer jeg også på hvorfor du plutselig nå er interessert i salgstall, etter å ha brukt store deler av din tid i denne tråden på å argumentere for hvorfor du ikke bryr deg?

 

Sist, og det henger sammen med det forrige, innså du plutselig kanskje at du var på ville veier med en del av dine antakelser både om hva vi i utgangspunktet diskuterte, og i forhold til Nintendo?

 

Jeg kan også legge til dette: Når Nintendo har solgt en konsoll til en butikk, så har de fått sin fortjeneste, og siden det hele tiden var produsentene som var poenget, så er det disse tallene som er viktige. (Det samme gjelder åpenbart Sony og Microsoft også).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Hvis spillkonsoller skal overleve på sikt så må de leveres med kraftig maskinvare slik at det har en hensikt å kjøpe de. Hvis derimot billige enkle konsoller prioriteres, så vil disse overgås av TVer innen få år.

 

Dette er også viktig for PC-spill siden konsollspill prioriteres så høyt, og dagens situasjon der PCer og konsoller har fundamentalt forskjellige GPUer holder utviklingen tilbake.

Lenke til kommentar

Hvis spillkonsoller skal overleve på sikt så må de leveres med kraftig maskinvare slik at det har en hensikt å kjøpe de. Hvis derimot billige enkle konsoller prioriteres, så vil disse overgås av TVer innen få år.

 

Dette er også viktig for PC-spill siden konsollspill prioriteres så høyt, og dagens situasjon der PCer og konsoller har fundamentalt forskjellige GPUer holder utviklingen tilbake.

 

Derfor Wii har solgt mer enn PS3 og 360?

 

Jeg sier ikke at du tar feil, men dette argumentet er for enkelt.

Lenke til kommentar

Hvis spillkonsoller skal overleve på sikt så må de leveres med kraftig maskinvare slik at det har en hensikt å kjøpe de. Hvis derimot billige enkle konsoller prioriteres, så vil disse overgås av TVer innen få år.

 

Dette er også viktig for PC-spill siden konsollspill prioriteres så høyt, og dagens situasjon der PCer og konsoller har fundamentalt forskjellige GPUer holder utviklingen tilbake.

 

Derfor Wii har solgt mer enn PS3 og 360?

 

Jeg sier ikke at du tar feil, men dette argumentet er for enkelt.

Jeg snakker om utviklingen videre, husk en konsoll skal vare i 5+ år på markedet, med andre ord bør den kunne konkurrere med TVer i det tidsrommet.
Lenke til kommentar

Jeg snakker om utviklingen videre, husk en konsoll skal vare i 5+ år på markedet, med andre ord bør den kunne konkurrere med TVer i det tidsrommet.

 

Det er greit nok - men jeg mener likevel at spillhistorien viser ganske klart at kraft er langt fra det viktigste når det kommer til om en konsoll får suksess eller ikke. Men for all del, det er jo aldri noen garanti at ting også i fremtiden vil fortsette å utvikle seg slik som det har gjort tidligere, men historie er som oftest det beste vi har om vi ønsker å gjøre oss opp meninger om fremtiden. Og hverken PS1 (markedsleder), PS2 (markedsleder) eller Wii (markedsleder) var sterkeste konsoll på markedet - og sistenevnte var jo knapt noen oppgradering fra generasjonen før, og klarte likevel å selge latterlig bra. Personlig tror jeg det som vanlig er hvilke spill som kommer til de ulike plattformene som blir viktigst, tett etterfulgt av tjenester som online, multimediafunksjoner og lignende.

Lenke til kommentar

Aldri før har du kunne fått dette direkte integrert i TVen. Hvis f.eks. Microsoft ønsker både en "lett" versjon og en dedikert versjon, bør de lage den lette versjonen som en programvare-pakke integrert i TVen som støtter kinect osv., parallelt med en kraftig versjon som bruker det samme utstyret.

Lenke til kommentar

Aldri før har du kunne fått dette direkte integrert i TVen. Hvis f.eks. Microsoft ønsker både en "lett" versjon og en dedikert versjon, bør de lage den lette versjonen som en programvare-pakke integrert i TVen som støtter kinect osv., parallelt med en kraftig versjon som bruker det samme utstyret.

 

Ok, dette er et brukbart poeng. Jeg tror likevel slike løsninger er et stykke fremme i tid for at det skal bli interessant for et massemarked, men må innrømme at det sier jeg også litt fordi jeg ikke har hørt mye snakk om disse mulighetene blant hverken bransjeanalytikere, journalister eller på forum (hvor jeg bruker all for mye tid). Men opplys oss gjerne mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...