Gå til innhold

– Ny Xbox og PlayStation avsløres på E3


Anbefalte innlegg

Grafikken på PlayStation Vita kan uansett ikke sammenlignes direkte med grafikken til PlayStation3 og Xbox360 tatt i betraktning mye mindre skjerm og lavere oppløsning som gjør at de kan pushe bedre grafikk med lavere teksturoppløsning på grunn av skjermstørrelsen.

 

Du kan jo prøve å blåse opp Uncharted spillet til PlayStation Vita på en 50"+ HDTV og se hvor bra det ser ut.

Nei, selvsagt kan de ikke sammenlignes direkte, PS Vita er også mye mindre enn en konsoll. PSP og PS3 kom ut med omtrent samme mellomrom som vi forventer PS Vita og PS4 å gjøre, og når forskjellen mellom PSP og PS3 var såpass stor burde vi kunne forvente betydelig bedre grafikk på PS4.

 

Man må huske at prisen på en konsoll nesten er halve prisen det koster for en tablett, og at selvfølgelig kan Microsoft og Sony produsere mega heftige konsoller hvis folk hadde vært interessert i gi flere 1000 for det. Jeg synes 2k til 3k er en grei pris å betale for en konsoll. Jeg forstår ikke hvorfor mange her sammenligner PCer av en verdi på 15k mot en konsoll som ikke har i nærheten av samme verdi. Som det ble nevnt her oppdateres konsoller sjeldent, og det er utrolig hvor langt utviklingen har kommet siden 2006. Husker selv 2006 da 3D, LED og FullHD var noe ikke folk flest hadde på den tiden. Så med tanke på at vi har hatt en Xbox 360 og PS3 i så mange år og i tillegg har levert noen lunde bra grafikk på så gammel maskinvare kan man ikke klage på.

 

Selvfølgelig håper jeg neste generasjon av disse konsollene blir stappet med så mye heftig maskinvare som det er overhode mulig å fylle inn i en maskin til den prisen. Jeg håper iallefall at neste generasjon Xbox vil ha blu-ray og 3D støtte, da jeg personlig benytter meg av konsollen som blu-ray spiller fremfor å ha egen blu-ray spiller i tillegg.

 

Vi sammenligner egentlig ikke med PCer til 15000, vi sammenlignet med Crysis, som fyller fem år i år. Xbox 360 hadde grafikk som tilsvarte ganske dyre PCer i 2005, konsoller må være kraftige for å holde i mange år. Neste generasjon må kanskje holde ut til 2020.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke slik ut nøyaktig når folk sitter å klage på at pcer i dag så er mye mye bedre. Skal man sammenligne PC vs Xbox/PS så må man ta pcer fra året de kom ut, right? Blir rimelig feil å sitte her nå å si at utviklingen på en konsoll er så himmelens langt bak når pcer utvikler seg fra dag til dag, mens ny konsoll får man vært 7 år? Allikevel så skal det godt gjøres å få en god pc til 3000 kr nå i dag som takler de nyeste spillene på høy grafikk.

 

Jeg er klar over at neste generasjon sannsynligvis må holde ut til 2020, men hva skal man gjøre da? Du eller jeg aner ikke hvordan utviklingen blir over 7 år. Bare sett deg inn i situasjonen du var i 06 og tenk om du hadde klart å tippe hvor vi var i 2012. Man må prøve å gi en xbox/ps som holder høy grafikk per dags dato. Det er mange som også er fornøyd med dagens grafikk til Xbox og PS så kanskje de heller skal satse på å forbedre den litt, men ikke satse alt der? Konsollene, med unntak av Wii, kan nærmest beregnes som mediasentere. Så for meg så vil jeg kunne bruke konsollen min til ALT. Ha masse gode apps, blu-ray spiller (som jeg nevnte) ++ masse mer. Håper også at de prøver å gi oss i Norge mer utvalg og at f.eks. man kan få bruke TV2sumo, viaplay, nrk.no på maskinene. Vil anse at det har like høy verdi for folk rundt som selve inventaret og spillene.

Lenke til kommentar

Konsollmaskinvaren er himmelens langt bak PCer ja, og det er jo naturlig som du sier, men mange PC-spill er faktisk ikke så langt bak konsollversjonene, nettopp fordi de er portet. Mitt håp er at det har skjedd mye de siste årene vi ikke har sett så mye til enda, men når nye konsoller kommer med (forhåpentligvis) mye kraftigere hardware vil PC-spillene også gjøre et hopp, fordi spillene ikke lenger portes fra gamle maskiner. Battlefield 3 på PC ser f.eks mye bedre ut enn dårlige ports fra Xbox 360.

Lenke til kommentar

Hmmm.... Jeg følger ikke så veldig med på konsoller, men hvorfor snakkes det ikke om X-box 720? I Real Steel bekrefter de jo at den blir hetende det, med mindre de bare fant ut at de bare ville slenge ut en random reklame :-P sikter til reklamene til finalematchen, det er helt tydelig.

 

Og angående RAM... Det er jo veldig naturlig å pøse litt ekstra, nå når det til og med for oss sluttbrukere er superbillig og nesten ingen forskjell på 1gb og 4gb RAM... Selv om det er mange ganger mer enn forrige generasjon..

 

Og mine forventninger ligger nok mest i at mann vil kunne surfe superenkelt med en fantastisk nettleser, en multimediamaskin uten like og nærmeste en erstatning til Pcen..

Lenke til kommentar

Ja, men det har jo ikke noe med selve RAMen å gjøre. PS360 har begge 512 fordelt på både CPU og GPU ettersom jeg har forstått.

 

Neida, det er sant, men det gjør at det ikke blir helt sammenlignbart.

 

PS3 har det delt på prosessoren og GPU-en, mens 360 har "fri" ram. Er vistnok derfor Skyrims problemer ikke er like merkbare på 360.

Stemmer nok det, ps3 har 256 system minne, når savegame fort kan bli 10mb blir det trangt.

Tor at om de gjør en 1+1gb løsning nå vil det bli trangt om noen år.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? I slutten av 2012 er det ca. syv år siden denne generasjonen begynte med Xbox 360. Grafikken har stått ganske stille helt siden 2005, har det ikke skjedd noe på de årene mener du? Kan ikke skjønne annet enn at dagens konsoller holder PC-spillene tilbake, Xbox 360 hadde ganske imponerende grafikk da den kom, og vi fikk også mye penere spill til PC.

 

Det er riktig at 360 var ekstremt cutting-edge i 2005, men jeg er ikke sikker på om hverken Microsoft eller Sony ser for seg at det vil være like viktig denne gangen, spesielt med tanke på hvor godt Nintendo har solgt med det som i praksis er forrige generasjons hardware. Ingen av de selskapene er heller interessert i å selge med tap i flere år, slik som de gjorde denne generasjonen, så jeg tror det er naturlig å forvente et mindre hopp enn i 2005. En annen ting er at de fleste tredjepartsutviklerne har problemer nok med utviklingskostnader som det er, og ikke er like interessert i et stort hopp som de var i 2005. Og sist, så blir det stadig vanskeligere for den vanlige gamer, som tross alt utgjør det store flertall, å se de grafiske oppgraderingene. Alt dette gjør at konsollene vil bli kraftigere - åpenbart - men ingenting mot hoppet i 2005.

 

Det som derimot blir viktig er alt det andre ved konsollen. Tjenester, online, kontrollere osv.

Nå er jo en 5.000kr laptop med eget grafikort temelig cuting edge sammenlignet med xbox360.

 

Når xbox360 kom hadde den god grafikk, tenk dyr spill pc, regner ikke med at den neste vil konkurere like godt mot en dyr spill pc ala 2012.

2-3GB ram, et skjermkort trolig basert på neste generasjon, tenk radon hd7xxx, det gode er at hardisk vil være standard, noe bedre cpu, en 4 kjerne powerpc gjetter jeg,

pris tilsvarende xbox360 ved lansering, PS3 ble dyr da den måtte ha blueray det var dyrt i starten.

Lenke til kommentar

 

Smør gjerne til med 4-8 gb ram (er jo grisebillig) og inkluder for all del god støtte for mus og tastatur.

 

Som allerede sagt, så kan du ikke sammenligne ram direkte på konsoll og pc. Selv om det er grisebillig for deg å kjøpe 4-8 gb ram til PC, så betyr ikke det at det blir grisebillig i en konsoll. For det første så brukes det ofte raskere ram i konsoll, for det andre så må hovedkortet ha flere porter, og dermed ta mye større plass og bli dyrere å produsere, og for det tredje så er ikke ram like viktig i konsoller som slipper å kjøre tunge operativsystemer i bakgrunnen av spillet.

Lenke til kommentar

Til alle kommentarene om Tablets fra LucarioX og muligens andre, så vil jeg få gjenta det poenget jeg kom med for noen sider siden, at så lenge prismodellen er som den er, så vil det aldri være aktuelt for de store tredjepartsutviklerne å legge solide budsjett inn i spill til disse plattformene. Siden all historie (og logikk) tilsier at kunder går dit hvor de får de beste spillene, så sikrer denne detaljen i seg selv at konsoller med en prisstruktur tilpasset blokkbusterspill vil leve lenge enda.

Lenke til kommentar

 

Uhm? Nei, her tar du feil. Xbox 360 har 512MB delt på GPU og CPU, mens Playstation 3 har 256MB dedikert til begge.

 

Det var jeg som skrev det, så du skulle sitert meg. Uansett, fra wikipedia:

 

The PS3 has 256MB of Rambus XDR DRAM, clocked at CPU die speed

The GPU is clocked at 550 MHz and makes use of 256 MB GDDR3 RAM clocked at 700 MHz with an effective transmission rate of 1.4 GHz.

 

Ergo, PS3 har 512mb ram, 256 per enhet.

Lenke til kommentar

The PS3 has 256MB of Rambus XDR DRAM, clocked at CPU die speed

The GPU is clocked at 550 MHz and makes use of 256 MB GDDR3 RAM clocked at 700 MHz with an effective transmission rate of 1.4 GHz.

 

Ergo, PS3 har 512mb ram, 256 per enhet.

 

Ja, det var det jeg prøvde å få fram. Misforstod deg bare.

Lenke til kommentar

Man må huske at prisen på en konsoll nesten er halve prisen det koster for en tablett, og at selvfølgelig kan Microsoft og Sony produsere mega heftige konsoller hvis folk hadde vært interessert i gi flere 1000 for det.

Når konsollene er nye koster de nettopp dette - flere tusen kroner - og ikke 1690 kroner på den lokale COOP-butikken.

Lenke til kommentar

Til alle kommentarene om Tablets fra LucarioX og muligens andre, så vil jeg få gjenta det poenget jeg kom med for noen sider siden, at så lenge prismodellen er som den er, så vil det aldri være aktuelt for de store tredjepartsutviklerne å legge solide budsjett inn i spill til disse plattformene. Siden all historie (og logikk) tilsier at kunder går dit hvor de får de beste spillene, så sikrer denne detaljen i seg selv at konsoller med en prisstruktur tilpasset blokkbusterspill vil leve lenge enda.

Ja, det er jeg enig i, prismodellen må endres før de blir noen reel trussel, men så er det jo ikke umulig at det skjer. Småspill og store titler kan vel fint leve side om side på samme plattform. Har allerede begynt å komme "vanlige" spill, f.eks GTA og Fifa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...