Gå til innhold

– Ny Xbox og PlayStation avsløres på E3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*snip*

 

Dette er ingen dårlig spådom, men om Wii U vil støve ned avhenger av tredjepartsstøtten. Den kan bli ubrukelig som tradisjonen tro med Nintendo-konsoller, men jeg har ovenfor argumentert for hvorfor jeg tror den vil bli riktig brukbar. Om så er tilfellet har Nintendo - som har de soleklart mest populære seriene - en stor fordel kontra sine konkurrenter - og vil ikke "støve ned".

 

Sony kommer til å slite neste generasjon, de kommer sent, har ikke lengre like sterk merkevare, ingen tredjepartseksklusiver, dårligere multimediafunksjoner enn MS og ikke populære førstepartsspill utenom Gran Turismo.

Det er helt klart. Alt kommer til å avhenge av spilltilbudet hver av konsollene har. En konsoll er ingenting uten et godt spillbibliotek. Og hvor attraktiv konsollene blir for utviklere kommer an på spesifikasjonene og tjenestene/teknologien hver av dem tilbyr. Det er helt klart at hvis Nintendo vil ha bedre støtte fra tredjepartsutviklere så må de satse etter det. Forme konsollen for bruk av tredjepart, og ikke bare nintendo selv. De må ble kvitt det stemplet de hadde denne generasjonen som "barnekonsoll". Og for det stilles det krav til ytelse og tjenester, og ikke bare Nintendos egne tjenester. Klarer de det blir Wii nok vinneren denne generasjonen.

 

Hvordan vet du alt det der om Sony's kommende konsoll? Har de sluppet info om den allerede? Det har ikke jeg fått med meg. Jeg er enig i at jeg tror de kommer til å slite mest i starten, men de vil klare seg best av de tre i lengden. Merkevaren tror jeg ikke er så dårlig den, Sony er jo et gigantkonsern med hender i lomma på alle teknologiske plan, og PlayStation er mer populær enn Xbox i europa og asia. At de har dårligere multimediafunksjon er jeg heller ikke helt enig i, og Sony er jo de beste på å presse teknologi, mye pga at de har produkter av alle slag, de tjener ikke bare på PlayStation. Derfor har de også en god possisjon til å kunne presse teknologi på tvers av produkter, slik som 3D. Når det kommer til eksklusiver så sa du jo selv at det er noe de fleste utviklere kommer til å unngå, da de vil nå ut til så mange som mulig for å tjene mest mulig penger, så det tror jeg vil få mye mindre å si enn det gjorde denne generasjonen. Da er nok hvor godt spill yter på de forskjellige konsollene en viktigere faktor denne gangen.

Lenke til kommentar

Sony kommer til å slite neste generasjon, de kommer sent, har ikke lengre like sterk merkevare, ingen tredjepartseksklusiver, dårligere multimediafunksjoner enn MS og ikke populære førstepartsspill utenom Gran Turismo.

Nå tror jeg du hopper til konklusjoner. Sony har fortsatt en veldig sterk posisjon i visse deler av verden, og etter Yosp's inntog tror jeg at forholdet til tredjepartsutviklerne er en del bedre etter at Sony "put them through hell" med PS3 og den eksotiske hardware-strukturen. De vil ikke få eksklusiver, men de vil ikke miste noen titler heller, som er det viktigste. Tredjepartseksklusiven er død med mindre en av konsollene selger ekstremt mye mer enn de andre(som PS2). Vi vet at multimediafunksjoner ikke selger spillkonsoller, om ikke annet kan de ha motsatt effekt, folk sammenligner med konkurrerende produkter som nettbrett, og dessuten er vel Google interessert i å invadere alle TVer med Google TV iløpet av 2012.

 

Og for øyeblikket har jo Sony kanskje den aller sterkeste førstepartslinja, de mangler navn som Mario, men det er også det eneste. For eksempel er Uncharted svært populært, hovedsakelig som et singleplayer spill noe som er ganske sjelden i dagens MP-orienterte spillverden. Dessuten pøser de på med franchiser hele tiden og tilbyr brukerne en konstant strøm av varierte spill i mange forskjellige sjangre.

 

Jeg tror Nintendo vil få det vanskelig med tanke på at tablet-kontrolleren vil få folk til å sammenligne med iPad og andre brett, og vi vet jo hva folk flest vil velge der. Hvis kraften i tillegg er et godt stykke under det de konkurrerende konsollene tilbyr og kanskje på linje med brettene kan en vanskelig situasjon oppstå. Naturligvis vil Nintendo alltid selge brukbart, men spørsmålet er hvor mye, GameCube-mye eller Wii-mye.

 

Grunnen til at PS3 gikk så dårlig i starten var nok prisen og ikke noe annet. I starten kunne man i USA kjøpe både Wii, 360 og et spill for prisen av en PS3. Ikke tvil om hva folk valgte da. PS3 kostet faktisk det dobbelte av PS1 og PS2 da de lanserte. Hadde Sony lansert billigere hadde nok konsollracet endt helt annerledes.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor lenge folk orker å leve på Mari også. Som sagt tidligere så har ikke den oppvoksende generasjon så sterk tilknytningen til Super Mario som det jeg hadde. Skal Nintendo leve på slike ekslusiver? Vel, ja da går de snart i dass. Tar man PS så har de som sagt Uncharted, men det PS er flinke til er å bytte ut ekslusiver og heller ha mange av de. Slik jeg ser det er det kun Zelda og Mario som er det Nintendo kan rutte med, men hvor mange har har de ikke allerede gjort det? Spør du en random 10 åring som spiller en del er det ikke sikkert Zelda eller Mario er noen av spillene han har.

 

Det er viktig å bytte ut spill og ikke dra de for langt, slik Nintendo gjør med Mario. Ja det har fungert i mange mange år, men alt må ta slutt og hva sitter Nintendo med hvis den serien går i dass?

Lenke til kommentar

Jeg undervurderer Sony.

 

Jeg undervurderer Sony.

 

Begge to har helt rett i at dette var spekulasjoner fra min side, og dere kommer begge med en del riktig gode poenger. Jeg vet ingenting om Sony sin neste konsoll, men jeg baserer meg på slik jeg antar den vil bli.

 

Sony har definitivt meget gode studioer, og de har også en meget sterk merkevare, spesielt i Europa og Asia. Utvilsomt. De har også en meget sterk serie i Gran Turismo, og en del ganske sterke serier som Uncharted og God of War. Jeg tror likevel de vil slite. Hvorfor det? Vel for å gå gjennom de ulike grunnene:

 

- Hele Sony sliter voldsomt økonomisk. Sony er som Riders påpeker et selskap som driver med mye forskjellig. Dessverre betyr det i dag at de taper penger på mye forskjellig. De taper penger på tablets, de taper penger på spill, de taper penger på fjernsyn, de taper penger på telefoner og de taper penger på film. Kort sagt, noe må gjøres i Sony, og blant tingene som mest sannsynligvis vil gjøres, er at spillavdelingen (og de andre avdelingene) blir nødt til å starte å spare penger. Dette vil åpenbart gå ut over Sony sin spillsatsing, da PS4 om den skal være klart kraftigst ikke kan regne med å bli 1500 kroner subsidiert per konsoll (eller hva det var PS3 var subsidiert). Dette er ikke noe problem ovenfor Nintendo som mest sannsynlig vil søke å selge sin konsoll med profitt uansett, men det er et stort problem om Microsoft enda en gang bestemmer seg for å gi ut et monster med tap. Det gir dessuten også Sony begrensede muligheter til å sikre seg eksklusiver.

 

- Sony sin spillavdeling har tapt like mye penger på PS3 som de tjente på PS1+PS2+PSP, og Kutaragi, Playstations "far" måtte jo også gå av som følge av dette. Dette styrker det overordnede poenget.

 

- Sony har ikke lenger tredjepartseksklusiver. Ved inngangen til denne generasjonen regnet "alle" med at Playstation ville få Final Fantasy, Silent Hill, Kingdom Hearts, Metal Gear Solid, GTA og alle de andre store tredjepartsspillene som hadde dominert i PS2-generasjonen som eksklusive spill fordi det var slik industrien hadde vært i to generasjoner. Derfor var det mange som droppet å kjøpe den relativt billige 360 for en dyrere PS3. Etter hvordan Sony nå har mistet alle disse eksklusivene, så vil ingen kjøpe PS4 for å spille Final Fantasy XV - og det er et gigantisk tap for et Sony som vant to generasjoner suverent ved å ha de soleklart beste tredjepartsspillene.

 

- Sony har ikke lenger like sterkt merkenavn. Jeg er enig med begge to at Sony fremdeles har et sterkt merkenavn, og jeg tror også Playstation totalt er det mest verdifulle merket i hele industrien (mer enn Mario), og at Sony har flest fanboys etter 250 millioner solgte PS1+PS2. Imidlertid er merket deres mye svakere nå enn i 2006 fordi Nintendo har vokst seg betydelig sterkere, og kanskje mest fordi Xbox-navnet nå står såpass sterkt i USA. Sony har fremdeles en verdifull merke, men det er etter mitt syn mye mindre verdifult enn i 2006, og derfor tror jeg de vil ha større vanskeligheter denne gangen. Kort sagt, jeg tror vi alle kjenner mange som har en PS3 som de bruker til Fifa og Cod. Noen ganger spør jeg om de vurderte en Xbox, og som oftest får jeg til svar at de ikke en gang vurderte det, fordi det er jo til "playstation" Fifa kommer ut. Dette er en merkevarefordel, fordi Sony selger automatisk til kundegrupper som ikke følger så godt med at de leser spillforum eller nettsider, men fremdeles ønsker å spille spill som tradisjonelt er forbundet med Playstation. Men som sagt: Denne fordelen er mindre enn den var.

 

- Sony har meget gode studioer, og får masse gratis reklame i spillpressen takket være dette, men utenom Gran Turismo har de ingen mega-franchiser på nivå med Halo eller Gears - og selv Gran Turismo er mest sannsynlig på retur nå som Forza er tilnærmet like bra. Forhåpentligvis kan Sony sine glimrende studioer komme opp med nye serier som er mer populære, men det er ikke gitt at de vil klare dette. Dessverre er det slik per i dag at de fleste av kundene på Wii er der pga Nintendo sine serier, mange av Xbox sine kunder er der pga Microsoft sine serier, og en del færre av Sony sine kunder er der pga Sony sine serier. TROR JEG. Og dette er ikke en uttalelse om kvaliteten på Sony sine spill (som jeg mener er meget høy), men om populariteten, altså salgstall.

 

- Jeg tror Sony vil få det tøft med å tilby en like god multimediamaskin som Microsoft, fordi Microsoft per i dag ligger milevis forann Sony på dette området (i USA). Men her kan jeg ta feil.

 

- Jeg antar også at det er meget sannsynlig at online vil koste penger på PS4 (PSN er fremdeles i underskudd), i så fall mister de et viktig konkurransefortrinn.

 

Sist, Nintendo kommer til å få det vanskeligere enn denne generasjonen. Men jeg tror at de vil få opp en brukbar online tjeneste, og MYE bedre tredjepartsstøtte. Siden Nintendo i tillegg har de mest populære seriene, og er flinke til å komme med nye konsepter, så vil de nok gjøre det bedre enn Gamecube. Men jeg tror ikke på noen repetisjon av denne generasjonen. Rundt Snes-nivå bør de dog klare - og mer om ting går veien for dem.

 

Dermed er min (høyst uvitenskapelige) spådom som følger:

 

1. Microsoft som knuser alle med latterlig mye penger og solide løsninger på alt.

2. Nintendo

3. Sony

 

Men som sagt, dette er umulig å vite. Jeg føler dog at det denne gangen er Sony som kjemper mest i oppoverbakke. Forhåpentligvis vil de likevel selge mer enn nok i mindre markeder som det norske hvor playstation-navnet står ekstremt sterkt til å fortsette å være relevante.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor lenge folk orker å leve på Mari også. Som sagt tidligere så har ikke den oppvoksende generasjon så sterk tilknytningen til Super Mario som det jeg hadde. Skal Nintendo leve på slike ekslusiver? Vel, ja da går de snart i dass. Tar man PS så har de som sagt Uncharted, men det PS er flinke til er å bytte ut ekslusiver og heller ha mange av de. Slik jeg ser det er det kun Zelda og Mario som er det Nintendo kan rutte med, men hvor mange har har de ikke allerede gjort det? Spør du en random 10 åring som spiller en del er det ikke sikkert Zelda eller Mario er noen av spillene han har.

 

Det er viktig å bytte ut spill og ikke dra de for langt, slik Nintendo gjør med Mario. Ja det har fungert i mange mange år, men alt må ta slutt og hva sitter Nintendo med hvis den serien går i dass?

 

Dette poenget hadde vært greit nok om det ikke hadde vært for at det er faktuelt feil. Mario har eksklodert i popularitet denne generasjonen. Super Mario Sunshine solgte under 10 millioner. New Super Mario Bros Wii og DS nærmer seg begge 30. I tillegg har vi Galaxy rundt 10, og Galaxy 2 rundt 6, og du finner en serie som er mer populær og relevant enn på lenge. Mario Kart Wii og DS har begge gjort tilsvarende hopp fra sine forgjengere, og Twilight Princess er det best solgte Zelda-spillet om man kombinerer Gamecube og Wii. Så Nintendo sine serier er faktisk mer populær nå enn tidligere. (ALLE SALGSTALL ER FRA HODET OG KAN VÆRE FEIL, MEN POENGET ER LIKEVEL RIKTIG)

 

Men jeg er enig med deg i at Nintendo ikke har vært flinke nok til å produsere nye store serier, Sony er bedre der. Spørsmålet er om det er noen vits når de allerede har de seriene de har? Uansett, Nintendo sine serier er - per i dag - ikke på nedtur, snarere det motsatte.

Lenke til kommentar

Noen tipping vil jeg ikke foreta, men kan jo nevne en liten bombe for mange, nemlig at Uncharted 3 solgte 3.8 millioner lanseringensdagen mens Gears of War 3 solgte over 3 millioner i den første uka. Så når det gjelder eksklusiver er det dødt løp mellom alle 3, bortsett fra Nintendo som har Mario å falle tilbake for å selge konsoller, og muligens også Pokemon på håndholdte. Zelda og alt det andre teller ikke særlig tror jeg, disse er niche-franchiser som ikke når ut til veldig mange. Halo bør få seg et lite fall ettersom Bungie har forlatt roret, og Epic vil helt sikkert outsource neste Gears til et understudio.

 

Og som taterfyrings nevner, vi kjenner alle en haug med folk som har PS3(og endel 360) som hovedsakelig spiller CoD og FIFA, og i USA er nok bare rollene reversert og folk spiller CoD og Madden og flesteparten spiller 360. I det senere har jeg lagt merke til at Uncharted har spredt seg litt blant denne folkemengden, men er fortsatt langt unna CoD i popularitet.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor lenge folk orker å leve på Mari også. Som sagt tidligere så har ikke den oppvoksende generasjon så sterk tilknytningen til Super Mario som det jeg hadde. Skal Nintendo leve på slike ekslusiver? Vel, ja da går de snart i dass. Tar man PS så har de som sagt Uncharted, men det PS er flinke til er å bytte ut ekslusiver og heller ha mange av de. Slik jeg ser det er det kun Zelda og Mario som er det Nintendo kan rutte med, men hvor mange har har de ikke allerede gjort det? Spør du en random 10 åring som spiller en del er det ikke sikkert Zelda eller Mario er noen av spillene han har.

 

Det er viktig å bytte ut spill og ikke dra de for langt, slik Nintendo gjør med Mario. Ja det har fungert i mange mange år, men alt må ta slutt og hva sitter Nintendo med hvis den serien går i dass?

 

Dette poenget hadde vært greit nok om det ikke hadde vært for at det er faktuelt feil. Mario har eksklodert i popularitet denne generasjonen. Super Mario Sunshine solgte under 10 millioner. New Super Mario Bros Wii og DS nærmer seg begge 30. I tillegg har vi Galaxy rundt 10, og Galaxy 2 rundt 6, og du finner en serie som er mer populær og relevant enn på lenge. Mario Kart Wii og DS har begge gjort tilsvarende hopp fra sine forgjengere, og Twilight Princess er det best solgte Zelda-spillet om man kombinerer Gamecube og Wii. Så Nintendo sine serier er faktisk mer populær nå enn tidligere. (ALLE SALGSTALL ER FRA HODET OG KAN VÆRE FEIL, MEN POENGET ER LIKEVEL RIKTIG)

 

Men jeg er enig med deg i at Nintendo ikke har vært flinke nok til å produsere nye store serier, Sony er bedre der. Spørsmålet er om det er noen vits når de allerede har de seriene de har? Uansett, Nintendo sine serier er - per i dag - ikke på nedtur, snarere det motsatte.

 

Jeg må spørre sånn generelt, ettersom du nå har forsvart Nintendo uansett - hvilken betydningen har det for meg at eieren av Nintendo tjener fett på å levere elendig maskinvare? Vi får ikke bedre online, vi får ikke bedre grafikk, vi får ikke igjen en dritt for at Nintendo dundrer i overskudd. De er strålende fornøyd med at de tjener så utrolig mye penger på å gi oss nettopp dette, men med tanke på hva Sony og Microsoft gir oss hadde de fortjent mer.

 

Jeg forstår at Nintendo ønsker å tjene mest mulig penger, men synes det er elendig av dem å gi så lite tilbake. Hva har vi sett som Nintendo har gjort med systemet sitt de siste årene? Sony og Microsoft har hele tiden oppdatert systemene, sluppet mye nye ting, sluppet ekstra utstyr i form av Kinect og Move, et mediasenter og spill som er gode.

Du kan gjerne forsvare Nintendo med at de tjener mye mye på det, men hvorfor betyr det noe når du skal sitte her å diskutere hva som er best?

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor lenge folk orker å leve på Mari også. Som sagt tidligere så har ikke den oppvoksende generasjon så sterk tilknytningen til Super Mario som det jeg hadde. Skal Nintendo leve på slike ekslusiver? Vel, ja da går de snart i dass. Tar man PS så har de som sagt Uncharted, men det PS er flinke til er å bytte ut ekslusiver og heller ha mange av de. Slik jeg ser det er det kun Zelda og Mario som er det Nintendo kan rutte med, men hvor mange har har de ikke allerede gjort det? Spør du en random 10 åring som spiller en del er det ikke sikkert Zelda eller Mario er noen av spillene han har.

 

Det er viktig å bytte ut spill og ikke dra de for langt, slik Nintendo gjør med Mario. Ja det har fungert i mange mange år, men alt må ta slutt og hva sitter Nintendo med hvis den serien går i dass?

 

Dette poenget hadde vært greit nok om det ikke hadde vært for at det er faktuelt feil. Mario har eksklodert i popularitet denne generasjonen. Super Mario Sunshine solgte under 10 millioner. New Super Mario Bros Wii og DS nærmer seg begge 30. I tillegg har vi Galaxy rundt 10, og Galaxy 2 rundt 6, og du finner en serie som er mer populær og relevant enn på lenge. Mario Kart Wii og DS har begge gjort tilsvarende hopp fra sine forgjengere, og Twilight Princess er det best solgte Zelda-spillet om man kombinerer Gamecube og Wii. Så Nintendo sine serier er faktisk mer populær nå enn tidligere. (ALLE SALGSTALL ER FRA HODET OG KAN VÆRE FEIL, MEN POENGET ER LIKEVEL RIKTIG)

 

Men jeg er enig med deg i at Nintendo ikke har vært flinke nok til å produsere nye store serier, Sony er bedre der. Spørsmålet er om det er noen vits når de allerede har de seriene de har? Uansett, Nintendo sine serier er - per i dag - ikke på nedtur, snarere det motsatte.

2D Mario er noe som "alle" har spilt og salgstallene vises deretter. 3D Mario er slett ikke alle som har spilt, og er endel vanskeligere å selge, men likevel har det jo gått veldig bra takket være fans, merkenavnet og et barnevennlig cover. Og glem ikke at installbasen til Wii er kanskje rundt 3-4 ganger av det GameCube noensinne var. Og Mario står nok ikke noe sterkere, det er bare at Nintendo har gitt ut 5 core Mariospill på 6 år. Det gjorde de ikke før.

Lenke til kommentar

Du kan gjerne forsvare Nintendo med at de tjener mye mye på det, men hvorfor betyr det noe når du skal sitte her å diskutere hva som er best?

 

Det er nettopp her jeg mener at du har misforstått. Dette handlet ikke i utgangspunktet om hva "som var best" men om hva sannsynligheten var for at Sony og Microsoft skulle levere monstre neste generasjon, eller la seg påvirke av Nintendo. Gå tilbake og se hvor du kom med ditt første innlegg, sjekk en gang til hva du svarte på, så ser du det.

 

Ellers har du helt rett, for oss som gamere er det helt irrelevant hvor mye spill selger. Vi går dit vi finner de spillene som passer best for våre behov. Men når vi skal forsøke å å "spå" fremtiden, så betyr salgstall veldig mye. For det er salg alle tre selskapene ønsker. Ikke å blidgjøre en liten kult på et perifært forum.

Lenke til kommentar

Ikke alle som er intresert i å spille mario ,zelda og pokemon når man er mere mature :!:

 

nintendo lever på gammle sjangere som har forlengs begynt å lukte badly

 

Jo Nintendo står enda sterkt hos meg i alderen 26 år! Er man mer mature når man spiller X360???

Det vil jeg ikke si da jeg har støtet på flere som har gjort jeg har fått et dårlig bilde av X360 som spillmaskin, brukerbasen jeg har støtet på er personangripende, takler ikke at man snakker om Nintendo/PS3/PC i en vanlig diskusjon osv.

Kaller meg en f-boy og sier jeg burde blitt banna fra Norge og alle forumene kaller du det mature blant brukerbasen hos Microsoft?

 

Spillene hos Nintendo er ihvertfall mine grunner til jeg fortsatt kjøper dems maskiner! Lenge leve Mario, Zelda, Metroid og Pokemon!

Rekkefølgen min på hvilke maskiner jeg kjøper er

 

1. Sony har alltid hatt sin sjarm og leverer tilstadig store opplevelser fra deres spill og de håper jeg de fortsetter med på PS4! Eneste de kan forandre er UIen, men resten bør forbli som det alltid har vært

2. Nintendo gjør enda mye rett med hva fansen vil ha, kontrolleren til Wii U ser ut som til å falle mitt i blinken for meg.

3. Microsoft får desverre sisteplass fordi jeg er redd for at de samme spillseriene vil ende opp på Xbox codename Fusion, LooP, (ja bare ren gjetning men synes Fusion passer bra) og jeg begynner å bli grådig lei noen av seriene.

De tør ikke satse på nye type spill og vil (bare ren gjetning såklart) ha en ny form for Live Gold, nemlig Xbox Live Platnium der man også får muligheten til recorde dine filmer, si 40-60 sek, tilbud på DLC, låne diverse spill ala PSN+. Mye gjetning her såklart, men det ville jeg ha gjort viss jeg jobbet i MS :)

Endret av iToMaN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2D Mario er noe som "alle" har spilt og salgstallene vises deretter. 3D Mario er slett ikke alle som har spilt, og er endel vanskeligere å selge, men likevel har det jo gått veldig bra takket være fans, merkenavnet og et barnevennlig cover. Og glem ikke at installbasen til Wii er kanskje rundt 3-4 ganger av det GameCube noensinne var. Og Mario står nok ikke noe sterkere, det er bare at Nintendo har gitt ut 5 core Mariospill på 6 år. Det gjorde de ikke før.

 

Det kan godt hende at du har rett og de økte salgene kan forklares med 2D+at Wii solgte mye bedre enn Gamecube. Det første forklarer dog ikke Mario Kart, mens Nintendo vil ikke igjen gjøre den tabben å la det gå generasjoner uten 2D-Mario. Poenget er at uansett grunnen, så er Mario i dag større enn på lenge. Det behøver ikke å vare inn i neste generasjon, men jeg baserer meg på ting slik de er nå. Og per i dag så er Mario større enn han har vært på 20 år.

 

Noen tipping vil jeg ikke foreta, men kan jo nevne en liten bombe for mange, nemlig at Uncharted 3 solgte 3.8 millioner lanseringensdagen mens Gears of War 3 solgte over 3 millioner i den første uka. Så når det gjelder eksklusiver er det dødt løp mellom alle 3, bortsett fra Nintendo som har Mario å falle tilbake for å selge konsoller, og muligens også Pokemon på håndholdte. Zelda og alt det andre teller ikke særlig tror jeg, disse er niche-franchiser som ikke når ut til veldig mange. Halo bør få seg et lite fall ettersom Bungie har forlatt roret, og Epic vil helt sikkert outsource neste Gears til et understudio.

 

Og som taterfyrings nevner, vi kjenner alle en haug med folk som har PS3(og endel 360) som hovedsakelig spiller CoD og FIFA, og i USA er nok bare rollene reversert og folk spiller CoD og Madden og flesteparten spiller 360. I det senere har jeg lagt merke til at Uncharted har spredt seg litt blant denne folkemengden, men er fortsatt langt unna CoD i popularitet.

 

Jeg var ikke klar over de salgstallene Samaritan, et flott bidrag som absolutt modererer det jeg skrev. Kanskje faktisk Uncharted også etterhvert bør regnes på samme nivå som Zelda, Halo og Gears etterhvert, i så fall er det helt klart positivt for Sony.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg må spørre sånn generelt, ettersom du nå har forsvart Nintendo uansett

 

Jeg vil også bare kommentere dette. Jeg sitter ikke her og "forsvarer Nintendo uansett". Jeg retter opp i en rekke faktafeil. Som at Mario ikke lenger er like populært, som at Wii U er noe du kan "le av" (når du senere innrømmer at du ikke har kunnskap om konsollen), osv. Jeg kan enkelt kritisere Nintendo for en masse ting, inkludert de tingene du tar opp som dårlig online og svake tredjepartsrelasjoner og lite nye serier. Men det var aldri poenget mitt. Mitt poeng dreide seg hele tiden om salgstall, ikke om hva som passer best for dine (eller mine) behov.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Noen tipping vil jeg ikke foreta, men kan jo nevne en liten bombe for mange, nemlig at Uncharted 3 solgte 3.8 millioner lanseringensdagen mens Gears of War 3 solgte over 3 millioner i den første uka. Så når det gjelder eksklusiver er det dødt løp mellom alle 3, bortsett fra Nintendo som har Mario å falle tilbake for å selge konsoller, og muligens også Pokemon på håndholdte. Zelda og alt det andre teller ikke særlig tror jeg, disse er niche-franchiser som ikke når ut til veldig mange. Halo bør få seg et lite fall ettersom Bungie har forlatt roret, og Epic vil helt sikkert outsource neste Gears til et understudio.

 

Og som taterfyrings nevner, vi kjenner alle en haug med folk som har PS3(og endel 360) som hovedsakelig spiller CoD og FIFA, og i USA er nok bare rollene reversert og folk spiller CoD og Madden og flesteparten spiller 360. I det senere har jeg lagt merke til at Uncharted har spredt seg litt blant denne folkemengden, men er fortsatt langt unna CoD i popularitet.

 

Jeg var ikke klar over de salgstallene Samaritan, et flott bidrag som absolutt modererer det jeg skrev. Kanskje faktisk Uncharted også etterhvert bør regnes på samme nivå som Zelda, Halo og Gears etterhvert, i så fall er det helt klart positivt for Sony.

Jeg ser heller at vi regner Uncharted, Halo og Gears som forbigående blinkskudd, Zelda som noe fansen vil ha så lenge Miyamoto er med å designe det og Super Mario som den eneste serien som faktisk kan selge konsoller(Miyamoto gjelder også her). Tør ikke tenke på hvor mange som kjøpte DS kun for å spille NSMB, meg selv inkludert.

Lenke til kommentar

Så Nintendo sine serier er faktisk mer populær nå enn tidligere.

Det har du nok helt rett i, og det vil de sikkert fortsette å være. Men jeg tror mye av grunnen til at de spillene selger mer enn sine forgjengere, er fordi det nå er flere som spiller. Spillmediet har jo virkelig vokst de siste årene, og de fleste som har kommet til er folk som spiller litt. Kjernespillere (altså de som spiller mange spill i forsjellige sjangre) tror jeg ikke har hatt så stor vekst. Og for de som spiller littså har Wii seilt fram som et fremtredende valg, nettopp fordi Nintendo, og i særdeleshet Mario er navn "alle" kjenner.

 

Nå tar jo mobil- og nettleser-spill en større del av kaka for disse småspillerne, så det kan være usikkert om Wii U, og dens Mariospill vil tjene like mye på dette. Jeg tror de gamle Mario og Zelda spillene hadde solgt mest hvis de også hadde vært utgitt nå, nettopp fordi de er bedre spill.

 

Nintendo levde også litt i sin egen verden, denne generasjonen. Mens Xbox360 og PS3 kjempet om akkurat det samme markedet, så kjørte Nintendo litt sin egen vei, derfor fikk de hele sitt marked for seg selv, mens X360 og PS3 splittet markedet mellom seg. Denne generasjonen tror jeg alle tre kommer til å dele på hele markedet. Så istedet for et marked todelt mellom Nintendo og Sony/Microsoft, så får vi det delt tre veier, mellom Nintendo, Sony og Microsoft.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller at vi regner Uncharted, Halo og Gears som forbigående blinkskudd, Zelda som noe fansen vil ha så lenge Miyamoto er med å designe det og Super Mario som den eneste serien som faktisk kan selge konsoller(Miyamoto gjelder også her). Tør ikke tenke på hvor mange som kjøpte DS kun for å spille NSMB, meg selv inkludert.

 

Haha, jeg vet ikke om jeg kan være helt enig - men det er ikke så viktig. Hvordan populariteten til disse seriene vil utvikle seg er jo tross alt noe vi ikke kan vite med sikkerhet.

 

Det har du nok helt rett i, og det vil de sikkert fortsette å være. Men jeg tror mye av grunnen til at de spillene selger mer enn sine forgjengere, er fordi det nå er flere som spiller. Spillmediet har jo virkelig vokst de siste årene, og de fleste som har kommet til er folk som spiller litt. Kjernespillere (altså de som spiller mange spill i forsjellige sjangre) tror jeg ikke har hatt så stor vekst. Og for de som spiller littså har Wii seilt fram som et fremtredende valg, nettopp fordi Nintendo, og i særdeleshet Mario er navn "alle" kjenner.

 

Nå tar jo mobil- og nettleser-spill en større del av kaka for disse småspillerne, så det kan være usikkert om Wii U, og dens Mariospill vil tjene like mye på dette. Jeg tror de gamle Mario og Zelda spillene hadde solgt mest hvis de også hadde vært utgitt nå, nettopp fordi de er bedre spill.

 

Nintendo levde også litt i sin egen verden, denne generasjonen. Mens Xbox360 og PS3 kjempet om akkurat det samme markedet, så kjørte Nintendo litt sin egen vei, derfor fikk de hele sitt marked for seg selv, mens X360 og PS3 splittet markedet mellom seg. Denne generasjonen tror jeg alle tre kommer til å dele på hele markedet. Så istedet for et marked todelt mellom Nintendo og Sony/Microsoft, så får vi det delt tre veier, mellom Nintendo, Sony og Microsoft.

 

Alt du skriver her er fornuftig, og det godt mulig du vil få rett. Jeg ønsket bare å påpeke at Mario, Mario Kart og Zelda (som jeg trakk frem) er mer populære nå enn tidligere. Grunnene kan være mange.

Lenke til kommentar

Ellers har du helt rett, for oss som gamere er det helt irrelevant hvor mye spill selger. Vi går dit vi finner de spillene som passer best for våre behov. Men når vi skal forsøke å å "spå" fremtiden, så betyr salgstall veldig mye. For det er salg alle tre selskapene ønsker. Ikke å blidgjøre en liten kult på et perifært forum.

Så sant, så sant. Når alt kommer til alt, så kommer nok slike som deg og meg til å kjøpe flere konsoller, om ikke alle. Det kommer bare an på hvilken vi kjøper først, og når vi kjøper dem. For mitt vedkommende så kommer jeg nok til å gå samme vei som denne generasjonen, og kjøpe PS4 først. Så fremt de beholder Blu-Ray og gratis PSN. Deretter kommer nok Wii U, når jeg ser den har nok spill som jeg vil ha. Og så muligens Xbox720, hvis den får gode spill jeg ikke får til PS4 (har ikke xbox360).

 

Men som du sier må vi nok innse at selv om vi nok er de som kjøper mest, og interesserer oss mest for spill og spillteknologi, så er vi et mindretall i markedet, og selskapene vil ikke tjene nok penger på oss nå, slik som de gjorde før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sant, så sant. Når alt kommer til alt, så kommer nok slike som deg og meg til å kjøpe flere konsoller, om ikke alle. Det kommer bare an på hvilken vi kjøper først, og når vi kjøper dem. For mitt vedkommende så kommer jeg nok til å gå samme vei som denne generasjonen, og kjøpe PS4 først. Så fremt de beholder Blu-Ray og gratis PSN. Deretter kommer nok Wii U, når jeg ser den har nok spill som jeg vil ha. Og så muligens Xbox720, hvis den får gode spill jeg ikke får til PS4 (har ikke xbox360).

 

Men som du sier må vi nok innse at selv om vi nok er de som kjøper mest, og interesserer oss mest for spill og spillteknologi, så er vi et mindretall i markedet, og selskapene vil ikke tjene nok penger på oss nå, slik som de gjorde før.

 

Ja, når vi gidder å kaste bort lørdagskvelden vår på å argumentere disse tingene på et forum, så sier det seg vel selv at vi ender opp med alle konsollene :)

 

Forøvrig, om noen er interessert i hvorfor jeg tror Sony kommer til å få størst problemer kommende generasjon, så er denne tråden en gullgruve for argumenter om en klarer å se forbi alle ensetningssvarene.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...