Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overdrive? Jeg legger bare frem fakta. Sjekk linkene selv. Jeg synes i hvert fall det begynner å falle på plass et bilde av Microsoft Norges mediestrategi med de tre karene Dagfinn Kolstad, Birger Søyland og Tommy Otnes i hovedrollene og Arsæll "Windows.no" Benediktsson i en mindre birolle.

Det er altså "fakta" at de nevnte herrer er delaktige i en mediestrategi i regi av Microsoft Norge?

 

Noen har i hvert fall drukket for mye av sine egen cool-aid ...

 

Jeg synes = Fakta for deg? Sjekk at du leser riktig neste gang og mindre cool-aid.

Lenke til kommentar

Her er forresten hele kildeartikkelen i Offsek-magasinets aller første utgave.

Takk for lenken, det var interessant lesing. Steinalderen var en interessant vinkling fra IT-sjefen. Tommy Otnes har noen klager som bør taes på alvor. La oss først oppsummere punktene:

 

-Ikke mulig å søke etter folk på intranett

-Tilgang til free/busy informasjon ved møteinnkalling

-Integrasjon mot fagsystemer

-Støtte for Microsoft dokumentformater

 

Den første er rimelig ubegripelig. Brukerne er vel registrert en eller annen plass, og uansett om denne løsningen er basert på MS sin AD eller openldap burde det være rimelig trivielt (og helt uavhengig av office pakke) og få tilgang til denne informasjonen via intranett.

 

Tilgang på free/busy er avhengig av hvilken serverløsning som brukes. Hvis man her kjører en gruppevareløsning, eksempelvis min favoritt som er Kolab, så er dette tilgjengelig ut-av-boksen. Man trenger hverken outlook eller exchange for dette. Forøvrig gir også Kolab en velfungerende addressebok med vesentlig høyere ytelse enn ms-løsninger kan tilby.

 

Integrasjon mot fagsystemer er tricky. Sjekk ut hvem som trenger dette, og la de beholde sine systemer i begynnelsen. Gradvis fas over til plattformuavhengige løsninger. Aksepter at det tar tid, og la de som trenger det bruke MS-office i mellomtiden. Her har noen vært overivrig dersom dette punktet stemmer.

 

Støtte for MS formater, staten har allerede faset over til ODF. Dette punktet burde sentrale politikere tatt tak i, og tvunget alle kommuner over på åpne formater.

 

For alle dere som synes funksjonaliteten til oo ikke er god nok. Det var ikke med på listen over argumenter, så du kan trygt anta at det ikke var særlig relevant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tommy Otnes sier kommunen har ...

 

Beste innlegget jeg har lest på diskusjon.no. [+].

 

 

Det er veldig interessant å rote frem litt fakta om bakgrunnen til de som kommer med slike Friprog-fiendtlige påstander, mediene og journalistene som slår dette stort opp.

Hvem er forøvrig Simen1, denne mester i å bygge opp stråmenn for så å angripe dem med flammekaster, hvor ligger hans lojalitet - og hvorfor?

 

Imponerende formulering av å legge fram fakta. Til å kritisere argumentasjonsteknikken som Simen1 bruker, har du virkelig ingenting du skulle ha sagt selv.

 

 

Prøv å hold deg til sak og ikke person. ;)

Hvor mange personer har du dratt inn i denne diskusjonen, da?

 

Jeg tror jeg venter med å trekke noen konklusjoner inntil de gravende journalistene har gjort jobben sin, jeg. Konspirasjonsteoretikerne har det med å overdrive.

 

Som det har blitt sat noen ganger før meg, er disse personene og opplysningene om dem i høyeste grad relevante. Det er meningsfylt å bruke personene i indirekte argumenter. Privatpersonen Simen1 har såvidt jeg vet ingen relevans til tema. Finn litt fakta om du er uenig. Ellers synes jeg det er forkastelig å antyde at det finnes en grunn til at han ikke er til å stole på på grunn av hva han skriver. Det kan sies om alt og alle, og har null basis i fakta.

 

Slik innlegget var da jeg leste det (16:55), trakk han heller ingen konklusjoner. Du antyder imidlertid både at Simen1 er en konspirasjonsteoretiker, og de fleste konspirasjonsteoretikere overdriver.

 

 

Du må slutte med dette Simen1. Når privatpersoner har mer gravende journalistikk enn aviser, setter du avisene på spill.

Slutt.

 

Jeg ser ikke helt hva aviser har å tape på at en privatperson utfører "mer gravende journalistikk enn aviser". Heller ikke hvorfor det er noe man normativt skal unngå.

 

Edit: typo / presisering

Endret av Bl4cKnD
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er visst vanskelig....

 

Et kjent problem er at resten av verden bruker Microsoft Office, og at alle man forholder seg til vil levere ms office filer.

 

Open Office takler fint de enkle filene, men ikke når det begynner å bli litt avansert. Da MÅ du desverre ha microsoft office.

 

XL er et program som er 10 millioner ganger bedre enn Calc, og det er opplest og vedtatt av alle, selv ihuga open office fans. XL brukes faktisk til ganske mye rart i ymse organisasjoner som budsjetter, oversikter, lage beregninger etc. Calc kan ikke måle seg fordi det mangler en masse grunnleggende ting, og har overhode ikke noe avansert.

 

Så er det også slik at mange bedrifter benytter seg av andre bedrifter, som leverer office tjenester, for å gjøre visse type jobber. Man gjør ikke alt internt. I norge så er det en stor mangel på bedrifter som kan levere jobber til open office, mens det finnes tonnevis til microsoft.

 

Og så er det nok slik at leverandørtjenester antagelig er dyrere og mer tungvinte, fordi open office ikke er laget for bruk i bedrifter og organisasjoner.

 

Et annet ankepunkt er jo at open office ikke har en outlook tjeneste. Det å sammenligne thunderbird + hjemmesnekret imap/pop server opp mot outlook + excange, så sammenligner man sykkel og romfartøy. Begge tar deg fremover, og sykkel er fint til korte avstander og det er godt for helsa. Men romfartøyet kan gå lengre, ta med mer, og kan gjøre en hel drøss mer som også er relevant for bedriften.

 

Dere har ikke jobbet i bedrifter. Dere er i beste fall naive skoleelever som har brukt open office til å gjøre enkle ting, og sett at man gjør ikke stort mer med ms office i deres verden. Lisenser er bare en bitteliten del av hverdagen.

 

Open Office er for menig mann, og fattigfolk. Det ble laget for dem. Ingen som har jobbet med Open Office har spurt bedrifter og organisasjoner om hvordan de vil ha ting, og derfor suger open office til den bruken.

Et av de mest fornuftige innleggene i hele tråden, i en tråd som virkelig viser at arbeidserfaring er ikke akkurat en force hos mange av de som hyler og bærer seg når noen velger å ikke bruke fri programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig interessant å rote frem litt fakta om bakgrunnen til de som kommer med slike Friprog-fiendtlige påstander, mediene og journalistene som slår dette stort opp.

Hvem er forøvrig Simen1, denne mester i å bygge opp stråmenn for så å angripe dem med flammekaster, hvor ligger hans lojalitet - og hvorfor?

 

Linux og AMD elsker som hater MS av hele sitt hjerte. Også kjente som fanboy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med lønnsnivået i Norge skal det ikke mange timene med tapt arbeidstid til før det lønner seg med en lisens til 1000 kr (som jeg har sett blitt brukt flere ganger som ca volumpris på ms office). La oss si at en times arbeid tilsammen koster arbeidsgiver rundt 200 kr (lønning, sosiale kostnader), så skal det bare 5 timers tapt arbeidstid til i løpet av hele brukstiden til programmene (la oss si at man oppgraderer office hver 3. år, og at opplæringskostnadene og rene driftkostnader for open office og msoffice er tilsvarende [tror antaglig msoffice ville kommet bedre ut her, siden det generelt er mer industri rundt ms office]). Hvis msoffice bare er 5 timer mer effektivt enn open office over disse 3 årene, så er lisenskostnads fordelen til open office allerede spist opp.

 

Og her antok jeg at tapt arbeidstid ikke gir tapt inntekt, noe det vil gjøre i ordentlige bedrifter (kommunen er ikke nødvendigvis representativ her). For at en bedrift skal gå med overskudd må de ha mer i inntekt per ansatt enn hver ansatt tjener. Et anslag ut av luften kan være at arbeidsgiver regner med 300 kr per time i inntjening per ansatt (minimum er altså 200). Dvs at hver en tapt time per bruker koster 500 kr. Da trengs bare 2 timer...

 

Utifra dette regnestykket er det for meg ikke noe vanskelig å tro at ms office faktisk kan resultere i gange store besparelser over open office gitt at ms office er noe mer egnet til jobben som skal gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ja..

Kanskje de må vurdere å dele inn bruker og nettet i deler - så de lettere kan ha kontroll. Kjøre noen på MS og noen på Open Source software..

 

Vi bruker Open Office på jobben, sammen med Firefox og Thunderbird og diverse annen åpen programvare som GIMP etc + Linux på server og alle PCer bortsett fra 2 som kjører økonomisystemet.

 

Med andre ord betaler vi mer i lisens for 2 PCer enn vi gjør for ca 60 andre. Vi er ikke noe stort firma med andre ord.

Men til vår bruk virker det fint.

 

Hadde litt stress med "gamlingene" som ikke ville lære seg noe nytt. En del som var veldig kjent med Photoshop var ikke særlig lystne på å bruke GIMP heller (meg inkludert).

Men ved å innføre interne kurs og med premiering for de som var raskest til å switche over, så kom vi i mål.

Selv flere år etter er det tilfeller jeg kommer borti som jeg hadde løst på et øyeblikk på Photoshop, som jeg kan bruke lang til for å få til på GIMP. Men det skjer sjeldnere og sjeldnere.

Det er uansett viktig å lære nye ting hele tiden. Hvis det er til direkte hinder for jobben så er det ikke bra, men man bruker kanskje heller tid man ville brukt på å surfe litt på nettet.

 

Vi kjører noen servere som styrer printkø, felles lagringsområde med back up, mail og diverse annet snadder.

 

Ellers bruker folk PCene til å lese web sider, til å sjekke mail og kalender. De bruker skriveprogram og av og til enkle regneark. Det lages av og til noen presentasjoner som skal vises i møterommene mm.

Det redigeres litt bilder og enkel video, og det blir brent ut litt DVDer/CDer.

Det blir lest og laget en del PDF dokumenter.

Vi skanner fra multifunksjonsmaskiner og lagrer alt som søkbare PDF dokumenter.

Det brukes et spesialprogrammer hvor man lager spesielle tegninger mm.

Vi henter ned prislister, kataloger etc og printer dette ut.

Helt vanlig kontorbruk med andre ord.

Det blir printet og kopiert ca 4-500 000 sider, hvor en del er egenprodusert. Så vi får jo gjort en del.

 

Det er bare av og til vi har ting som ikke fungerer på vårt system. Da har vi som sagt et par vanlige windows PCer.

 

Nå er ikke vi særlig mange, så det er sikkert veldig oversiktlig og greit. Men det bør da være mulig for en kommune og styre nettet på en annen måte?

Hvem trenger hva? Man må jo gjøre en konsekvensanalyse, og så velge ut fra hva man har funnet ut.

Jeg tror de skulle lagt om sitt system. De kan jo ikke være drevet på en fornuftig måte?

Av og til må man bare innse at dette er hva programmene kan, og så tilpasse sin bruk deretter. Men hei.. de skal jo ikke tjene penger i en kommune. De er en forbruker av penger. Så de kan sikkert bare øke eiendomsskatten for å få hjulene til å gå rundt.

Hvis de skulle spare penger i kommunene hadde de handler inventar på IKEA, og fått folk (arbeidsløse) fra NAV til å montere det for de.

De skulle laget alle bygninger med en kjernestruktur hvor heis, dass, printere/kopimaskiner, kantine, trapper, kaffemaskiner og slike ting er plassert midt i bygget. Da kunne de redusert antall printere, de hadde sikkert også kunnet redusert antall PCer og antall ansatte pga det ville blitt mer effektivt.

Det virker ikke som det er noe begrep på hvordan de skal spare i de fleste kommuner. Husker for noen år siden at de skulle spare penger ved å ikke gi beboerne på gamlehjemmet sukker på grøten.. latterlig. Så kjøper de seg kontorstoler til 8-10000kr stk etterpå. De kunne spart nok bare der, til å gi de gamle diabetes alle sammen.

 

Vi har en (mye større) avdeling i utlandet også (USA). Der kjører de to skift. De kan ha halvparten så stort lokale, og de samme tekniske inntretningene. Halvparten av IT utstyret med andre ord. De fokuserer veldig på hvor mye plass en ting tar i bygget. Office space og small footprint er viktig for de. De tenker hele tiden på profitt, og vil betale så lite som mulig i leie, og få mest mulig gjort til en lavest mulig sum.

De sitter også i sånne bittesmå kuber ala Dilbert. Hamster cage som de selv sier.

 

Så på TV når de bygde nye bilveier i Kina. De brukte utstyret døgnet rundt. Det er utstyret som kostet penger, mens folka fikk samme lønn om de jobbet dagskift eller på natta. Det blir effektivt og økonomisk. Kanskje ikke det beste for arbeiderne - men det viser hva som er mest lønnsomt.

 

Nå kan selvsagt ikke dette sammenlignes helt med Norge pga høye lønninger, og folk ville trolig heller ikke jobbet på kvelden uten å få klekkelig tillegg.

Vi kjører nå hos oss hver tredje arbeider på kvelden. Da får kundene tak i oss fra kl 07:00 - 22:00. Det ser de på som noe positivt. Vi kan ikke ha flere på kvelden. For det første er det ikke særlig mange flere som vil, og de har heller ikke andre kunder eller leverandører de kan snakke med - siden det er på kvelden.

Disse som jobber på kvelden har heller ikke egen PC. De bruker en som andre bruker på dagtid. Det samme gjelder firmabilene. Ved å kjøre flere skift får man fordelt mange faste kostnader, og får mer igjen for det man investerer i driften.

 

Jeg føler med andre ord at det ikke forsøkes å spare nok i Norge fordi vi har for mye penger. Vi har ikke direkte et øyeblikkelig behov for å spare penger. Men legger man om hele tankegangen er det store penger å spare for de som vil.

For pengene vi sparer på software får vi et par fine firmaturer i året, og litt ekstra i bonus. Kan ikke si nei til det.

Da får man heller finne seg i at man få løse det man skal med de mulighetene man har.

Nå leier vi ikke inn egne IT firmaer til å drive vårt nett. Det klarer et par ansatte å styre innimellom sine vanlig oppgaver.

Mulig vi klarer å få dette til bra fordi vi er så få - men hvis de har proffe folk til å styre nettet, og brukere som ikke klager for mye, og som er villige til å ta litt kursing og egenstudier når det er mindre å gjøre så burde de jo få det til der også. Det ville normalt blitt en engangsjobb å legge om. Men det forutsetter at skolene setter elevene inn i disse programmen selv også. Ellers må kommunene lære opp alle de nyansatte som kommer inn. Eller sette det som et krav for å få jobb..?

Men de får det sikkert fint med Microsoft sine programmer de. De er velprøvd og greie.

 

Og mens jeg er i gang og klager. Hvorfor kjøper skolene inn laptopper som elevene bruker på skolen? De koster mer, for mindre kraft enn en stasjonær maskin. De er vanskeligere å oppgradere også. OG ikke minst lettere å stjele.

En narkis kan lett bære med seg 5-7 laptopper, men får knapt med seg mer enn 2 stasjonære maskiner.

Hva med å ha skikkelig IT opplæring på skolene? Ha en skikkelig IT lab som er oppe og går bra. Den kan jo bli styrt av noen service elektronikere eller noen som studerer IT drift på videregående skolen. Det hadde gitt de en fornuftig oppgave og det hadde ikke belastet IT avdelingen i kommunen. En klasse på 30 elever kunne trolig spart IT avdelingen for tid og penger.

Har brukerne problemer kan de direkte bli satt over til 30 ekstra support folk. I steden for at det skal bli opprettet en sak, og så blir man kontaktet (mye) senere. Og selvfølgelig når det ikke passer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Og mens jeg er i gang og klager. Hvorfor kjøper skolene inn laptopper som elevene bruker på skolen? De koster mer, for mindre kraft enn en stasjonær maskin. De er vanskeligere å oppgradere også. OG ikke minst lettere å stjele.

En narkis kan lett bære med seg 5-7 laptopper, men får knapt med seg mer enn 2 stasjonære maskiner.

Hva med å ha skikkelig IT opplæring på skolene? Ha en skikkelig IT lab som er oppe og går bra. Den kan jo bli styrt av noen service elektronikere eller noen som studerer IT drift på videregående skolen. Det hadde gitt de en fornuftig oppgave og det hadde ikke belastet IT avdelingen i kommunen. En klasse på 30 elever kunne trolig spart IT avdelingen for tid og penger.

Har brukerne problemer kan de direkte bli satt over til 30 ekstra support folk. I steden for at det skal bli opprettet en sak, og så blir man kontaktet (mye) senere. Og selvfølgelig når det ikke passer.

 

WMPT: Tja, det eneste jeg er uenig med deg og dine påstander i blir vel skolelaptop. Siden datamaskinen ble "kraftig nok" med AthlonXP og stagnasjonen, og netbooks er en god del billigere en "vanelig" laptoper, så tror jeg ironisk not det blir billigere per kvanta med dem. Antar det er "kun" noen få klasser som trenger "mer kraft" enn enkel photopshopping eller litt dokumentskriverier.

Men dog, det kunne vært løst bedre, men pytt pytt.

Angående tyveri: Det heller er ingen sak, elevene har vel skap og skal vel prøve å være ansvarlig skal de ikke?

Lenke til kommentar

Så Sarpsborg kommune velger Fascisme fremfor frihet. Trist.

(Fascisme = corporatisme = Microsoft Corporation)

Hold deg saklig, og ikke bland uttrykk. Microsoft er en arbeidsgiver som ansetter tusenvis av mennesker som jobber tusenvis av timer for å lage et kontorsystem. De lever av å selge dette systemet! Hva jobber du med? Ville du synes det var kjempemorsomt om noen kom og klaget på at du ikke gjorde det gratis? Hvorfor forventer du at andre skal jobbe gratis for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av de fineste funksjonene med OpenOffice.org er den innebygde PDF-driveren som lager PDF-filer for deg. Rett ut av boksen. Har MS-Office dette, rett ut av boksen, eller er en avhengig av å handle inn det dyre Adobe Acrobat, eller installere noen gratis plugins?

Lenke til kommentar

En av de fineste funksjonene med OpenOffice.org er den innebygde PDF-driveren som lager PDF-filer for deg. Rett ut av boksen. Har MS-Office dette, rett ut av boksen, eller er en avhengig av å handle inn det dyre Adobe Acrobat, eller installere noen gratis plugins?

 

Ja, rett ut av boksen. Brukt dette selv i både 2007 og 2010, litt usikker på om 2003-versjonen har det.

Lenke til kommentar

En av de fineste funksjonene med OpenOffice.org er den innebygde PDF-driveren som lager PDF-filer for deg. Rett ut av boksen. Har MS-Office dette, rett ut av boksen, eller er en avhengig av å handle inn det dyre Adobe Acrobat, eller installere noen gratis plugins?

 

Av en eller annen grunn så har ikke MS fått lov til å integrere PDF ( slik var det i hvertfall før) etter det jeg har hørt

 

 

Jeg får noen merkelige tanker av denne diskusjonen.

 

Det er en god del personer som "klager" over at ikke mange bruker OO eller andre frie programmer.Har disse personene tenkt over at det ikke er sikker OO kan gjøre jobben ?

 

Det er også sagt at man må være villig til å lære seg noe nytt . I de fleste tilfellene er det nok greit . Hvis man derimot må bygge om hele systemet så er det verre.

 

Likevel så sitter jeg med den oppfattelsen om at OO er mere tungvindt å jobbe med en MS office programmene til tross for at jeg også bruker OO.

 

f.eks:

Man trenger billigere programvare og er derfor villig til prøve disse gratis programmene.

Men da må man endre på en del vaner.

Dette er det ikke alle som ønsker eller er i stand til å gjøre

I tillegg så må hele systemet endres .

 

Derfor funger OO best for enkle sjeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...