Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå vet jeg ikke hva slags bedrifter du har innført OO i, men i det segmentet jeg kjenner best til (Handelsvarer - produksjon - lager), så er erfaringen noe annet en hva du beskriver. Nå vet jeg ikke hva du definerer som små organisasjoner heller, men for min del snakker jeg da om typisk 10-30 ansatte (Ca 20-70 mill omsetning)

Alt fra under 5 til mellom 15-20 ansatte. Tjenesteytende, kontor & handel.

 

Det jeg gjør er å få de over på bruk av terminal server løsning (og på den er da OO + Thunderbird).

 

Her er det mye "sær" programvare ute og går som typisk kun dekker det mest elementære av driften.Excel kan da for mange være helt nødvendig for å kunne ha en effektiv/fullstendig drift.

Antagelig har jeg vært heldig, kun små utfordringer med kontorapps hittil. Calc har holdt som Excel erstattning (dvs. ingen har benytta noe spesielt avanserte makroer). Kun et par ganger har jeg måtte ty til litt koding for å få til noen spesielle greier.

 

Det værste har i grunn vært å få browsere på terminal serveren til å fungere mot diverse håpløse nettsteder. Der er det pokker så mye rart som henger igjen etter ActiveX tiden. Noen sider krever Adobe Reader også (urk!).

Dessuten litt knoting for å få noen sære gamle programmer til å virke sånn noenlunde i et terminal server miljø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B)

.pst er vel MicroSoft proprietært (?). Det er vel ingen som får vite noe om hvordan innholdet i disse er bygget opp (og dermed kan ikke andre enn MicroSoft lage noe heller).

Prøver du å bevisst spre feilinformasjon eller troller du?

.pst formatet er helt åpent med tilgjengelig dokumentasjon på MS sine hjemmesider, dette gjelder også for alle de andre officeformatene og veldig mange andre formater MS tilbyr.

 

http://www.microsoft.com/interop/osp/default.mspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ro deg ned. Det er ikke lenge siden jeg så at MS skrøt av at de endelig hadde åpnet pst. Vi andre har andre ting å bruke tiden vår på enn å kryssjekke om MS virkelig har åpnet den. Vi kan jo ta en lengre prat om disse åpne formatene på Ms Office, og så kan du tørke deg med hele åpenheten en viss plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå får du lese din egen lenke. Den sier at første slipp var under et år siden. Hvilken relvans har det for diskusjonen? Hvor lang tid tror du det tar å implementere et slikt format klart for forretningsbruk? Kanskje akkurat så lang tid MS bruker på å komme med en ny versjon? Videre hvordan kan du beskylde Tiltman for å trolle, når han åpenbart ikke har fått med seg denne rimelig ferske nyheten som egentlig er en ikke-nyhet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er visst vanskelig....

 

Et kjent problem er at resten av verden bruker Microsoft Office, og at alle man forholder seg til vil levere ms office filer.

 

 

Dere har ikke jobbet i bedrifter. Dere er i beste fall naive skoleelever som har brukt open office til å gjøre enkle ting, og sett at man gjør ikke stort mer med ms office i deres verden. Lisenser er bare en bitteliten del av hverdagen.

 

Open Office er for menig mann, og fattigfolk. Det ble laget for dem. Ingen som har jobbet med Open Office har spurt bedrifter og organisasjoner om hvordan de vil ha ting, og derfor suger open office til den bruken.

 

Veeeel, selv bruker jeg ikke Excel til stort annet enn de enkleste ting, men jeg ser uhorvelig mange som bruker programmet til ting det egentlig ikke er designet for. Erstattning for databaser er vel det mest vanlige missbruket.

Svært får har veldig avanserte behov innenfor Office applikasjoner, og det gjelder ikke minst det offentlige. Problemet er at mange organisjasjoner har laget seg utvidede rapporteringsfunksjoner, fortrinnsvis gjennom programmer som excel. Da presses ofte programmet mot grensene for hva det kan og langt utenfor hva det var ment til. Når man da skal over til mindre avanserte verktøy steiler nok mange, særlig de i IT avdelningene som er intenst kurset på Windows og Office. Bruk rett verktøy til oppgaven og Office.org er mer avansert enn 99.9% av brukerene noen sinne har behov for. Det vil imidlertid medføre at andre verktøy også må taes i bruk. Ikke nødvendigvis noen dum ting å tvings bort fra "feilbruk" før det går helt i dass. Jeg har sett litt for mange industribedrifter stange i taket på Excel og Access applikasjoner som var i ferd med å kvele driften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det ikke slik at ms office med og uten databasen har betydelig pris forskjell ?

Da sparer men en god del ved å kjøpe den billigste versjonen .

Hvis det i tillegg fungerer greit med Exel så er det ikke noe vits i "kaste bort penger" på en dyr database

 

I hvilken grad OO kan erstatte MS office er i høyeste grad diskutabelt .

Jeg som er en privat person føler ikke at jeg har så avansert bruk ,likevel kolliderer jeg med veggen noen ganger.

 

Det er sagt at Works ( som pr definisjon er fattigmannens versjon av ms office ) er bare søppel.

av en eller anen grunn ser jeg ikke så stor forskjell mellom den og OO.

under tvil kan jeg si at OO er en mellom ting mellom MS Works og MS office

Lenke til kommentar

Det har jeg også, og mine erfaringer er motsatt. Kanskje du kunne tenke deg å være mer spesifikk? Hva er det du mener tar lengre tid?

Ugh, nå er det en stund siden jeg hadde Open Office men du kan for eksempel prøve å endre linjeavstand, og se hvor intuitivt det er på de forskjellige systemene. Ellers er det en generell følelse av at ting er slengt sammen, vanskelig å finne frem til etc. Prøv også å se hvor godt/dårlig stavekontrollen fungerer over tid.

 

Open Source (deri Linux/Apache/serverprogrammer) er fantastisk til noen ting, men til skrivebordet er det ikke ferdig. Grensesnittene (og da særlig på GUI-siden) er for brukerfiendtlige.

 

For øvrig er Excel lett bedre enn OO sitt regneark.

Endret av Turtlefence
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ugh, nå er det en stund siden jeg hadde Open Office men du kan for eksempel prøve å endre linjeavstand, og se hvor intuitivt det er på de forskjellige systemene.

Jeg bruker både OO og MS Office i jobbsammenheng. Tok litt tid å venne seg til OO etter et liv med MS. Jeg finner omtrent like lett/vanskelig fram i begge. Det er ikke sjelden jeg knoter lenge med å finne det jeg skal i Word, og skulle helst sett alle rapporter skrevet i latex. Word er et sant helvete å jobbe med hvis du har seriøse ting, har ikke tall på alle gangene dokumenter har blitt korrupte, eller formateringen har blitt fucka opp etter at flere har rotet med dem.
Open Source (deri Linux/Apache/serverprogrammer) er fantastisk til noen ting, men til skrivebordet er det ikke ferdig. Grensesnittene er for brukerfiendtlige.
Interessant påstand. Jeg forstår at du som meg ble flasket opp på MS Office, og da trenger tilvenning. Men hva med eksempelvis Firefox, VLC og Thunderbird, synes du de er forbrukerfiendtlige sammenlignet med IE, WMP og Outlook?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser jeg gikk litt sterkt ut! Tja til det siste. Firefox er ganske bra faktisk, men jeg foretrekker Opera (har for øvrig ingenting å utsette på Firefox). VLC er også ganske greit, men er ikke akkurat et "høydepunkt" innen brukeropplevelse (det kreves heller ikke til en enkel avspiller). Jeg bruker personlig MPlayer. Hva gjelder Thunderbird er det helt kurant, men jeg synes ikke det er bedre enn Outlook (ei heller dårligere). (Jeg bruker Outlook på jobb og Thunderbird hjemme, men det er en ren tilfeldighet)

 

Ser ikke helt hvorfor du tror jeg er blitt flasket opp på MSOffice. Har kjørt Linux i mange år (dog sant jeg har kjørt MSWin i flere). Hvorfor du kunne tenke deg å ha dokumenter i Latexform er beyond me (hva slags editor skulle vi brukt, Lyx?) Har aldri opplevd å få korruptert filene mine, men det med formatering er et problem både i MSoffice og OOoffice... Alt i alt så har jeg problemer med å kommentere på OO siden jeg ikke har brukt det på lenge, men sist gang jeg prøvde det var det vanskeligere å få det til å gjøre det jeg ville enn å sette opp en LAMPserver... (Eg det tok meg like lang tid.) Det er mulig vi har kommet lengre nå. For øvrig har jeg lite innsikt i OO sitt plugg-inn system, men jeg ser for meg at det kan være både tidkrevende eller til tider umulig å porte Office-addons til det.

Endret av Turtlefence
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min er faring er med word, (Works) og Write og calc.

 

Det er enkelte ting som er mere tungvind å bruke i OO en i Office

 

mit inntrykk er at funksjonene i OO er basert på hurtigtaster mens det i office er basert å kunne bruke menyene og knappene plassert på skjermen.

 

Likevel kan man bruke både menyer og hurtigtaster om hverandre.

 

AV en ikke forklar-bar grunn virker ting lit mere naturlig hos Microsoft

 

Så påstanden om at OO bare er "slengt sammen " er jeg på vei til å støtte.

(antagelig er det brukt lit for lite tid på brukergrensesnittet )

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg gikk litt sterkt ut! Tja til det siste. Firefox er ganske bra faktisk, men jeg foretrekker Opera (har for øvrig ingenting å utsette på Firefox). VLC er også ganske greit, men er ikke akkurat et "høydepunkt" innen brukeropplevelse (det kreves heller ikke til en enkel avspiller). Jeg bruker personlig MPlayer. Hva gjelder Thunderbird er det helt kurant, men jeg synes ikke det er bedre enn Outlook (ei heller dårligere). (Jeg bruker Outlook på jobb og Thunderbird hjemme, men det er en ren tilfeldighet)

Se det, voksent å endre synspunkt. Ser ut til at du ikke har så store innvendinger mot linuxprogrammer på desktopen likevel.
Ser ikke helt hvorfor du tror jeg er blitt flasket opp på MSOffice.
Hallo, alle er flasket opp på MS.
Hvorfor du kunne tenke deg å ha dokumenter i Latexform er beyond me
Fordi det tar mye mindre tid. Du burde prøve det en gang. Du skjønner open source sparer tid, og min tid er relativt kostbar.
(hva slags editor skulle vi brukt, Lyx?)
Ja den er fin, personlig foretrekker jeg Kile.
Har aldri opplevd å få korruptert filene mine
Da har du lite erfaring med fyldige rapporter.
sist gang jeg prøvde det var det vanskeligere å få det til å gjøre det jeg ville enn å sette opp en LAMPserver..
Fra Debianbasert distro er det ekstremt enkelt. Start Synaptic, klikk på Edit->Mark packages by task->Lamp server, så er Lamp installert. Det er enda kjappere fra kommandolinja hvis du vet hvilke pakker du trenger. Satt opp Wamp noen gang? Driftet sikkerhetsoppdateringer? Litt mer pes enn å kjøre en sudo apt-get upgrade. Open source sparer tid hvis du har peil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Se det, voksent å endre synspunkt. Ser ut til at du ikke har så store innvendinger mot linuxprogrammer på desktopen likevel.

Nja. Open source kan være greit, men Linux og OOo er ikke laget for mennesker, det er laget for folk med datainteresse. Med andre ord er Linux på desktopen fortsatt unødvendig mye stress, selv om det finnes gode programmer som FF, Thunderbird, osv betyr det ikke at produktiviteten min på Linux er bedre enn i Win.*

 

Hallo, alle er flasket opp på MS.

Neida, jeg ble flasket opp på Workbench

 

Ja den er fin, personlig foretrekker jeg Kile.

Lyx er flott, men den hjelper meg lite med produktivitet. Til matematikk er den god dog.

 

Fordi det tar mye mindre tid. Du burde prøve det en gang.

Jeg har åpenbart brukt LaTeX. Synes ikke det tar meg noe kortere tid å skrive f.eks en fakultetsoppgave i Lyx enn i MSOffice. Derimot synes jeg det tar lenger tid. (Skal for øvrig prøve Kile.)

 

Da har du lite erfaring med fyldige rapporter.

Jeg skriver ikke mange fyldige rapporter, men jeg har skrevet ting på over 20-30 sider før uten problemer. Skulle jeg skrive mer hadde jeg brukt en eller annen form for Revision Control.

 

Snip LAMP

Jeg ba ikke om en innføring i verken LAMP eller Synaptic, har peil på disse fra før (selv kjører jeg Lighttpd/FastCGI/MySQL). Det var bare et eksempel for å belyse at Linux er designet opp i mot utviklere, ikke sluttbrukere. Prøvd å skifte linjeavstand i OOWriter i forhold til MSWord enda? Testa stavekontrollen?

 

Kort oppsummert: Ja, jeg er glad i Linux og open source, nei, jeg ville ikke latt mora mi kjøre det på jobbmaskinen hennes.

 

EDIT: Jeg lasta akkurat ned OOo og fant at de har gjort linjeavstand og andre vitale deler mye mer intuitive! Kanskje de nærmer seg noe brukandes de også! Får prøve litt videre. :)

Endret av Turtlefence
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...