Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Neida, jeg ble flasket opp på Workbench

På samme måte som jeg ble flasket opp på Basic. Kverulant.
Lyx er flott, men den hjelper meg lite med produktivitet. Til matematikk er den god dog.

 

Jeg har åpenbart brukt LaTeX. Synes ikke det tar meg noe kortere tid å skrive f.eks en fakultetsoppgave i Lyx enn i MSOffice. Derimot synes jeg det tar lenger tid. (Skal for øvrig prøve Kile.)

Jeg vet ikke hva en fakultetsoppgave er, men høyskoler og universiteter burde ha ferdige maler for Latex. Hvis du må lage malen selv, tar naturligvis det tid. Hvis du har brukt mer tid på latex enn tilsvarende dokument i Word, så har du enten ikke egnet editor, eller du gjør tabben fra Word, å forsøke å endre formateringen. Hele poenget med Latex er at du ikke skal kødde med formatering, det blir gjort for deg. Latex funker selvfølgelig også perfekt med alle versjonskontrollsystemene i universet. Det nærmeste MS har som ligner versjonskontroll er Sharepoint og det er et jævla makkverk. Så lenge du jobber alene er det sikkert greit, men hundre sider virker som en hard limit for Word, da er helvete løs. Jeg har brukt hele uker på forsøke å rydde opp i formatering og korrupte Worddokumenter, samt tre hele dager på telefon med en gjøk i Bangalore (outsourcing er ikke alltid av det gode). Vi snakker her om å berge hele årsverk.
Jeg ba ikke om en innføring i verken LAMP
Da får du la være å villede folk her til å tro at det ikke er brukervennlig. Som sagt er det gjor med tre klikk i Pakkebehandleren Synaptic å få ferdig oppsatt LAMP stack. Du var tydeligvis ikke klar over det. Siden det er enda enklere fra kommandolinja lurer jeg faktisk på hvorfor i huleste du brukte det som et eksempel på noe som ikke er brukervennlig.
Kort oppsummert: Ja, jeg er glad i Linux og open source, nei, jeg ville ikke latt mora mi kjøre det på jobbmaskinen hennes.
Jeg har satt opp linux på alle min mors maskiner, og hun har kjørt det i årevis. Hun er meget fornøyd.
EDIT: Jeg lasta akkurat ned OOo og fant at de har gjort linjeavstand og andre vitale deler mye mer intuitive! Kanskje de nærmer seg noe brukandes de også! Får prøve litt videre. :)
Ja, OO er greit nok. Som du nevner sliter de også med knotete formatering i likhet med Word, etter å ha brukt begge over tid mener jeg at de er omtrent like knotete. Endret av Del
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

OOo har gjort mange steg i retnting av MSO de siste par åra, på godt og vondt. De som fortsatt er misfornøyde fordi de prøvde OO en gang for lenge siden bør prøve igjen.

 

Personlig bruker jeg andre verktøy som skiller formatering og innhold (som latex eller dtx) , jeg har aldri helt forstått fordelen med wysiwyg.

 

Dessuten; Del har helt rett i at word får angst av store dokumenter. Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg klarer å håndtere det jeg produserer (5000 sider +). Folk veit visst ikke at det finnes andre verktøy der ute.

Lenke til kommentar
Da får du la være å villede folk her til å tro at det ikke er brukervennlig. Som sagt er det gjor med tre klikk i Pakkebehandleren Synaptic å få ferdig oppsatt LAMP stack. Du var tydeligvis ikke klar over det. Siden det er enda enklere fra kommandolinja lurer jeg faktisk på hvorfor i huleste du brukte det som et eksempel på noe som ikke er brukervennlig.

 

Hva? Når sa jeg det ikke var brukervennlig? Det er nettopp det det er, til motsetning fra det Open Office er (alternativt var, om jeg får prøvd det nå og det er mye bedre).

 

For øvrig er ideen din om LaTeX interessant! Tror kanskje jeg hadde foretrekt det selv i det tilfellet.

Endret av Turtlefence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

wysiwyg og forhåndsvisning er et hjelpemiddel for å se om layouten på det du lager blir riktig.

Jeg vet jo hvordan det blir, trenger ikke å se det hele tiden. Formateringen tar jo fokuset vekk fra teksten dersom du ser den mens du skriver. Jeg finner det mye enklere å jobbe med de to tingene hver for seg.

Lenke til kommentar

wysiwyg og forhåndsvisning er et hjelpemiddel for å se om layouten på det du lager blir riktig.

Jeg vet jo hvordan det blir, trenger ikke å se det hele tiden. Formateringen tar jo fokuset vekk fra teksten dersom du ser den mens du skriver. Jeg finner det mye enklere å jobbe med de to tingene hver for seg.

 

Nå er det mange som "vet " hvordan teksten blir men blir likevel oppgitt når det likevel blir masse feil etter en utskrift

Lenke til kommentar

Dette er visst vanskelig....

 

Et kjent problem er at resten av verden bruker Microsoft Office, og at alle man forholder seg til vil levere ms office filer.

 

 

Dere har ikke jobbet i bedrifter. Dere er i beste fall naive skoleelever som har brukt open office til å gjøre enkle ting, og sett at man gjør ikke stort mer med ms office i deres verden. Lisenser er bare en bitteliten del av hverdagen.

 

Open Office er for menig mann, og fattigfolk. Det ble laget for dem. Ingen som har jobbet med Open Office har spurt bedrifter og organisasjoner om hvordan de vil ha ting, og derfor suger open office til den bruken.

 

Veeeel, selv bruker jeg ikke Excel til stort annet enn de enkleste ting, men jeg ser uhorvelig mange som bruker programmet til ting det egentlig ikke er designet for. Erstattning for databaser er vel det mest vanlige missbruket.

Svært får har veldig avanserte behov innenfor Office applikasjoner, og det gjelder ikke minst det offentlige. Problemet er at mange organisjasjoner har laget seg utvidede rapporteringsfunksjoner, fortrinnsvis gjennom programmer som excel. Da presses ofte programmet mot grensene for hva det kan og langt utenfor hva det var ment til. Når man da skal over til mindre avanserte verktøy steiler nok mange, særlig de i IT avdelningene som er intenst kurset på Windows og Office. Bruk rett verktøy til oppgaven og Office.org er mer avansert enn 99.9% av brukerene noen sinne har behov for. Det vil imidlertid medføre at andre verktøy også må taes i bruk. Ikke nødvendigvis noen dum ting å tvings bort fra "feilbruk" før det går helt i dass. Jeg har sett litt for mange industribedrifter stange i taket på Excel og Access applikasjoner som var i ferd med å kvele driften.

Hva tror du dette såkalte misbruket skyldes? Som oftest handler det om manglende økonomiske ressurser. Det gjelder i hvert fall selskapet jeg jobber i. Vi bruker Excel både til avstemming og som rapporteringsverktøy. Absolutt ikke optimalt, men nødvendig. Bedriften har ikke flere titalls millioner til et nytt og fancy ERP-system.

 

Word bruker jeg knapt, men Excel bruker jeg hver dag. Litt mer avanserte funksjoner er svært nyttig for økonomer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er det du egentlig gjør som krever 5000+ sider? :o

Vi har mange produkter med dok's på 200-300 sider. Jeg binder bl.a sammen mange slike til "sitebibles" som gir komplett dokumentasjon til en produksjonsenhet.

 

Tenk deg f.eks all dok og alle plantegninger til alt som finnes i en bil. Det blir fort mange sider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

vet at it ansvarlige ofte blir invitert på såkalte kurs, i usa, av Microsoft, der de blir spandert tungt på, og indoktrinert i herligheten som kalles windows. at disse kursene som regel finner sted i Las Vegas, er vel bare en tilfeldighet...

:nei::no:

Det er så enkelt at Windows er verden desidert beste og mest brukervennlige operativsystem og det har vært det veldig lenge. Til tross for at det koster skjorta, så er det så populært som det er.

 

http://gs.statcounter.com/#os-NO-monthly-201101-201101-bar

Lenke til kommentar

Beklager, jeg trodde du hadde et poeng.

 

jeg hadde et poeng , men det betyr ikke at jeg spurte etter et tilleggsprogram.

 

Poenget mit var at mange har bruk for vite hvordan et dokument kommer til å se ut før det skrives ut.

Derfor er wysiwyg og forhåndsvisning er et godt hjelpemiddel

 

 

Det man trenger å vite om det står her

Lenke til kommentar

vet at it ansvarlige ofte blir invitert på såkalte kurs, i usa, av Microsoft, der de blir spandert tungt på, og indoktrinert i herligheten som kalles windows. at disse kursene som regel finner sted i Las Vegas, er vel bare en tilfeldighet...

:nei::no:

Det er så enkelt at Windows er verden desidert beste og mest brukervennlige operativsystem og det har vært det veldig lenge. Til tross for at det koster skjorta, så er det så populært som det er.

 

http://gs.statcounter.com/#os-NO-monthly-201101-201101-bar

 

 

For å ikke snakke om at man i de fleste tilfellene ikke har noe valg. Man betaler for Windows enten man vil eller ikke.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Det har man da gjennom preview og tilsvarende. At du ikke fikk med deg poenget betyr ikke at det ikke var der.

 

Poenget med LaTeX er jo allikevel at du ikke skal drive av og se på formatering underveis; det skal gjøres for deg. På den måten blir det strukturert og konsekvent, også over 5000 sider.

 

Er det til meg ?

I så fal vet jeg ikke hva du vil frem til

Lenke til kommentar

Den er til deg, ja.

 

Vi dummer det ned litt til.

 

#1 - Det finnes noe tilsvarende WYSIWYG til LaTeX.

#2 - Man kan kompilere og kjøre preview også med LaTeX.

#3 - Poenget med LaTeX er at man ikke skal tukle masse med tekstformatering undervies; det er selve hensikten. LaTeX tar seg selv av det, ergo er poenget med WYSIWYG borte. Skulle man trenge å se over formateringen er det ikke verre enn preview.

Lenke til kommentar

Hva tror du dette såkalte misbruket skyldes? Som oftest handler det om manglende økonomiske ressurser. Det gjelder i hvert fall selskapet jeg jobber i. Vi bruker Excel både til avstemming og som rapporteringsverktøy. Absolutt ikke optimalt, men nødvendig. Bedriften har ikke flere titalls millioner til et nytt og fancy ERP-system.

Da er det på tide å se på bedre egnede åpne verktøy. Med forbehold om at jeg fortsatt vet svært lite om hvilke funksjoner dere trenger, så vil jeg foreslå en titt på Adempiere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adempiere

Det er så enkelt at Windows er verden desidert beste og mest brukervennlige operativsystem og det har vært det veldig lenge. Til tross for at det koster skjorta, så er det så populært som det er.

Win er verken best eller mest brukervennlig. Mac sin økende andel er et meget sterkt vitnesbyrd om at de som vet om alternativer, gjerne velger det. Derimot er det mange lock-in mekanismer og nettverkseffekter som favoriserer win. For MS er det irrelevant om de lager et bedre produkt. De er en dominerende markedsaktør, og da handler det i hovedsak om å holde konkurrenter borte. En dominerende aktør har sjeldent det beste produktet, de andre må ha et bedre produkt for å overleve. Windows+office lisens koster heller ikke skjorta, det er når du begynner å addere opp lisenser på serversiden at det begynner å monne, spesielt for de større bedriftene. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...