Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig synes jeg MS office er endel bedre enn open office som pakke. (for all del, MS office har sine problemer, world er ganske irriterende, outlook er litt ymse, men excel er ganske ok, og jeg liker onenote). Men det var mye innsparing de snakket om, hvor mange ansatte har denne kommunen? Synes så mange millioner høres mye ut. AtW

 

Antall innbyggere: 52.159 (pr. 1. januar 2010)

Antall årsverk: 3064

Antall ansatte: 4132

Kilde

Hvis vi antar 1 PC per årsverk så regner altså IT-sjef Tommy Otnes med en besparelse på 19M/3064 = 6200 kr per årsverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jo og en siste ting. Om man googler sarpsborg og open office, så bruker man ikke lang tid på å finne ut at de har hatt problemer med open office før, og at nå ca 2-3år etterpå har kommet til den konklusjon at de vil bytte. Dette er ikke en avgjørelse gjort av en nyansatt MS Fan i affekt. Man kan si at Open Office er nøye prøvd over lengre tid, og at avgjørelsen derfor er godt begrunnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det er nok sant, kommuner og stat betaler en fast sum for en masse lisenser slik at de kan bruke samme windows cd'en og samme nøkkel på flere pc'er. I den fylkeskommunen jeg jobber i så får vi jo tilbud om å kjøpe nyeste office pakke til 50kr, win 7 pro til 50kr og win 7 ultimate til 95kr. Latterlig billig.

 

Du får kjøpe det billig, fordi bedriften allerede har betalt, jeg ville tippe lisenskostnaden i en vanlig bedrift for mange office-lisenser sikkert ligger på rundt 500-1000kr per år eller mer.

 

AtW

 

Man kan vel ikke åpne et OO dokument i MSO og omvendt. F.eks. kan man ikke sende et Word dokument til en som bruker OO.

 

Kan man ikke? Akkurat dette har jeg opplevd små problemer med.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg MS office er endel bedre enn open office som pakke. (for all del, MS office har sine problemer, world er ganske irriterende, outlook er litt ymse, men excel er ganske ok, og jeg liker onenote). Men det var mye innsparing de snakket om, hvor mange ansatte har denne kommunen? Synes så mange millioner høres mye ut. AtW

 

Antall innbyggere: 52.159 (pr. 1. januar 2010)

Antall årsverk: 3064

Antall ansatte: 4132

Kilde

Hvis vi antar 1 PC per årsverk så regner altså IT-sjef Tommy Otnes med en besparelse på 19M/3064 = 6200 kr per årsverk.

 

Ok, det var flere ansatte enn jeg trodde, 6200 per årsverk er ikke en helt vill sum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Husk også på at det i næringsliv/offentlig sektor kanskje er i bruk tilleggsprogramvare som ikke finnes for andre plattformer. Der jeg jobber f.eks. så er det ganske enkelt ikke noe altnernativ til Windows og Excel, jeg har plug-ins jeg er 100% avhengig av i jobben, det finnes ingen workaround om man så ville bruke noe annet.

 

Å skrive dokumenter, epost og legge sammen en tallkolonne funker men hvasomhelst, men jeg har add-ins som leverer realtime data fra datalverandører og disse finnes ene og alene til Excel.

 

At man synest det har en egenverdi å tweake og få systemet til å funke som man skal så er det jo en grei sak å ha som hobby på gutterommet, men det er lite relevant for en organsisasjon som må lønne folk for å drifte ting, sette opp ting osv.

Lenke til kommentar

Det er veldig interessant å rote frem litt fakta om bakgrunnen til de som kommer med slike Friprog-fiendtlige påstander, mediene og journalistene som slår dette stort opp.

Hvem er forøvrig Simen1, denne mester i å bygge opp stråmenn for så å angripe dem med flammekaster, hvor ligger hans lojalitet - og hvorfor?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem jeg har dratt inn i diskusjonen? Kun de som er relevante i denne saken og ingen av de deltar her i tråden.

 

Overdrive? Jeg legger bare frem fakta. Sjekk linkene selv. Jeg synes i hvert fall det begynner å falle på plass et bilde av Microsoft Norges mediestrategi med de tre karene Dagfinn Kolstad, Birger Søyland og Tommy Otnes i hovedrollene og Arsæll "Windows.no" Benediktsson i en mindre birolle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er veldig interessant å rote frem litt fakta om bakgrunnen til de som kommer med slike Friprog-fiendtlige påstander, mediene og journalistene som slår dette stort opp.

Hvem er forøvrig Simen1, denne mester i å bygge opp stråmenn for så å angripe dem med flammekaster, hvor ligger hans lojalitet - og hvorfor?

En privatperson med samvittighet og engasjement. Akkurat som meg. Nice try, men du er helt på bærttur her. Forøvrig stor forskjell på å fremlegge informasjon om involverte i saken med dokumentasjon slik Simen1 gjør, og ditt personangrep på budbæreren i forumet. Skjerpings!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber også som IT-leder i offentlig sektor. Årsaken til at vi kjører MS Office, er i all hovedak at OO ikke er kompatibelt med mye av fagprogramvaren vi bruker i dag.

 

Hvorvidt OO ikke egner seg for tunge brukere, er jeg rett og slett ikke tung nok bruker av kontorstøtteprogrammer til å uttale meg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber med IKT-drift og da med driftssenter for flere kommuner.

 

Jeg må først si at MS ikke nødvendigvis velges fordi man har noe i mot open source produkter generelt, eller fordi man liker MS produkter spesielt.

 

For en driftsorganisasjon må man se et totalbilde. Det er lisenskostnader på en side, og driftsutgifter på en annen side. Lisenskostnader er et greit punkt å regne ut, selv om MS's regler for lisensiering i seg selv er et eventyr.

 

Driftsutgifter er imidlertid ikke så lett og definere, og er ikke så lett som at man har en del enkeltprodukter som i seg selv fungerer greit på enkeltmaskiner. Det er interaksjon mellom produkter, hvordan disse fungerer på server, og i samkjøring med fagsystemer. Det er med hvilke plattformer fagsystemer kjører på, det har med funksjonalitet ut til brukeren for å strømlinjeforme driften mest mulig. OSV OSV OSV. Under her kommer da IKT-personales driftstid, men også den enkelte brukers effektivitet og oppetid inn.

 

Med flere hundre servere, og flere tusen klienter, og enda flere tusen brukere, fordelt på et driftsmannskap på 4-5, sier det seg selv at man først og fremst ikke har tid til å knote unødvendig. Denne knotingen fører i verste fall til at flere tusen brukere ikke får gjort jobben sin i perioder. Så må vi ha de verktøy og muligheter til å gi brukeren den opplevelsen han krever.

 

Dette er ikke en like eller ikke like prosess. Vi vurderer hele tiden hvordan vi skal levere best mulig opplevelse til brukeren, satt opp mot hva som skal til for å komme dit og hva det koster. Jevnlig er det prosesser som settes i gang for utredning av bruk av gratis programvare (det er alltid en eller annen politisk person som setter søkelys på dette), men så langt er det i det store og hele ikke aktuelt med noe annet enn MS produkter på de aller fleste områder.

 

Vi har kompetanse internt, og vi kjører andre systemer der vi finner at det passer best. Men totalt sett er andelen ikke-MS svært lav.

 

Så var det kritikken til prisingen MS bruker? Hva så at de priser seg lavt? Med denne tankegangen burde gratisprogrammer vært bannlyst. Og nei, det er ikke slik at vi lures med lave priser for så å tape stort på det senere.

 

Det er klart at dette har en forretningsmessig bakgrunn, og spesielt hjemmebrukeravtalene til for eksempel skoleverket er flotte tilbud for brukeren, men også en metode for å så inn bruken av MS produkter. Man er klar over at MS ikke leker butikk. Dette gjelder alle foretak. Hvem forventer noe annet?

 

Alt dette er en bitteliten bit av kontinuerlige vurderinger et driftssenter må ta stilling til. Og MS brukes i dag ganske enkelt fordi ingen andre produkter kan i sin helhet erstatte MS med samme funksjonalitet, og til samme pris i det store og hele.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Overdrive? Jeg legger bare frem fakta. Sjekk linkene selv. Jeg synes i hvert fall det begynner å falle på plass et bilde av Microsoft Norges mediestrategi med de tre karene Dagfinn Kolstad, Birger Søyland og Tommy Otnes i hovedrollene og Arsæll "Windows.no" Benediktsson i en mindre birolle.

Det er altså "fakta" at de nevnte herrer er delaktige i en mediestrategi i regi av Microsoft Norge?

 

Noen har i hvert fall drukket for mye av sine egen cool-aid ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I bedrifter er det mye mer poppis med sparepærer enn hva som er tilfelle i private hjem. Grunnen? At kostnaden ikke er pæra i seg selv (høyere for sparepærer) men lønna til han eller hun som bytter de.

 

Jeg bruker selv OO hjemme på ene PCen min (og Office på den andre siden jeg fikk det for 200 kroner gjennom avtale på jobben). OO dekker fint mine privatbehov, men ville vært helt ubrukeig i jobbsammenheng (og da mener jeg ubrukelig som i at jeg ikke kunne ha gjort jobben min uten Excel og ymse plug-ins for Excel som kun finnes for Excel). Hva som funker for en person på en enkelt PC hjemme er som nevnt av flere her temmelig irrelevant for hva som funker i store organsisasjoner med et mye mer komplekst miljø hvor kostnaden for selve programvaren neppe er den mest relevante for hva totalregningen kommer på.

 

Konseptet med at gratisprogramvare kan være svært dyrt er sikkert fjernt for en del, men det betyr ikke at det ikke kan være tilfelle.

Endret av nb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...