Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

At alle som steker kjøttdeig til tacos TOTALT ødelegger fin råvare og tilsetter et krydder som smaker j.... VONDT.

De steker ikke kjøttet, men KOKER det. Da blir det veldig tørt, smaken kraftig redusert og ytterligere redusert med en krydderblanding som får det til å smake som en blanding av snus og kamelmøkk.

Alle kokebøker inneholder minst et kapittel om steking av kjøttdeig. Det tror jeg INGEN har lest.

Lenke til kommentar

Naboen i etasjen over er hjemme fra juleferie... Jeg kan ikke akkurat ringe på og be han om å sette seg ned, men det er altså så evinnelig mye gåing frem og tilbake, i leiligheten og i oppgangen. I leiligheten går han med hælene først og vi hører bare DUMP! DUMP! DUMP!, mens ute i oppgangen smeller det i dører og dunkes i rekkverk. 

Jeg tror jeg burde flytte... Helst til et lite hus langt inne i skogen, vekk fra alle andre folk som bråker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Naboen i etasjen over er hjemme fra juleferie... Jeg kan ikke akkurat ringe på og be han om å sette seg ned, men det er altså så evinnelig mye gåing frem og tilbake, i leiligheten og i oppgangen. I leiligheten går han med hælene først og vi hører bare DUMP! DUMP! DUMP!, mens ute i oppgangen smeller det i dører og dunkes i rekkverk. 

Jeg tror jeg burde flytte... Helst til et lite hus langt inne i skogen, vekk fra alle andre folk som bråker! 

I feel you! Rett over meg bor ei gammel dame som jeg ikke hører en lyd fra mesteparten av tiden, men får ett inntrykk av hvor ille det kan være når hun har barnebarn og oldebarn på besøk. Håper hun blir boende over meg så lenge jeg bor her å at jeg aldri får en barnefamilie over hodet 😅

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg burde flytte... Helst til et lite hus langt inne i skogen, vekk fra alle andre folk som bråker

Feel you.

Men, skal dog ikke klage på lydnivå her da. Er relativt stille, men akkurat derfor jeg foretrekker å bo i denne bydelen som jeg bor i nå. Ja, man hører folk, og ja, det er litt festing i helg, men det kan ikke sammenlignes med for eksempel nedre Løkka som jeg personlig finnes ganske slitsomt med tanke på feststøy i tide og utide 

Lenke til kommentar
15 hours ago, GiaMahan said:

Uansett, jeg sa faktisk opp igår, og jeg føler meg så mye lettere. Jeg velger å ta risikoen med å ikke ha noe å gå til akkurat nå, og satse på at det ordner seg med bolig om 3 mnd, fremfor for å bo slik. 

Flott. Det er det eneste riktige å gjøre for din del i dette. :)  Man har som regel nok med sitt eget og å da bo i "andres problemer" er sjelden bra for egen helse. Lykke til og det ordner seg nok.

10 hours ago, :utakt said:

Naboen i etasjen over er hjemme fra juleferie... Jeg kan ikke akkurat ringe på og be han om å sette seg ned, men det er altså så evinnelig mye gåing frem og tilbake, i leiligheten og i oppgangen. I leiligheten går han med hælene først og vi hører bare DUMP! DUMP! DUMP!, mens ute i oppgangen smeller det i dører og dunkes i rekkverk. 

Jeg tror jeg burde flytte... Helst til et lite hus langt inne i skogen, vekk fra alle andre folk som bråker! 

Vi er flere i den gata. Det er ikke spesielt bråkete fra våre vegg i vegg naboer (med unntak av evig oppussing i 10+ år fra noen med mark i rumpa med stadig hamring og saging) men vi har en rekkehus rekke på forsiden som tror det er en menneskerett å spille musikk så høyt man vil til alle døgnets tider med verandadør oppe. Samtidig lar de 5-6 unger skrike til lungene sprekker hele dagen til sola går ned på trampoliner plassert lengst mulig vekk fra dem selv som blir nærmere våre boliger. I tillegg noen enebolig naboer som tydeligvis jobber svart med alt mulig av verkstedsvirksomhet mot våre hager så det går i vinkelslipere, motorsag og alt som bråker. Og halvparten her klipper selvsagt gresset på søndag, men selvfølgelig ikke samtidig :D

Så fort muligheten byr seg blir det enebolig uten naboer i nær omkrets. Jeg kjøper meg gjerne en traktor for å måke vei så lenge jeg slipper å forholde meg til naboer som kun bryr seg om sitt eget ve og vel.

Jeg er ikke støyallergisk (jobber i Oslo sentrum) men at man ikke kan sette seg ut en eneste søndag i mer en enn halvtime før man på stikke musikkpropper i øra er slitsomt når man har flyttet på landet for å ha litt fred og ro. Selvsagt fikk man også en barnehage i 200m luftstrekk her også 10 år etter innflytting og det er konstant skrik og skrål hele dagen. Forstår ikke at folk orker å jobbe slike steder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (57 minutter siden):

Flott. Det er det eneste riktige å gjøre for din del i dette. :)  Man har som regel nok med sitt eget og å da bo i "andres problemer" er sjelden bra for egen helse. Lykke til og det ordner seg nok.

Nettopp. Tusen takk. Det slo meg at jeg var mer for komfortabel med å leve med risikoen av å stå uten sted å bo enn å skulle leve der mer enn nødvendig, og da skjønte jeg at det var riktig for meg å si opp leieforholdet. Satser dog på at det ordner seg med bolig i og med at det er snakk om Oslo, jeg har noen måneder på meg, og jeg er jo en temmelig "attraktiv" leietaker med tanke på at jeg aldri fester, er rolig, ryddig og renslig, betaler i tide pga fast trekk, har gode referanser fra tidligere boforhold, ordner opp selv angående praktiske ting i leiligheten som trenger vedlikehold, behandler utleiers leilighet med forsiktighet, er flink med strømsparing selv om det er inkludert i leien osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (13 timer siden):

At alle som steker kjøttdeig til tacos TOTALT ødelegger fin råvare og tilsetter et krydder som smaker j.... VONDT.

De steker ikke kjøttet, men KOKER det. Da blir det veldig tørt, smaken kraftig redusert og ytterligere redusert med en krydderblanding som får det til å smake som en blanding av snus og kamelmøkk.

Alle kokebøker inneholder minst et kapittel om steking av kjøttdeig. Det tror jeg INGEN har lest.

Hva er det du mener vi gjør feil? At vi "koker" kjøttdeigen i alt fettet? Jeg pleier ihvertfall å tømme ut den innsjøen av fett som danner seg når man steker kjøttdeig, så betyr det at jeg gjør det riktig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Hva er det du mener vi gjør feil? At vi "koker" kjøttdeigen i alt fettet? Jeg pleier ihvertfall å tømme ut den innsjøen av fett som danner seg når man steker kjøttdeig, så betyr det at jeg gjør det riktig?

Nei - uffdahh 😕

Oppskrift du kan prøve:  (Jeg innser at mange VIL ha det tørt og smått som snus og den vonde smaken)

Spoiler

Begynn med skikkelig varm panne med olje. Legg i en neve deig bare. Stek den ferdig fort, med så sterk varme at det ikke lekker noe ut av farsen. Ikke lag "snus" av det, dvs ikke mos til noe mindre enn ca en halv peanøtt. Det får du til ved å bruke en "stamper" (meat chopper). Flytt det stekte etter maks 2-3 min over på en tallerken og stek neste porsjon og gjenta til du er ferdig. Poenget er at temperaturen ikke faller under 150 gr, så væsken og fettet ikke renner ut, og at det ikke stekes for lenge. 

Krydder rører du i til slutt pluss evt litt vann og litt maismel (for å binde evt væske) rør om raskt på svak varme. Ferdig. Stekeskorpa på bitene er det som gir god smak, og et seriøst hjemmelaget krydder. 

Bland evt krydderet i farsen på forhånd. Salt evt til slutt.

Gladkokken har en enda bedre måte  Her...

Eller man kan bruke farse av svin /kylling.

Ekte taco er mange varianter  Her...

Farsene har generelt for lite innhold av fett til at det kan smake optimalt godt.

Dette er en kjøttstamper
meatchopper.PNG.6f7cb53a215e42e75699e8cdbf3fa3a9.PNG

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Irriterende at det fortsatt ikke er blitt forbudt med privat oppskyting av fyrverkeri. Helt sykt at det skal være lov for fulle folk å tenne på eksplosiver, uten noen dokumentert opplæring/sertifisering i verneutstyr, brannslukking eller førstehjelp. I tillegg til alle dyr som er livredde og små barn som våkner etter å endelig ha sovnet for kvelden. Hus tar fyr, og folk havner på sykehus/legevakt. Bare for at man skal kunne sende noen tusenlapper opp i røyk, bokstavelig talt. Så viktig er det vel ikke?!

Endret av TMB
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"Flytt det stekte etter maks 2-3 min over på en tallerken og stek neste porsjon og gjenta til du er ferdig."

Takk for tips altså, men det finnes grenser for hvor komplisert man skal gjøre noe så simpelt som å steke kjøttdeig. Den skal uansett druknes i taco-krydder, samt blandes med flere typer grønnsaker, ost og tacosaus, så tviler på at noen som helst vil merke forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Komplisert? Det er jo virkelig ikke noe mer komplisert, og det tar jo ikke noe lenger tid å steke kjøttdeigen på den måten. Man bruker en tallerken mer, men der stopper det. Samtidig får man en utrolig mye bedre taco/rett ved å steke kjøttdeigen skikkelig. Trodde dette var den vanlige måten å steke kjøttdeig på?

Lenke til kommentar

Her sittes det barnevakt for dyr som er livredd fyrverkeri som har holdt på siste 3-4 timene.

Personlig har jeg alltid vært tilhenger av at fyrverkeri kun skal skje i fastsatte områder og være arrangert av kommune eller bystyre. Privat fyrverkeri bør kun være lov ved søknad og tillatelse (slik man må utenom nyttår). Det bør også være vaktpersonale tilstede under "offentlig" fyrverkeri som kan beslaglegge evt. privat fyrverkeri som medbringes.

Jeg husker godt ett år hvor mange samlet seg for å se arrangert oppskyting ved rådhusplassen i Oslo. Da kom det noen "unge elementer" som brakte sitt eget og begynte å skyte det inn i folkemengden (de sparket de overende med vilje etter påtenning). 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt absurd at det skal være lov å leke med sprengstoff for alle over 18 én dag i året (og vi vet alle at det ikke begrenser seg til den ene dagen og langt mindre kun tidsperioden hvor det faktisk er lov) - og det er vel den dagen det drikkes mest her i landet.

Mulig jeg begynner å bli gammel, men det er faktisk ekstremt plagsomt å ha tilfeldige smell som man aldri aner når kommer gjennom flere dager. I mange år hadde jeg hund som var livredd fyrverkeri og det var et sant helvete (og de som sitter med livredde dyr i kveld og i dagene før og etter nyttårsaften har min fulle medlidenhet) - men selv nå når jeg ikke har andre enn meg selv å tenke på så er det slitsomt å sitte her og hoppe til hver gang det smeller i nærheten.

Forbud blir jo et tema hvert år rundt nyttårsaften, men det går jo aldri lenger enn noen avisartikler der alle problemen påpekes. Vi sitter likefullt her hvert nyttår med sprengstoff som skal håndteres av drita fulle mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...