Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvorfor skal vi voksne absolutt innbille barn som ikke vil tro - at julenissen fins?  🎅

Jeg var livredd denne skjeggete og uryddige brumlebassen, men var mest redd for at han skulle stjele noen gaver. Han stjal jo støvla til far, så det må jo være en omreisende tjuvradd? En jul etter at jeg fikk lære elementær våpenbruk, så tenkte jeg at jeg skulle få slutt på dette uvesenet og hadde satt klar Krag'en .....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (På 12.12.2021 den 20.15):

Ingen burde leve på under 350k etter skatt i Norge. Det er en stor skam.

 

Har du årslønn på 500k og betaler 34% skatt sitter du igjen med 330k :)   så og si alle på "gulvet" og ledere har mindre enn dette om du ikke jobber overtid og har mye tillegg

440k i grunnlønn, uten tilleg ville da vært på 290 400,- etter skatt

Endret av Saltkorn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (3 timer siden):

Har du årslønn på 500k og betaler 34% skatt sitter du igjen med 330k :)   så og si alle på "gulvet" og ledere har mindre enn dette om du ikke jobber overtid og har mye tillegg

440k i grunnlønn, uten tilleg ville da vært på 290 400,- etter skatt

Du betaler ikke 34% skatt med 500k eller 440k i lønn. Det er mer sånn 25%. 

Lenke til kommentar
On 12/8/2021 at 6:01 PM, GiaMahan said:

Ja, for meg er det helt likegyldig hvordan andre ser ut, sier bare at jeg har litt mer forståelse for at andre velger å gjøre noe. men du bryr deg åpenbart om andres utseende, av en eller annen merkelig grunn, selv om det ikke har noe å si for din del. Vel, du blir visstnok krenket av hva andre gjør med sin kropp, og du ønsker å styre hva andre gjør med sin kropp. Jaja, du om det :)

Og LOL. "Folk kan gjøre hva de vil så lenge det ikke skaper kroppspress" hahahaha. Okeeei. Harald Eia skrev en bra kronikk om denne tematikken her faktisk: https://www.nrk.no/ytring/harald-eia_-kroppspress_-jeg-klikker_-1.12675620

Det var da voldsomt til stråmannsinnlegg. For meg representerer dine holdninger det som medfører et negativt kroppspress ovenfor mange. En litt toxic holdning og barnslig "whatever" holdning med en gang du møter litt motstand.

Nevrotikerne som Eia snakker om her er de som i ene øyeblikket er bekymret for at de ikke er bra nok og løper til nærmeste klinikk for å fikse på noe og i neste øyeblikk kritiserer de rundt seg for småfeil de finner på dem - for å føle seg bedre. Typisk ungdomskole mentalitet. De som legger in avisoppslag om at "fikk kritikk for puppene mine" som egentlig bare er kamuflert oppmerksomhetsbehov. De får aldri bestemt seg for hvilken side de er på og projiserer stadig vekk sin egen usikkerhet over på andre. Jeg bryr meg ikke en døyt om hva andre gjør med sin kropp, det er meg revnenden likegyldig om leppefyllingen gikk bra eller ei. Men jeg bryr meg definitivt om at andre blir herset med av slike individer.

De jeg kritiserer er denne gruppen, ikke de som får hjelp etter en brannskade eller ulykke.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (30 minutter siden):

Det var da voldsomt til stråmannsinnlegg. For meg representerer dine holdninger det som medfører et negativt kroppspress ovenfor mange. En litt toxic holdning og barnslig "whatever" holdning med en gang du møter litt motstand.

Nevrotikerne som Eia snakker om her er de som i ene øyeblikket er bekymret for at de ikke er bra nok og løper til nærmeste klinikk for å fikse på noe og i neste øyeblikk kritiserer de rundt seg for småfeil de finner på dem - for å føle seg bedre. Typisk ungdomskole mentalitet. De som legger in avisoppslag om at "fikk kritikk for puppene mine" som egentlig bare er kamuflert oppmerksomhetsbehov. De får aldri bestemt seg for hvilken side de er på og projiserer stadig vekk sin egen usikkerhet over på andre. Jeg bryr meg ikke en døyt om hva andre gjør med sin kropp, det er meg revnenden likegyldig om leppefyllingen gikk bra eller ei. Men jeg bryr meg definitivt om at andre blir herset med av slike individer.

De jeg kritiserer er denne gruppen, ikke de som får hjelp etter en brannskade eller ulykke.
 

okey, så du omtaler meg som barnslig, toxic og du sier at jeg har ungdomsskole-mentalitet og bidrar til negativt kroppspress fordi jeg sier at jeg ikke legger meg oppi hva andre gjør med utseendet sitt?

Selv har jeg aldri fikset, og kommer ikke til å fikse på utseende mitt, bruker til og med såvidt sminke, så jeg forsvarer ikke mine egne handlinger, jeg bare forsvarer andres sin rett til å gjøre hva de vil med sin kropp. 

Hvor har "individer som meg" herset med noens utseende? Jeg har aldri snakket stygt om noen sitt utseende her på forumet, men allikevel påstår du dette. 

Du har jo misforstått kronikken til Eia helt. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikea møbler, men de var billigst med stor margin.

Som vanlig fulgte jeg ikke monteringsanvisngen sånn som de vil at den skal monteres.
Min metode var mye bedre.
Jeg monterte møbelet rett veien, mens de ville ha møbelet på hodet.
Resultatet ble det samme, bare at jeg slapp å snu møbelet...

1000 kroner for benken, tilsvarende hos møbelbutikk blir 6000...  (Ender nok opp på 2k med alt utstyr..)
Veggfeste koster 3k+ + diverse materialer.

Egner seg ikke å jobbe inne i 20 grader... måtte ta tørkepause hele tiden.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/redningsbilen-blir-700.000-kroner-dyrere-_-har-_feil_-seter-1.15771497

Hva er poenget med slike avgifter?
"Vi" straffer oss selv ved å avgiftslegge redningsbiler.

Litt på samme måte at det koster meg opp mot 300k å sette inn bakseter jeg allerede har, og der ikke lengre gratis å sette de inn etter 10 år. Det er en privat redningsbil, men vi må kjøre 2 biler, 2 i hver, istedet for å kjøre en bil med 4 i.

Lenke til kommentar
10 hours ago, GiaMahan said:

okey, så du omtaler meg som barnslig, toxic og du sier at jeg har ungdomsskole-mentalitet og bidrar til negativt kroppspress fordi jeg sier at jeg ikke legger meg oppi hva andre gjør med utseendet sitt?

Selv har jeg aldri fikset, og kommer ikke til å fikse på utseende mitt, bruker til og med såvidt sminke, så jeg forsvarer ikke mine egne handlinger, jeg bare forsvarer andres sin rett til å gjøre hva de vil med sin kropp. 

Hvor har "individer som meg" herset med noens utseende? Jeg har aldri snakket stygt om noen sitt utseende her på forumet, men allikevel påstår du dette. 

Du har jo misforstått kronikken til Eia helt. 

Jeg tenker at vi misforstår hverandre begge to. Da hjelper det heller ikke å konstruere påstander.

Harald Eia var også med i Ronnys program rundt kropp hvor han fremla noen, med vilje, provoserende poenger for å vise fordommer mange har (og han selv hadde) og hvordan kunnskap er viktig for å løse opp i fordommer.

Jeg er mot den trenden at folk skal føle press om at de må legge seg under kniven for å "være bra nok". 

  • Dette ser man stadig vekk aka "Endelig kan jeg føle meg vel på stranden med større bryster eller fettsuging". Hvorfor skal man ikke få lov å føle seg vel på stranden selv om man ikke er av en viss form og farge?
  • Det forsterkes av dårlige holdninger fra de rundt en som synes det er yttringsfrihet å kommentere andres kropp eller mangler de mener andre måtte ha. Nedlatende blikk og grimaser man møtes med.
  • Utover dette er man selv ansvarlig for eget selvbilde og ikke la seg affisere av at andre kritiserer din kropp om det så er vekt, utseende eller størrelse på bryster.

Jeg er for at alle gjør som man vil med egen kropp.

  • Vil de ha større bryster så bryr ikke jeg meg om det.
  • Vil man ha filler i rumpa så er det helt greit for meg
  • Vil man fylle leppene så gjerne for meg

Jeg har ingen negative holdninger mot de som gjør dette. Kun når de samme også bidrar til hets mot de man mener skulle ha "mangler" fordi man ikke har lagt seg under kniven.

Jeg er mot følgende

  • At man mener det er en menneskerett eller yttringsfrihet å kommentere andres kropp og utseende negativt
  • At hvordan du ser ut om det er hudfarge, etnisitet, vekt eller annet innvirker hvorvidt man får en stilling hvor dette ikke er hovedoppgaven i stillingen (asiatisk skuespiller, slank skuespiller, overvektig skuespiller, modell, nyhetsanker osv.)

Klarere kan det ikke bli.

Det er store mørketall på voksne som hetses og diskrimineres på arbeidsplassen av utseendemessige og kroppslige årsaker og alt som bidrar til å skape et ytterligere press på dette bør man være årvåken ovenfor.

Et eksempel man kan trekke frem hvor det har blitt forventet at man skal "fikse seg opp" er tannregulering.

På 70 og 80. tallet var det kun de verste tilfellene hvor man fikk regulering for å rette opp tenner. I dag har det nesten blitt forventet at alle skal rette opp tenner om de ikke er "helt perfekte".  Har man ikke det perfekte smilet i dag blir man ofte diskriminert. Bekjente har fått kommentar på jobb "hvorfor ikke regulering? mange voksne har det i dag?".

Man skal ikke være naiv for faremomentene i dette. Om 10-15 år forventes det nye ting.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg er mot den trenden at folk skal føle press om at de må legge seg under kniven for å "være bra nok". 

Hvor har jeg skrevet at noen må legge seg under kniven for å være bra nok? 

Hvor har jeg ytret noe negativt om andres kropp? 

Hvor finner du eksempler på at jeg diskriminerer og hetser andre? 

Det er ganske drøye påstander som du kommer med, så da bør du nesten underbygge disse med noen konkrete eksempler. Eller bare antar du hva jeg mener for jeg stiller meg positiv til folks rett til å gjøre hva de vil med kroppen sin, dvs operere om de ønsker det, også det jeg personlig oppfatter som unødvendig? Så klart kan jeg tenke at enkelte ting er unødvendig, og at folk så bra ut i utgangspunktet, men det er ikke min sak å legge meg oppi dette. Jeg prøver bare å vise forståelse over andres valg. Det betyr ikke at jeg under noen omstendigheter hyper noen opp til å ta kosmetiske operasjoner. Det tenker jeg i så fall er sak mellom den det gjelder og hans/hennes lege. 

Men jeg synes det er viktig å ha et nyansert syn vedrørende plastisk kirurgi. Det som også er kosmetisk kan også ha en medisinsk funksjon. Erlend Elias gjorde for eksempel en neseoperasjon av medisinske årsaker. Mange antok vel gjorde det av kosmetiske årsaker, var du en av dem?

Og jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du har så ekstremt behov for å angripe meg , når jeg i utgangspunktet bare prøvde å nyansere synet på plastisk kirurgi med fokuset mitt om at de som har medisinske årsaker/skader/hatt kreft etc har fått veldig god nytte av plastisk kirurgi, og at plastisk kirurgi ikke trenger å være ensbetydende negativt. Du maler et bilde av hva jeg mener, og det synes jeg ikke er ok. Kritiser meg heller for det jeg sier, ikke bare hva du antar at jeg mener. 

Regulering gjør mer enn kosmetisk nytte, så her er du fullstendig på villspor. Regulering gjør man bedrer tyggefunksjon og hindrer skade på tenner, altså medisinsk funksjon! Men, jeg synes det er helt søkt å se ned på folk om de ønsker regulering av kosmetiske årsaker også. La folk gjøre hva de vil med kroppen sin, slutt å fordøm andre bare fordi de gjør noen kosmetiske valg du ikke er enig i! Jeg går ikke rundt å tenker at om noen har silikonpupper, om noen har fikset på ansiktet sitt osv at de er mindre verdt eller dumme, ei heller tenker jeg negativt om folk som ikke fikser på utseende sitt. Jeg venter heller til folk, operert eller ei, åpner kjeften sin og hører hva de har å si, og danner meg inntrykk av de etter det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, GiaMahan said:

Regulering gjør mer enn kosmetisk nytte, så her er du fullstendig på villspor. Regulering gjør man bedrer tyggefunksjon og hindrer skade på tenner, altså medisinsk funksjon! 

Her er det nok du som er helt på villspor. Folk i dag bruker regulering ofte som for å pynte litt små skjevheter og mellomrom som på ingen måte vil påvirke tygge evne eller risiko for hulldannelser. Selv tannleger er oppgitt over denne trenden da også tannregulering kan være en belastning for tennene. Jeg har en nevø som har litt glippe mellom tennene og mange har spurt hvorfor han ikke skaffer seg regulering "for det gjør jo alle i dag". Men hans tannleger har frarådet det og synes det bare er tull og oppmuntrer han til å tørre å ha sitt eget personlige preg.

En kjerveortoped vil alltid anbefale tannregulering om det har en funksjon eller for å rette opp noe som kan bli et problem. Kan du vise meg hvor jeg fordømmer de som velger å ha tannregulering eller leker du stråmann igjen?
 

Quote

Og jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du har så ekstremt behov for å angripe meg , Du maler et bilde av hva jeg mener, og det synes jeg ikke er ok. Kritiser meg heller for det jeg sier, ikke bare hva du antar at jeg mener. 

Jeg føler ikke noe sterkt behov for å angripe deg, Dette er en meningsutvkesling. Jeg kritiserer deg nettopp for det du sier. Alle har lov til å ha sin mening og tåle å bli motsagt.

Quote

når jeg i utgangspunktet bare prøvde å nyansere synet på plastisk kirurgi med fokuset mitt om at de som har medisinske årsaker/skader/hatt kreft etc har fått veldig god nytte av plastisk kirurgi, og at plastisk kirurgi ikke trenger å være ensbetydende negativt.

Helt fra første meningsutveksling på dette for noen uker eller måneder siden så har jeg presisert gang på gang at jeg aldri har rettet kritikk mot tilfeller hvor det er gjenopprettende plastisk kirurgi. Du defaulter hele tiden til dette når det aldri har vært snakk om dette men de mer eller mindre unødvendige prosedyrene som begynner å bli like normalisert som å unne seg en tur til hudsalongen. En farlig trend.

Quote

 Det tenker jeg i så fall er sak mellom den det gjelder og hans/hennes lege. 

Det har vært omtalt mange ganger i media at man kan være litt for slepphendt mot selv ganske unge og usikre individer i hva man anbefaler av inngrep. Å være skeptisk til dette når det er mye penger å tjene er ikke noe nytt.

Quote

Hvor har jeg ytret noe negativt om andres kropp? 
Hvor finner du eksempler på at jeg diskriminerer og hetser andre? 

Jeg har ikke skrevet noe sted at du sier eller gjør det. Vi snakker om konsekvenser av dette i samfunnet og den utviklingen man ønsker i samfunnet og hva individer opplever.  Kan du peke på hvor jeg sier at du gjør det?

Quote

Erlend Elias gjorde for eksempel en neseoperasjon av medisinske årsaker. Mange antok vel gjorde det av kosmetiske årsaker, var du en av dem?

Jeg er veldig lite opptatt av "glamnews" og kjendisnyheter og har ikke fått med meg denne operasjonen. Det er mange som sliter med lufttilgang i nesevei så det er fult forståelig at man ønsker å bedre det. Jeg har ikke satt meg inn i hans behov rundt denne operasjonen.

Det er jo ingen som sier at man skal skamme seg over en nødvendig operasjon og jeg synes det er rart at man føler behov for å forsvare noe som ikke. Hadde han behov for denne operasjonen ville han få den dekket det via det offentlige også som stadig vekk utfører slike type operasjoner. Noen velger å gjøre det privat av ulike årsaker når man har råd.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Her er det nok du som er helt på villspor. Folk i dag bruker regulering ofte som pynt og selv tannleger er oppgitt over denne trenden. Jeg har en nevø som har litt glippe mellom tennene og mange har spurt hvorfor han ikke skaffer seg regulering. Men hans tannleger har frarådet det og synes det bare er tull og oppmuntrer han til å tørre å ha sitt eget personlige preg.

Norsk forening for kjeveortopedi mener tannregulering er nødvendig. 

Og nei, folk bruker ikke regulering som pynt, akkurat 😂 Tror de fleste føler seg veldig ukomfortabel med å bruke regulering.

Aldri hørt om tannleger som er oppgitt over at folk bruker tannregulering. Jeg hadde tannregulering selv i min barndom (heldigvis "usynlig", bak tennene) og dette fikk jeg beskjed av å bruke, av tannlegen selv! 

Så du mener at det gir negativt kroppspress å bruke regulering? reagerer du på at folk bruker sminke? 😂 Får du dårlig selvtillit av at andre bruker regulering, og sminke? Hvis noen trener for å få definerte muskler, er det så ille for deg at du da får spiseforstyrrelse? Er du en slik en som blir fornærmet om en lege sier til en pasient "du må ned i vekt"? Mener du at slikt er diskrimering, og hets? 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, GiaMahan said:

Norsk forening for kjeveortopedi mener tannregulering er nødvendig. 

Her kverulerer du fælt. 

Selvfølgelig vil det være nødvendig der det er nødvendig. Men i mange av tilfellene man tar det er det ikke nødvendig men man gjør det for å pynte på smilet.

Quote

Aldri hørt om tannleger som er oppgitt over at folk bruker tannregulering. Jeg hadde tannregulering selv i min barndom (heldigvis "usynlig", bak tennene) og dette fikk jeg beskjed av å bruke, av tannlegen selv!

Merkelig. Flere i familien har fått dette rådet både på Bryn tannlegekontor, i Helsebygget på Lillestrøm og Collosseum på majorstua i Oslo. "Ikke sett på tannregulering bare fordi du har noen glipper, det gir karakter". 

Jeg hadde selv tannregulering i min barndom men det var fordi jeg hadde en bitefunksjon som burde rettes opp. Du må skille melloom når det er nødvendig og ikke nødvendig og i dag har brukes det utstrakt for å rette opp mindre avvik som strengt tatt ikke er nødvendig.

Det ble forøvrig en stor diskusjon rundt Kurt sine tenner. Stor respekt til ham.
https://www.vg.no/rampelys/i/Eo4znP/beholder-mellomrommet
Jeg har også hørt ganske mange lite fine kommentarer om hans tannstilling på jobb.

Quote

Så du mener at det gir negativt kroppspress å bruke regulering? reagerer du på at folk bruker sminke? 😂 

Jeg forstår at du ikke klarer å være saklig når du ikke lenger har gode argumenter. Dette er jo ungdomskolementaliteten jeg snakket om.

Det negative presset har oppstått som følge at man nå ser det som normalt å bruke tannregulering i unødvendige tilfeller for å rette opp små ting. Som sagt min nevø har flere ganger med tungsinn lurt på hvorfor andre spør om hvorfor han ikke får seg tannregulering for å rette opp små glipper når tannlegen sier at det skal han ikke høre på.
Han blir jo helt klart preget av det presset selv om du ser det som latterlig underholdning.

Quote

Får du dårlig selvtillit av at andre bruker regulering, og sminke?

Nå er du helt på bærtur. Jeg har heldigvis mer enn god nok selvtillit til å ikke legge meg under kniven for at andre skal like meg for den jeg er ;).

Quote

Hvis noen trener for å få definerte muskler, er det så ille for deg at du da får spiseforstyrrelse?

Her her du nok misforstått noen sammenhenger:

  • Trening er naturlig. Man legger seg ikke under kniven
  • Spiseforstyrrelser oppstår ofte pga. negative og destruktive påvirkning fra andre om din kropp. Ofte fra mennesker i nærmiljøet. Foreldre, vennekrets eller skole/jobb.

Dette er absolutt ikke noe å spøke med.

Quote

Er du en slik en som blir fornærmet om en lege sier til en pasient "du må ned i vekt"? Mener du at slikt er diskrimering, og hets? 

På samme måte som en lege ville sagt til en anorektiker "Du må opp i vekt" så blir ikke ett rasjonelt menneske fornærmet av det. Det er nok en myte andre som  ikke sliter med slike problemer tenker. Men en anorektiger hadde nok ikke hatt særlig godt av om vesentlig mange fler så det som sin oppgave å kommentere deres kropp og vekt.

Det er ganske lett å forstå hva diskriminering og hets er. Det skjer på arbeidsplasser, skole og andre steder og fra mennesker som ikke har noen plass i å mene noe om din kropp :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, GiaMahan said:

Nei, jeg siterer faktisk fra deres hjemmeside. Det er ikke å kverulere, men å informere. Hvis du skal bruke ordet kverulere, får du lære deg bruken av ordet først. 

Det du sier er at "hjernekirurgi er nødvendig" men utelater det viktigste - når det er nødvendig. Og det har vi jo allerede også avklart. Det er jo hele kjernen i diskusjonen.

EDIT:
Men la oss avslutte denne diskusjonen med å være enige om å være uenige eller at vi misforstår hverandre.
https://psykologisk.no/2021/10/noen-pasientgrupper-er-sarbare-for-unodvendig-kosmetisk-kirurgi/

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...