Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden


UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

    • Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

Hadde gitt spillet kanskje 7 av 10 på rankingskalaen. Det som sitter godt med spillet er selve kjøreopplevelsen men er vedlig skuffet når de reklamere for nærmere 1000 hvor kun 1/5 er såkalt prenium biler.

Dårlig online del som får lastetidene opp selv om man har installert spillet.

Utdatert grafikk på 800 biler er kun prenium bilene som virkelig er herlig å se på.

 

Att enkelte steder gir denne suppa er for meg ubegripelig. Årets skuffelse uten tvil

Endret av Whackedorange
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mister du "traction" da? Altså at det er som å dra i brekket? Er jo hvertfall slik det burde ha vært. Så tidligere i en film at man har full kontroll på svinginga på bilene når man har full skrens på forhjulene. Gjelder dette fremdeles? Noen som kan teste. Altså bare kjøre rett frem opp til 100km/t, for så å bråbremse slik at forhjulene låser seg og så prøve å svinge litt rundt. Normal skal jo bilen bare gå rett frem.

 

Dette er abselutt ikke tilfelle, bilene oppfører seg veldig realistisk i forhold til grep og fysikk i forhold til den virkelige verden , dette gjelder da når man har skrudd av alt av hjelpemidler, alt står på simulation og "skid recovery" er skrudd av , er veldig fornøyd med hvor vanskelig det er under "simulation" .. Genialt bra fysikk .. Har et par kompiser med litt motorsport bakgrunn , og syns dette er utrolig likt ..

 

Men om en kjører med håndkontroll , og ikke har skrudd av de få hjelpemidlene så klart det blir ikke det samme.

Lenke til kommentar

 

Det tar nok garantert så masse arbeidstimer å bygge en bil, du må også reise rundt om i hele verden for å finne bilen, det står ikke tusen biler på taket til Polyphony Digital, bare ett par.. I tillegg må du ta tusenvis av bilder av bilen, fra alle mulige vinkler, og så sette deg ned å bygge den på data, og få alt inn memory-budsjettet.. :-/

 

Hvis vi snakker om arbeidstimer så tar det selvfølgelig en god del tid å lage en slik bil, men det er jo ikke slik at det er én mann eller dame som gjør alt dette her. Modellerings folka gjør jo sitt inne på kontoret mens research folka gjør sitt ute blant bilene for å ta diverse referanse biler og den slags, hente inn tall som må plottes inn. Så har vi texture folka som gjør sitt, rendering folka som tar seg av shadere osv osv. Altså alt gjøres jo så mest produktivt som mulig vil jeg anta, og dermed syns jeg det er vanskelig å forstå at det tar i tid 3-6 måneder å gjøre dette. Det henger ikke på greip for min del.

 

Det er ikke bare og putte i sammen en wireframe, og hive på flotte texturer på wireframen, scannet direkt fra bildene, slik som jeg er sikker på at o(O)phus ville gjort, da ville du kanskje endt opp med en bil på banen.

 

For det første aner du ikke hvordan jeg ville ha gjort det, og for det andre "putter man" ikke sammen en "wireframe." Jeg liker best å polymodellere, ikke nurbs som jeg regner med du sikter inn på angående dette med "wireframe". Bilder av bilene må manipuleres slik at de ikke inneholder noen form for highlights, eller skygge. Så det letteste er heller å lage en shader som kan simulere bil-lakk på best mulig måte. På den måten har man grunnlaget for de fleste bilene. Bruke samme shader og heller bare forandre fargene på dem samt tweeke shaderen slik at den passer bilen på best mulig måte.

 

 

 

Metalliske overflater blir kan bli veldig flotte med masse shadere, spessielt under andre lyssettinger. Og spillet ville dessuten ta opp mye mindre plass, både i minnet og på disken.

Og det er ingen andre spill som har like masse deformerbare shadere og modeller i samme omfang, og bilene skal oppføre seg annerledes etterhvert som de er skadet, om det kommer mere enn riper og dritt, så dette er relativt ukjent terreng tipper jeg. Og går også utifra at dette er utrolig vanskleig å få til uten at hjulet plutselig skal stikke igjennom panseret, da hjulene sikkert ikke er like deformerbar som panseret. :-/

Og vi vet heller ikke omfanget av oppbygningen, er en Honda mye lettere å ødelegge enn en Volvo, slik som i virkeligheten, etc. etc.

 

Jeg håper virkelig at de ikke bruker blendshapes som sin fremgangsmåte for å lage kollisjonsskade i spillet. Altså modellere skadene hver for seg, ettersom dette er alt for gammeldags for et spill som dette. Man vil isåfall ende opp med samme type skade noe som jo blir gammelt etterhvert. Altså at panseret f.eks bøyer seg likt gang på gang. Som jeg sa tidligere så vil man få mye flottere skader på en bil med en eller annen form for partikler som drar i vertexpoints som igjen er linket/skinnet til bilens hoved struktur. Angående det med dekket fikses ved hjelp av restriksjoner man putter på de partiklene som er over hjulet slik at hjul/skjerm kan kollidere. Dermed kan man unngå "clipping", altså at objektene ikke stikker igjennom hverandre. Men heller deformeres inntil hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha det feteste av det feteste når det kommer til ratt, er det da G27 som gjelder?

 

Jepp, det er vel det beste så vidt jeg forstår. Jeg har testa både det og Logitech Driving Force GT de siste dagene. G27 er hakket mer solid, men jeg synes på ingen måte det forsvarer prisforskjellen da også LDFGT er et fantastisk bra ratt!

 

Ellers må jeg si at jeg hadde det uuuutrolig artig akkurat. Kjørte masse private løp med en kompis. Kan lett si at rally på snø har blitt en favoritt :D

 

Er vel litt mer kvalitet og muligheter, så vidt jeg vet har man mye større moddemuligheter i et G27 ratt, da det er lagd med muligheter for å bytte ratt, girkasse og lignende. Pedalene er det tre av, de kan flyttes på, er av en litt annen kvalitet enn hard plast. Pedalene kan "henges opp" og "snus" om man liker det. Det eneste jeg ikke liker med G27 er muligheten til å ha sekvensiell kasse.

Lenke til kommentar

 

?? Kilde. Jeg har i allefall ALDRI lest om spillutviklere som sier det er komplisert å flytte 3dmodeller over fra pc til ps3. At det har vært utviklere som har syntes det har vært vanskelig å konvertere spill x fra pc til ps3 eller fra xbox 360 til ps3 har jeg lest. Vil tro at det å flytte en 3d modell fra pc til ps3 er snakk om tastetrykk. Men du kan kanskje forklare oss ikke lærde?

 

 

Jeg har da heller aldri sakt at det er komplisert å flytte 3d modeller fra PC til PS3. Jeg sier bare at verktøyene spillutviklerne får bruke til PS3 er mye mer tungvindte enn de man får til f.eks x360 eller PC.

 

Og jeg setter da spørsmålstegn til om det er årsaken til den ufattelige lange tiden det tar å lage hver enkelt bil. At det er tungvindt å plotte inn de forskjellige tallene som må inn der, altså om de må skrive koden på nytt fremfor å bare bytte ut noen tall fra en annen kode fra en ferdiglaget bil.

Lenke til kommentar

Top Gear Lotus Elise challenge må være noe av det vanskeligste til nå, ga det vel en 50-100 prøvninger før jeg endelig greide å få gold, håper jeg aldri må gjenta den. Lotus Elise med comfort hard dekk er virkelig ikke noe gøy å kjøre, hehe.

Jezzzsus christ den banen altså.

Først trodde jeg at traction control var AV men fikk et lite sjokk da den stod på 5..

Jeg ga opp før kontrolleren gikk i veggen... Ta meg en liten pause å prøve på nytt.

Lenke til kommentar

Klarer f||| meg ikke den ene nascar chellengen!

skal holde seg mellom kjeglene og veggen. MAn skal klare det på 13.300, beste sålangt er 13.381 etter 100 forsøk.

Samme her :mad:

 

Serr? Synes ikke den var så vanskelig jeg, klarte gold etter et par forsøk, på alle. Det er dog verre med gold på Nürburgring banene med Mercene

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Klarer f||| meg ikke den ene nascar chellengen!

skal holde seg mellom kjeglene og veggen. MAn skal klare det på 13.300, beste sålangt er 13.381 etter 100 forsøk.

Den var ikke noe pes. Trengte kanskje 3 forsøk. Det er ikke noe stress om du streifer veggen, gjorde faktisk det på gull-løpet mitt. Bare hold deg i tredjegir (ikke automatgir, da skifter den når du ikke vil), gi omtrent 70% gass til du ser at du greier å makse resten. Da er det bare å kjøre på full pinne.

 

Det jeg sliter med er TopGear-bana! Hater folkevognbussene (fortsatt sølv som beste) og Lotus-løpet er umulig! Bærer jo til skogs før første sving!

 

Før det sleit jeg med å få gull på A-sertifikatet på Schumacher-svingen med BMW og kjegle-slalåm med Mini Morris. Men etter å ha fått tips om "hemmeligheten" gikk det ganske greit.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Hva mener du toman? Du kan bruke clutch og gir på omtrent alle bilene i a-spec ?

 

Er det noen som har opplevd at spillet krasjer på amg special events med mercedesen? Etter jeg var ferdig med løpet så kjørte bilen bare videre og ingenting funket, måtte dra ut strømmen fra ps3'n, og etter det har den virka merkelig (redd for å ødelegge den). Har skjedd 2 ganger nå kun her med mercedesen :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...