Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden


UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

    • Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar du exporterer dem til XMB og så ut på minnepinne derfra..

 

Japp. Er slik jeg gjør det.

Velger bare "export to XMB" i fotoalbumet og så kopierer man bare over fra bildemenyen i XMB til en minnepinne e.l. Det som er synd er at man må gå ut av spillet, det går ikke an å kopiere når man bruker PS-knappen for å få opp XMB.

 

Er kanskje en litt plundrete løsning, spesielt siden jeg allerede har en form for kontakt mellom PC og PS3 med mediesenter-opplegg, men det er en langt bedre løsning enn å måtte laste opp bildene til en server og så laste dem ned fra en nettside man må logge inn på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

 

Hva tror dere skjer da hvis skademodellen kommer, og AI'en forblir uendret? Ai ser jo rett gjennom deg og bruker deg som kollisjonspute i alle situasjoner der det er trangt = du er vrak før første runde er forbi. F.eks på trange baner, som top gear banen kan dette bli ganske så kjipt

AI flytter seg når det er mulig. På smale parti og i situasjoner hvor DU ikke kan ta en annen vei opplever jeg at den flytter seg når du skal forbi, om det er plass til det. I svinger o.l. flytter den ikke på seg, og det skal den ikke gjøre heller. Har du noen gang sett et billøp hvor biler slipper hverandre forbi i svinger?. AI er ikke der for å gi deg plass, den er der for å konkurrere på lik linje, og det innebærer at den ikke rydder vei for deg til en hver tid.

Også når du står i ro i en sving, og dem kommer i 200 sier deg seg selv at det kan være problematisk å styre unna.

 

hehe, riktig riktig...når man har innersporet og ligger en halv lengde foran nærmeste AI, og den da veiver inn i deg som om du var usynlig, og nekter å slippe "pit-manouveren"da er det dårlig AI, intet mindre. de bremser også på helt idiotiske steder så det er klin umulig å tenke realistisk taktikk mtp forbikjøringer osv. De kjører rett og slett etter en forhåndsdefinert linje, det er bare litt variasjon på denne linjen fra ai bil til ai bil så det skal se mindre ut som de kjører "tog" (slik som på gamle GT spill). AI er med i spill for å gi meg konkurranse og en utfordring, noe de ikke gjør i GT. GT5 er ikke et racingspill pr i dag, det er et kjørespill.

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar

UrgeLoL:

 

Det tar på ingen måte lengre tid å lage verken shadere eller texturer til en modell. Det blir litt sånn 50/50. Det å lage glass, plastikk osv osv er laget så mange ganger fra før av så jeg trur de har vært smarte nok til å bruke en shader de har laget tidligere for så å bygge opp denne enda mer for å få den slik de vil ha den. En shader tar ikke lengre tid å lage enn maks en dag. Texturer kan være litt mer plundrete hvis den skal kunne blandes til diverse skadeomfang. Men jeg håper da de har et annet system som gjør dette gjennom partikler kontra det å ha "blend" mellom texturer, ettersom det er litt "gammeldags".

 

Angående PS3 arkitekturen er jo noe jeg har lest meg opp til, at den faktisk er litt mer plundrete å lage spill til kontra f.eks en PC, eller en Xbox som jo tross alt er som en PC.

 

Kanskje mer plundrete å få maks ytelse ut av, men å tro at det er plundrete å programmere en fysikkmotor til maskinen er vel merkelig å tro. MistaPi, du som har vet på dette???

 

 

o(O)phus: Hva er det egentlig du mener om tidsbruken per bil, at de lyver? Alle bilmodellene lages jo i vanlige 3D programmer på pc, så det at det er for ps3 er vel uvesentlig.

 

 

Selvfølgelig lager de spillet gjennom bruken av PC, det er overføringen fra PC til PS3 som later til å være problemet, serlig hvis man skal høre på spillutviklere som har sakt det samme. Man har rett og slett ikke de samme hjelpemidlene en kan bruke når en skal lage et spill til PS3, noe som fort kan resultere i at ting tar mye lengre tid enn det trenger å gjøre.

 

Almost all multi-platform developers have made the XBOX 360 their primary platform due to timing of release-to-market, this means the games will look and perform better on the 360. The PS3 versions will be ports of the 360 versions. (The opposite was true for XBOX 1 vs. PS2). The XBOX 360 is also far faster to develop for due to better development tools (massively popular Visual Studio .NET vs. proprietary, buggy PS3 compiler and debugger), better documentation, and easier architecture (3 general purpose CPU's vs. 8 specialized processors that require DMA). Timing has also caused all next-gen middleware developers to make XBOX 360 their primary platform, and they will 'add ps3 support' as needed.

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-348-1.htm

 

 

Angående tiden det tar på å lage en bil, som de sier til å være 3-6 måneder så sier jeg ja, jeg har absolutt ingen tru på at det kan ta så lang tid. Grunnen har jeg jo sakt tidligere.

Lenke til kommentar

Hvor er logikken i at når jeg kjører i 300 med Audi R10en min, kan jeg gå fra 6-giret, til 1-giret uten at motoren blir ødelagt, og enda bedre: Jeg mister ikke særlig fart heller.

Mister du "traction" da? Altså at det er som å dra i brekket? Er jo hvertfall slik det burde ha vært. Så tidligere i en film at man har full kontroll på svinginga på bilene når man har full skrens på forhjulene. Gjelder dette fremdeles? Noen som kan teste. Altså bare kjøre rett frem opp til 100km/t, for så å bråbremse slik at forhjulene låser seg og så prøve å svinge litt rundt. Normal skal jo bilen bare gå rett frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Hvor er logikken i at når jeg kjører i 300 med Audi R10en min, kan jeg gå fra 6-giret, til 1-giret uten at motoren blir ødelagt, og enda bedre: Jeg mister ikke særlig fart heller.

 

girkassa di burte hoppet vannrett ut av karbonet, slått krøll på seg og blitt til spiker før den hadde truffet asfalten.

 

men neida..du fikk vel bare en jevnt høy støvsugerlyd noen sekunder før kjerra gikk som normalt igjen?

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha det feteste av det feteste når det kommer til ratt, er det da G27 som gjelder?

 

Jepp, det er vel det beste så vidt jeg forstår. Jeg har testa både det og Logitech Driving Force GT de siste dagene. G27 er hakket mer solid, men jeg synes på ingen måte det forsvarer prisforskjellen da også LDFGT er et fantastisk bra ratt!

 

Ellers må jeg si at jeg hadde det uuuutrolig artig akkurat. Kjørte masse private løp med en kompis. Kan lett si at rally på snø har blitt en favoritt :D

Lenke til kommentar

UrgeLoL:

 

Det tar på ingen måte lengre tid å lage verken shadere eller texturer til en modell. Det blir litt sånn 50/50. Det å lage glass, plastikk osv osv er laget så mange ganger fra før av så jeg trur de har vært smarte nok til å bruke en shader de har laget tidligere for så å bygge opp denne enda mer for å få den slik de vil ha den. En shader tar ikke lengre tid å lage enn maks en dag. Texturer kan være litt mer plundrete hvis den skal kunne blandes til diverse skadeomfang. Men jeg håper da de har et annet system som gjør dette gjennom partikler kontra det å ha "blend" mellom texturer, ettersom det er litt "gammeldags".

 

Angående PS3 arkitekturen er jo noe jeg har lest meg opp til, at den faktisk er litt mer plundrete å lage spill til kontra f.eks en PC, eller en Xbox som jo tross alt er som en PC.

 

Kanskje mer plundrete å få maks ytelse ut av, men å tro at det er plundrete å programmere en fysikkmotor til maskinen er vel merkelig å tro. MistaPi, du som har vet på dette???

 

 

o(O)phus: Hva er det egentlig du mener om tidsbruken per bil, at de lyver? Alle bilmodellene lages jo i vanlige 3D programmer på pc, så det at det er for ps3 er vel uvesentlig.

 

Det tar nok garantert så masse arbeidstimer å bygge en bil, du må også reise rundt om i hele verden for å finne bilen, det står ikke tusen biler på taket til Polyphony Digital, bare ett par.. I tillegg må du ta tusenvis av bilder av bilen, fra alle mulige vinkler, og så sette deg ned å bygge den på data, og få alt inn memory-budsjettet.. :-/

 

Det er ikke bare og putte i sammen en wireframe, og hive på flotte texturer på wireframen, scannet direkt fra bildene, slik som jeg er sikker på at o(O)phus ville gjort, da ville du kanskje endt opp med en bil på banen.

Metalliske overflater blir kan bli veldig flotte med masse shadere, spessielt under andre lyssettinger. Og spillet ville dessuten ta opp mye mindre plass, både i minnet og på disken.

Og det er ingen andre spill som har like masse deformerbare shadere og modeller i samme omfang, og bilene skal oppføre seg annerledes etterhvert som de er skadet, om det kommer mere enn riper og dritt, så dette er relativt ukjent terreng tipper jeg. Og går også utifra at dette er utrolig vanskleig å få til uten at hjulet plutselig skal stikke igjennom panseret, da hjulene sikkert ikke er like deformerbar som panseret. :-/

Og vi vet heller ikke omfanget av oppbygningen, er en Honda mye lettere å ødelegge enn en Volvo, slik som i virkeligheten, etc. etc.

Lenke til kommentar

 

Hva tror dere skjer da hvis skademodellen kommer, og AI'en forblir uendret? Ai ser jo rett gjennom deg og bruker deg som kollisjonspute i alle situasjoner der det er trangt = du er vrak før første runde er forbi. F.eks på trange baner, som top gear banen kan dette bli ganske så kjipt

AI flytter seg når det er mulig. På smale parti og i situasjoner hvor DU ikke kan ta en annen vei opplever jeg at den flytter seg når du skal forbi, om det er plass til det. I svinger o.l. flytter den ikke på seg, og det skal den ikke gjøre heller. Har du noen gang sett et billøp hvor biler slipper hverandre forbi i svinger?. AI er ikke der for å gi deg plass, den er der for å konkurrere på lik linje, og det innebærer at den ikke rydder vei for deg til en hver tid.

Også når du står i ro i en sving, og dem kommer i 200 sier deg seg selv at det kan være problematisk å styre unna.

 

hehe, riktig riktig...når man har innersporet og ligger en halv lengde foran nærmeste AI, og den da veiver inn i deg som om du var usynlig, og nekter å slippe "pit-manouveren"da er det dårlig AI, intet mindre. de bremser også på helt idiotiske steder så det er klin umulig å tenke realistisk taktikk mtp forbikjøringer osv. De kjører rett og slett etter en forhåndsdefinert linje, det er bare litt variasjon på denne linjen fra ai bil til ai bil så det skal se mindre ut som de kjører "tog" (slik som på gamle GT spill). AI er med i spill for å gi meg konkurranse og en utfordring, noe de ikke gjør i GT. GT5 er ikke et racingspill pr i dag, det er et kjørespill.

 

Enig der at AI'en ikke er helt god, dog kom over denne videoen:

og der ser man jo at AI'en kjører unna, så ser jo ut som det funker i noen tilfeller.
Lenke til kommentar

Går det ikke ann å bytte dekk i setting menyen før du starter et race, må man helt ut til garage for å bytte til andre dekk, så inn igjen? Eller er det bare jeg som har oversett noe?

 

 

Du kan velge dekk fra "Driver Options" rett før du klikker "Start Race" hvertfall.

 

Der er der man må gå ja.

 

Men får ikke byttet til snow og dirt dekk på bilen. Skal kjøre rally i special event, har kjøpt inn dekk men monterte de ikke da jeg kjøpte de. Hvordan skal jeg få på dekkene?

Lenke til kommentar

Hvor er logikken i at når jeg kjører i 300 med Audi R10en min, kan jeg gå fra 6-giret, til 1-giret uten at motoren blir ødelagt, og enda bedre: Jeg mister ikke særlig fart heller.

 

girkassa di burte hoppet vannrett ut av karbonet, slått krøll på seg og blitt til spiker før den hadde truffet asfalten.

 

men neida..du fikk vel bare en jevnt høy støvsugerlyd noen sekunder før kjerra gikk som normalt igjen?

 

Jepp. Der har du problemet med null skademodell.

Lenke til kommentar

Hvor er logikken i at når jeg kjører i 300 med Audi R10en min, kan jeg gå fra 6-giret, til 1-giret uten at motoren blir ødelagt, og enda bedre: Jeg mister ikke særlig fart heller.

Mister du "traction" da? Altså at det er som å dra i brekket? Er jo hvertfall slik det burde ha vært. Så tidligere i en film at man har full kontroll på svinginga på bilene når man har full skrens på forhjulene. Gjelder dette fremdeles? Noen som kan teste. Altså bare kjøre rett frem opp til 100km/t, for så å bråbremse slik at forhjulene låser seg og så prøve å svinge litt rundt. Normal skal jo bilen bare gå rett frem.

Fungerer som normalt.

 

Hvor er logikken i at når jeg kjører i 300 med Audi R10en min, kan jeg gå fra 6-giret, til 1-giret uten at motoren blir ødelagt, og enda bedre: Jeg mister ikke særlig fart heller.

 

girkassa di burte hoppet vannrett ut av karbonet, slått krøll på seg og blitt til spiker før den hadde truffet asfalten.

 

men neida..du fikk vel bare en jevnt høy støvsugerlyd noen sekunder før kjerra gikk som normalt igjen?

Får ikke støvsugerlyd engang.

 

 

 

Når jeg prøver med håndbrekket bare sklir jeg bortover :p

Lenke til kommentar

Hvor er logikken i at når jeg kjører i 300 med Audi R10en min, kan jeg gå fra 6-giret, til 1-giret uten at motoren blir ødelagt, og enda bedre: Jeg mister ikke særlig fart heller.

 

girkassa di burte hoppet vannrett ut av karbonet, slått krøll på seg og blitt til spiker før den hadde truffet asfalten.

 

men neida..du fikk vel bare en jevnt høy støvsugerlyd noen sekunder før kjerra gikk som normalt igjen?

 

Jepp. Der har du problemet med null skademodell.

 

Ja spillet hadde vært langt bedre i mine øyne om det hadde hatt noe form for mekanisk skade, men forhåpentligvis så stemmer disse ryktene om at det skal komme i en oppdatering.

Lenke til kommentar

Heh, jeg skulle egentlig hente DFGT rattet på Gjøvik i stad, men så viste det seg at den ene jeg hadde reservert var utstillingsmodell (!), så den fikk jeg ikke. Så da kjørte jeg tur-retur Hamar og gambla på at de ikke hadde solgt sine, og jaggu var det ikke et ratt til meg der.

 

Så deeet, vel verdt 11 mil en fredags kveld :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UrgeLoL:

 

Det tar på ingen måte lengre tid å lage verken shadere eller texturer til en modell. Det blir litt sånn 50/50. Det å lage glass, plastikk osv osv er laget så mange ganger fra før av så jeg trur de har vært smarte nok til å bruke en shader de har laget tidligere for så å bygge opp denne enda mer for å få den slik de vil ha den. En shader tar ikke lengre tid å lage enn maks en dag. Texturer kan være litt mer plundrete hvis den skal kunne blandes til diverse skadeomfang. Men jeg håper da de har et annet system som gjør dette gjennom partikler kontra det å ha "blend" mellom texturer, ettersom det er litt "gammeldags".

 

Angående PS3 arkitekturen er jo noe jeg har lest meg opp til, at den faktisk er litt mer plundrete å lage spill til kontra f.eks en PC, eller en Xbox som jo tross alt er som en PC.

 

Kanskje mer plundrete å få maks ytelse ut av, men å tro at det er plundrete å programmere en fysikkmotor til maskinen er vel merkelig å tro. MistaPi, du som har vet på dette???

 

 

o(O)phus: Hva er det egentlig du mener om tidsbruken per bil, at de lyver? Alle bilmodellene lages jo i vanlige 3D programmer på pc, så det at det er for ps3 er vel uvesentlig.

 

 

Selvfølgelig lager de spillet gjennom bruken av PC, det er overføringen fra PC til PS3 som later til å være problemet, serlig hvis man skal høre på spillutviklere som har sakt det samme. Man har rett og slett ikke de samme hjelpemidlene en kan bruke når en skal lage et spill til PS3, noe som fort kan resultere i at ting tar mye lengre tid enn det trenger å gjøre.

 

Almost all multi-platform developers have made the XBOX 360 their primary platform due to timing of release-to-market, this means the games will look and perform better on the 360. The PS3 versions will be ports of the 360 versions. (The opposite was true for XBOX 1 vs. PS2). The XBOX 360 is also far faster to develop for due to better development tools (massively popular Visual Studio .NET vs. proprietary, buggy PS3 compiler and debugger), better documentation, and easier architecture (3 general purpose CPU's vs. 8 specialized processors that require DMA). Timing has also caused all next-gen middleware developers to make XBOX 360 their primary platform, and they will 'add ps3 support' as needed.

http://www.hardcorew...eview-348-1.htm

 

 

Angående tiden det tar på å lage en bil, som de sier til å være 3-6 måneder så sier jeg ja, jeg har absolutt ingen tru på at det kan ta så lang tid. Grunnen har jeg jo sakt tidligere.

 

?? Kilde. Jeg har i allefall ALDRI lest om spillutviklere som sier det er komplisert å flytte 3dmodeller over fra pc til ps3. At det har vært utviklere som har syntes det har vært vanskelig å konvertere spill x fra pc til ps3 eller fra xbox 360 til ps3 har jeg lest. Vil tro at det å flytte en 3d modell fra pc til ps3 er snakk om tastetrykk. Men du kan kanskje forklare oss ikke lærde?

 

Fikk en ganske grom lyd på Audi R10, når jeg starta på 6-giret... Den fysikkmotoren de har jobbet med siste 5 årene holder ikke, det skal ikke være mulig å kjøre i over 350 km/t inn i en murvegg, og bare sprette litt tilbake.

Hva hadde du ønsket hadde skjedd? Svart skjerm, den kan de sikkert patche inn :p

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...