Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (28 minutter siden):

Var da veldig mye ekstra å betale for å få nye bremseklosser?

Ja BSI plus er dyr. Og som allerede sagt kjenner vi ikke til noen bmw elbil eiere som kjøper den. Det er innkalkulert ett komplett skifte av alle skiver og klosser i avtaleperioden. Alle kjøper BSI standard. 

i4M50
Bremseskiver M-Performance (store)
Fremme pr.stk 5637,-
Bak pr. stk. 3370,-
Klosser (sett) fremme 7181,-
Klosser (sett) bak 3277,-

Totalt delepriser skiver og klosser 28 472,-

Prisene er hentet for BMW originaldeler (OEM) hos GSBildeler 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Ja BSI plus er dyr. Og som allerede sagt kjenner vi ikke til noen bmw elbil eiere som kjøper den.

Hvem er "vi"? Jobber du for BMW og har tilgang til oversikt over dette? Dette er bare spørsmål ut fra ren nysgjerrighet, og ikke forsøk på å anklage deg for noe. Men det ville definitivt forklart endel...

Forresten, hva deleprisen er hos firmaer som driver med bildeler, er ikke det samme som hva internprisen vil være for verkstedene, og spesielt ikke for merkets egne verksteder. De vil jo selvsagt få en pris som ligger langt nærmere kostprisen, og nærmere hva f.eks. slike bildelefirmaer betaler for originale varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hvem er "vi"? Jobber du for BMW og har tilgang til oversikt over dette?

Vi er ca 8000 medlemmer i to i4-M50 Norge forum. Der er også andre forum for iX3, iX1 og IX og i5 med flere tusen medlemmer. Der er dette med BSI og service med jevne mellomrom blitt diskutert og ingen på noen av disse jeg kan erindre har erkjent å ha kjøpt bsi plus avtale.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Først og fremst bremsevæskeskift. Det bør skiftes hvert andre år, max hvert 3. år, og det er faktisk livsviktig. Å si at man har testet den er BS.

Her må du forklare igjen. 

Hva er bullshit med å teste bremsevæsken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Her må du forklare igjen. 

Hva er bullshit med å teste bremsevæsken?

Min erfaring er at bremsevæsken sirkulerer lite. Den kan være fin oppe i beholderen men brun nede i bremse stemplene. Å sjekke kokepunk i toppen er å sjekke en funksjon. Jeg liker å få ny bremsevæske helt ut i stemel i caliptere. Derfor skifter jeg alltid veske

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Vi er ca 8000 medlemmer i to i4-M50 Norge forum. Der er også andre forum for iX3, iX1 og IX og i5 med flere tusen medlemmer. Der er dette med BSI og service med jevne mellomrom blitt diskutert og ingen på noen av disse jeg kan erindre har erkjent å ha kjøpt bsi plus avtale.

Takk for svaret!

OK, da har dere nok en viss oversikt over salget, siden det er solgt/registrert 5 816 biler i Norge ifølge Elbilstatistikk.no, så sikkert flere som er registrert begge steder (og sikkert noen utenlandske medlemmer og?). :thumbup:

Jeg vet broren min kjøpte en servicepakke til sin 2011 316D, og mener han sa den inneholdt skifte av noen deler ved behov under service. Må jeg dog sjekke opp.

Uansett, pga. at han hadde tatt all service hos BMW, fikk han og forlenget denne, ihvertfall frem til han passerte 10 år på bilen. Aner ikke om det var noen km-begrensning og, og om han var over eller under denne grensen da bilen passerte 10 år i alder.

Mener han sa han hadde spart endel kr. sammenlignet med å kjøpe vanlig service. Han er nok temmelig sikkert ikke medlem i noen av de forumene pga feil bil, og sannsynligvis ikke noen andre BMW-forum heller. Til det er vel verken bilinteressen eller bilkunnskapen hans stor nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Takk for svaret!

OK, da har dere nok en viss oversikt over salget, siden det er solgt/registrert 5 816 biler i Norge ifølge Elbilstatistikk.no, så sikkert flere som er registrert begge steder (og sikkert noen utenlandske medlemmer og?). :thumbup:

Jeg vet broren min kjøpte en servicepakke til sin 2011 316D, og mener han sa den inneholdt skifte av noen deler ved behov under service. Må jeg dog sjekke opp.

Uansett, pga. at han hadde tatt all service hos BMW, fikk han og forlenget denne, ihvertfall frem til han passerte 10 år på bilen. Aner ikke om det var noen km-begrensning og, og om han var over eller under denne grensen da bilen passerte 10 år i alder.

Mener han sa han hadde spart endel kr. sammenlignet med å kjøpe vanlig service. Han er nok temmelig sikkert ikke medlem i noen av de forumene pga feil bil, og sannsynligvis ikke noen andre BMW-forum heller. Til det er vel verken bilinteressen eller bilkunnskapen hans stor nok.

Lønner seg ikke å forhåndsbetale bytte av komplette bremser på elbil som nesten ikke har slitasje på skiver og klosser. Skiftet til bmw i BSI plus gjelder forøvrig kun slitasje (ikke rust). Fleste som har kjøpt i4M50 har ikke tenkt å beholde den utover 5år heller.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Forresten, hva deleprisen er hos firmaer som driver med bildeler, er ikke det samme som hva internprisen vil være for verkstedene, og spesielt ikke for merkets egne verksteder. De vil jo selvsagt få en pris som ligger langt nærmere kostprisen, og nærmere hva f.eks. slike bildelefirmaer betaler for originale varer.

Her slår du vel inn en åpen dør.
Uansett er prepaid service etter min menig ofte fornuftig. Sist jeg kjøpte en BMW M135 ny(2013) så kostet 5 år eller 100k prepaid rundt 9000,-. Det var ingen tvil om at man tok en slik avtale.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Lønner seg ikke å forhåndsbetale bytte av komplette bremser på elbil som nesten ikke har slitasje på skiver og klosser. Skiftet til bmw i BSI plus gjelder forøvrig kun slitasje (ikke rust). Fleste som har kjøpt i4 har ikke tenkt å beholde den utover 5år heller.

Ja, er enig i dette, man sliter neppe ut bremser på en slik bil, om man ikke kjører mye banekjøring. Men da hadde man kanskje gått for M60 istedet.

Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Her slår du vel inn en åpen dør.
Uansett er prepaid service etter min menig ofte fornuftig. Sist jeg kjøpte en BMW M135 ny(2013) så kostet 5 år eller 100k prepaid rundt 9000,-. Det var ingen tvil om at man tok en slik avtale.

Det var nok en svært gunstig pris broren min fikk, som gjorde det veldig enkelt å ta en slik avtale. Men poenget mitt med å sammenligne med forhandlerens innpris, var rett og slett å påpeke at det gjør det lettere for dem/BMW å inngå slike avtaler.  Men kanskje derfor har de og justert prisene, fordi de ble for gunstige for endel kunder!

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (36 minutter siden):

Her må du forklare igjen. 

Hva er bullshit med å teste bremsevæsken?

 

Trestein skrev (30 minutter siden):

Min erfaring er at bremsevæsken sirkulerer lite. Den kan være fin oppe i beholderen men brun nede i bremse stemplene. Å sjekke kokepunk i toppen er å sjekke en funksjon. Jeg liker å få ny bremsevæske helt ut i stemel i caliptere. Derfor skifter jeg alltid veske

What he said..

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Ja, er enig i dette, man sliter neppe ut bremser på en slik bil, om man ikke kjører mye banekjøring. Men da hadde man kanskje gått for M60 istedet.

Selv om man kjører på bane brukes regen bremsing.
Og det finns ikke M60 av I4 men M50.
I4 M50 er utgaven som langt over 90% av i4 eiere har kjøpt seg. 
M60 er topputgavene av IX og i5.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Selv om man kjører på bane brukes regen bremsing.
Og det finns ikke M60 av I4 men M50.
I4 M50 er utgaven som langt over 90% av i4 eiere har kjøpt seg. 
M60 er topputgavene av IX og i5.

Ja og jeg er en av de 10% som ikke har valgt M bremser fordi jeg vet det er spinndyrt når de må skiftes ved eu kontroll for de de har rustet for mye. Ofte klarer jeg under 100 000km på ett sett bremseskiver. 28 000kr for et nytt sett er det samme som jeg bruker i strøm for 100 000km. Selv om jeg har mindre regen(110KW) er bremse slitasje minimal etter nesten 40 000km

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (19 minutter siden):

Selv om man kjører på bane brukes regen bremsing.
Og det finns ikke M60 av I4 men M50.
I4 M50 er utgaven som langt over 90% av i4 eiere har kjøpt seg. 
M60 er topputgavene av IX og i5.

Kan ikke regen slåes av eller justeres effekt på? Menuansett, når man kjører på bane, så forventer jeg jo at det blir en god del bremsing som går på de mekaniske bremsene. Men kjører jo ikke banekjøring selv, så sikker er jeg ikke.

Du har rett angående i4-modeller. Jeg rotet nok litt, da jeg prøvde meg på konfiguratoren. Men det var jo i5 Touring jeg var innom, ikke i4. My bad! 🙃

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Kan ikke regen slåes av eller justeres effekt på? Menuansett, når man kjører på bane, så forventer jeg jo at det blir en god del bremsing som går på de mekaniske bremsene. Men kjører jo ikke banekjøring selv, så sikker er jeg ikke.

Du har rett angående i4-modeller. Jeg rotet nok litt, da jeg prøvde meg på konfiguratoren. Men det var jo i5 Touring jeg var innom, ikke i4. My bad! 🙃

Du kan ikke slå av regen. Enten kjører man en pedal ellers bruker man bremsepedalen. For å bevisst bruke friksjonsbremse må man sette bilen i nøytral ellers må man bremse rimelig hardt. Tror man også kan justere hvor mye bilen bremser når man slipper gassen. Men da regenererer den mere når du trykker på fotbremsen. Det gjenvinner så mye energi som mulig med mindre man setter bilen i nøytral. Kun når regenererings søylen går til max bruker den friksjonsbremser. Det er skjelden hos meg. Selv da er det vanskelig å merke. Min bil bremser kun på bakhjula. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Ja og jeg er en av de 10% som ikke har valgt M bremser fordi jeg vet det er spinndyrt når de må skiftes ved eu kontroll for de de har rustet for mye. Ofte klarer jeg under 100 000km på ett sett bremseskiver. 28 000kr for et nytt sett er det samme som jeg bruker i strøm for 100 000km. Selv om jeg har mindre regen(110KW) er bremse slitasje minimal etter nesten 40 000km

Har du i4 e40 uten m-sport pakke ?

I Juni 2021 ved intro kostet i4 e40 592k og i4M50 FC 599k. 
Så det er pris strategien fra BMW Norge som gjorde at M50 salget «tok av» og alle skulle ha den. I løpet av årene etter ble differansen større og M50 hadde hele tre prisoppganger mens jeg ventet på bil (40k, 40k og 60k)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...