Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (6 minutter siden):

Ah, det vi idag kaller etnisk rensing?

Egentlig enig, for vi gjorde det mot tyskerne etter ww2 via Potsdam Agreement hvor mange ble tyskere ble, ifølge dagens definisjon, etnisk renset fra naboland for å unngå en ny Hitler. Det funket jo faktisk kjempebra, hvis man ser på hva den prøvde å oppnå.

Men jeg tror det ikke hadde vært riktig i dagens situasjon og imotsetning til 50 tallet så er det ikke greit med dagens spilleregler.

Et sted mellom 12 og 14 millioner tyskere ble flyttet på etter ww2:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flight_and_expulsion_of_Germans_(1944–1950)

(Edit: Og et sted mellom 0,5 og 2,5 millioner tyskere døde som en direkte konsekvens)

Endret av KalleKanin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (15 minutter siden):

Egentlig enig, for vi gjorde det mot tyskerne etter ww2 via Potsdam Agreement hvor mange ble tyskere ble, ifølge dagens definisjon, etnisk renset fra naboland for å unngå en ny Hitler.


Tyrkia og Hellas gjorde det samme i 1923, når et par millioner mennesker ble flyttet på tvers av grensene, basert på religion.
Historisk er det ikke så uvanlig, men i dag er det nok ikke gjennomførbart.

I all kjent historie, så har man også basert seg på at nasjoner tar land fra andre nasjoner under krig, slik det har vært i alle kriger.

I dag er det derimot ikke mulig på grunn av diverse konvensjoner og internasjonal rett.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aviene skrev (1 time siden):

Tøff nok til å gå rundt og hylle terrorangrepet 7.de oktober, men ikke tøff nok til å vente på politiet så de kunne ta en prat med vedkommende.

image.thumb.png.13ba2efe72cdf28cb443c4aeddedf23a.pnghttps://www.dailymail.co.uk/news/article-13461079/Disgust-football-fan-No-7-Manchester-United-Hamas-printed-parades-London-police-launch-hunt-man.html

 

Hadde vi syntes det var artig om noen gikk rundt med en "22 Breivik"-genser?

Ikke sikkert han var klar over den store interessen.

Det er bare en t-skjorte med uklar betydning bortsett fra navnet, her i Norge ville ingen brydd seg.

Barnslig og teit javel, bryr meg ikke.

I Uk risikerer han 13 års fengsel, javel. Jeg synes folk må gå med hva de vil selvom jeg ikke liker det, hakekors, oppnedkors eller hva det er for noe...

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Ikke sikkert han var klar over den store interessen.

Det er bare en t-skjorte med uklar betydning bortsett fra navnet, her i Norge ville ingen brydd seg.

Barnslig og teit javel, bryr meg ikke.

I Uk risikerer han 13 års fengsel, javel. Jeg synes folk må gå med hva de vil selvom jeg ikke liker det, hakekors, oppnedkors eller hva det er for noe...

Jeg forstår poenget ditt. Ikke meningen å kverulere, men samtidig, ingen er for "full ytringsfrihet". For eksempel, hvis du hadde en sønn (enda en sønn hvis du har en sønn, for å gjøre det personlig men ikke for personlig) og noen som var sint og totalt uten sosial forståelse, gikk rundt med en dusør for å drepe sønnen din, med navn, adresse og løfte om så og så mye penger hvis vedkommende blir funnet død, så ville du ha sagt at der går det en grense altså.

Ingen er for full ytringsfrihet. Vi vil at der skal være visse grenser.

Det jeg tenker på er ikke fengsel, men at politiet tar en prat med vedkommende. Det er nemlig høyst upassende. Det er derfor folk reagerer. Det er kanskje lov men da må en også ta konsekvensene av det, at folk og kanskje rent av politiet, reagerer.

Endret av Aviene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Etter stadig større uenigheter og etterhvert offentlig skittkasting mellom IDF og Netanyahu-regjeringen den siste tiden har en gruppe reservister som er pro-Netanyahu spilt inn en video der de oppfordrer til mytteri hvis ikke IDF «går for Netanyahus totale seier».

Netanyahus egen sønn Yair har også delt videoen i sosiale medier.

IDF-sjefen har hardt kritisert regjeringen den siste tiden og bedt om å få en faktisk strategi å jobbe mot, og at diplomatiet må ta over når de militære gjør sin jobb, i stedet for bare det ulne og intetsigende «total seier». Det samme har ministeren i krigskabinettet og opposisjonspolitiker Gantz bedt om, som truet med å velte kabinettet dersom ikke regjeringen legger frem en plan innen 8. juni. Dermed er det blitt en stadig større offentlig splid mellom IDF og regjeringen.

https://www.timesofisrael.com/idf-opens-criminal-investigation-into-video-of-reservist-threatening-mutiny/

Sitat

In the video, first shared on social media by far-right journalist Yinon Magal and later republished by Prime Minister Benjamin Netanyahu’s son Yair,  a masked reservist soldier demands that Defense Minister Yoav Gallant quit and threatens to defy orders if the government doesn’t pursue “complete victory” over Hamas.


 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (8 timer siden):

Ja,Hamas har begått terror. Er ikke tvil om det

Så da er de kanskje en "terrororganisasjon" da, og ikke *bare* en "geriljaorganisasjon" som du kalte de. Poenget er at de er svært farlige og de er usedvanlig store i Palestina. Titusenvis av medlemmer og de har også stor støtte i Palestina og i Midtøsten generelt. Så at de er "bare" tror jeg er en noe naiv måte å beskrive de på

Endret av bshagen
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bshagen said:

Så da er de kanskje en "terrororganisasjon" da, og ikke *bare* en "geriljaorganisasjon" som du kalte de

Den rette betegnelsen er nok milits.

Om vi kaller handlingene for terror eller krigsforbrytelser burde ikke ha noen stor betydning, men folk ser ut til å ha et svært emosjonelt forhold til den distinksjonen ...

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aviene skrev (1 time siden):

Jeg forstår poenget ditt. Ikke meningen å kverulere, men samtidig, ingen er for "full ytringsfrihet". For eksempel, hvis du hadde en sønn (enda en sønn hvis du har en sønn, for å gjøre det personlig men ikke for personlig) og noen som var sint og totalt uten sosial forståelse, gikk rundt med en dusør for å drepe sønnen din, med navn, adresse og løfte om så og så mye penger hvis vedkommende blir funnet død, så ville du ha sagt at der går det en grense altså.

Ingen er for full ytringsfrihet. Vi vil at der skal være visse grenser.

Det jeg tenker på er ikke fengsel, men at politiet tar en prat med vedkommende. Det er nemlig høyst upassende. Det er derfor folk reagerer. Det er kanskje lov men da må en også ta konsekvensene av det, at folk og kanskje rent av politiet, reagerer.

Vi må også huske at mange sier mye rart uten å vite hva det egentlig betyr. Vi vet jo ikke hva 7 Hamas betyr for denne personen, og hvem som eventuelt har lurt han til å gå rundt med trøya. Det at politiet tar en prat med vedkommende kan forhåpentligvis gi en oppklaring.

I denne videoen, for eksempel, så hadde noen vært med på å rope "intifada revolution", uten å vite hva det betyr.


Ifølge denne nettsiden, så er det faktisk folk som heter "Hamas" i England. En forklaring kan være at han har sitt eget navn på trøya.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
no u skrev (9 minutter siden):

Vi må også huske at mange sier mye rart uten å vite hva det egentlig betyr. Vi vet jo ikke hva 7 Hamas betyr for denne personen, og hvem som eventuelt har lurt han til å gå rundt med trøya. Det at politiet tar en prat med vedkommende kan forhåpentligvis gi en oppklaring.

I denne videoen, for eksempel, så hadde noen vært med på å rope "intifada revolution", uten å vite hva det betyr.


Ifølge denne nettsiden, så er det faktisk folk som heter "Hamas" i England. En forklaring kan være at han har sitt eget navn på trøya.

Mener du at jeg er dum, siden du prøver å forklare for meg at det kan finnes andre grunner til å ha en slik genser? Greit nok at jeg kan oppfattes som en idiot fordi jeg kan bli litt irritert og føle at Israel blir overkjørt. Men bare fordi jeg er en idiot så er jeg ikke dum altså.

Politiet jakter på personen. De har garantert fått ansiktsbilder, som pressen gjør helt rett i å unngå å spre.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/26/police-hunts-for-man-utd-fan-in-shirt-with-hamas-7-printed/

PS. Jeg sjekket noe helt annet, bare for å være sikker, det er ingen i Premier League som heter Hamas, for øvrig.

Endret av Aviene
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (29 minutter siden):

Nei det rette og eneste å kalle de er en terrororganisjasjon på linje med al qaida,  al ahabaab og IS. 

Hamas er veldig forskjellig fra de gruppene du nevner der. De er nok langt mer sammenlignbare med for eksempel Taliban.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Aviene skrev (10 minutter siden):

Mener du at jeg er dum, siden du prøver å forklare for meg at det kan finnes andre grunner til å ha en slik genser? Greit nok at jeg kan oppfattes som en idiot fordi jeg kan bli litt irritert og føle at Israel blir overkjørt. Men bare fordi jeg er en idiot så er jeg ikke dum altså.

Politiet jakter på personen. De har garantert fått ansiktsbilder, som pressen gjør helt rett i å unngå å spre.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/26/police-hunts-for-man-utd-fan-in-shirt-with-hamas-7-printed/

PS. Jeg sjekket noe helt annet, bare for å være sikker, det er ingen i Premier League som heter Hamas, for øvrig.

Jeg mente ikke at du var dum i det hele tatt.

Jeg bare svarte så seint at temaet hadde byttet til "Har Hamas begått terror?", "Er Hamas en geriljaorganisasjon?", "Hamas er best beskrevet som en milits" osv. Derfor siterte jeg bare det siste innlegget i temaet jeg svarte på. Jeg siterte deg ikke for å kritisere deg.

Jeg må ærlig innrømme at jeg bare antok at man kunne kjøpe genser med eget navn og nummer.

Jeg er enig med så å si alt du skrev, spesielt at det beste er nok at politiet tar en prat for oppklaring. 👍

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Netanyahu og Gallant KAN DETTE MED Å **** PÅ VERDEN. I fredag den 24. mai 2024 kom ICJ-domstolen med en ordre om å halte militæroperasjonene i Rafah, åpne grenseovergangen og gi etterforskere tilgang til Gazastripen. Dette ignoreres av den israelske regjeringen som fikk tverrpartistøtte fra knesset som allikevel ser ut til å reagere i en impulshandling av trass fremfor annet. De valgt å intensivere militæroperasjonene som ledet til at Hamas lansert et rakettangrep på Tel Aviv søndag 26. mai. Dette på sikte framprovosert et angrep på en "Hamas-base" og ment å ha drept to høytstående Hamas-medlemmer om aften den samme dagen. 

På en flyktningleir. Et teltby for skadde og handikappede sivilister. I et sikkerhetssone ved en UNRWA-lagerbygning i Tal Al-Sultan i vestre del av Rafah. Teltbyen brant opp. Det var flere tusen sivilister som oppholdt seg der, med lagrede mat, medisin og brensel. Mange var funnet brent i hjel og oppstykket. 35 døde var funnet ifølge selvstendige kilder som i tillegg fant mange skadde og total panikk i området. Dette oppgraderes til over 50 døde. For Hamas er dette et PR-kupp som kom som manna fra himmelen. 

Det var ikke et likvideringsangrep eller presisjonsangrep; hele åtte missiler var avfyrt nærmest tilfeldig inn i teltbyen. En teltby med dusinvis av kjøretøyer, tusenvis av bensintanker og flere tonn brennbare materialer. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (54 minutter siden):

På en flyktningleir. Et teltby for skadde og handikappede sivilister. I et sikkerhetssone ved en UNRWA-lagerbygning i Tal Al-Sultan i vestre del av Rafah. Teltbyen brant opp. Det var flere tusen sivilister som oppholdt seg der, med lagrede mat, medisin og brensel.


To høytstående Hamas-ledere befant seg også der, samt trolig flere Hamas-soldater.

IDF mener å ha bekreftet at Yassin Rabia ble drept i angrepet, som er Hamas-leder for Vestbredden, og har drept flere IDF-soldater.

I tillegg ble Khaled Nagar drept, også en høytstående Hamas-leder i Vestbredden, som har organisert flere terrorangrep, og finansiert terror i Gaza.

Dette er grunnen til at Hamas utførte et motangrep mot Tel Aviv, ikke fordi noen få sivile palestinere døde, som Hamas ikke bryr seg det minste om.

Hvorfor var to av Hamas-lederne for Vestbredden i en flyktningeleir i Rafah, rett ved siden av en UNRWA-lagerbygning?
_____


"The commander of Hamas’s so-called West Bank headquarters and another top official in the terror group were killed in tonight’s Israeli airstrike in Rafah, according to the IDF.

The West Bank headquarters is a Hamas unit charged with advancing attacks against Israel from or in the West Bank.

Yassin Rabia, the head of the West Bank headquarters, and Khaled Najjar, another senior member of the unit, were killed in the strike in the Tel Sultan area of northwestern Rafah, the IDF says. The strike, according to Hamas health officials, killed some 35 people.

The IDF says the strike was carried out based on “precise intelligence.”

Rabia, according to the IDF, “managed all of the military arrays of the West Bank headquarters… was involved in the transfer of funds for terror purposes and directed attacks by Hamas operatives” in the West Bank.

The IDF also says that Rabia committed several deadly attacks himself, in 2001 and 2002, killing Israeli soldiers.

Najjar was involved in directing shooting attacks and other terror activities in the West Bank, and was also involved in funneling funds to Hamas operatives, the military says.

Najjar also carried out several attacks between 2001 and 2003, according to the IDF, killing civilians and killing and wounding soldiers.

The military says it is aware that the strike and a fire sparked by it caused civilian casualties. It says it continues to investigate."

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/idf-rafah-strike-killed-2-hamas-commanders-responsible-for-west-bank-terror-attacks/

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...