Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden


UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

    • Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har G27, men har ikke noe sted å montere det :p Er skikkelig tamt å spille med håndkontroll.

Ratt er must, bare synd att PD har utviklet spillet til bruk med det bedritne driving force rattet, alle andre ratt har mer eller mindre problemer med rar feedback (særlig risting på rettstrekker i raske biler)

 

Noen som vet hvordan man får låst opp nordschleife banen?

Lenke til kommentar

Elsker dette spillet, men synes nesten det er litt vanskelig. Noen som har tips til Japanese Classic serien? Kjøpte meg den gamle skylinen, men til tross for at jeg har brukt mange tusen på tuning klarer den ikke å holde følge med de andre. Noen biler jeg heller burde kjøpe for den serien?

 

MEGET LETT, husker ikke hvilken, men om du får gull under en racing kategori ganske tidlig, så får du en Honda civik "NUMEN" (husker ikke namn) racing bil. Den ruler! Blir brukt flere ganger

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Ifølge denne videoen: http://www.youtube.c...h?v=fsXoumUx2o8 (fra 2min og utover ca. kommer spørsmålet) så tar det 3-6 måneder å modellere en bil og putte den inn i spillet om jeg har forstått riktig, behøver ikke å være helt sant men om det er, så er det jammen meg sjukt med tid det tar.

 

Jeg studerer 3D for øyeblikket så vet hvordan man går frem for å lage slike ting som det, og det er liksom derfor jeg reagerer. Som sakt, jeg kunne fint ha laget en bil med like mange detaljer på like lang tid/mindre tid hvis det hadde vært min jobb, altså 8 timer om dagen 5 dager i uken. Problemet da er jo at jeg er 1 (én) person. De har jo utallige personer å plukke ut ifra. Så jeg kan liksom ikke fatte og begripe hvordan det er mulig å bruke 3 til 6 måneder å lage en slik bil. Jeg klarer bare ikke tru på det.

 

I en slik produksjon så har man jo også gjerne flere folk som jobber med samme modellen. Noen er flinke med teknisk modellering, som f.eks motorer etc. mens andre gjerne tar seg av karosseri, interiør osv. Er man effektiv så kan man lett modellere karrosseriet på en slik bil på bare noen få dager så lenge man har de rette tegningene/referansene å følge etter.

 

Nå snakker du forsåvidt bare om designet. De beregner nok med all fysikk, muligens testing av ordentlige bilen mot spillets, alt fra design til bilen er ferdig kjørbar.

 

Med ordentlig koding samt en fysikkmotor som snakket godt sammen med det essensielle i spillet så burde det ikke være et problem.

 

Når man først har fått fysikkmotoren på plass, så burde det være rimelig lett å lage et "simpelt" program for å finjustere diverse enheter til hver enkelt bil. Altså newtonmeter, masse, hestekrefter, tyngdepunkt, aerodynamikk, traction tall osv osv burde enkelt bare bli plottet inn i et system, så burde fysikkmotoren ta seg av resten slik at bilen oppfører seg slik den skal, kun ved hjelp av tall som tilhører dens virkelige motpart.

 

Altså det jeg sier er at det i mitt ståsted er ganske rart om de faktisk måtte gjøre alt dette på nytt på hver enkelt bil, istedet for å lage verktøy som utviklerne kan bruke effektivt. Jeg har jo hørt at PS3'en er ganske slitsom når det gjelder slikt, så det kan jo hende det faktisk ikke er mulig, og at det er derfor ting tar litt ekstra tid med den konsollen.

Selvfølgelig tar det ikke 3 til 6 måneder å lage hver bil for PD. De har vel flere personer på hver bil til enhver tid. Men om man regner om dette til timer så er det snakk om 600 til 1200 timer per bil, og om det stemmer aner jeg ikke. Jeg har ingen kunnskaper om hvor tidkrevende det er å bygge så detaljerte bilmodeller etter tegninger og fotografier er. Modelleringen er jo en stor del av hver bil, men bare det å få laget texturer som korrekt gjenngir en type glass som er brukt i baklykta, blinklyset o.l. eller hvordan type plastik som er brukt på dashboardet må jo ta noe tid. 

 

 

ellers så har jo de fortalt i intervju at de plotter inn all data om bilen i fysikkmotoren som så gjengir hvordan bilen oppfører seg. Det har absolutt ingenting med Ps3 å gjøre og dens arkitektur, og det at du i det hele tatt kan tro noe slikt er bare utrolig. 

 

 

Lenke til kommentar

UrgeLoL:

 

Det tar på ingen måte lengre tid å lage verken shadere eller texturer til en modell. Det blir litt sånn 50/50. Det å lage glass, plastikk osv osv er laget så mange ganger fra før av så jeg trur de har vært smarte nok til å bruke en shader de har laget tidligere for så å bygge opp denne enda mer for å få den slik de vil ha den. En shader tar ikke lengre tid å lage enn maks en dag. Texturer kan være litt mer plundrete hvis den skal kunne blandes til diverse skadeomfang. Men jeg håper da de har et annet system som gjør dette gjennom partikler kontra det å ha "blend" mellom texturer, ettersom det er litt "gammeldags".

 

Angående PS3 arkitekturen er jo noe jeg har lest meg opp til, at den faktisk er litt mer plundrete å lage spill til kontra f.eks en PC, eller en Xbox som jo tross alt er som en PC.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...