Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har lyst til å kjøre drosje? Tar ca en time fra her jeg bor til nærmeste sykehus. Klokken er litt over syv om morgenen. Gammel dame skal til sykehuset for undersøkelse, og har krav på drosje. Av en eller annen grunn er dessverre turen til sykehuset ikke bestilt, men er teoretisk sett en fillesak det tar noen minutter å ordne. Teoretisk...

 

Jeg skjønte ikke dette. Du sier altså at pasienten uansett ikke vil rekke frem til sykehuset i tide, men insisterer på at det må være sånn? Serviceminded. Evt ikke. Drosjerefusjon er null problem om hun har krav på det; her skulle bare drosje vært sendt, og kunden/pasienten vært informert om utlegg og refusjon fra helfo i ettertid (det får hun hjelp til å ordne på sykehuset).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skulle være der ni og de åpnet ikke før 8 bør være klart nok til å forstå at det var god tid?

 

Han anbefaler å vente til 8.ringe pasientreiser og slippe alt som heter ekstra arbeid. Istedetfor å mase halv åtte....

 

Tydelig en stakkars dame som er litt dement...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Pasientreiser er jo helt på trynet uansett.

Overhørte en gammel dame spørre etter taxien sin mens jeg ventet på sykehustime i 10tiden en gang.

 

"Kan jeg få komme hjem nå? Jeg har ventet i to timer nå."

"Du må vente til noen andre skal samme vei. De kommer i 16tiden"

 

Mao, så måtte hun vente i totalt 8 timer på å få komme seg hjem. Fikk lyst til å kjøre henne hjem selv etter legetimen min. Men hun var borte når jeg kom ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke dette. Du sier altså at pasienten uansett ikke vil rekke frem til sykehuset i tide, men insisterer på at det må være sånn? Serviceminded. Evt ikke. Drosjerefusjon er null problem om hun har krav på det; her skulle bare drosje vært sendt, og kunden/pasienten vært informert om utlegg og refusjon fra helfo i ettertid (det får hun hjelp til å ordne på sykehuset).

Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå her? Nei, selvsagt skal det ikke være sånn. Har du krav på drosje til sykehus vil sykehuset sende bestilling i god tid. Som regel flere dager i forveien. Da får du beskjed om at drosjen kommer og henter deg (som regel ringer vi eller sender tekstmelding, men du kan få beskjed på andre måter også om ønskelig, som f.eks en melding på Facebook osv.) Men dennen gangen hadde sykehuset ganske enkelt glemt å sende bestillingen. Hva mener du vi da skal gjøre? Bare plukke henne opp, kjøre henne den timen det tar å komme seg til sykehuset og håpe vi får betalt en eller annen gang? Det sier seg selv det ikke er mulig.

 

Videre sier du hun kan få refusjon i etterkant, men da må hun jo betale for turen selv først. Med en tur på over timen snakker vi fort to, tre tusen. Men det er vel ikke noe problem for en gammel dame å bare slenge pengene på bordet? "Alle" har jo så mye penger liggende, eller? Igjen, det sier seg selv det ikke går.

 

Videre kunne jeg ha ringt pasientreiser for henne (noe jeg også godtok), men det hjelper jo ikke når de ikke åpner før om over en halvtime. Da kan jo paven selv ringe til han er blå i trynet uten å få svar. Er de ikke åpen, er de ikke åpen. Og hva om det er snakk om flere pasienter og kunder? Vi strekker oss ganske langt, men vi har verken tid eller anledning til å sitte i telefonen og ringe på vegne av passasjerer hele dagen.

 

Så det absolutt enkleste er at passasjeren selv tar kontakt med pasientreiser og sier når h*n har time. Pasientreiser tar dermed en kjapp telefon til sykehuset for å sjekke at timen stemmer, før de sender en bestilling til drosjesentralen. De sender så melding til de ledige bilene, og nærmeste bil henter passasjeren. Alt tar bare noen minutter, og da slipper vi alt dette styret med refusjon osv. Og igjen, selvsagt skal det ikke være sånn. Det burde alle forstå. Men alle kan gjøre feil, og sykehuset glemte rett og slett å sende ut bestillingen. Det skjer en gang i blandt, fordi de som jobber på sykehuset tross alt bare er vanlige folk som deg og meg.

 

På toppen av det hele var hele poenget at hun nektet å forstå at pasientreiser ikke åpnet før om en halvtime, så frem til da er det ingenting noen kan gjøre, med mindre du forventer vi skal ringe privatnummeret til noen som jobber i pasientreiser og dra dem opp av sengen.

 

Som sagt, gi meg styrke... :p

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Flott kundeservice når man ber kunden ringe og ordne selv for at man skal slippe litt ekstra papirarbeid.

Skal sjåføren selv legge ut for turen i mellomtiden, da, og satse på at det går i orden i etterkant?

Det er det vel sentralen som må ordne. Sist jeg sjekket får ikke sjåføren pengene rett inn på konto.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tok taxi i nesten en time en gang, da jeg bodde litt landling til.

 

Hadde vært på fest og satt igjen bilen, og da sjåføren fikk høre det tilbød han seg å ringe en fetter halv tre om natta for å kjøre bilen min hjem til meg, slik at jeg skulle slippe å måtte hente den dagen etter.

 

Litt FOR kundevennlig eller? :p

 

Fetteren skulle garantert hatt betalt cash for dette, og jeg er i det hele tatt lite komfortabel med å gi nøkkelen min til en fremmed sånn midt på natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pasientreiser... Jeg jobbet som sjåfør en plass der avtalen med helseforetaket ble endret, og alle turer med pasientreiser under 3km kom på litt over 90 kr. Det var ikke mulighet for ventetakst, og taksameteret teller kun km, så summen var gitt. En vanlig drosjetur kom på omtrent det samme ved minstepris. Det var latterlig dårlig betalt, og sykehuset lå veldig sentralt, så mange turer til/fra kom på under 3km. Turene tar selvfølgelig lengre tid enn en vanlig tur, siden man ofte må hjelpe pasienten med å komme seg ut og inn av bil, og noen ganger også inn på sykehuset. En sjåfør fikk en gang en tur med pasientreiser midt på dagen, når det var god trafikk ellers, og han måtte opp i 3. etasje for å hente en eldre dame, med rullestol! Hele turen tok godt over 1 time, og hun bodde bare noen hundre meter unna sykehuset. All den bæringen, serviceytelsen, papirjobben, for luselønn. Det var mange som rett og slett ikke ville kjøre turene p.g.a at de var for dårlig betalt. Lønna er jo provisjon, og man har ca 40-50% brutto av lønnsgrunnlag. Generelt var jo kampen om de bedre turene pågående hele tiden, og man "konkurrerer" om hvem som kjører inn mest på et skift. Daglig var det pasienter som måtte vente i timesvis på drosje, og det hendte ingen ville ta turen selv om det ikke var noe trafikk, rett og slett i påvente av en bedre tur, og fordi det ikke var verdt slitet.

 

Det var rett og slett tragisk å se hvordan systemet fungerte etter den avtalen. Regner med det var nedskjæringer i budsjettet for helseforetaket, og det gikk utover pasientene på flere måter.. for å ikke snakke om forholdene på sykehuset, men det er en annen sak.

Endret av Pliscin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av hovedargumentene for en fortsatt regulert drosjenæring i landet kontra tjenester som Uber etc. er jo nettopp dette med pasientkjøring. Når du sier "ikke ville kjøre turene p.g.a. at de var for dårlig betalt" - betyr det at sjåfører kan nekte å ta slike turer? Hvor slår tvangen inn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av hovedargumentene for en fortsatt regulert drosjenæring i landet kontra tjenester som Uber etc. er jo nettopp dette med pasientkjøring. Når du sier "ikke ville kjøre turene p.g.a. at de var for dårlig betalt" - betyr det at sjåfører kan nekte å ta slike turer? Hvor slår tvangen inn?

 

Litt off-topic, men å ikkje ta på seg turer i den rekkefølge dei kjem inn er brudd på løyvevilkåra. Dette kan straffes av drosjesentralen vanligvis i form av utestengelse, men også i form av gebyr. I tillegg kan drosjeløyvet trekkast tilbake.

 

Kor vidt slike reaksjonsmiddel blir brukt vil nok kunne variere litt alt etter kva sentral som styrer. Det er heller ikkje sikkert at det er andre reaksjonsmiddler enn bøter som har effekt. Dersom turen gir så dårlig inntjening at sjåføren uansett vurderer å gi frå seg løyvet sitt, så er det nok ikkje ein stor frykt å miste løyve eller ikkje lenger få tilbud om slike drosjeturar frå sentralen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...