Gå til innhold

Tapte 50 milliarder pga pirater


Anbefalte innlegg

tallene er helt forvrengt.

... så da kan de trekke fra min del i den summen, for de har ikke tapt noe pga meg i det hele tatt

Du lærer deg imidlertid å bruke CS4.

 

Seiner får du deg jobb i en bedrift og bestemmer at denne skal benytte CS4 (fordi du allerede kan det) og X antall kopier blir innkjøpt.

 

Da har de plutselig tjent penger på din piratkopiering. I mange tilfeller er piracy = marketing.

Veldig godt argument.

 

Dette har jo en del programvareprodusenter innrømmet selv. Og at det er noe av grunnen til at de ikke gjør det vanskligere å piratkopiere programmene. PhotoShop har nå blitt en defacto standard fordi "alle" bruker det. Selv de som ikke har råd til det. Og dermed selger de også mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Noen burde få i gang et gruppesøksmål mot de bransjene for forfalsking av informasjon. Er det det er når de vrir på ting slik at det ser ille ut.

 

Eks er MS office som på netbooken min begynte å mase om at den ikke var ekte. Gikk jeg ut og kjøpte ekte utgave? Selvfølgelig ikke, har da andre ting å bruke penger på enn en skriveprogrampakke. Lastet ned open office og det var det. Tror ikke jeg har et eneste program på noen av maskinene som jeg faktisk ville betalt for. Nå er mesteparten av det jeg har gratisprogramvare uansett, men det er absolutt ingenting av det som er uerstattelig med gratisalternativer.

Lenke til kommentar
Jeg blir kvalm av den bransjen der. Samme med musikkbransjen. De tjener penger som bare det og så fort de ikke får inn "forventet" inntekt så er det helt krise på badet. De fortjener nesten å gå konk.

 

Mhm, det store problemet her er at man har barnsligheter fra begge sider. Bransjen (Som jeg er en del av i dette tilfellet) Setter opp tulletall for å vise HVOR FORFERDELIG ALT DER. Det er jo faktisk et kjempeproblem at folk piratkopierer, men det gjør det jo ikke noe lettere å bevise med at folk slenger rundt seg med tilfeldige tall de fant på i lunsjpausen. På den andre siden må folk også slutte å unnskylde piratvirksomheten sin. Det er greit du stjeler programvare, men vær ærlig om det. Si rett ut at du ikke gadd å betale for noe som vi som skriver software har brukt tusenvis av arbeidstimer på, og hvis du fortsatt har god samvitighet for det så for all del.. Men har du god samvittighet etter å ha spilt igjennom ett helt spill, eller brukt en piratversion av windows i 3 år, da tror jeg du burde ta en tur i tenkeboksen.

Lenke til kommentar

Den baker hansen blir jo litt feil.

 

Blir mer som om baker hansen baker dårlige og dyre brød så en dag kommer slemme baker jens å stjeler oppskrifta til baker hansen. Slemme baker jens baker etter oppskriften å gir vekk brødet gratis. Hadde baker hansen kunne tilbydd ett bedre produkt til en rimeligere penge så hadde det gått bra for baker hansen men nå er han blidd fyllik :D

 

Såklart taper baker hansen penger men produkter han tilbyr er altfor dyrt og dårlig i utgangspunktet

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Er det noen av motstanderne til slike typer anslag som har et godt forslag til hvordan man ellers skulle regne ut tap som følge av piratkopiering?

Først må man beregne totalt antall installerte applikasjoner med ugyldig lisens. Så må man beregne verdien av dette, da må man ta høyde for hvordan de forskjellige applikasjonene fordeler seg på de forskjellige lisensene: retial, oem, volum lisenser og andre rabbaterte ordninger. Da får man maks potensielt tap.

 

Så må man beregne hvor mange av disse som ville ha benyttet fri programvare som f. eks GNU/Linux, Open Office, Gimp osv og trekke dette i fra totalen.

Det spørs også om man kun ser på bedriftsmarkedet, noe som vil gjøre det litt enklere, men tar man med private i tillegg så må man trekke i fra verdien på at brukere lærer seg å bruke applikasjonene, noe som vil øke sannsynligheten for at når disse kommer ut i arbeidslivet så vil de ta i bruk de samme applikasjonene. Dette er hvorfor f. eks Microsoft har gitt bort gratis programvare til studenter. Dette "tapet" må da sees på som en investering eller markedsføring.

 

Så må man vurdere om man skal ta med at noen vil velge å sitte på eksisterende programvare lengre. Kan være at oppgraderingsvilligheten er mye høyere når man får programvaren "gratis". Selv om denne andelen (muligens) alltid kjøper lovlig lisenser, så vil volumet over tid gå ned.

 

Etter å ha tatt høyde for alt dette (og muligens mere), så kan man komme frem til ett mer korrekt svar enn det de har gjort nå. Men som mange andre har nevnt, dette lukter krisemaksimering og kunne fint vært en rapport bestilt av bransjen (om den ikke allerede er det). Sikkert fint å presentere dette for politikere når man ønsker å endre lover til sin fordel, for er ikke politikeren våken så er det sikkert en mulighet for at man vinner frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Er det noen av motstanderne til slike typer anslag som har et godt forslag til hvordan man ellers skulle regne ut tap som følge av piratkopiering?

 

Det er ingen perfekt måte å måle det på. Det er dog absolutt ingen unnskyldning for å forfalske statistikken slik det blir gjort her. Hadde selskapene sluttet å klage så jævlig og gjort noe for å promotere lovlig salg istedet så kanskje hadde ikke engang de forfalskede tallene vært så høye. Steam klarer å selge software, Apple klarer å selge software på iPhone etc etc. Det er mulig å få inn penger fra pirater, men da nytter det ikke sitte med huet opp i ræva og klage over at ingen vil betale overpris for software man kun bruker fordi det er gratis. Tror photoshop er et godt eksemel her, har aldri hørt adobe klage over piratkopiering av photoshop fordi de sikkert har innsett at piratkopierte utgaver nå = bedriftslisenser om X år.

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at de fleste spill blir piratkopiert av barn (Alle under 18) :)

De har verken Visa eller penger til spillene å hadde aldrig skaffet seg spillet uansett hvis de ikke hadde lastet det ned ulovlig

 

Dette er også et godt poeng, jeg husker godt at jeg piratkopierte alt jeg kunne få henda på når jeg var litt yngre (les 14-18) men når jeg fikk jobb og kunne betale for ting selv begynte jeg med det :) Men jeg tviler sterkt på at den samme reglen gjelder for alle, flertallet av de jeg prater med som piratkopierer (studenter for det meste) føler på en rar måte at de kjemper mot overmakten for hver film/låt/spill de laster ned, som om de kommer ett skritt nærmere frihet av å ikke betale for de tingene de liker (testing av software blir en annen sak igjen synes jeg) Jeg synes dette blir tåpelig, og tror det markedet virkelig hadde hatt gått av var å heller appelere til samvittigheten til folk igjennom en informasjonskampanje om hvor mye jobb som går med på produktene som blir produsert, istedet for å komme med doom and gloom. (Merk dette ville trolig fungere dårlig fra platebransjen sin del, kan liksom ikke helt se for meg Madonna eller Snoopdog som ber folket om å slutte å brenne skivene deres fordi de sliter med økonomien)

Lenke til kommentar
Eks er MS office som på netbooken min begynte å mase om at den ikke var ekte. Gikk jeg ut og kjøpte ekte utgave? Selvfølgelig ikke, har da andre ting å bruke penger på enn en skriveprogrampakke. Lastet ned open office og det var det.

Dette er jo alle selskapene klar over og det er jo masse gratis reklame og utprøving av produkter rundt i de tusen hjem. Jeg gjorde akkurat det samme som deg og er godt fornøyd med OO. Pusher MS for mye på så vil enda flere begynne å bruke alternativer og da skal man se at de som foretar innkjøp i bedrifter vil tenke seg om neste gang de skal bestille kontorpakker. Hvorfor betale om OO gjør samme jobben?

 

Det er jo nevnt lengre oppe i tråden at man bør bruke alternativ software i stedet for å bruke piratversjoner og jeg er veldig enig i logikken. For det finnes alltid noe som gjør jobben nesten like bra. Så lenge man ikke har helt lukkede standarder så er det håp!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Er det noen av motstanderne til slike typer anslag som har et godt forslag til hvordan man ellers skulle regne ut tap som følge av piratkopiering?

 

Det er ingen perfekt måte å måle det på. Det er dog absolutt ingen unnskyldning for å forfalske statistikken slik det blir gjort her. Hadde selskapene sluttet å klage så jævlig og gjort noe for å promotere lovlig salg istedet så kanskje hadde ikke engang de forfalskede tallene vært så høye. Steam klarer å selge software, Apple klarer å selge software på iPhone etc etc. Det er mulig å få inn penger fra pirater, men da nytter det ikke sitte med huet opp i ræva og klage over at ingen vil betale overpris for software man kun bruker fordi det er gratis. Tror photoshop er et godt eksemel her, har aldri hørt adobe klage over piratkopiering av photoshop fordi de sikkert har innsett at piratkopierte utgaver nå = bedriftslisenser om X år.

 

En "forfalsket statestikk" er heller ingen unnskyldning for å heve seg over rettighetshaverne.

 

Hva gjelder salg og distribusjon av programvare, så er vel programvare bransjen en av de beste på dette området (I motsetning til spill/musikk bransjen, som er en annen diskusjon).

De fleste tilbyr demoer, prøve-versjoner, eller tidsbegrensa versjoner av et fullverdig produkt. Dermed skulle det være mulig for de aller fleste å teste ut et produkt, før man eventuelt velger om produktet er verd investeringen. I tillegg blir, med noen få unntak som f.eks Office ol., programvare digitalt distribuert. Til og med Adobe' programmer blir digitalt distribuert. Dette er begge de store ankepunktene man tydeligvis har mot spill-/musikk-bransjen. Jeg kan ikke sjønne annet enn at dette da er helt uholdbare argumenter mot programvare-bransjen. De har tilsynelatende gjort det meste riktig, så jeg kan ikke sjønne annet enn at det grunner ut i folks egoisme og motvilje til å betale for produkter når det så lett lar seg gjøre å omgå loven uten konsekvenser.

 

At man er uenig i piratvirksomhetens faktiske effekt av inntjening (både positivt og negativt), eller er uenig i forretnings modell eller pris, er da totalt urelevant i forhold til om man må betale for et produkt eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg drar en liten oppsummering av denne tråden i ekte captain obvious stil. :p

Enda en av "piracy kills ****" nyhetene og diskusjonene, og nokk en gang mener ca 90% at bransjen publiserer totalt urealistiske tall for tap. Grovt samme andelen av pirater ville aldri brukt/hatt produktet om de måtte betalt, og kan derfor ikke realistisk regnes med. Noen mener som alltid på at bransjen i realiteten tjener på piratkopiering pga ("gratis") markedsføring. Noen få forsvarer bransjen og de som arbeider med produktene. Mange beskylder distribusjon og tilgjenglighet for en del av piratkopieringen. Noen tar et standpunkt for åpen programvare og piratkopierer med god samvittighet pga det.

 

Først; jeg oppfordrer ikke til piratkopiering, men har forståelse for en del av de som gjør det (avhengig av grunn).

Selv laster jeg ned piratkopiert materiale (media, programmer, spill osv) fra tid til annen, og er ærlig om det. Hvis jeg mener materialet er verdt å ha kjøper jeg det dersom det er mulig. For tiden har jeg faktisk ingen piratkopierte programmer eller spill installert, men noen tv-serier og filmer siden de ikke er tilgjengelige i norge ennå, og jeg planlegger å kjøpe noen av disse når de blir tilgjengelige :)

Totalt sett har bransjen tjent på at jeg har piratkopiert, siden jeg har sett fler ting jeg synes er verdt å bruke pengene mine på pga det.

Lenke til kommentar
<...>Jeg synes dette blir tåpelig, og tror det markedet virkelig hadde hatt gått av var å heller appelere til samvittigheten til folk igjennom en informasjonskampanje om hvor mye jobb som går med på produktene som blir produsert, istedet for å komme med doom and gloom.<...>

Dette er noe piratene faktisk er ganske gode på. De fleste torrents med software inneholder en tekstfil som sier noe om "piraten" (logo, dato, størrelse, ol.) og slutter med "if you like this product, pleese support the maker and buy it". Kan huske å ha sett det siden i alle fall 2000, og ser det fortsatt i nye torrents.

Det hadde vært mye bedre om bransjene (media og spill også) hadde sagt at de ikke liker folk som snyler, og ville satt pris på om de piratene som liker programvaren vil kjøpe den, eller donnere anonymt.

 

Dette blir litt OT, men "piratsperrer" er noe av det som irriterer meg mest. Alle slike omgås fort av de lurere piratene, som så deler disse crackede programmene, og så må ærlige folk slite med dårligere ytelse eller begrensninger mens piratene ikke gjør det. (f.eks. en av grunnene til at jeg brukte CD-crack på spill jeg eide orginalt).

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at de fleste spill blir piratkopiert av barn (Alle under 18) :)

De har verken Visa eller penger til spillene å hadde aldrig skaffet seg spillet uansett hvis de ikke hadde lastet det ned ulovlig

Eh.... joa... helt klart...

 

NEPPE...

Vel for min del var det ihvertfall sånn. Visa + Steam.

Lenke til kommentar
At man er uenig i piratvirksomhetens faktiske effekt av inntjening (både positivt og negativt), eller er uenig i forretnings modell eller pris, er da totalt urelevant i forhold til om man må betale for et produkt eller ikke.

Bare om man setter lov over moral. Mange bryter lover som de ikke mener er riktige.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
At man er uenig i piratvirksomhetens faktiske effekt av inntjening (både positivt og negativt), eller er uenig i forretnings modell eller pris, er da totalt urelevant i forhold til om man må betale for et produkt eller ikke.

Bare om man setter lov over moral. Mange bryter lover som de ikke mener er riktige.

 

AtW

 

Exactly my point. Er det ikke det alle lovbrytere gjør da :)

 

Om man er uenig i lovverket gjør jo ikke ting mer lovlig, slik som det ser ut som det er en allmenn oppfatning av. Det er vel kanskje nettopp derfor man har lover og regler for å beskytte rettigheter og eiendom. På samme måten som man må betale for andre tjenester og produkter, gjelder dette "desverre" også for programvare.

 

Som så mangt annet, om et produkt er gyslig dårlig og helt ubrukelig, så gir heller ikke det noen automatisk rett til å piratkopiere. I tillegg så er vel definisjonen av "dårlig" rimelig subjektivt. Det er heller ingen som stopper noen i å bruke gratis alternativer, om man ikke ønsker å betale for et produkt, er det vel ? Det er desverre ingen menneskerett å ha tilgang til all software gratis, på lik linje med alle andre tjenester og produkter (selv om det sies at det beste her i livet er gratis ;) )

 

Siste avsnitt var ikke ment til deg AtW, men generelt for debatten.

 

Som jeg også hadde en mistanke om, og Gullars så fint sa; selv om programvare stort sett finnes i demo versjoner ol. blir piratutgaven allikevel lastet ned for å "testes" (med påskuddet at det skal kjøpes senere). Så egentlig blir vel ingenting bra nok uansett hva bransjen gjør, så lenge det finnes alternativer som er lettere for lommeboka, moral og lovverk lagt til side.

 

-T

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Problemet med utsagnet "jeg hadde ikke kjøpt det hvis jeg ikke fikk det gratis, så de taper jo ikke noe"" er(eller burde være) innlysende.

Om man ikke fikk programvaren gratis ville man kjøpt et alternativ man hadde råd til. Det vil i praksis si tapte inntekter for mindre utviklere.

Lenke til kommentar
Problemet med utsagnet "jeg hadde ikke kjøpt det hvis jeg ikke fikk det gratis, så de taper jo ikke noe"" er(eller burde være) innlysende.

Om man ikke fikk programvaren gratis ville man kjøpt et alternativ man hadde råd til. Det vil i praksis si tapte inntekter for mindre utviklere.

 

Meget bra sagt. Dette er faktisk den virkelig alvorlige konsekvensen av piratkopiering av programvare. Om Adobe, Microsoft eller en av de andre store taper noen milliarder, spiller faktisk særdeles liten rolle. De har så det holder - og mer til.

 

Men når piratkopien av Photoshop (som de fleste i realiteten ikke trenger dersom det kun er normal bildebehandling som er oppgavene) erstatter rimelige (også gratis), og faktisk gode programmer for samme formål så skader det uten tvil utviklingen av disse alternativene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...