Gå til innhold

Tapte 50 milliarder pga pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BSA = Bull Shit Alliance, en propaganda/lobby organisasjon.

de regner stort sett slik:

 

Om 3D Studio ligger på nettet - en pakke til en kommersiell pris på 50000KR , og 1000 ungdommer downloader den ned, så har autodesk gått glipp av 50 milioner kroner - og så kommer vedlikehold-inntektene , så la oss avrunde til 65milioner.

Lenke til kommentar
Så moralen i historien/artikkelen er: Ja, og så? Hva vil du at vi skal gjøre?

 

Velge rimeligere eller gratis alternativer i stedet for piratkopiering. Det er faktisk mulig, og da hadde bransjen hatt null å klage på, og overskuddet til de store aktørene hadde forsvunnet som dugg for solen og prisene hadde rast.

 

Den mest "effektive" måten for forbrukermakt er "vote with your feet", piratkopiering er det stikk motsatte, da forteller du bare aktørene at om vi klarer å stenge litt av, så vil inntektene øke, de vil jo ha produktene våre.

Lenke til kommentar
Huh? De har da ikke tapt en øre! De taper ikke penger på at de ikke får solgt noe, så lenge produktet ikke koster noe å produsere. Programvare kopieres gratis uten noen kostnad, så om noen laster ned en piratkopiert version taper ikke produsenten noe likevel. Men derimot er det en del potensielle kjøp som ikke blir begått, men det kan likevel ikke regnes som tap!

 

 

Nå ble 10000 vis av arbeidstimer gratis ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg deler oppfatningen din Bolsen, med at det hadde vært interessant å se et marked hvor det var umulig å piratkopiere. Da hadde det kanskje blomstret for andre alternativer, eller kanskje folk rett og slett hadde innsett fordelene med å betale for produkter ? Hvem vet..

 

Jeg må allikevel le litt over de latterlige holdningene som florerer. En ting er at tallene som ble presentert riktig er ute på jordet, og at regnestykket er under enhver kritikk. Men hvordan det skal heve alle over lover og regler, og samtidig bety at pris på produkter oppheves, undrer jeg meg stadig over ?

 

Busselskapene får vel trøste seg med dette når alle sniker på bussen, passasjerene hadde jo ikke tatt den allikevel ?

Lenke til kommentar

Hadde neppe kjøpt orginal til 99% av det jeg har av musikk, programmer og spill. Har det stort sett fordi det er gratis/lett å skaffe.

 

Finnes gratis alternativer til det meste, men bruker somregel "orginalen" siden den også kan skaffes gratis

 

Så i mitt tilfelle er det minimalt de taper av inntekt

Lenke til kommentar
Jeg deler oppfatningen din Bolsen, med at det hadde vært interessant å se et marked hvor det var umulig å piratkopiere. Da hadde det kanskje blomstret for andre alternativer, eller kanskje folk rett og slett hadde innsett fordelene med å betale for produkter ? Hvem vet..

 

Jeg må allikevel le litt over de latterlige holdningene som florerer. En ting er at tallene som ble presentert riktig er ute på jordet, og at regnestykket er under enhver kritikk. Men hvordan det skal heve alle over lover og regler, og samtidig bety at pris på produkter oppheves, undrer jeg meg stadig over ?

 

Busselskapene får vel trøste seg med dette når alle sniker på bussen, passasjerene hadde jo ikke tatt den allikevel ?

Amen.

Lenke til kommentar
Trist å se at moralen til folk på dette forumet er på et lavmål. Å ikke bry seg om at andre folk mister jobber pga piratkopiering sier ganske mye.

Okey, hva med de tusenvis av menneskene som har blitt arbeidsløse da anlegg/farbrikker ble flyttet til utlandet fordi eierne fant ut at de tjente mer på det? Bryr du deg om dem? Hvis Baker Hansen selger dårlig brød til 80 kroner per stykk og ingen kjøper dem og går konkurs. Er det synd? Kan han saksøke deg fordi du ikke kjøpte brød fra Baker Hansen?

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Trist å se at moralen til folk på dette forumet er på et lavmål. Å ikke bry seg om at andre folk mister jobber pga piratkopiering sier ganske mye.

Okey, hva med de tusenvis av menneskene som har blitt arbeidsløse da anlegg/farbrikker ble flyttet til utlandet fordi eierne fant ut at de tjente mer på det? Bryr du deg om dem? Hvis Baker Hansen selger dårlig brød til 80 kroner per stykk og ingen kjøper dem og går konkurs. Er det synd? Kan han saksøke deg fordi du ikke kjøpte brød fra Baker Hansen?

 

Nei, selvsagt ikke.. hallo..

Forskjellen her er likevel åpenbar.

Baker Hansen klarer ikke å konkurrere i et marked og dermed går han konkurs. Ingen vil ha produktene hans til den prisen så de lar være å kjøpe.

Dette valget har vi alle, også når det kommer til programvare. Du betaler altså INGEN lisens for å få tilgang til produktet. (På samme måte som vi alle må betale NRK lisens eller en avgift til Viasat eller Canal Digital.) Dermed har du ikke rett på produktet. Så enkelt er det. Det finnes mange gode rimelige eller gratis alternativer til både adobe sin programvarepakke og MS Office m.m at det skulle være unødvendig å bruke piratkopier. Adobe er i sin fulle rett til å prise produktene slik de vil. Om du ikke vil kjøpe dem er det greit for dem. Det gir deg likevel ingen rett til å bruke dem som piratvare.

 

Det mest idiotiske her er at mange prøver å "legalisere" sine ulovlige handliger med dårlig argumentasjon. Dere må i alle fall tørre å stå for det dere gjør.. ikke attribuer handlingene deres over på andre.

Minner meg litt om en 18-åring som mistet lappen samme dagen som han fikk den.. hadde 80+ i 50 sonen. Kommetaren hans var at det "#&%¤/&/ politiet hadde ikke noe der å gjøre. Det var altså politiets feil at han mistet lappen.

Lenke til kommentar
Huh? De har da ikke tapt en øre! De taper ikke penger på at de ikke får solgt noe, så lenge produktet ikke koster noe å produsere. Programvare kopieres gratis uten noen kostnad, så om noen laster ned en piratkopiert version taper ikke produsenten noe likevel. Men derimot er det en del potensielle kjøp som ikke blir begått, men det kan likevel ikke regnes som tap!

 

 

Nå ble 10000 vis av arbeidstimer gratis ?

 

Når betalte man folk lønn ut fra salgstall fra eventyrverden?

Lenke til kommentar

Det er synd de holder på med eventyrtall enda, det neste blir vel at Spotify må betale erstatning til bransjen for tapt salg? Musikkbransjen spesielt er i kraftig omstrukturering. I steden for å gjøre det frivillig, så velger en å kriminalisere kundene.

Det er jo en grunn til at de piratkopieres over en lav sko og den dagen musikkbransjen finner ut av den koden, så kan artistene begynne å tjene mere penger, mens mellomleddene havner på museum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...