Gå til innhold

Tapte 50 milliarder pga pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel... Det er jo ikke akkurat noen overraskelse at folk bruker piratkopier. Aldri igjen om jeg betaler for den windows-møkka jeg gang på gang har blitt mata med de siste 24 årene!

28(!) ganger har jeg formatert siden jeg kjøpte min pc i november 2007 (og ja, jeg er godt over middels pc-kyndig). Ikke så reint heldig jeg er avhengig av en datamaskin som fungerer til skole og jobb. Siden den fantastiske windows-monopoliseringen har kommet så langt florerer ikke akkurat alternativene.

Joda, nå kan jo en og annen linux-fantast si meg at ubuntu er verdens beste operativsystem, og ja. Det hadde kanskje vært det det om kompetansenivået samt kapasiteten hadde vært på lik linje med eller større apple sin. Det hjelper heller ikke at nvidia, amd, og creative bla. har gjort det såpass vanskelig å spesial-bygge drivere til andre operativsystemer enn nettop windows.

I utgangspunktet sitter jeg låst til en tikkende bombe som sprenger hver 3-5 uke! Så dårlig samvittighet er det siste jeg kommer til å føle nå når jeg slutter å betale for noe jeg faktisk blir positivt overrasket over når det faktisk fungerer som det skal. =)

Lenke til kommentar

Merkelig måte å beregne tap på egentlig. 1 piratversjon er ikke alltid det samme som 1 tapt salg.

Og påstanden noen dro ut av kilden om at staten tapte $24billion på tapte momsinntekter? Hallo, det er ikke akkurat sånn at de pengene pirater "sparer" på å kopiere et program blir satt inn på konto og aldri rørt igjen. De blir mest sannsynlig brukt til noe annet som er momsbelagt. Selvfølgelig, feirer piraten sin nye ervervede piratutgave av CS4 med etpar gram kokain (siden pirater er vanekriminelle slasker) går staten glipp av pengene, men i all hovedsak finner vel pengene raskt veien tilbake til staten.

 

Tenk å betale et selskap masse penger for å skrive en slik rapport... Dét er bortkasta penger det!

Lenke til kommentar

Det er mye grådighet innvolvert her. Hvis de hadde tilbudt meg muligheten til å enkelt kunne laste ned spill, filmer og serier, som jeg da kunne få raskere og i høyere kvalitet enn hvis jeg hadde piratkopiert det og mest sannsynelig billigere enn jeg ville fått det i buikken, så hadde ikke jeg hatt noen grunn til å piratkopiere.

 

Men man er selvfølgelig ikke villig til det, for det hadde jo kuttet ut mellommannen og da taper man penger.

Lenke til kommentar
Vel... Det er jo ikke akkurat noen overraskelse at folk bruker piratkopier. Aldri igjen om jeg betaler for den windows-møkka jeg gang på gang har blitt mata med de siste 24 årene!

28(!) ganger har jeg formatert siden jeg kjøpte min pc i november 2007 (og ja, jeg er godt over middels pc-kyndig). Ikke så reint heldig jeg er avhengig av en datamaskin som fungerer til skole og jobb. Siden den fantastiske windows-monopoliseringen har kommet så langt florerer ikke akkurat alternativene.

Joda, nå kan jo en og annen linux-fantast si meg at ubuntu er verdens beste operativsystem, og ja. Det hadde kanskje vært det det om kompetansenivået samt kapasiteten hadde vært på lik linje med eller større apple sin. Det hjelper heller ikke at nvidia, amd, og creative bla. har gjort det såpass vanskelig å spesial-bygge drivere til andre operativsystemer enn nettop windows.

I utgangspunktet sitter jeg låst til en tikkende bombe som sprenger hver 3-5 uke! Så dårlig samvittighet er det siste jeg kommer til å føle nå når jeg slutter å betale for noe jeg faktisk blir positivt overrasket over når det faktisk fungerer som det skal. =)

hmmm, har nesten lyst til å skrike ut "BRUKERFEIL", men veit at det blir litt for lettvint og feil. Vista du har? Vista i seg selv er dønn stabilt, det er drivere og programmer fra andre selskaper som skaper problemer. Så ville nok tittet på lydkortet eller skjermkortet du har i maskinen, og heller klaget høylytt over Creative enn Microsoft.

Ja, Windows trenger en vårrengjøring avogtil, men hver femte uke høres mer ut som brukerfeil eller driverproblemer. Finn ut hvilke komponenter/prosesser som forårsaker feilene som fører til at du må formatere pc'n, og fjern det. Å skylde på Microsoft er i de fleste tilfeller ikke riktig.

Lenke til kommentar

@Alpha-dog og Icenor.

 

Kan dere være så vennlige å lese artikkelen og tråden før dere kommenterer noe helt irrelevant.

 

Hverken artikkelen, tråden eller det potensielle tapet har noe med plate- eller filmbransjen å gjøre. Ikke engang spill. Det handler om PC-programvare som OS, Photoshop, Office.

 

Og det meste av programvare kan du faktisk prøve gratis og kjøpe på nettet. Er faktisk bare Microsoft som har store begrensinger på dette i de fleste land.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt vista installert på laptoppen min i over ett år nå uten reinstallasjon, og reinstallere 28 ganger på 2 år er drøyt, og jeg er rimelig sikker på at det er brukerfeil. Vista 64bit er dønn stabilt, krasjer aldri, og driverstøtten begynner også å bli bra nå, så jeg vil anbefale deg å få deg nyeste driverne til alt, oppdatere windows og få deg et skikkeligt antivirus program. Ikke trykk ja på alt du ikke vet hva er som kommer opp på nettet, det er ivertfall den feilen mange der jeg jobber gjør.

Lenke til kommentar

Franzo har allerede sagt at han har kompetanse, så det er ikke brukerfeil.

Har selv hatt en latterlig mengde med bluescreens, fatal errors, og lignende. Det endte opp meg at jeg tok sikkerhetskopi av alt samment, glad jeg gjørde det. Har reinstallert Vista minst 9 ganger siden høsten 08, og feilene varierer.

2 ganger reinstallerte jeg fordi jeg ikke kan kjøre chkdsk /r, pga mangel av installsjon medium, 1 gang til av å kludre for mye med partisjonen(legg til og fjerne og alt det der). Men utemomdet blir det fortsatt 6 reinstallasjoner, et latterlig høyt tall.

Fikk et latterlig antall bluescreens intil jeg skrudde av alt jeg kunne av deamons. Av en eller annen merkelig grunn får jeg ikke lengre bluescreens etter dette, noe som indikerer hvor feilen ligger.

Det beste du gjør for din egen PC er å ikke bruker IE. Har faktisk skrudd av superfetch også, dog ble PC'n å leve med.

 

On-topic: 1 salg er et salg, og du kan ikke tape potensiel intekt. Og som noen her sier, vi kommer til å piratkopiere så hardisker flagrer intil det kommer bedre tjenester.

Lenke til kommentar

Huh? De har da ikke tapt en øre! De taper ikke penger på at de ikke får solgt noe, så lenge produktet ikke koster noe å produsere. Programvare kopieres gratis uten noen kostnad, så om noen laster ned en piratkopiert version taper ikke produsenten noe likevel. Men derimot er det en del potensielle kjøp som ikke blir begått, men det kan likevel ikke regnes som tap!

Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen er vel mildt sagt spekulativ, og jeg tror nok alle kan være enige i at tallet er noe høyt. Egentlig kunne Tek-nettverket spart seg for denne artikkelen, og heller linket til en av forumets mange tråder om generell piratvirksomhet.

 

Men som en annen over meg har spurt: Hvordan skal man klare å få oversikt over hvor mye bedrifter taper på piratvirksomhet? For vi er vel enige om at piratvirksomhet påfører bedriftene økonomiske tap i større eller mindre grad?

Lenke til kommentar

Jeg får tinga mine gratis.

 

Jeg har ikke råd til å betale 10 millioner! for å lære meg ting jeg kommer til å bruke i arbeidslivet.

En bedrift som bruker piratkopiert materiell kan bare gjemme seg, og skamme seg.

 

Programvareprodusenter burde senke prisen(adobe, MS, Vmware) ikke med mye, men burde gjøre dette om dagene, de tjener enorme summer.

 

*Ikke alle produktene fra dem gjelder.

 

Jeg har aldri vært borti værre vissvass enn med lovlig windows.

Jeg har lovlig windows, installert med feil key, og crack, alt funker utmerket! jeg er lei av XP opplegget iallefall, Aktivere etter jeg har bytta hovedkort, WTF?

 

Tror Microsoft Dette.

Folk tar image av disk, slenger inn på andre disker og selger dem.

Folk laster ned ferdig installert windows på image og regner med at folk med denne kompetansen faktisk ikke velger den riktige metoden, iso->install->Crack som er mindre smertefritt og funker alltid, vs image som ikke.

 

Hva er greia. kopi sperrer, drm, hva enn det er, er en hindring for å gjøre hva jeg skal, og mitt inntrykk på produktet.

Om det er spill, Film, Programvare, OS. DRM er pest og plage for meg(dagens metoder)

 

*edit.

Jeg mener at vi burde betale, men prisen er diskutabel, metoden er ubrukelig i de fleste tilfeller.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Huh? De har da ikke tapt en øre! De taper ikke penger på at de ikke får solgt noe, så lenge produktet ikke koster noe å produsere. Programvare kopieres gratis uten noen kostnad, så om noen laster ned en piratkopiert version taper ikke produsenten noe likevel. Men derimot er det en del potensielle kjøp som ikke blir begått, men det kan likevel ikke regnes som tap!

vel den originale utviklingen av programkoden har kostet en del arbeidstimer.

 

det er på samme måte som med filmer, arbeiderne har fått betalt, og nå håper dem som la ut lønna at dem skal kunne ta inn kostnadene og mere til ved å selge tilgang til sluttproduktet.

 

dette i kontrast til dem som utvikler for eget bruk, og siden gir bort tilgangen, siden dem alt har fått det dem forventet å få for utlegget.

Lenke til kommentar

newman221:

 

Jeg bruker xp sp2. Feilene har vært mange, brukerfeil forekommer ikke lenger da jeg etterhvert kjenner programvaren såpass godt etter 28 re-installeringer. Hovedproblemene ved flere tilfeller har vært følgende:

 

- Problemer med svchost, 99% cpu-burk.

- Diverse blåskjermer ved tilkobling av bluetooth enheter.

- Totalkrasj ved installering av sp3 (to ganger)

++

 

Når jeg installerer på nytt er jeg avhengig at en rekke drivere skal kunne gå hånd i hånd, f.eks må jeg bygge en custom-driver via powerstrip for at diverse oppløsninger skal bli korrekte (f.eks 1680*1050 vil ikke vises riktig utenom) Om et av de 84 (eller noe sånt) leddene i rekken ikke fungerer, vil det være meningsløst for meg å fortsette. Det skal da sies at jeg bruker pc-en som hjemmekontor, musikkstudio, fotostudio, hcpc osv.

Dermed jeg legger listen ganske høyt for presisjon og ytelsem, og om jeg da får en blåskjerm eller feilmelding midt i en innspilling vil pc-en være null verdt for meg. Og igjen blir da mitt vanlige Déjà vu tilfelle 2 timer seinere. Uten at jeg er noen fan av apple, har jeg de siste 4 månedene kun opplevd en opphening i leopard som kjøres på macbook air. Jeg har imidlertidig også vista min andre bærbare som da glir noe lettere, men fortsatt langt fra perfekt. Så terskelen for å kjøpe et windows produkt igjen er ganske høy for min del. :yes:

Lenke til kommentar
@Alpha-dog og Icenor.

Kan dere vre så vennlige å lese artikkelen og tråden før dere kommenterer noe helt irrelevant.

 

Jeg har lest artikkelen jeg ;) Hva er irrelevant? Det er jo filmbransjen, spillprodusenter og plateselskaper som får smake saltet! Og jeg er glad for det :p

Lenke til kommentar

Veldig mye det samme som blir repetert nå, men det er greit :)

Ville bare bekrefte det noen allerede har nevnt; nemlig det positive med piratkopiering (av programvare i denne sammenhengen, har ikke noe med musikk eller film å gjøre), med et praktisk eksempel:

Da jeg var litt yngre fikk jeg veldig interessen for videoredigering, og begynte å bruke pinnacle. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe det, og det var kun av hobbyinteresse, så jeg brukte en piratkopiert versjon. Etter hvert som jeg ble litt eldre og fikk litt bedre råd gikk jeg til innkjøp av en egen lisens for å få en nyere versjon. Jeg har også anbefalt det til andre opp gjennom årene, som også har kjøpt egne versjoner av programvaren.

 

Vet det finnes andre (og bedre) alternativer, men nå er jeg vant med denne programvaren og kommer nok til å bruke den videre også. Så i mitt tilfelle tjente Pinnacle en del på at jeg brukte en ulovlig kopi av deres programvare.

 

Nå må det sies at det er blitt mer og mer vanlig med trial-versjoner (eller prøveversjoner på godt norsk) av programvare. Det du feks kan prøve en programvare i 30 dager eller lignende. Dette er et utmerket tiltak, og hjelper nok litt. "Amputerte" prøveversjoner, der en eller flere funksjoner er avslått har liten hensikt, da bruker ikke får prøvet ut programmet godt nok. I mitt tilfelle virker det mot sin hensikt, da jeg får dårlig erfaring med programvaren.

 

Men likevel skal det mye til for å slå en anbefaling av en venn som har brukt en programvare (oftest piratkopiert) over lengre tid. Om en liker det eller ikke; piratkopiert programvare fører til veldig mye PR og økte inntekter som en direkte konsekvens i enkelte sammenhenger.

 

@Alpha-dog og Icenor.

Kan dere vre så vennlige å lese artikkelen og tråden før dere kommenterer noe helt irrelevant.

 

Jeg har lest artikkelen jeg ;) Hva er irrelevant? Det er jo filmbransjen, spillprodusenter og plateselskaper som får smake saltet! Og jeg er glad for det :p

Artikkelen handler ikke om noen av de nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...