Gå til innhold

Tapte 50 milliarder pga pirater


Anbefalte innlegg

Han ville gå konkurs meget raskt. Prisen på en film før vi begynner å snakke om "distribusjon", media etc ligger faktisk i snitt over 40 - 50 kr. Eldre produksjoner og "fiaskoer" er nok priset lavere.

 

Du sier selv at å lage DVD og sende ut koster 40-50. Med digital kutter ut dette og kan prise det derfra.

Server å dyr, legg på båndbredde. Men som jeg sier: "klarer å dra igang denne tjenesten", noe som vil si at de klarer seg forbi startfasen. Startfasen er å skaffer server og skaffe kunder nok til å holde tjenesten i gang med litt intekt. Etter det punkte er sjansen at du kan skaffe flere som vil bruke din distrubusjon og flere folk vil vite om tjesten mens tiden går videre.

 

Når snittprisen på solgte DVD-er ligger mellom 100 - 150 kr, så gir 40 kr besparelse en pris for selve filmen på 60 - 110 kr.

 

Bare startfasen av en sånn tjeneste koster millioner, tror Spotify har brukt nærmere 100 mill kr til dags dato (og tjener minimalt med penger). Lønnskostnadene ligger vel på en 25 - 30 mill pr år. Hulu har relativt store investeringer fra Disney med flere og sikkert lønnskostnader minst på samme nivå. Digital distribusjon er altså langt fra gratis.

 

Du har faktisk ikke sjangs til å lykkes med noe slikt uten betydelig kapital i ryggen. Det er faktisk svært mange som har prøvd og mislykkes. Derfor vil heller ikke nettobesparelsen bli så stor som mange tror.

 

Hadde det vært så enkelt som mange tror, da hadde vi hatt mengder av slike tjenester alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt at rundt 79,- er realistisk pris for digitalt distribuert DVD filmer i det norske markedet. Nylanseringer kunne fint ligget på 100,- og jeg hadde fortsatt kjøpt! Da ville det også vært grunnlag for å tjene penger på dette.

 

Jada, jeg vet man kan kjøpe fysiske DVD filmer i på play.com fra 70,- til 170,- og normen ligger på 120,- for nye filmer. På play.com får jeg dog hverken norsk tekst eller tale som i mange tilfeller er ønsket.

Og akkurat som deg og mange andre venter jeg også på slike FLAC tjenester og kortet mitt hadde blitt glødende rødt!

 

Problemet er ikke å sette opp gode digitale løsninger, servere og båndbredde. Her finnes det gode modeller allerede. Problemet er nok leverandørledd, avtaler og prismodeller for drm-fri digital distribusjon. Det ville nok heller ikke krevd særlig mange ansatte å starte opp noe slikt men man er nødt til å kjenne bransjen, ha et godt nettverk med de rette folkene og få avtalene(om de finnes).

 

Jeg tror som Bolson at mange har prøvd, men ikke at de stoppes av utgifter på infrastruktur og personell men ift. avtaler. Det finnes som sagt ferdig utviklede modeller for slik distribusjon, dog koster de nok penger å tilegne seg, men man trenger ikke utvikle det fra start på egenhånd.

 

Dette er dog et pioneer marked ift. drm-fri digital distribusjon, hvor de som har "vellykkede" modeller oppererer i gråsoner og noen er direkte ulovlige "allofmp3/alltunes". Jeg tror nok at vi har en del smarte gründere som er sultne nok til å lykkes med dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jada, jeg vet man kan kjøpe fysiske DVD filmer i på play.com fra 70,- til 170,- og normen ligger på 120,- for nye filmer. På play.com får jeg dog hverken norsk tekst eller tale som i mange tilfeller er ønsket.

 

Trolig mange som meg som ikke er intressert i fysiske dvd filmer etc (det er med andre ord ikke bare prisen som spiller inn), jeg ser ingen grunn til å fylle opp leiligheten med små plast plater og cover mer. For mye av problemet ligger ikke alltid i prisen, at det er lett å få tak i samt ikke alle er intressert i å bruke mye plass hjemme på plast plater lenger er også elementer som spiller inn.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

simalarion:

Derfor tror jeg ikke en pris på 79-120,- vil være avskrekkende for drm-fri digitalt distribuert DVD film som kjøpes og lastes ned til odel og eie. Disse tjenestene kunne i tillegg hatt "bankboks" funksjonalitet hvor man tok vare på dine kjøp og tillot deg så så mange nedlastinger via div. "tapt film" prosedyrer, for en fast abbonementspris i året.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Problemet er ikke å sette opp gode digitale løsninger, servere og båndbredde. Her finnes det gode modeller allerede. Problemet er nok leverandørledd, avtaler og prismodeller for drm-fri digital distribusjon. Det ville nok heller ikke krevd særlig mange ansatte å starte opp noe slikt men man er nødt til å kjenne bransjen, ha et godt nettverk med de rette folkene og få avtalene(om de finnes).

 

Jeg tror som Bolson at mange har prøvd, men ikke at de stoppes av utgifter på infrastruktur og personell men ift. avtaler. Det finnes som sagt ferdig utviklede modeller for slik distribusjon, dog koster de nok penger å tilegne seg, men man trenger ikke utvikle det fra start på egenhånd.

 

Du har en del gode poenger her, selve de tekniske løsningene finnes - selv om de faktisk er dyre og krever tilpasning i stor grad. Både Spotify og Hulu oppdaget nok en del store mangler.

 

Men det er nok svært korrekt at det er logistikken rundt, dvs avtaler og prismodeller som er det virkelig krevende, og det koster betydelig med tid og penger å få på plass. Bare det å håndtere avtaler, kompensasjon, prising etc krever fort vekk en 20 årsverk i denne konteksten. Da vil sikkert noen si at mye av dette kan automatisere, helt klart, men det systemet koster også.

 

Ellers har du nok rett i at de stoppes ikke primært av kostnader til infrastruktur, men av pengemangel i forhold til å få på plass produktet, dvs avtalene, organisastoriske systemer etc. Uten det på plass får man heller ikke penger til infrastruktur.

 

Det er også grunnen til at Hulu lykkes, der er eierne rettighetshavere. Spotify lykkes fordi entrepenørene både hadde penger og kontakter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...