Gå til innhold

Tapte 50 milliarder pga pirater


Anbefalte innlegg

tallene er helt forvrengt.

veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig få hadde kjøpt programmet istedet for å piratkopiere det.

jeg har Photoshop CS2 piratkopiert, er ekstremt effektivt til å redigere bildene mine med, men hadde jeg ikke hatt muligheten til å få det gratis, hadde jeg sannelig ikke kjøpt det, med mindre det kosta 500 spenn kanskje. så da kan de trekke fra min del i den summen, for de har ikke tapt noe pga meg i det hele tatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, men jeg mener fremdeles at prisen ikke er forsvarlig. Min mening er at programvarebransjen fortsatt holder fast på måten de har gjort ting på siden tidenes morgen. Altså, lage et produkt til en rimelig høy kostnad med få nyvinninger per oppgradering for så å leve av minimal innsats. Som regel er det bare kosmetiske endringer i produktene de "oppgraderer".

 

Dersom jeg skulle ha betalt så mye for programvaren så hadde jeg krevd gratis oppgradering til nyere versjoner i en lengre periode type 5-10 år, og heller ikke ha noen restriksjoner på hvor mange maskiner programvaren kan brukes på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
tallene er helt forvrengt.

... så da kan de trekke fra min del i den summen, for de har ikke tapt noe pga meg i det hele tatt

Du lærer deg imidlertid å bruke CS4.

 

Seiner får du deg jobb i en bedrift og bestemmer at denne skal benytte CS4 (fordi du allerede kan det) og X antall kopier blir innkjøpt.

 

Da har de plutselig tjent penger på din piratkopiering. I mange tilfeller er piracy = marketing.

Lenke til kommentar

Nå gjalt jo ikke disse tallene musikk og spill, men programvare. Jeg tror derfor ikke at hypotesen om at en kopi tilsvarer ett tapt salg er like langt fra sannheten som i andre sammenhenger.

 

Overskriften på artikkelen er "tapte 50 milliarder", men selv om dette tallet er noe overdrevet er konklusjonen i rapporten den samme; De tapte masse penger på grunn av piratkopiering. Samme hvor mange personlige unnskyldinger enkeltpersoner skulle komme opp med om hvorfor de selv piratkopier, så er faktumet at piratkopiering påfører utviklere enorme tap.

Lenke til kommentar

enda et bra synspunkt. hvor mye mindre ville vel ikke ett spill eller program være kjent hvis ikke det var for piratkopier? og siden de ikke taper på det, skjønner jeg ikke hva man klager på, så lenge det ikke går over stokk og stein, har enda ikke sett at adobe har gått konk for å si det sånn. det du sier er en realitet, tiltmann altså

 

Nå gjalt jo ikke disse tallene musikk og spill, men programvare. Jeg tror derfor ikke at hypotesen om at en kopi tilsvarer ett tapt salg er like langt fra sannheten som i andre sammenhenger.

 

Overskriften på artikkelen er "tapte 50 milliarder", men selv om dette tallet er noe overdrevet er konklusjonen i rapporten den samme; De tapte masse penger på grunn av piratkopiering. Samme hvor mange personlige unnskyldinger enkeltpersoner skulle komme opp med om hvorfor de selv piratkopier, så er faktumet at piratkopiering påfører utviklere enorme tap.

nei. de taper ikke på noe de ikke mister. piratkopier betyr at noen har kjøpt en, også kopiert, men de får fortsatt penger for den ene. ingen som har gått inn i butikken og stjelt den, DA kunne de si at de mistet penger.

Endret av simster
Lenke til kommentar
De tapte masse penger på grunn av piratkopiering. Samme hvor mange personlige unnskyldinger enkeltpersoner skulle komme opp med om hvorfor de selv piratkopier, så er faktumet at piratkopiering påfører utviklere enorme tap.

Men de glemmer å ta med hvor mye de tjener på piratkopiering. Hvilken 16 åring kjøper seg f.eks. Photoshop? Hvis denne personen lærer seg Photoshop fra ung alder vil han/hun sannsynligvis bruke dette programmet senere i jobb sammenheng (og da betaler jobben lisensen) istedenfor andre produkter.

Ikke at alle skal drive med piratkopiering men det blir stadig vinklet fra bare én side.

Lenke til kommentar

Det er håpløst å skulle tellehver nedlasting som et tapt salg. Men likevel er det litt rart å argumentere for piratkopiering med at man ikke hadde hatt penger til å kjøpe produktet uansett. I alle andre bransjer i hele verden klarer man seg uten det man ikke har råd til.

Lenke til kommentar
Det er håpløst å skulle tellehver nedlasting som et tapt salg. Men likevel er det litt rart å argumentere for piratkopiering med at man ikke hadde hatt penger til å kjøpe produktet uansett. I alle andre bransjer i hele verden klarer man seg uten det man ikke har råd til.

kanskje fordi

 

1. det er veldig enkelt å gjøre, en trenger ikke en gang forlate stolen.

 

2. vi snakker om ett ikke-fysisk produkt, hvor det ikke fører til noen direkte gjenstand tapt om en kopierer, sammenlignet med en fysisk bok, kamera, penn, eller annet en kunne finne på å låne men aldri levere tilbake.

 

en kan fint sammenligne det med ett bibliotek som har ett uendelig antall kopier å låne ut...

Lenke til kommentar
If you want control of your content you need to lock it down in a vault and never show it to anyone. We gave up control of our content the day we started broadcasting. For years our most popular content have been available on BitTorrent and on sites like YouTube anyway. DRM doesn't work. The only way to control your content is to be the best provider of it. If people want it on YouTube then you should publish it on YouTube or in a system that give the same experience. If people want it on BitTorrent then you should provide that. If you do it right people will come to your official publish point and you'll end up with more control.

Mange angriper Solheim med at NRK ikke kan sammenlignes med andre tilbydere pga NRK-lisensen. Selvfølgelig betyr disse midlene at NRK kan tilnærmer seg markedet annerledes, men jeg uansett uenig og mener han derimot er en helt fordi han sier hva han mener og hva så mange andre gjerne skulle sagt. Selv jobber jeg hos en ISP, og vi opplever stadig absurde episoder hvor rettighethavere rett og slett ikke forstår hvordan digital distribusjon fungerer.

 

Plate- og filmindustrien taper penger fordi de ikke tilbyr sine produkter til rett tid og pris. Hadde de faktisk prøvd å tjene penger ved å selge sine produkter fremfor å sløse de bort på dyre advokater som skal kjempe en tapt sak kunne jeg vært enig i at det er synd de taper penger. En bransje som ikke prøver å innrette seg i dagens digitale hverdag fortjener ikke annet enn milliardtap.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... litt rart å argumentere for piratkopiering med at man ikke hadde hatt penger til å kjøpe produktet uansett. I alle andre bransjer i hele verden klarer man seg uten det man ikke har råd til.

Det bemerkes at det ikke stjeles noe fordi varen i denne bransjen kan kopieres uten tilføring av annet enn litt energi. Dette gjør produktene usammenlignbare med de fra andre bransjer.

Dersom alle kunne produsert en Audi A4 i løpet av et sekund kun ved hjelp av 300W energi hadde et lignende problem dukket opp i bilindustrien.

Lenke til kommentar

Methoden de bruker er horibel, ta ms office feks, hvis folk ikke hadde hatt muligheten til å piratkopiere tror jeg mange ville lastet ned open office i stedenfor, ja noen ville nok endt opp med å kjøpe det, men 1piratkopi er ikke lik 1 tapt salg, for flertallet av de som laster ned ville funnet ett alternativ.

 

Ta andre programmer som feks photoshop som veldig mange har piratkopiert, hvis de ikke hadde hatt den muligheten hadde fortsatt nesten ingen normale privat burkere kjøpt det, for det finnes gratis programmer som har de funksjonene de trenger.

De betaler ikke 3000kr for photoshop for å bruke det til veldig lett redigering, som folk flest bruker det til. De som ville kjøpt det om de ikke hadde hatt muligheten til piratkopiering ville nok ha kjøpt det uansett.

 

Så å regne 1 til 1 i tapt intekt er feil og Bullshit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...