Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg heller mest til den oppfatning selv. Men jeg er verken lovgiver eller statsadvokat.

 

Geir :)

 

ikke vær beskjeden nå, du(vi) er Folkets Røst, det er ikke å kimse av  :green:

 

btw, for Ubaydullah Hussain sitt tilfelle, så trekker det ned at "kritikken" hans ikke virker å være begrunnet i noe Raja har gjort på Stortinget, men mer at han er generelt misfornøyd med "hva slags muslim" Abid Raja er. Det ville vært mer forståelig eller forsvarbart hvis det var en konkret sak som utløste harmen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et spørsmål om vedtekter vedrørende organisasjonsforhold: Si at man har en idrettsklubb som har både fotballag og håndballag og i en paragraf om organisasjonsforhold i vedtektene står det at fotball- og håndballaget er faste organer i idrettsklubben. Om det blir vedtatt å splitte ut fotballaget i egen organisasjon uten å endre denne paragrafen vil det ha noen betydning? Hva må eventuelt gjøres?

Lenke til kommentar

Det vil da være i strid med vedtektene å skille ut fotballaget i egen organisasjon.

 

Organisasjonen vil da være forpliktet til å endre vedtektene eller å gjenopprette fotballag som organ. Om man kan få tilbake det utskilte fotballaget vil avhenge av hvordan endringen ble gjennomført.

Nå er saken at "alle" er eige om at fotballaget skal bli egen organisajon, men paragrafen om organisasjonsforhold ble oversett av de som fremla forslaget. Må man da kalle inn til ekstraordinært møte for å endre vedtektene og i samme møte vedta fisjonering eller kan man endre vedtektene i ettertid?

 

Hvilke konsekvenser får det om en organisasjon bryter egne vedtekter eller har motstridende vedtekter?

Lenke til kommentar

Man kan ha sovende bestemmelser, så det er noe som kan rettes opp på neste årsmøte, hvis det ikke er omstridt.

 

Konsekvensene av å bryte vedtekter eller å ha selvmotstigende vedtekter er at man kan dømmes til å følge vedtektene. Dette forutsetter imidlertid at noen som har rettslig interesse i det velger å forfølge saken for domstolene.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppsigelsestiden regnes fra oppsigelsen avgis. Den løper også før arbeidsstart.

Skjønner.

Er det egentlig noen forskjell i om jeg ikke har begynt eller ikke? Jeg tenker på om det kan få konsekvenser for meg hvis jeg signerer kontrakt i dag og sier opp senere før oppstart på grunn av jeg fikk annet jobbtilbud.

 

Jeg leser noe om at man kan få erstatningsansvar hvis man sier opp før tiltredelse. Kan dette bli reelt?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ja okay så lenge oppsigelse ikke er kontraktsbrudd så burde jeg jo være trygg.

 

Tusen takk for svar :)

 

Fikk jobbtilbud her forrige uke etter jeg har vært på tre jobbintervjuer for stillingen.

 

I dag ringte jeg konsulentdamen og sa ja til jobben. Hun skulle sende digital kontrakt som jeg bare signerte på.

 

5min etterpå ringer hun opp og sier at bedriften jeg skulle jobbe for, har funnet en annen person til stillingen fordi "du var litt usikker og sånt så tolket de det slik."

 

Er dette i hele tatt innenfor? Oppstart skulle vært i januar.

 

Avtalerettslig sett er et muntlig tilbud bindende, og har en arbeidsgiver gitt et jobbtilbud kan han ikke senere ensidig trekke det tilbake, med mindre det er tatt forbehold, (f.eks. fordi det er fastsatt en akseptfrist som er overskredet).

Tre dager for intervjuer er ganske mye når jeg har deltidsjobb og skulle jobbe to av de tre dagene men måtte takke nei pga intervjuene.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Lenge siden "forrige uke", så de har ventet lenge nok

Jeg spurte om fire dagers betenkningstid noe som er fullt mulig. Det er egentlig denne mandagen. Men på fredag ringte hun og ville ha svar, jeg ba hun sende utkast på kontraktene slik jeg skulle se på de. Jeg fikk og høre at dette var en stilling som det ikke hastet med.

På mandag fortalte jeg at jeg trengte to dager fri i desember. Dette var OK. Så nei, de har ikke ventet lenge.

Lenke til kommentar

Kontrakten er ikke inngått før begge parter har skrevet under. Det er fult lovlig å snu i siste liten og ikke underskrive. Det gjelder både deg og motparten.

 

Både du og de har lagt ned tid, penger og innsats i prosessen så langt, men prosessen er uforpliktende helt fram til begge har skrevet under.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kontrakten er ikke inngått før begge parter har skrevet under. Det er fult lovlig å snu i siste liten og ikke underskrive. Det gjelder både deg og motparten.

 

Både du og de har lagt ned tid, penger og innsats i prosessen så langt, men prosessen er uforpliktende helt fram til begge har skrevet under.

Nei, ikke hvis du faktisk sier til noen at de har fått jobben. Da har du gitt et tilbud som ikke kan kalles tilbake, men utløper når akseptfristen er utløpt. Signering av kontrakt er da bare en formalitet. 

Lenke til kommentar

Fikk jobbtilbud her forrige uke etter jeg har vært på tre jobbintervjuer for stillingen.

 

I dag ringte jeg konsulentdamen og sa ja til jobben. Hun skulle sende digital kontrakt som jeg bare signerte på.

 

5min etterpå ringer hun opp og sier at bedriften jeg skulle jobbe for, har funnet en annen person til stillingen fordi "du var litt usikker og sånt så tolket de det slik."

 

Er dette i hele tatt innenfor? Oppstart skulle vært i januar.

 

Jeg spurte om fire dagers betenkningstid noe som er fullt mulig. Det er egentlig denne mandagen. Men på fredag ringte hun og ville ha svar, jeg ba hun sende utkast på kontraktene slik jeg skulle se på de. Jeg fikk og høre at dette var en stilling som det ikke hastet med.

På mandag fortalte jeg at jeg trengte to dager fri i desember. Dette var OK. Så nei, de har ikke ventet lenge.

Du fikk fire dagers betenkningstid og skulle følgelig gi svaret ditt senest nå på mandag, men ringte ikke og sa ikke "ja" før i dag?

Lenke til kommentar

coffeee: Nei, det var ikke akkurat slik. De flyttet på oppstarttid og litt sånn underveis.

 

Forøvrig så skal det ikke ha noe å si om jeg tenker en-to dager lengre tid når oppstart er i januar. Jeg hadde ikke fått noe frist eller noe på når jeg måtte gi svar. Det jeg fikk vite var at det ikke hastet med å sette stillingen, og jeg har vært i dialog med hun hver dag.

 

Nei, ikke hvis du faktisk sier til noen at de har fått jobben. Da har du gitt et tilbud som ikke kan kalles tilbake, men utløper når akseptfristen er utløpt. Signering av kontrakt er da bare en formalitet.

Nettopp dette.

 

Her står det litt om akkurat denne problemstillingen: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/er-muntlig-jobbtilbud-bindende/

 

Spørsmålet blir om dette er noe å gjøre sak ut av.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...