Gå til innhold

Korleis har nedgangstidene råka dykk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vi har fått mer å snakke om i samfunnsøkonomi timen

 

 

At dere kommer til å bli arbeidsledige etter utdanning mener du........?

 

Er ikkje heilt samd med utsegnet ditt her. Iallefall ikkje om det er mogleg for dei som er studentar å bygge på med eit år og to, før lånekassen seier stopp. Når økonomien tek turen oppoveratt, er det behov for folk til å vera med å dra lasset. Me har manko på høgtutdanna folk i mange bransjar.

 

Eg har vorte oppfordra til å søkje omskulering av leikjaren min, eg vurderer sterkt dette. 2 år på fagskule kan gje meg nett den tyngda eg treng, og den kompetansen bransjen min har behov for. (Bygg.)

Reknar med tidene er litt annleis i 2011, enn dei er no.

Lenke til kommentar

1. januar forsvant grovt sett halvparten av vikarene våre.

1. februar fortsvant resten. Noen ytterst få ble beholdt.

 

Er snakk om 70-90 oppsigelser i bedriften (ryktene går), og 17. februar får vi vite om vi overlever eller ikke. De har tre scenarior. Fortsette som før med lager og alt, halvere produksjonen og beholde lager, eller legge ned produksjonen og beholde lageret. Så jeg er absolutt ikke trygg i det hele tatt.

 

Rentene på innskudd faller, børsen flater ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser hvertfall ikke ut til at det er nedgangstider her i nabolaget... fra "krisen" begynte er det solgt 4 hus til 7 millioner hver (2 er satt opp og flyttet inn i), en annen kjøpte seg et hus her, rev alt utenom fasaden og deretter kjøpte seg en ny Bmw 525d. Det er også noen som har gått til innkjøp av en Audi Q7, en annen splitter ny 5-serie og et par andre biler. Det er tydligvis noen som enda koser seg som bare pokker :p

 

EDIT. Det var visst pokker en 535d(!!)

Endret av DSG
Lenke til kommentar
vi har fått mer å snakke om i samfunnsøkonomi timen

 

 

At dere kommer til å bli arbeidsledige etter utdanning mener du........?

 

Er ikkje heilt samd med utsegnet ditt her. Iallefall ikkje om det er mogleg for dei som er studentar å bygge på med eit år og to, før lånekassen seier stopp. Når økonomien tek turen oppoveratt, er det behov for folk til å vera med å dra lasset. Me har manko på høgtutdanna folk i mange bransjar.

 

Eg har vorte oppfordra til å søkje omskulering av leikjaren min, eg vurderer sterkt dette. 2 år på fagskule kan gje meg nett den tyngda eg treng, og den kompetansen bransjen min har behov for. (Bygg.)

Reknar med tidene er litt annleis i 2011, enn dei er no.

Det er det samme jeg tenker. Jeg skal søke meg inn på NTNU neste år, da på petroleumsteknologi. Jeg vil tro at oljebransjen kanskje har det litt tøft nå under finanskrisen, men situasjonen kan nok være en helt annen i 2015.

 

DSG: Samme inntrykket jeg sitter med. Her i nabolaget er det òg mye bygging, og naboen her har kjøpt seg S60R (måtte bort å titte på den igår). Jeg har ikke sett noe til finanskrisen selv, virker som det er noe som kun er på TV.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at de har rukket å pumpe nordsjøen tørr på 5-6 år. Det kommer ny teknologi hele tiden, som gjør at man når olje man ikke har nådd før - i tillegg til bedre teknologi for å finne oljen. Når det er sagt så jobbe de fleste jeg kjenner i oljebransjen i Emiratene og Mexicogulfen - ikke i Nordsjøen. :)

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at de har rukket å pumpe nordsjøen tørr på 5-6 år. Det kommer ny teknologi hele tiden, som gjør at man når olje man ikke har nådd før - i tillegg til bedre teknologi for å finne oljen. Når det er sagt så jobbe de fleste jeg kjenner i oljebransjen i Emiratene og Mexicogulfen - ikke i Nordsjøen. :)

 

Men det blir vel dyrere også i modne områder? Cantarell-feltet i Mexico har kollapset fullstendig har jeg hørt, en av grunnene til at Riis J. og Kronprinsparet reiste over dit i stor prosesjon........mexicanerne er blitt noe desperate......

 

Vanlig crude-oil har ligget flatt siden 2004-2005, forøvrig.

Lenke til kommentar

Eg og dei rundt 150 andre sommarvikarane ved eit aluminiumsverk mista jobbane våre der i sommar. Kommunen eg kjem frå er LITEN, så det betyr høg arbeidsledighet, og enorme søknadstal på dei få ledige sommarjobbane som finnes. Akkurat no ser det nesten ut til at eg kanskje får min første "jobbfrie" sommarferie sidan 9-10. klasse. Sommaren kjem nok til å bli herlig for min del, men eg må nok stå på litt ekstra den påfølgjande hausten mtp. deltidsjobb av ei eller anna form. Eg studerer då, og som student har eg merka lite til nedgangstidene utanom tilfellet eg allereie har nemnt.

 

Positivt: den stasjonære pc'n eg kjøpte i november kostar rundt 1000-1500 kr meir idag! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...