Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

https://www.komplett.no/hyperx-3k-ssd-240gb-25/817547

 

Jeg ser at Komplett har tilbud på HyperX 3K SSD 240GB denne uken; fra 1299.- til 999.-.

Jeg ser også at denne SSDen ble lansert for to år siden. Nå er jeg helt grønn på SSD, men er denne "utdatert"? Eller blir teknologien inni oppdatert? Har en PC som bra mye eldre enn to år og tenkte å begynne en forsiktig oppgradering med en SSD.

 

Er dette et godt kjøp for 999 kroner?

 

EDIT: Jeg bruker PCn til spilling, og ikke særlig mye filbehandling annet enn en film i ny og ne.

Så lenge PCen din har sata-port og ikke parallell, kan jeg ikke se at du kan gå feil med den disken. Selv om du kun(!) får 3Gbps og ikke 6, vil det være himmelforskjell på den originale snurredisken.

240GB til under tusenlappen er snop det, selv om Komplett er langt ifra først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

https://www.komplett.no/hyperx-3k-ssd-240gb-25/817547

 

Jeg ser at Komplett har tilbud på HyperX 3K SSD 240GB denne uken; fra 1299.- til 999.-.

Jeg ser også at denne SSDen ble lansert for to år siden. Nå er jeg helt grønn på SSD, men er denne "utdatert"? Eller blir teknologien inni oppdatert? Har en PC som bra mye eldre enn to år og tenkte å begynne en forsiktig oppgradering med en SSD.

 

Er dette et godt kjøp for 999 kroner?

 

EDIT: Jeg bruker PCn til spilling, og ikke særlig mye filbehandling annet enn en film i ny og ne.

Så lenge PCen din har sata-port og ikke parallell, kan jeg ikke se at du kan gå feil med den disken. Selv om du kun(!) får 3Gbps og ikke 6, vil det være himmelforskjell på den originale snurredisken.

240GB til under tusenlappen er snop det, selv om Komplett er langt ifra først.

 

 

Jada, har sata-port; har et gammelt Asus P5Q Deluxe-hovedkort. Kjøpte det vel i starten av 2010.

Ja, men da ser det ut som det blir HyperX 3K SSD 240GB, om ingen andre protesterer, noe de gjerne må gjøre om de mener det ikke er verdt det.

 

Tusen takk for svar, Pop.

 

EDIT:

Ja, nå ser jeg jo også at CDON har et tilbud på EVO 840 250GB.

http://cdon.no/elektronikk/samsung/samsung-840-evo-laptop-kit-250gb-ssd-r-540-w-520-2-5-sata-3-p24702089

Så nå står jo egentlig valget mellom de to...

Endret av ToreBarsk
Lenke til kommentar

Ta det billigste av de to. Ja, jeg vil mulig påstå EVOen er bedre til tider også. HKet ditt kan nok ikke utnytte SSDen maks pga tregere SATA-porter (som klarer 1/2 overføringsrate) uten at det vil ha noe særlig å si for den viktigste delen, random 4K read - ytelse.

 

:)

 

Selv om du hadde tatt en laget for den versjonen du har, så er nok uansett EVOen billigere, så da kan du like godt ta den. :)

Lenke til kommentar

http://www.sandisk.sg/enterprise/ulltradimm-ssd/

Må lese om dette i morgen :p

 

 

 

 

Er det bare meg som venter på billige Read Access Latency 26 μs ssder? Samme som io extreme slc (80+ MB/s 4k random read)

 

Faen, utviklinga på ssder går feil vei!!

 

Ja utviklinga går mer mot større og billigere SSD'er enn raskere. Kunne tenke meg å sett 4K random R/W QD4 øke til å maxe ut SATA 6G jeg :cool: (eller mer)

Lenke til kommentar

Synes det er bra at de satser på billige og store SSDer. Da slipper man maskiner fremover som har trege HDDer. Når man ikke lenger trenger å spørre om maskinen i butikken har SSD, HDD eller Hybrid men SSD har blitt standard, da har vi kommet et godt stykke på vei.

På siden kan man jo utvikle raskere SSDer for entusiast og pro segmentet som med andre produktlinjer :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store og billige disker med moderat ytelse er det som selger mest. Entusiastmarkedet er svinnende lite i forhold.

 

Er nok ganske lite sett opp i mot totalen ja. Og personlig ville jeg ha store problemer med å skille en i dag "middels god SSD" fra det aller raskeste på markedet i henhold til de bruksområdene jeg har - som riktignok er relativt avanserte.

 

Selv en flere år gammel SSD kan være vanskelig å skille i praksis fra det aller nyeste, beste og dyreste sett i henhold til "normalt bruk".

Lenke til kommentar

Intel 320 series 40 GB til 189 kr + 89 kr frakt.

 

Er dette et ok kjøp i superbillig-segmentet? Jeg trenger den til tre eldre bærbare PCer som egentlig er for gammel til å fortjene oppgradering, men til den prisen kan de kanskje vare et et par år til. I dag sitter det veldig trege 160 GB 4200 rpm HDD i maskinene og de er utstyrt med 1-2 GB ram så diskytelsen betyr antagelig veldig mye for det virtuelle minnet. Plassbehovet er langt mindre enn 40 GB siden disse ikke skal brukes til nevneverdig lokal lagring. Jeg tenker mest på ytelse.

Lenke til kommentar

Intel 320 series 40 GB til 189 kr + 89 kr frakt.

 

Er dette et ok kjøp i superbillig-segmentet? Jeg trenger den til tre eldre bærbare PCer som egentlig er for gammel til å fortjene oppgradering, men til den prisen kan de kanskje vare et et par år til. I dag sitter det veldig trege 160 GB 4200 rpm HDD i maskinene og de er utstyrt med 1-2 GB ram så diskytelsen betyr antagelig veldig mye for det virtuelle minnet. Plassbehovet er langt mindre enn 40 GB siden disse ikke skal brukes til nevneverdig lokal lagring. Jeg tenker mest på ytelse.

 

Er helt greie ja om ikke behovet er så stort.

Lenke til kommentar

Intel 320 series 40 GB til 189 kr + 89 kr frakt.

 

Er dette et ok kjøp i superbillig-segmentet? Jeg trenger den til tre eldre bærbare PCer som egentlig er for gammel til å fortjene oppgradering, men til den prisen kan de kanskje vare et et par år til. I dag sitter det veldig trege 160 GB 4200 rpm HDD i maskinene og de er utstyrt med 1-2 GB ram så diskytelsen betyr antagelig veldig mye for det virtuelle minnet. Plassbehovet er langt mindre enn 40 GB siden disse ikke skal brukes til nevneverdig lokal lagring. Jeg tenker mest på ytelse.

Helt greit som løsning det om usle 40GB er "nok" , dog - ville ikke handlet noe "der" , selv om det er aldri så billig.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye penger det er snakk om og slike SSDer ryker vel ikke veldig ofte ved lett bruk. Risikoen ved å handle fra Pixmania tar jeg når det er så billig og så risikovennlig bruk. Plassbehovet er minimalt (ca 10 GB), men det er jo greit å ha litt ekstra plass sånn i tilfelle og for GC.

Lenke til kommentar

SSD over USB3 fungerer helt fint det. Det man vanligvis gjør over USB er overføring av filer, og for det bruksområdet er TRIM mindre viktig. Har du en grei SSD vil den fungere helt fint for filoverføringer uten TRIM. Skulle du miste ytelse over tid kan du koble den til internt og formatere i et system med TRIM, og så redusere størrelsen på partisjonen så den like etter en full TRIM står med 10-20% plass som ikke er partisjonert, da vil Garbage Collection sørge for at skrivehastighet holder seg høy over tid selv ved ganske tung bruk.

Jeg har brukt en Crucial C300 64GB over USB3, og det går unna på lesing og litt tregere skriving men fortsatt langt forran USB3 minnepenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...