Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Tja, mulig jeg kan finne ut hvilken SanDisk modell det er snakk, meget mulig de ligger og slenger rundt et eller annet sted.

Vær også klar over at det er snakk om SSD'er som var i PC'er på et skip. Når vi kjører med aksel generator innkoblet, blir det litt variende spenning og frekvens. Så det kan også være en årsak til at SSD'ene ikke overlevde mer enn 2 år.

 

Men vi har også en PC med OCZ Agility SSD, den lever enda i beste velgående og jeg tror at den SSD'en er fra 2011 også, men er ikke sikker. Mulig den er fra 2012. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å slå til på dette tilbudet på Intel 520: http://www.dustinhome.no/product/5010610016/intel-520-240gb-sata-ssd-mlc-bulk/

 

Dette ettersom jeg har en Intel 520 fra før og synes det er greit å forholde meg til samme programvare.

 

Men finnes det bedre 240 Gb SSD'er til samme pris?

 

EDIT: Skal brukes til generell lagringsdisk. Spill og medier i første omgang. Kanskje OS-disk på sikt.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

 

Har en slik, som jeg bruker til Spill, og den funker fint, den ;)

 

Er det store forskjellene mellom en Intel 520 og en Intel 530?

520 er kanskje faktisk litt bedre vil noen si grunnet 25nm nand minnet.

Anand har en kommentar om samme.

Since 25nm NAND was more mature and had higher performance and endurance, Intel kept using it in the SSD 520 while the mainstream SSD 300-series switched to 20nm NAND. However, the 20nm process has now matured and both performance and endurance are close to what the 25nm process offered, making it viable for Intel's high-end consumer SSD as well. I'd like to remind that while the graph above is based on historical data, each generation from every manufacturer is its own challenges. Delays and unexpected wafer cost increases can shift the N+1 graph to the right, meaning smaller price benefits and a longer period for the new generation to become cost efficient.

http://www.anandtech.com/show/7438/intel-ssd-530-240gb-review Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ikke dårlig det Nizzen :)

 

Er det ikke noe nytt på gang fra Areca snart med litt større cache?

Det er lenge siden jeg har hatt fyr på den riggen, står i min forrige workstation, bare LSI i denne men jeg burde vel strengt tatt den i bruk i en eller annen sammengeng, fantastisk morsom kontroller 1880'en.

 

Vår gode venn Les har testet Crucial M550 med en ny Marvell kontroller (88SS9189-BLD2), ser fin ut den.

(bruker faktisk mye Crucial i arbeidssammengeng, og stort sett alle andre merker også :tease: )

 

Link til TechnologyX for test av M550.

Lenke til kommentar

Ikke dårlig det Nizzen :)

 

Er det ikke noe nytt på gang fra Areca snart med litt større cache?

Det er lenge siden jeg har hatt fyr på den riggen, står i min forrige workstation, bare LSI i denne men jeg burde vel strengt tatt den i bruk i en eller annen sammengeng, fantastisk morsom kontroller 1880'en.

 

Vår gode venn Les har testet Crucial M550 med en ny Marvell kontroller (88SS9189-BLD2), ser fin ut den.

(bruker faktisk mye Crucial i arbeidssammengeng, og stort sett alle andre merker også :tease: )

 

Link til TechnologyX for test av M550.

 

Halla Anvil! :D

 

Ja Areca 1883 er allerede tilgjengelig, men den jeg venter på 1883ix-24 kommer i 2. kvartal. Altså ikkje evig lenge til. Den skal støtte 8GB ddr3 cache, så det kan bli morro :D

 

Kan også fortelle at Intel 730 er rimelig rå på 4K RR, så planen er å benche noen av dem på TG i påska for Digitalimpuls. Blir vel kanskje noe Ln2 også hvis gud vil :p

 

Skulle hatt tak i en fattigmanns 1883 for å teste 8 stk intel 730i raid-0 som oppvarming til 1883ix :green:

 

edit: Tok en anvil :p

 

2x840pro @ Areca 1880ix 4GB cache fw. 1.52

Cache is fun ^^

 

arecasamsung840pro.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Høres bra ut med 8GB cache, får sette den på ønskeliste, tror kanskje det blir noe PCIe saker før den tid :)

 

Har lurt litt på 730 men har avventet litt, har kjøpt mest Crucial og Samsung i det siste, bruker bare Intel S3700 til booting. (ekte Intel kontroller og 25nm MLC-HET)

Lenke til kommentar

Noen som har sjekket review av Crucial M550 hos Anandtech?

Her : http://www.anandtech.com/show/7864/crucial-m550-review-128gb-256gb-512gb-and-1tb-models-tested

 

Jevnt over er SanDisk Extreme II 240/480GB det beste kjøpet mener jeg. Intel SSD 730 er også god, men den koster en del mer enn SanDisk sin. Dog tror jeg at jeg beholder mine Samsung 840 PRO fordet :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Med tanke på muligheten du får med rapid på Samsung 840 PRO, så ville jeg nok holdt meg til den ja. Tipper 840 Pro gjør rent bord med denne funksjonen aktivert. :w00t:

Merka ikke forskjell i opplevd ytelse med RAPID på jeg da. Dessuten får jeg ikke brukt den når jeg er i Linux heller ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt på siden, men likevel relatert til bruk av SSD:

Med dagens SSDer som er svært så raske i forhold til tidligere snurredisker, vil det være noe å hente på å installere f.eks. 16GB ram og la 10 av dem stå allokert til Ramdisk eller tilsvarende produkt hvor jeg så legger temp-filer, pagefile osv?

 

Det var stor forskjell sist jeg prøvde, i 1997, men med dagens SSDer.... hmm...

Er det evt noe annet lignende man kan benytte store mengder RAM til, for ytelsens skyld?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...