Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utpakking av filer (spesielt på store filer), installasjoner, nedlastinger og en del annet snacks som har medført at jeg kopierer mengder av data frem og tilbake. De siste dagene så var det pga jeg måtte kjøre backup av 20 GB spillmappe, montere og kopiere inn 60 mods til skyrim, og så var det å kopiere backupen tilbake, fordi ting gikk til helvette.

 

Det var i hvert fall her det var tydeligst med SSD VS rask SSD. For det jeg gjerne bruker noe timer på, kunne nå unnagjøres på vesentlig raskere tid. Spesielt i de store kopieringene så gikk det med rundt 1 GB/s (2stykk raid 0), mens med tregere SSD så var det snakk om nærmere 150 MB/s pga lav sktivehastighet og Sata 300.

 

Og så måtte ting slettes og komprimeres før jeg sendte det hele til lagring på en plate-disk. Ble fort en times tid spart gitt. Med de små greiene her og der, så blir det nok en grei forskjell etter hvert. Foreløpig etter kun noen få dager så er eg kjempefornøyd i alle fall.

 

Synes også at office og en del andre programmer som vanligvis er litt trege, går raskere nå, selv om det er mulig jeg bare innbiller meg det. :)

 

Hvorvidt en kraftig CPU med noe lynraskt minne hjelper på saken er jeg noe usikker på. Men at det tar opp en del ressurser når SSDene belastes på fullt er dog tydelig (software raid).

 

Høres bra ut. Komprimert ytelse er nøkkel altså samt TRIM støtte (som er ganske normalt idag). Så er det kanskje max IOPS på 4K filer, både lesing og skriving som har en stor betydning kan jeg regne med.

 

Håkki

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Leste i en review at denne (Plextor M6e) ikke er kompatibel hvis man ikke har et x4 pci-e spor. Mitt X79 UD7 har ikke et rent x4 spor, men x16 spor er vel bakoverkompatibelt?

 

http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:7246216;c:92307

 

Sitat fra testen:

 

"Cons:

  • Requires a PCIe x4 lane to operate at full speed – systems without this are not compatible – Although the SATA version of this drive will offer an alternative."
Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

PCI-e standarden er kompatibel i alle bauger og kanter. Så lenge du fysisk kan få noe til å passe, så vil det fungere. (f.eks så vil et PCI-e 16x kort ikke fysisk passe i en PCI-e 1x slot, med mindre du fysisk modder.
Hvilken hastighet du derimot får i praksis kommer derimot an på hvordan routingen er gjort på HKet, og hvordan disse distribueres

 

PCI-e 16x sier noe om den fysisk størrelsen til slotten, og man må sjekke manualen eller nærmere spesifikasjoner for hva man får i hvilke situasjoner. I ditt tilfelle, så kjører to av PCI-e 16x slottene på full guffe (16x), mens to kjører 8x, alt etter hvilken slot du bruker.

 

Så for din del så vil SSDen få alle sine 4x, uansett hvordan du kobler. :)

 

 

 

Se her ja. Pro-versjonen gikk ned 100kr den også: https://prisguiden.no/produkt/samsung-ssd-840-pro-series-256gb-169006

Good sheit.

Kanskje fordi 850 er ventet i juni/juli :)

 

Helt sikkert. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk igjen Andrull :)

 

Vurderer snart en fast månedlig overføring til deg og Nizzen for all supporten :D

Hehe, null problemo. :p

 

 

 

Jeg fikk nettopp prisvarsel på Samsung 840 EVO 250 GB: 999 kr

 

Kjøpte ein 250 GB Evo eit par mnd tilbake, vits å kjøre Raid på 2 sånne mpt på økt ytelse?

 

TJa, kommer litt ann på. Selv fikk jeg en vesentlig forbedring av ytelse, men det var pga en del sekvensielle operasjoner. (installasjon/dekomprimering/kopering av større filer som film/spill). Ting går unna med 1 GB/s. :D

 

Men når det kommer til dagligdagse ting så er det nok ikke så mye å hente. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Som AMD mann i mange år trenger jeg noen råd.

Samboeren har en ny Samsung (i5-3). Hun bruker kun surf, bildebehandling og et statistikkprogram for idrett (Polar), og spiller aldri. Samme med meg.
Det er særlig merkbart når Polar skal presentere data fra mange år av gangen.
Da bruker Samsungen opp til 5 minutter.
Hun har nå prøvd min til alderskommende AM3+ og er overrasket over at den er mye raskere enn Samsungen. Den bruker 1 minutt på samme.
Jeg vil derfor bygge en ITX til henne og sikter på å prøve et Intelbaset system - for føreste gang. Har festet meg ved et ASUS Z97I-Plus, 4790S (kanskje T?) og hvorfor jeg skriver her, en SSD : XP941.
Og det er bøygen : Hvor får jeg tak i en ?

Lenke til kommentar

Hei.

Som AMD mann i mange år trenger jeg noen råd.

Samboeren har en ny Samsung (i5-3). Hun bruker kun surf, bildebehandling og et statistikkprogram for idrett (Polar), og spiller aldri. Samme med meg.

Det er særlig merkbart når Polar skal presentere data fra mange år av gangen.

Da bruker Samsungen opp til 5 minutter.

Hun har nå prøvd min til alderskommende AM3+ og er overrasket over at den er mye raskere enn Samsungen. Den bruker 1 minutt på samme.

Jeg vil derfor bygge en ITX til henne og sikter på å prøve et Intelbaset system - for føreste gang. Har festet meg ved et ASUS Z97I-Plus, 4790S (kanskje T?) og hvorfor jeg skriver her, en SSD : XP941.

Og det er bøygen : Hvor får jeg tak i en ?

Xp941 er bare hos Oem enda. Kommer nok iløpet av sommeren siden z97 er ute nå :)
Lenke til kommentar

Hi Finn

Thank you for your enquiry. We do ship to Norway for $29AUD. The price of the XP941 256GB is listed below.

http://www.ramcity.com.au/?rf=kw&kw=Samsung+XP941+256GB+M.2+NGFF+PCIe+SSD+%282280%29

You can subtract the 10% VAT from that price but you would need to pay any local taxes as it passes through customs.
It would take 3-5 days to deliver.
If there is anything more I can do please let me know.

Det betyr :
Pris XP 941 256GB 368 - 10% = 331 + 29 = 360AUD = 1985,- NOK + 150 fortollimg = 2135+25%=Kr.2670,-
Altså en tusing mer enn beste EVO 256GB.
Ikke sikkert det er så mye dyrere enn det den kommer til å koste her - når den kommer ?

Lenke til kommentar

Sant - data er ofte billigst i Norge.
Men denne finnes ikke i Norske butikker enda - for meg av uviss grunn.
Det er nevnt at den har OEM-status enda, men er altså i salg flere steder i utlandet - nok til dyrere pris enn det den kommer til å selges for i Norge - når den tid kommer.
Så må jeg vel som en u-tålmodig sjel tåle det, og håpe at prisforskjellen kan tåles.....

Lenke til kommentar

Kjøpte en Crucial M500 250GB enhet som skal ta over som boot/system på en maskin men det fulgte ikke med migration software og Crucial krever betaling selv om man har kjøpt SSDen for å laste ned.

Irriterende når de fleste låser programvaren til sine SSDer uansett, helt unødvendig å da hindre kjøpere å laste ned deres migration software!

 

Finnes det gratis alternativer som gjør dette kjapt, enkelt og riktig for SSD?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...