Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

 

Kanskje litt dumt spørsmål, men klarer ikke å finne ut av det. Har en laptop som kom ferdig innstallert med windows 7 (finner produkt-id'en).Dette var en utgave som hadde hybrid SSD, med en liten del på ca 24 GB med SSD, og resten HDD. Har nå kjøpt meg denne SSD'en:

https://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617

 

Står at det er OEM versjon.

Skal nå bytte harddisk til denne nye SSD'en, og lurer derfor på følgende:

1. Ved siden av å ta kopi av all data jeg ønsker, må jeg ta en kopi av Windows 7?

2. Hvordan får jeg innstallert windows 7 på den nye harddisken?

3. Dersom jeg må innstallere Windows 7 fra en ekstern USB eller lignende, er det noen måte å kunne bruke den gamle aktiveringsnøkkelen?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Se fenne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

 

Har brukt denne fremgangsmåten på flere bærbare pc'er for å få en ren windows installasjon. Fungerer fint. Aktiverer med produktnøkkelen som følger med maskinen.

 

Bare pass på å ha drivere til i allefall nettverkskort tilgjengelig sånn at du kommer på nett.

 

Takk for raskt svar. Så konseptet er at jeg på forhånd laster ned Windows 7 fra laptopen over på USB ved å bruke denne fremgangsmetoden. Så bytter jeg SSD, og innstallerer Windows 7 gjennom USB'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har hatt SanDisk i 4 PC'er på jobb, alle døde i løpet av 2 måneder. Aldri SanDisk.

Har 2 Sandisk Extreme (sandforce) daglig drift , snart 2 år nå. No problem.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&page=721&&do=findComment&comment=19401198

 

Jeg kan ikke huske hvilken modell det var, men er ganske sikker på at det ikke var Extreme. Og vi snakker om SSD'er som ble installert for snart 3 år siden. Og alle 4 SSD'ene døde ca 2 år senere, altså i 2013. :hmm:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

 

 

 

Har hatt SanDisk i 4 PC'er på jobb, alle døde i løpet av 2 måneder. Aldri SanDisk.

 

Har 2 Sandisk Extreme (sandforce) daglig drift , snart 2 år nå. No problem.https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&page=721&&do=findComment&comment=19401198

Jeg kan ikke huske hvilken modell det var, men er ganske sikker på at det ikke var Extreme. Og vi snakker om SSD'er som ble installert for snart 3 år siden. Og alle 4 SSD'ene døde ca 2 år senere, altså i 2013. :hmm:
Du skrev at 4 Sandisk SSD uten å nevne type døde etter 2 måneder.

Og aldri mere Sandisk.

Måtte bare reagere med min erfaring , og å "være uenig med deg "

 

Nå snakker du plutselig om år 2 og år 3 ?

Bestem deg :-)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå snakker du plutselig om år 2 og år 3 ?

Bestem deg :-)

Elemtentær, kjære Watson. Vi skriver nå 2014. Det er tre år siden han kjøpte de. 2014 minus 3 = 2011. Han kjøpte de i 2011. I 2013 var alle døde. 2013 minus 2011 = 2 år.

 

Edit: Nevermind. Skjønte hva du mente nå. Han skrev 2 måneder først, ja. Tolker det som en skrivefeil og at det skulle stått 2 år. Da stemmer regnestykket mitt.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Dere misforstår muligens hva jeg sa om SanDisk SSD pga at jeg ikke forklarte det godt nok. Så jeg skal skrive det igjen, men på bedre norsk:

 

Har hatt SanDisk i 4 PC'er på jobb, alle døde i løpet av en 2 måneders tidsperiode i 2013. Altså ingen av SanDisk SSD'ene virket stort mer enn 2 år.

Lenke til kommentar

Iløpet av 2 måneder sier jo ingen ting om hvor lenge de var ibruk da - 0 år , 1/4 år ,1/2 år, 1 år , 2 år , 3 år ...

Men det er oppfattet nå.

Er betryggende ar det ikke var extreme modeller da :-) , siden jeg sitter med noen sånne - hehe.

 

Spennende fremover da.

X25-M (første ordentlige folke ssd'n) ble lansert slutten av 2008. Over 5 år siden.

Begynner vel å komme noen innlegg og tråder her etterhvert med døde solid state drives kanskje ....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...