Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere produsenter av SSD'er har egne programmer for å secure erase SSD'en.

Gjelder iallefall Samsung og Intel.

 

Hvis ikke har du programmer som HDDErase 3.3 evt. 4.0 - som er litt komplisert å bruke.

GParted har også en Secure Erase funksjon som funker på SSD'er.

Lenke til kommentar

Kommandoen diskpart clean all i Windows, tar ikke den å nullstiller SSD-en?

 

Hvis man lar en SSD stå en stund idle etter dette, TRIM-er den ikke da alle brikkene sine. Altså blanker ut?

 

Vel, 'clean all' i diskpart er mest logisk å bruke på harddisker, da den skriver en null til hver eneste sektor på disken. Alle dataene er da overskrevet, ikke bare "merket for å kunne overskrives".

 

En ssd virker ikke på samme måte, og vil i mange tilfeller få verre ytelse ved å kjøre en slik kommando, garbage collection / trim vil bruke en stund på å få tilbake ssd-ytelsen, ut i fra kvaliteten på kontrolleren.

 

Secure erase mot en ssd skal kjøres med en lavnivå-kommando mot kontrolleren, da vil disken være blank, og få igjen 100% av ytelsen den hadde fra fabrikk. Jeg har sett litt på dette programmet som hevder det kan kjøre secure erase av alle mulige ssd'er fra Windows, til og med selv om de er koblet til via USB!

 

Jeg har selv brukt verktøyet Parted Magic i Ultimate Boot Cd for å kjøre secure erase av alle slags ssd i flere år, det har fungert veldig bra. Her er en guide om hvordan det gjøres (utvid avsnittet Textual guide).

Lenke til kommentar

Asus x79 black har "secure erase" i bios. Genialt :)

Vil den omgå problemet med at SSD'n er "frozen"? Det vil si at man ikke får kjørt en erase før man har koblet ut både strømkabel og SATA kabel, så koblet dem inn igjen mens maskina er på. Et problem som ikke fantes da Intel X25-M kom ut, men har siden kommet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Skal til og velge meg ut en ny ssd til min nye maskin, som primært bare skal brukes til Windows systemet. Den jeg har nå er på 120 gb. Burde jeg velge noe større? Den har nå har jeg fortsatt godt med plass på, så tror egentlig ikke det er nødvendig. Har ca 49 gb ledig av 119 totalt. Men ser jo at det er så mange typer ute nå, og ikke minst mange store ssd'er ute på markedet.

 

Vurderer denne her som system disk: Crucial MX100 SSD 128GB

Og muligens to stk Seagate Barracuda 3TB(delt opp i forskjellige partisjoner) som vanlige alt mulig disker til spill og dokumenter og alt mulig annet rart.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg 240GB, du kommer til å angre viss du går noe mindre.

 

Jeg sitter selv med en på 500GB og det er akkurat passe.

 

Da får jeg OS, office, programmene jeg bruker pluss noen spill, så har jeg en vanlig HDD til musikk og film og noen bilder, resten av bildene opp på nettsky :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Asus x79 black har "secure erase" i bios. Genialt :)

Vil den omgå problemet med at SSD'n er "frozen"? Det vil si at man ikke får kjørt en erase før man har koblet ut både strømkabel og SATA kabel, så koblet dem inn igjen mens maskina er på. Et problem som ikke fantes da Intel X25-M kom ut, men har siden kommet av en eller annen grunn.

 

 

Vet ikkje :)

Hmm ok.

 

Noen som har noe og si når det gjelder HyperX 3K SSD 240GB 2.5".?

Har den oppe til vurdering også, da den er ett av valgene jeg kan velge mellom ;)

 

Den er helt meningsløs når Mx100 finnes :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Secure erase mot en ssd skal kjøres med en lavnivå-kommando mot kontrolleren, da vil disken være blank, og få igjen 100% av ytelsen den hadde fra fabrikk. Jeg har sett litt på dette programmet som hevder det kan kjøre secure erase av alle mulige ssd'er fra Windows, til og med selv om de er koblet til via USB!

 

Many SSDs today also come preinstalled with secure wiping utilities that are meant to actually eradicate data from cells. But of the twelve drives tested by those researchers, only four of twelve erased their data reliably, and one that claimed to be securely erasing everything was just doing the old "forget where everything is and leave it there for now" trick, and all the data was still retrievable.

Dette fra lenken min over. Mulig at jeg er litt paranoid, men SSDer begynner å virke for meg som et usikkert lagringsmedium, spesielt i forhold til den gode gamle harddisken.

Har ikke klart å google meg fram til noen veldokumentert generisk slettemetode for SSD. Et relatert problem er at enkeltfiler virker å være umulig å slette.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

 

Secure erase mot en ssd skal kjøres med en lavnivå-kommando mot kontrolleren, da vil disken være blank, og få igjen 100% av ytelsen den hadde fra fabrikk. Jeg har sett litt på dette programmet som hevder det kan kjøre secure erase av alle mulige ssd'er fra Windows, til og med selv om de er koblet til via USB!

 

Many SSDs today also come preinstalled with secure wiping utilities that are meant to actually eradicate data from cells. But of the twelve drives tested by those researchers, only four of twelve erased their data reliably, and one that claimed to be securely erasing everything was just doing the old "forget where everything is and leave it there for now" trick, and all the data was still retrievable.

Dette fra lenken min over. Mulig at jeg er litt paranoid, men SSDer begynner å virke for meg som et usikkert lagringsmedium, spesielt i forhold til den gode gamle harddisken.

Har ikke klart å google meg fram til noen veldokumentert generisk slettemetode for SSD. Et relatert problem er at enkeltfiler virker å være umulig å slette.

Det har ikke noe med SSD å gjøre. Samme problemstilling på HDD, og det er uansett bare programvaren som tydeligvis ikke er god nok.

 

Har man god sletteprogramvare så kan man alltids bruke den. F.eks en som overskriver all data helt og skikkelig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Huff , jeg blir bare forvirret av disse enterprise testene .... :hm:

 

Likte i grunnen best testen til PCper :)

 

 

Enteprisetestene er kjedelige, det er jeg helt enig i. Faktisk ubrukelige for meg :D

 

En god grunn for å teste en selv, så kan jeg teste akkurat det som passer meg ;)

 

Dere kan godt komme med forslag til hva slags tester dere vil se, fordi leverandøren sa at DC p3700 skulle komme i begynnelsen av juli. Skal bare ba 400GB modellen da :mellow:

Lenke til kommentar

Skal man virkelig teste så bør anvil være obligatorisk.

 

Ellers er det greit å se noe real life tester for forbrukere som PCmark.

 

Samt atto naturlig nok.

 

Bare en av testene i seg selv gir fort et ganske feil bilde.

 

Kjedelig ingen har fått muligheten til å teste p3600/p3500.

Lenke til kommentar

 

Det har ikke noe med SSD å gjøre. Samme problemstilling på HDD, og det er uansett bare programvaren som tydeligvis ikke er god nok.

 

Har man god sletteprogramvare så kan man alltids bruke den. F.eks en som overskriver all data helt og skikkelig.

I følge artikkelen jeg lenket til, så har det alt med SSD å gjøre og hvordan ting skrives til og slettes + spare area osv. http://www.techrepublic.com/article/erasing-ssds-security-is-an-issue/

For HDD er det (for)enkelt; bare skriv over alle sektorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...