Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte en Crucial M500 250GB enhet som skal ta over som boot/system på en maskin men det fulgte ikke med migration software og Crucial krever betaling selv om man har kjøpt SSDen for å laste ned.

Irriterende når de fleste låser programvaren til sine SSDer uansett, helt unødvendig å da hindre kjøpere å laste ned deres migration software!

 

Finnes det gratis alternativer som gjør dette kjapt, enkelt og riktig for SSD?

Sist jeg kjøpte crucial disk valgte jeg rett produkt.

Denne bundlet de med apricorn satawire (kabel brukes som lisens sjekk)

for EZ gig migrasjons sw.

Men jeg brukte den aldri. Kjøpte kopi av Paragon Os to Ssd tidligere som koster en drøy hundelapp og funker supert.

Pakken med kabel og ez gir var på tilbud , og selve kabelen er jo genial å ha til å kjapt kople 2,5" disker til maskinen.

 

Cricial med migrasjons kit

https://www.komplett.no/crucial-m4-ssd-25-512gb-kit-7mm/659989#!tab:links

Kabel/dongel (sata wire) og EZ Giv Software herfra:

http://www.apricorn.com/products/software/ezgig.html

 

 

 

Bruker heller denne de gangene jeg migrerer i stedet for ny installasjon.

http://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

Gratis versjoner har jeg liten tiltro til. Det er en ganske omstendelig sak å migrere et OS til et nytt .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

"bruker det som unnskyldning til å gjøre fresh OS installasjon"

Dette er ingen opsjon i disse tilfellene, da hadde man jo gjort det.

 

"velger rett produkt"

Fullstendig klar over at man kan få Crucial med migration software i bundel.

Denne muligheten hadde man heller ikke da dette var et felles innkjøp foretatt av andre hvor man ikke har innvirkning.

 

Når man stiller et konkret spørsmål lurer man ikke på selvfølgeligheter som gjelder andre situasjoner ;).

 

Likevel idiotisk at man ikke kan laste ned Crucial Migration Software så lenge man har deres produkt i maskinen.

Nesten alle disse software kit'ene er låst til å fungere med egne produkter og derfor tilgjengelig for alle men kan kun brukes for deres produkter.

Jeg kommer ikke til å anbefale kjøp av Crucial igjen etter denne unødvendige erfaringen.

 

 

 

Ellers fant jeg Macrium Reflect som virker som et greit alternativ for de som lurer på det samme. :)
Den gir deg mulighet til å lage et WinPE bootmedia via "Other tasks" menyen som gir deg bla. tilgang til kloning av disker med "free non-comercial" lisens.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"bruker det som unnskyldning til å gjøre fresh OS installasjon"

Dette er ingen opsjon i disse tilfellene, da hadde man jo gjort det.

 

"velger rett produkt"

Fullstendig klar over at man kan få Crucial med migration software i bundel.

Denne muligheten hadde man heller ikke da dette var et felles innkjøp foretatt av andre hvor man ikke har innvirkning.

 

Når man stiller et konkret spørsmål lurer man ikke på selvfølgeligheter som gjelder andre situasjoner ;).

 

Likevel idiotisk at man ikke kan laste ned Crucial Migration Software så lenge man har deres produkt i maskinen.

Nesten alle disse software kit'ene er låst til å fungere med egne produkter og derfor tilgjengelig for alle men kan kun brukes for deres produkter.

Jeg kommer ikke til å anbefale kjøp av Crucial igjen etter denne unødvendige erfaringen.

 

 

 

Ellers fant jeg Macrium Reflect som virker som et greit alternativ for de som lurer på det samme. :)

Den gir deg mulighet til å lage et WinPE bootmedia via "Other tasks" menyen som gir deg bla. tilgang til kloning av disker med "free non-comercial" lisens.

 

Angående "selvfølgeligheter".

 

Selvfølgeligheten du muligens ikke visste om , som var noe av poenget er at Crucial ikke har noe eget laget program.

Så EZ Gig til Apricorn som bestemmer lisensieringen (med denne satawire kabelen)

 

Du fant jo sikkert denne da:

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Crucial-HDD-to-SSD-migration-software/td-p/121198

 

:-)

Lenke til kommentar

Det sees muligens ikke en selvfølgelighet av mange, men jeg er fullstendig klar over det da hverken Intel eller Samsung (som jeg eier fra før) ei heller har laget eget program og kun lisensiert fra andre produsenter (Acronis) og låst denne til sine produkter. Det er vel egentlig kjent stoff for alle som har drevet med SSD en stund.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hei, jeg driver å starter så smått på ny pc, og har derfor truffet på et lite problem :p Kabinettet jeg har funnet og siklet over en liten stund har med mine preferanser innenfor grafikk kort bare plass til 2 HDD/SSD'er. Som en ivrig dataspiller tenkte jeg derfor å kaste pengene i havet og gå for en SSD til spilling også i tillegg til den SSD'en som kjører OS og andre programmer. Så har noen her inne et brukbart tips til en stabil, og forholdsvis rimelig SSD i ca 1TB størrelse?

Lenke til kommentar

Hei, jeg driver å starter så smått på ny pc, og har derfor truffet på et lite problem :p Kabinettet jeg har funnet og siklet over en liten stund har med mine preferanser innenfor grafikk kort bare plass til 2 HDD/SSD'er. Som en ivrig dataspiller tenkte jeg derfor å kaste pengene i havet og gå for en SSD til spilling også i tillegg til den SSD'en som kjører OS og andre programmer. Så har noen her inne et brukbart tips til en stabil, og forholdsvis rimelig SSD i ca 1TB størrelse?

 

Samsung evo 1 TB eller Crucial 550 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

I et kabinett har man alltid plass til mange ssder ;) De kan ligge løst om man vil :)

Hehe joda, men plassmangel er et reelt problem i FD node 605 når man stapper nedi alle de store kortene og optiske drevene :p Det er en brå overgang fra Define XL til node 605.

Lenke til kommentar

 

I et kabinett har man alltid plass til mange ssder ;) De kan ligge løst om man vil :)

Hehe joda, men plassmangel er et reelt problem i FD node 605 når man stapper nedi alle de store kortene og optiske drevene :p Det er en brå overgang fra Define XL til node 605.

 

 

Jeg skulle nok ha fått plass til 8 ssder inni der lett :)

 

1 stk stor ssd og en 4TB harddisk, så holder det nok med lagring i den boxen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Samtidig er det heldigvis litt mindre sjanse for å velge skikkelig bomkjøp nå enn for et par år siden. Husker ennå mine to første SSDer, OCZ Vertex... Den ene lever kanskje tildels ennå, den andre har vært byttet 3 ganger og 3. gangen i en Patriot istedet som fortsatt holder koken i en mini-pc. :)

Lenke til kommentar

Woha! 2,85kr pr GB er jo vanvittig mye for penga. :w00t:

En slik sak kombinert med de to 256GB 840 Proene i stasjonære, ville jo eliminert alt behov for ekstra lagringsplass i den. For ikke å snakke om å slippe all problematikken rundt oppvarming. :dribble:

 

Så lenge jeg har de største filene som film, video og backup på filserveren, så kan jeg ha alt av spill, alle programmer, nedlastninger, og selv installasjons filer på SSDene. Og det med en helt levbar pris.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/hyperx-3k-ssd-240gb-25/817547

Jeg ser at Komplett har tilbud på HyperX 3K SSD 240GB denne uken; fra 1299.- til 999.-.

Jeg ser også at denne SSDen ble lansert for to år siden. Nå er jeg helt grønn på SSD, men er denne "utdatert"? Eller blir teknologien inni oppdatert? Har en PC som bra mye eldre enn to år og tenkte å begynne en forsiktig oppgradering med en SSD.

 

Er dette et godt kjøp for 999 kroner?

 

EDIT: Jeg bruker PCn til spilling, og ikke særlig mye filbehandling annet enn en film i ny og ne.

Endret av ToreBarsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...