Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk Feynman Lectures on Gravitation. Det er ikke så ofte denne måten å beskrive gravitasjon på brukes, eller i det hele tatt snakkes om, antakelig fordi det er svært sjelden den har noen fordeler fremfor å beskrive gravitasjon med den generell relativitetsteori. Feynmann sin kraftformulering fungerer forøvrig bare i grensen av svake gravitasjonfelt, men der gir den samme resultat for alle målbare størrelser som generell relativitet.

 

Ah. For svake felt ja, da gir det mening.

Lenke til kommentar

Tror heller det er en kombinasjon av markedsposisjon og sammensvergelse. Andre merker prøver seg stadig på det norske markedet, men får sjelden fotfeste utover postordre. Gillette er et av de sterkeste merkenavnene. Samtidig tjener både Gillette og butikken grovt på salget av flerbladshøvler, eller rettere sagt, påfyllspakkene med blader - selve høvelen er en loss leader. Det finnes lite insentiv til å selge et bedre og rimeligere produkt. Dette finnes jo også i de klassiske DE-høvlene, men de er dårlig butikk. Få butikker har gammeldagse blader lenger, selv om de nesten ikke tar plass og aldri går ut på dato.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Se der, du er jo selv et eksempel på markedsposisjonen til Gillette. Som du sa, det er ikke rakettvitenskap å lage barberhøvler. Likevel dominerer de markedet fullstendig. Da er det noe annet enn kvalitet som spiller inn.

 

Den beste kvaliteten, den beste barberingen og de billigste bladene får du med gammeldagse barberhøvler. Men de er det langt mindre fortjeneste på. Man trenger egentlig bare å kjøpe en høvel i hele sitt liv, og folk er ikke villige til å betale i dyre dommer for helt enkle blader uten "bells and whistles" og et stort markedsapparat i ryggen. Da er det bedre butikk å slenge på et ekstra blad en gang per OL eller så, og kalle det innovasjon.

r89-explosion.jpg

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor fins det ikke konkurrenter til Gillette barberblader i butikken?

 

Er det rakett-vitenskap å lage barberblader?

Først og fremst fordi konkurrentene som lagde kompatible "cartridges" ble patentsaksøkt så blodet sprutet. Dernest fordi norge er fullt av kjede-butikker som dermed har samme leverandør. Men når det er sagt, så finnes det andre merker. F.eks. har coop hatt med utbyttbare "cartridges" og engangshøvler av merket bic pleier å være å få tak i. Andre billige engangshøvler finnes også.

 

Og når det er sagt, så jo, det er tydeligvis vanskelig å lage skikkelig gode barberblader. Det er gilette, og feather. Andre blader er bare ikke like skarpe.

 

Hva folk skal med forsterker til 50k kan jeg ikke skjønne. Og jeg hører over 10khz.

Lenke til kommentar

Hvorfor fins det ikke konkurrenter til Gillette barberblader i butikken?

 

Er det rakett-vitenskap å lage barberblader?

En dominerende markedsposisjon er selvforsterkende siden de har mest midler til reklame og mest midler til skitnere metoder som å kjøpe seg hylleposisjoner og inngå avtaler med butikkjeder om at andre produsenter skal fryses ut.

 

En annen sterk virkning er den onde spiralen av markedsføringen til produsenten og saueflokksyndromet hos kundene. Det står spesielt sterkt her i Norge siden folk flest har lite kunnskap om hvor skadelig manglende konkurranse er. Folk flest har også så god økonomi at de ikke bryr seg om de blir lurt til å betale unødvendig mye. Dette er nok psykologiske rotårsaker til at vi har Europas høyeste prisnivå på varer generelt og europas dårligste vareutvalg på blant annet mat.

 

Det er en av årsakene til at jeg prøver å unngå markedsledere (ikke for en hver pris) men jeg forsøker i hvert fall. Gilette ga jeg opp for rundt 15 år siden. Siden den gangen har jeg brukt blant annet flere modeller fra Wilkinson sword og Dorco. Jeg er svært fornøyd med begge. Det er også mange andre produsenter og modeller som sikkert er bra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg mener nå bestem at jeg har sett at disse Gilette bladene selges i sett for ca 3-400 kr.

da var det visstnok 25 blader i pakken.

 

Går man på elektrobutikken så kan man kjøpe seg en barbermaskin til nesten samme prisen og den fungerer i flere år før man trenger å bytte knivene

 

 

Når det gjelder Hifi

så får man god lyd til lang lavere pris en de entusiastene må ha.

problemet er jo at de vil enten spille så høyet at normale anlegg ikke takler dert særlig bra eller at de vil spille med så lav frekvens at man normal ikke oppfatter lyden

 

At frekvensen ligger utenfor det normal spiller ingen rolle

 

 

Så hva er poenget med et "konsertanlegg" for store lokaler hjemme ?

ha koster jo bassen mye penger hvis man vil ha den så kraftig at man kan blåse ned bildene på veggen.

Derfor lurer jeg på hva er poenget med det ?

Lenke til kommentar

Hvorfor fins det ikke konkurrenter til Gillette barberblader i butikken?

 

Er det rakett-vitenskap å lage barberblader?

 

 

Tror heller det er en kombinasjon av markedsposisjon og sammensvergelse. Andre merker prøver seg stadig på det norske markedet, men får sjelden fotfeste utover postordre. Gillette er et av de sterkeste merkenavnene. Samtidig tjener både Gillette og butikken grovt på salget av flerbladshøvler, eller rettere sagt, påfyllspakkene med blader - selve høvelen er en loss leader. Det finnes lite insentiv til å selge et bedre og rimeligere produkt. Dette finnes jo også i de klassiske DE-høvlene, men de er dårlig butikk. Få butikker har gammeldagse blader lenger, selv om de nesten ikke tar plass og aldri går ut på dato.

 

 

 

 

Først og fremst fordi konkurrentene som lagde kompatible "cartridges" ble patentsaksøkt så blodet sprutet. Dernest fordi norge er fullt av kjede-butikker som dermed har samme leverandør. Men når det er sagt, så finnes det andre merker. F.eks. har coop hatt med utbyttbare "cartridges" og engangshøvler av merket bic pleier å være å få tak i. Andre billige engangshøvler finnes også.

 

Og når det er sagt, så jo, det er tydeligvis vanskelig å lage skikkelig gode barberblader. Det er gilette, og feather. Andre blader er bare ikke like skarpe.

 

 

Ikke bare er det svinedyrt, men jaggu blir vi kjønnsdiskriminert også, eller hvorfor tilgodeser KIWI feks. bare barn og kvinnfolk, men ikke gutta?

 

rstbcgzymcewf8aupc3f.jpg

Bleieavtalen

 

oyj8nonkcbtb6x7ivmoz.jpg

BT-avtalen

 

Likestillingsombudet anyone? hver 4 pakke cartridges gratis takk. :)

 

Å barbere vekk skjeggvekst kan vel sammenlignes/sidestilles som et behov på linje med å ta seg av "andre" kroppsrelaterte forhold?

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lov å ta med eller bestille dxm fra usa til norge?

Ja, hvis legen din fyller ut skjema om søknad om godkjenningsfritak går det greit. Hvis ikke er det ikke lov. For det første er det ikke markedsføringstillatelse på DXM i Norge, for det andre er ikke USA et EU/EØS-land. Hvis du skulle få gyldig resept fra en lege i EU/EØS på DXM vil det såvidt jeg ser være mulig å ta med en mengde som tilsvarer 30 dagers forbruk.

Lenke til kommentar

Grafen hører man kontinuerlig skal endre samfunnet helt. En av disse påstandene bygger på komponenter for datamaskiner, men som jeg har forstått, ikke har vært mulig fordi grafen ikke har "bandgap". Altså muligheten til å "skrus av og på" slik jeg har forstått det(?).

 

Men hva er det konkret som nå hindrer grafen-revolusjonen i fra å starte? Storproduksjon uten skader og urenheter har vært en ting, men det virker Samsung nylig til å løst til dels.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager er bleieavtale kjønnsdiskriminerende?

 

Rimelig opplagt hvem som har et problem med det andre kjønn her.

 

Erkjenner det vel var misvisende ord (siden "bleieavtale" kommer både mor og far økonomisk tilgode)

 

Men utover det, burde ikke menn "i rettferdighetens navn" få rabattkort på lignende måte som kvinner hos KIWI på kroppsrelaterte produkter?

 

Eller hvorfor ikke?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...