Gå til innhold

Kommentar fra innholdsansvarlig for Diskusjon.no: 4 tiltak for en mer ryddigere digital valgkamp

Foto

Savner konkurrent til Finn.no

23 svar i denne tråden

#1 Mariabella

Mariabella

Bruker

• Medlemmer
  • 53 innlegg
  •   16. september 2015

Skrevet 26. mars 2019 - 11:47

Hei, jeg lurer på om hvorfor ingen tør å utvikle en webløsning som utkonkurrerer Finn.no?

Føler at de har et dominerende status i det norske markedet, og nærmest monopol på alle nettbaserte kjøp og slagstjenester.

Er det ingen som tør å utvikle en webløsning som kan utkonkurrere dem.

• 0

#2 Vertical^

Vertical^

Bruker

• Medlemmer
  • 10 098 innlegg
  •   26. april 2007

Skrevet 26. mars 2019 - 11:49

Du har apper som LetGo og Tise, men de føles langt like seriøse. Mye av problemene er identifikasjon. På Finn så kan du bli "verifisert" med å bruke BankID, noe som er lurt. På LetGo og Tise er det veldig fritt frem. Mye fakes av produkter, sikkert mye gråsone også, og du aner ikke hvem du handler med.

• 0

Stay frosty.

Clear Eyes, Full Hearts, Can't lose.

#3 nomore

nomore

Bruker

• Medlemmer
  • 14 773 innlegg
  •   18. juli 2002

Skrevet 26. mars 2019 - 11:58

For å ikke nevne at i dag går mye av det generelle salget på facebook i egne lokale kjøpe og selge grupper.

Nisjeprodukter har sine egne løsninger som autodb.no osv.

• 1
Ydmyk og feilfri.
Tutti fratelli.

#4 ilpostino

ilpostino

Moderator

• Moderatorer
  • 18 434 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 26. mars 2019 - 12:00

Du har jo QXL også. De hadde monopol på 90-tallet men nå er det nesten ingen som bruker det lenger. som nomore nevner bruker nok de fleste SoME for slike ting.

• 0

// Hjemmesiden min // Min reiseside // Meg på Spotify // Meg på Instagram // Kjøpe movie props? //

You will just never know what someone is dealing with behind closed doors. No matter how happy someone looks, how loud their laugh is, how big their smile is, there can still be a level of hurt that is indescribable. So be kind. Even when others are not, choose to be kind.

#5 Windoge

Windoge

Medlem

• Medlemmer
  • 22 388 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 26. mars 2019 - 12:37

Jepp, det kalles Facebook. 

• 0

#6 Privatperson

Privatperson

Bruker

• Medlemmer
  • 31 innlegg
  •   21. mars 2019

Skrevet 26. mars 2019 - 20:26

Problemet er nok ikke å utvikle en slik løsning i seg selv, men å få brukere til å ta i bruk tjenesten. Nordmenn er heller ikke akkurat kjent for å støtte forskjellige tjenester. Vi er der alle andre er.

• 1

#7 Meep

Meep

Bruker

• Medlemmer
  • 52 innlegg
  •   4. mars 2013

Skrevet 26. mars 2019 - 20:30

Er kjempeglad for at vi har en stor aktør som finn.no, og ikke flere aktører. Det gjør det mye lettere å faktisk finne det du er på jakt etter. Mye mere slitsomt å skal søke etter spesifikke ting på 4-5 forskjellige portaler!

• 2

#8 0laf

0laf

Bruker

• Medlemmer
  • 3 550 innlegg
  •   17. september 2016

Skrevet 26. mars 2019 - 20:40

Ikke nok med at det generelt sett er vanskelig å få brukere, det er enda vanskeligere å konkurrere med et av Norges største selskap.

Mastodonten Schibsted, som eier Finn (og VG), har et markedsføringsbudsjett på hundrevis av millioner, har en av Norges sterkeste merkevarer i Finn dott no, og de eier en haug med andre lignende kjøp-og-salg nettsider i Europa, og flere andre steder i verden (Blocket.se, Bytbil.se, Willhaben.de, Milanuncios.es m.fl).

Å utvikle en konkurrent er i for seg enkelt, om enn noe tidkrevende,  men flere har prøvd seg, alle har feilet (QXL, Buy24, AutoDB osv), og det gjør at svært få gidder å prøve, det finnes bedre ting å bruke tid og penger på, enn å konkurrere med av verdens ledende aktører innen såkalt "markedplace" nettsider.

Dette innlegget har blitt redigert av 0laf: 26. mars 2019 - 20:43

• 1

#9 Rudde

Rudde

Bruker

• Medlemmer
  • 11 698 innlegg
  •   19. mai 2006

Skrevet 26. mars 2019 - 20:42

Er kjempeglad for at vi har en stor aktør som finn.no, og ikke flere aktører. Det gjør det mye lettere å faktisk finne det du er på jakt etter. Mye mere slitsomt å skal søke etter spesifikke ting på 4-5 forskjellige portaler!

Da kunne vi jo bare fått en prisjakt for bruktmarkeds aktørene :D

Dette innlegget har blitt redigert av Rudde: 27. mars 2019 - 07:56

• 1

#10 siDDis

siDDis

Bruker

• Medlemmer
  • 9 778 innlegg
  •   14. november 2001

Skrevet 26. mars 2019 - 22:47

Eg har forsiktig begynt å lage eit nytt bruktmarked for datautstyr. Det er så sjukt vanskeleg å finne datautstyr på Finn og ønsker å lage en ny plattform. Muligens jeg får det ferdig om jeg skulle få ledig tid fremover.

• 0

#11 quantum

quantum

Bruker

• Medlemmer
  • 2 771 innlegg
  •   18. august 2005

Skrevet 26. mars 2019 - 23:35

Det var noen som postet her på forumet som prøvde seg for noen år siden. Husker ikke hva de kalte seg, men Finn ruler ennå. Forøvrig er det vel ikke først og fremst frykt som får folk til å la være ...
  • 0

#12 LangtGjesp

LangtGjesp

Bruker

• Medlemmer
  • 217 innlegg
  •   29. desember 2015

Skrevet 26. mars 2019 - 23:45

... alle har feilet (QXL, Buy24, AutoDB osv)

Det er vel litt overdrevet å si at de har feilet. QXL hadde jeg stor nytte av i mange år. Jeg kjøpte og solgte flere kameraer og i hvert fall én PC der. At de ikke varer evig, betyr ikke at de har feilet.

• 0

#13 ilpostino

ilpostino

Moderator

• Moderatorer
  • 18 434 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 27. mars 2019 - 10:53

Vi snakker om å lage et bruktmarked for datadeler på diskusjon.no. Det er en del ting som må på plass først slik at vi får gjort det skikkelig og det blir offentliggjort informasjon når det nærmer seg.

• 0

// Hjemmesiden min // Min reiseside // Meg på Spotify // Meg på Instagram // Kjøpe movie props? //

You will just never know what someone is dealing with behind closed doors. No matter how happy someone looks, how loud their laugh is, how big their smile is, there can still be a level of hurt that is indescribable. So be kind. Even when others are not, choose to be kind.

#14 Kirikovski

Kirikovski

Bruker

• Medlemmer
  • 1 397 innlegg
  •   18. januar 2010

Skrevet 27. mars 2019 - 11:02

Hadde vært fint med en konkurent men tror ikke noen vil lykkes med det. Dumt at finn avviklet trygg betaling, nå står en jo veldig svakt for svindel. Personen som driver på med appen deres er ikke veldig kompetent heller. Endelig kvitt den varsel boksen som tok opp halve siden i siste oppdateringen så slenger han på en Earth Hour påminnelse istedet som ikke følger brukerens innstillinger for varsel og kampanjer.

• 0

#15 nirolo

nirolo

Bruker

• Medlemmer
  • 2 297 innlegg
  •   1. november 2002

Skrevet 31. mars 2019 - 20:08

Hadde vært fint med en konkurent men tror ikke noen vil lykkes med det. Dumt at finn avviklet trygg betaling, nå står en jo veldig svakt for svindel. Personen som driver på med appen deres er ikke veldig kompetent heller. Endelig kvitt den varsel boksen som tok opp halve siden i siste oppdateringen så slenger han på en Earth Hour påminnelse istedet som ikke følger brukerens innstillinger for varsel og kampanjer.

Send mail med skjermbilder når du ser noe galt. Da pleier de å fikse ganske kjapt. Er mer enn en apputvikler i finn, men det virker kanskje ikke sånn av og til.
  • 0

#16 nirolo

nirolo

Bruker

• Medlemmer
  • 2 297 innlegg
  •   1. november 2002

Skrevet 31. mars 2019 - 20:15

Hei, jeg lurer på om hvorfor ingen tør å utvikle en webløsning som utkonkurrerer Finn.no?

Føler at de har et dominerende status i det norske markedet, og nærmest monopol på alle nettbaserte kjøp og slagstjenester.

Er det ingen som tør å utvikle en webløsning som kan utkonkurrere dem.

For det første så er det veldig vanskelig å konkurrere med en aktør som nesten har monopol. På eiendom, motor og jobb så er finn nesten i en monopolsituasjon.
På andre områder som torget, reise, osv så er ikke markedssituasjonen så ille.

For det andre har finn utviklet veldig mye funksjonalitet som det vil ta veldig lang tid å kopiere. Uten det ender man fort opp med en dårlig kopi. Da må man være mye bedre på noe annet.
Facebook har klart det vs torget på finn. De var vel jevnstore sist jeg så tall på det. Facebook førte også til at torget ble gratis.

Vi trenger selvsagt utfordrere, men det er veldig vanskelig å utfordre en så dominerende aktør.
  • 0

#17 Bjerknez

Bjerknez

Bruker

• Medlemmer
  • 7 639 innlegg
  •   25. juli 2003

Skrevet 30. april 2019 - 06:50

Så lenge Finn.no fungerer såpass bra som det gjør samt er gratis hvis man annonserer på Torget, så kan jeg ikke helt se hvorfor man skal savne en konkurrent til Finn.no. 

Man finner alt på ett sted og det gjør alt enklere.

Nå skal man vel også ha bra med kapital og en god plan for å i det hele tatt klare å ta den kampen, og det er nok også hovedgrunnen til at Finn.no ikke har noen konkurrenter. 

De få som prøver seg med en halvhjertet løsning dør nok fort ut av seg selv. Man skal invistere en god del penger for å i det hele tatt ha en sjans mot finn.

• 0

#18 nirolo

nirolo

Bruker

• Medlemmer
  • 2 297 innlegg
  •   1. november 2002

Skrevet 30. april 2019 - 07:04

De få som prøver seg med en halvhjertet løsning dør nok fort ut av seg selv. Man skal invistere en god del penger for å i det hele tatt ha en sjans mot finn.

Og når finn ser reelle konkurrenter så legger de ganske mye penger på bordet i form av reklame osv for å beholde dominansen. Det har de i hvert fall gjort før.
  • 0

#19 Rune_says

Rune_says

Bruker

• Medlemmer
  • 896 innlegg
  •   29. november 2006

Skrevet 30. april 2019 - 07:13

Om man titter til Sverige og blocket.se - så synes jeg finn.no er langt enklere i bruk og har bedre funksjonalitet på mange måter.

Facebook er et reelt alternativ, men det synes å florere av useriøse tilbud - ihvertfall av det jeg har sett av biler så virker det som om det er mye "bunnfall".  Endel av dette slipper man unna med litt nøytral kontroll ift regler og selgere (muligheten til å rapportere useriøse / svindlere).

• 0

#20 Bjerknez

Bjerknez

Bruker

• Medlemmer
  • 7 639 innlegg
  •   25. juli 2003

Skrevet 30. april 2019 - 07:24

Om man titter til Sverige og blocket.se - så synes jeg finn.no er langt enklere i bruk og har bedre funksjonalitet på mange måter.

Facebook er et reelt alternativ, men det synes å florere av useriøse tilbud - ihvertfall av det jeg har sett av biler så virker det som om det er mye "bunnfall".  Endel av dette slipper man unna med litt nøytral kontroll ift regler og selgere (muligheten til å rapportere useriøse / svindlere).

Enig. 

Facebook er kanskje det eneste reelle alternativet, eller vertfall en god nok løsning som et tillegg. Det beste er jo om man fikk solgt varen til en "venn". På en måte prøve Facebook først, for så og gå til Finn når ingen napper. Evt. begge deler. 

Om ikke Google, Facebook eller lignende store aktører klinker til å lager noe tilsvarende, så tror jeg man skal sikte ganske høyt opp i det norske næringslivet før man finner kapital nok til å ta et slikt stunt.

Synes det er bra som det er jeg :) 

• 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere