Gå til innhold

Hvor viktig er fravær (videregående)


Anbefalte innlegg

Hei. Hvor mye har fravær fra videregående å si for arbeidsgiver når en søker jobb? Tenker da for min del på teoretiske fag (med lang skolegang) som f.eks advokat, lærer o.l.

 

Vet det har veldig mye å si for de som går yrkesretta fag (jeg går allmenn), men hvor stor betydning har det i forhold til karakterer f.eks tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierer. Hvis du skal i intervjuer så må du nok i alle fall forvente spørsmål hvis man har høyt fravær. Snakket med noen i rekrutteringsbyrå og det de så på fra vgs var: fravær, matematikk- og norsk karakterer.

 

Men hvis man har gode resultater ellers så tror heller ikke jeg at det har så mye og si.

Lenke til kommentar

Tror nok arbeidsgivere har en forståelse for at skole ikke trenger å være det mest spennende. Kommer selvsagt ann på hvilket nivå vi snakker her da. Forskjell på Barneskole/VGS/Høyskole.

 

Har du mye fravær, men virker giret får man ofte jobben. Men fortsetter man da med å komme sent, ta mye egenmelding osv, blir man fort uten jobb igjen. Ikke uten grunn at de fleste firma kjører en prøveperiode før du blir fast annsatt.

Lenke til kommentar
Svært liten til ingen.

9622905[/snapback]

 

Støtter denne.

 

Etter egen erfaring er det bare til høyere videregående man er interessert i vitnemålet ditt og da for å fastsette poengene dine.

 

I noen sammenhenger er selvfølgelig fraværet viktig, tenker da først og fremst på når man ksal søke jobb som lærling.

 

Bra attester teller mye mer, og disse burde du begynne å sanke så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar
Svært liten til ingen.

9622905[/snapback]

 

Støtter denne.

 

Etter egen erfaring er det bare til høyere videregående man er interessert i vitnemålet ditt og da for å fastsette poengene dine.

 

I noen sammenhenger er selvfølgelig fraværet viktig, tenker da først og fremst på når man ksal søke jobb som lærling.

 

Bra attester teller mye mer, og disse burde du begynne å sanke så tidlig som mulig.

9624832[/snapback]

 

Støttes.

Lenke til kommentar
En arbeidsgiver vil vurdere fraværet. Står det mellom flere søker spiller fraværet helt klart inn. Ingen arbeidsgiver er tjent med å ansette noen som "stadig" er borte fra jobben.

9636039[/snapback]

 

Ikke enig med deg der.

 

Jeg har i løpet av mitt aktive yrkesliv aldri lagt frem vitnemålet mitt fra VGS til en potensiell arbeidsgiver. Arbeidsgivere er ute etter personer med de rette personlige egenskapene og relevant erfaring. Har du skaffet deg en god dose relevant og/eller allsidig erfaring sier det seg selv at du møter på jobb, med mindre du har papirer på at du er syk.

Lenke til kommentar

jeg vil mene at det er en kombinasjon mellom fravær, karakterer og personlige egenskaper som vurderes, men nå er jeg ikke noen leder eller rekrutterer for noen bedrift. Hadde noen her vært det så kanskje han kunne fått fram sin erfaring på området ?

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

1 - Høyskoler/Universiteter driter i fraværet ditt. Mange studier er også åpne studier.

 

2 - Når du etter 3-10 år går ut med en grad fra høyere utdanning og du søker på jobb i det fagfeltet så vil ikke vitnemål på VGS telle stort.

 

Fravær på papiret når du skal ta høyere utdanning er normalt ikke et problem. Problemene kommer heller dersom du er mye syk/borte og på grunn av det mister nødvendig grunnleggende kunnskap, eller du utvikler en slapp holdning i forhold til dine forpliktelser. Det kan fort slå tilbake på deg.

Lenke til kommentar
Lærerne mine sier at fravær er viktigst om du skal få deg jobb! Jeg må nok si meg enig i det, for det er jo ingen som orker å ansette noen som aldri møter opp!

9650761[/snapback]

 

Lærerene dine er vel strengt tatt inhabile når det gjelder å uttale seg om akkurat det, tror du ikke? ;)

 

Stort sett veldig enig i det NorthWave skriver.

 

Hilsen en, som til tross for 40 dager fravær siste året på VGS har fast jobb.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

For å legge til noe vesentlig:

 

Vi ser oftest etter lærlinger som akurat er ferdig med 2års videregående skolegang. Her har de nødvendigvis ikke klart å tilegne seg all verden av fagkunnskap på disse to teoriårene (1 som har med selve faget IKT å gjøre). Det som blir viktig da er fravær, orden og oppførsel. En 5er i nettverksdrift på ikt-drift/servicefag sier nesten ingen ting om hva du kan, annet enn at du har vært flink til å jobbe, og har gjort det du skal. Det er jo forsåvidt veldig viktig det også, så ja, det blir en kombinasjon vi ser etter.

 

Men fagkunnskapen skal vi alltids klare å trøkke på dem, så da ser vi mest etter fravær, orden og oppførsel, samt hvordan de ter seg på intervjuet (virker interesserte i jobben og gjerne spør litt de også, ikke bare blir grillet og gir uttrykk av at WOW egentlig er årsaken til at de har havnet på IKT).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...