Gå til innhold

Hvor viktig er fravær (videregående)


Anbefalte innlegg

Hei. Hvor mye har fravær fra videregående å si for arbeidsgiver når en søker jobb? Tenker da for min del på teoretiske fag (med lang skolegang) som f.eks advokat, lærer o.l.

 

Vet det har veldig mye å si for de som går yrkesretta fag (jeg går allmenn), men hvor stor betydning har det i forhold til karakterer f.eks tror dere?

Hvis du søker på en jobb som har mange kvalifiserte søkere, så kan det hende at de går tilbake til vitnemål fra videregående for å avgjøre hvem som skal få jobben. Men dette skjer ikke ofte. Men kan være lurt å ha i bakhodet :)

Referanser og erfaring er vel det som teller mest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri blitt bedt om å vise frem vitnemål fra videregående enda. Jeg har selv vist det frem noen ganger, men særlig etter at jeg fikk bachelorgraden min har de fullstendig ignorert det fra VGS, så jeg tror du skal være rimelig uheldig hvis fraværet for VGS skal bety noe når man som trådstarter ønsker lang utdannelse først.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest medlem-207017

Et spørsmål jeg håper noen vet; er det slik at de viser totalfraværet for alle tre årene på vitnemålet, eller alle tre årene separert? Jeg hadde (fantastisk merkelig nok) 0 fravær vg1, men nå i vg2 nærmer jeg meg nå 30 dager (dette grunnet politisk arbeid, samt en veldig lang reise av spesiell grunn da... det resterende er sykdom osv)

 

Går allmenn. Jeg ser også den med "strategisk fravær". Altså ikke veldig enorme greier, men kan lett droppe en dag på skolen om jeg føler det ikke er veldig viktig å få med meg den dagen, for å lese til en prøve e.l. Heller prestere ekstra bra på noen prøver som kan være med å vippe karakteren din opp etc. enn at fraværet på slutten av terminen er 10 istedet for 5...

 

Og ja, for allmenn elever som mest sannsynlig skal ta høyere utdanning spiller karakter veldig mye når du skal komme inn til drømmestudiet, og fraværet null... Etter endt utdanning ser arbeidsgiver meget sjeldent på fraværet du hadde på vgs...

 

En med yrkesfag bør derimot være nøye med fravær.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Hvor betegner man som mye eller lite fravær? Alt over null? Selv har jeg 1d,5t fravær så langt dette skoleåret grunnet kjøretimer.

Beklager å måtte si det, men du kommer nok aldri til å få deg jobb med så mye fravær. :thumbdown:

Du behøver ikke å gi det inn. Stakkaren har det hardt nok allerede med alt fraværet sitt. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...