Gå til innhold

Hvor viktig er fravær (videregående)


Anbefalte innlegg

Hei. Hvor mye har fravær fra videregående å si for arbeidsgiver når en søker jobb? Tenker da for min del på teoretiske fag (med lang skolegang) som f.eks advokat, lærer o.l.

 

Vet det har veldig mye å si for de som går yrkesretta fag (jeg går allmenn), men hvor stor betydning har det i forhold til karakterer f.eks tror dere?

 

Jeg uttaler med i tråd med min arbeidsgivers syn på fravær når jeg sier at dette har lite til svært lite å si når man har høyere utdannelse. Vi ansetter i min avdeling kun folk med mastergrad og gode karakterer. Karakterer på vgs har noe betydning som bekreftelse på oppnådde karakterer på høyere utdannelse, mens fravær ikke tillegges vekt med mindre det er ekstremt høyt. I så fall bør kandidaten kunne forklare årsaken til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...
hva anser dere for å være mye fravær etter 3år på videregående? Jeg kommer vel til å få ~21 fraværsdager og noen få enkelttimer (ikke over 10-15). Vel å merke er dette etter alle årene, ikke på ett år.

 

Jøss, jeg hadde mye mer enn det, x3 kanskje. 20 dager på 3 år er ikke noe å tenke på. Tar du høyere utdanning er fravær fra vgs noe som sjelden blir sett på i det hele tatt.

 

Forøvrig er det en myte at gode attester spiller noen rolle, så noen skrev det i tidligere innlegg. Ingen har vel noensinne noengang lest en dårlig attest, jeg leser aldri noens attester.

Lenke til kommentar

Ja enig med at alle attester er gode. Ingen er vel dumme nok til å legge ved en attest hvis den er dårlig? Det viktige med attester er ikke hva det står der, men at du faktisk har en. Viser du til flere attester fra forskjellige relevante jobber så er det at du har hatt jobben viktigere enn hva som står der.

 

Siste gang om fravær: Folk som søker arbeid etter endt yrkesskole ( snekker,elektriker osv ) bør tenke på fravær for det teller enormt mye. Sier seg selv ettersom du søker rett fra vidregående.

 

Folk som søker arbeid etter 2-7 år høyre utdannelse trenger ikke være nervøse. Har aldri hørt om arbeidsgivere som spør om å se vitnemålet ditt fra vidregående etter så lang utdannelse.

Lenke til kommentar

Skal man søke jobb ved siden av studier eller mens enda går på videregående kan det være interesant. Jeg ble vel mer eller mindre spurt direkte om jeg var mye syk (er det lov?), og når jeg viste et vitnemål med ekstremt lite fravær var han meget fornøyd ( jeg hadde bare enkelttimer, som da ikke kunne bety at jeg hadde vært syk).

Lenke til kommentar
Fleste arbeidgivere har faktisk skjønt at folk som har mye fravær på skolen, ikke har det i en jobb. Det er normalt å bli skolelei. Du er rimelig blind om du tror noe annet.

Stemmer det. Har rundt 30 prosent fravær på skolen dette året, men har ingen (ja, ingen) dager fravær fra jobben utenom godkjent ferie osv. Er stor forskjell på å være skolelei, og å være en unnasluntrer på jobb.

 

I fjor hadde jeg nesten ingenting fravær, men da var også karakterene dårligere. I år har jeg derimot gjerne tatt en "sykedag" før en prøve eller innlevering for å øve litt ekstra - og dette har hjulpet meg veldig.

 

Har gått fra en snittkarakter på 3,2 til 4,5. :)

Lenke til kommentar

Hva om en går lei jobben sin i perioder? Hvis en "gir opp" på skolen, hvorfor skulle en ikke gjøre det i arbeidslivet? I løpet av 40 år vil du nok oppleve perioder hvor du synes jobben er forferdelig kjip. Noen biter tennene sammen og jobber for å fikse det, andre tar seg en ekstra sykedag i ny og ne.

Lenke til kommentar
Hva om en går lei jobben sin i perioder? Hvis en "gir opp" på skolen, hvorfor skulle en ikke gjøre det i arbeidslivet? I løpet av 40 år vil du nok oppleve perioder hvor du synes jobben er forferdelig kjip. Noen biter tennene sammen og jobber for å fikse det, andre tar seg en ekstra sykedag i ny og ne.

 

Ser den, men hva om du tar deg en "syke-dag" for å få øvd ekstra til prøva? Da tar du jo en fridag, men du tar den for å yte bedre på skolen når det gjelder. Med andre ord tar du fridagen for å få et bedre resultat. Jeg vil tror at bedriften gir f... i om du tar en fridag hvis dette fører til pluss i budsjettet ;)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Fraværet mitt har jeg tatt bevisst; det er ikke fordi jeg ikke kommer meg opp om morgenen, eller "ikke gidder". Har jeg en viktig prøve på torsdagen, sitter jeg gjerne oppe på tirsdagsnatten, tar eventuellt fri på onsdagen og presterer bra på prøven.

 

Dette har gjort at fraværet mitt har gått kraftig opp, men det har også karakterene mine. Det eneste jeg, som skal ta høyere utdannelse, får av perfekt oppmøte på skolen er et klapp på skulderen av læreren. Gode karakterer, derimot, sikrer meg en plass på studiestedet jeg ønsker.

 

Klarer ikke å få både gode karakterer og perfekt oppmøte, det har jeg prøvd.

Lenke til kommentar
^^^Hørtes ikke ut som en langsiktig plan... om du ikke har et latterlig godt snitt eller totalt mangler evnen til å følge med i timen så kan det ikke være smart over tid.

Har ikke "latterlig godt" snitt, men det hadde vært latterlig dårlig hvis jeg ikke hadde hatt latterlig mye fravær. Dette er ikke noen langsiktig plan, siden jeg tross alt bare har én-to-tre måneder igjen av videregående.

 

Denne metoden fungerer brillefint for meg, men det er nok ikke noe for alle. Det krever at man kan jobbe selvstendig, og at skolen er flinke til å legge ut informasjon online.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Hvor langsiktig trenger den egentlig være? Videregående er tre år... Bruker man vitnemålet til å komme inn på høyere utdanning så vil man 99.9% sikkert aldri bruke det igjen.

 

Enig. Dessuten teller ikke fravær for opptak gjennom Samordna Opptak, så det teller faktisk null og niks.

 

Har fremdeles til gode å høre om noen som må legge frem vitnemål fra vgs når de søker jobb om de har noen som helst utdannelse i ettertid.

 

OM du noengang får spørsmålet, så kom med en god forklaring.

F.eks: Du var på jordomseiling og lærte masse om deg selv, det skjedde en feil ved registreringen som du ikke har ordnet opp i, det er en trykkfeil, du var på en barneskole og lærte norsk til fremmedspråklige osv osv

Lenke til kommentar
Har jeg en viktig prøve på torsdagen, sitter jeg gjerne oppe på tirsdagsnatten, tar eventuellt fri på onsdagen og presterer bra på prøven.

 

Dette har gjort at fraværet mitt har gått kraftig opp, men det har også karakterene mine.

 

Forklar det på denne måten til en evt arbeidsgiver OM du noengang skulle få spørsmål om dette. Viser at du er villig til å ta i et tak, om nødvendig, samtidig som du viser god prioriteringsevne.

 

Karakterer er MYE viktigere enn fravær.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i 7 jobbintervjuer på under 2 måneder er utdannet siv.ing. i år, ingen av dem har bedt om VGS karakterutskrift, har heller ikke lagt det med som vedlegg da det er ræva! Tok en spørrerunde blandt mine medstudenter, ingen av dem heller har opplevd å måtte vist dette. Spurte dama som studerer humanistiske fag, heller ikke hun eller noen av hennes medstudenter har måtte vise karakterutskrift, utenom 1 person som søkte jobb som lærer :D :D

Lenke til kommentar
Har jeg en viktig prøve på torsdagen, sitter jeg gjerne oppe på tirsdagsnatten, tar eventuellt fri på onsdagen og presterer bra på prøven.

 

Dette har gjort at fraværet mitt har gått kraftig opp, men det har også karakterene mine.

 

Forklar det på denne måten til en evt arbeidsgiver OM du noengang skulle få spørsmål om dette. Viser at du er villig til å ta i et tak, om nødvendig, samtidig som du viser god prioriteringsevne.

 

Karakterer er MYE viktigere enn fravær.

 

Herregud at en voksen person som deg selv kan få til å skrive noe slikt, skal ikke vere mulig. Har du jobb selv? Eller er du evig student kanskje?

 

"Ta i et tak om nødvendig"? Om nødvendig for pokker? Det sier seg selv det er nødvendig. Og ja, du viser jo forbanna god prioriteringsevne om du ikke gidder å følge med nok på skolen, slik at dagene før prøver skulker du fordi du må øve så jævlig.

 

Viser bare at du ikke har greie på det du holder på med og klarer vertfall ikke ta i ett tak, da du heller skipper skolen.

 

Blir flau.

 

Ellers er jeg enig i at VGS fravær ikke har noe å si, håper bare reality kommer å smacker dere i trynet senere i livet, slackere.

Lenke til kommentar

Traff jeg et ømt punkt?

 

 

Et kvarters lesing erstatter lett en skoletime og vel så det, og det sier litt om hvor mye man lærer på en skoletime. Læreren kommer inn fem minutter for sent, bruker ti minutter på å stokke papirene i pulten og småsnakker med elever, så får vi noen kopiorginaler vi skal gjøre i mens læreren sitter å retter prøver og blar i diverse papirer slik at det skal se ut som han jobber, for så å avslutte timen 10-15 minutter før.

 

Da har jeg bedre ting å bruke tiden min på ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...