Gå til innhold

Hvor viktig er fravær (videregående)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+12348972834
Traff jeg et ømt punkt?

 

 

Et kvarters lesing erstatter lett en skoletime og vel så det, og det sier litt om hvor mye man lærer på en skoletime. Læreren kommer inn fem minutter for sent, bruker ti minutter på å stokke papirene i pulten og småsnakker med elever, så får vi noen kopiorginaler vi skal gjøre i mens læreren sitter å retter prøver og blar i diverse papirer slik at det skal se ut som han jobber, for så å avslutte timen 10-15 minutter før.

 

Da har jeg bedre ting å bruke tiden min på ...

 

Helt enig med deg, Oddvar. Skjønner ikke hvorfor de terper sånn på det med fravær heller, for oss som går allmenn og skal gå høyere utdanning. "Ansvar for egen læring" har de gått vekk ifra, enda det står nedskrevet i skolereglementet etc... Heldigivis har du skjønt hvordan det henger sammen, og det har jeg óg :)

 

Jeg er en av de med MYE fravær, og er likevel en av de beste elevene. Jeg ser ikke på meg selv som noe spesielt smart, men ser ikke vitsen med å møte opp hver eneste dag, når man faktisk klarer å lese til prøven uten hjelp fra en utdatert lærer (litt ot, men slikt skjer)

 

Men til oppsummering: Fravær teller lite hvis man tar høyere utdanning, fravær BØR telle når det kommer til lærlinger fra yrkesfag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir nok det, samme er det med opptak til andre skoler, de gidder ikke å ha elever som ikke møter opp. Skjønner ikke hva som er problemet med å møte til rett tid uansett jeg, er ikke så forbanna vannskelig.

Jo, det er litt vanskelig når du gang på gang sitter sent oppe og skal stå opp sånn halv sju :p Driver på med media så, mye film, web, foto, lyd osv... Må skjerpe meg, sitter for mye oppe, og mye helt oppe om nettene med kun en time søvn, og da forsover jeg meg alltid... Uansett, føles ut som jeg har vært i narkose eller noe :p Ofte husker jeg ikke at har skrudd av alarmen engang :p

 

Men men, nå er jeg trøtt og i dag skal jeg legge meg tidlig. Skal legge meg nå :)

 

God natt ;)

 

Helt enig med deg, Oddvar. Skjønner ikke hvorfor de terper sånn på det med fravær heller, for oss som går allmenn og skal gå høyere utdanning. "Ansvar for egen læring" har de gått vekk ifra, enda det står nedskrevet i skolereglementet etc... Heldigivis har du skjønt hvordan det henger sammen, og det har jeg óg smile.gif

 

Jeg er en av de med MYE fravær, og er likevel en av de beste elevene. Jeg ser ikke på meg selv som noe spesielt smart, men ser ikke vitsen med å møte opp hver eneste dag, når man faktisk klarer å lese til prøven uten hjelp fra en utdatert lærer (litt ot, men slikt skjer)

 

Men til oppsummering: Fravær teller lite hvis man tar høyere utdanning, fravær BØR telle når det kommer til lærlinger fra yrkesfag.

Ja samme her :) Lærer egentlig mest hjemme med å lese og kikke på tutorials på nettet (xhtml, css osv). Lærer egentlig mer og faktisk av kompisene mine i klassen enn lærerene :p Forutenom i allmennfag da. Men lærerene hjelper meg å bli motivert, av og til ;)

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834
Nå er det jo slik at hvis du får x antall timer med fravær i et fag så får du ikke karakter det faget.

 

Dét har igrunnen ingenting med saken å gjøre. Vi snakker om samlet fravær på vitnemålet, og hvorfor det skal spille noen rolle for arbeidsgiver osv... Selvfølgelig må man møte opp i nok timer til å stå i faget. Uten det så hadde man ikke fått noe vitnemål å vise frem heller:p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Arbeidgiver gir langt faen i om du har fravær på videregående hvis du har høyere utdannelse (noe jeg regner med at de fleste som går studiespesialiserende uansett skal ta). Jeg har aldri hørt om noen som har blitt bedt om å vise vitnemål fra videregående når de skal ut i jobb etter høyere utdannelse.

 

Det som teller fra videregående er karakterene dine – det er disse som avgjør hva du kommer inn på videre.

 

Edit: Pass derimot på at freværet ikke er faretruende høyt, slik at du risikerer å stryke i noen fag.

Endret av Scooby snacks
Lenke til kommentar
Jepp teller ikke når man har utdannelse, men før du får det så kommer de til å spørre etter vitnemål fra vgs...

Ingen av mine potensielle sjefer på deltidsjobber (og jeg har vært i 6 intervjuer de siste to årene, fått samtlige jobber men takka ja til 4, 2 hjemme og 2 her i Trondheim) har spurt om vitnemålet mitt fra allmenn. Fravær er stort sett viktig om du går yrkesfag.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som butikkselger på to nisjebutikker, og jobber fast som lærer den dag i dag. Ingen har spurt meg etter vitnemål. For alt de vet, er det ikke sikkert jeg har mer skolegang enn dinosaurgruppens spikkesertifikat i barnehagen …

 

Kanskje er det bare mitt flotte smil og sjarmerende personlighet som gjør det?

Endret av Scooby snacks
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har hatt 2 år yrkesfaglig og går 3. året påbygg nå. Skal søke skole etterpå, enten teknisk fagskole eller ingenørskole. Har fravær da noe å si?

 

Nei so lenge du ikkje har så mykje fråvær at du ikkje får gå opp til eksamen i eit fag så spelar ikkje fråværet nokon rolle ved opptak til høgskule.

Men som nemt tidlegare i tråden så kan du risikere at ein potensiell framtidig arbeidsgiver også vil spørre om vitnemål frå vidaregåande sjølv om du har høgare utdanning. Vitenmålet fra vidaregåande er da det nyaste dokumentet du har der fråvær er notert sidan dei fleste høgskular ikkje noterar fråvær.

 

Så om høgt fråvær frå vidaregåande kan få konsekvensar for deg seinare er nok i stor grad avhengig av kor ettertrakta folk med din utdanning er i arbeidslivet. Har du tatt ei utdanning som det enten er få som har eller som det er stort behov for i samfunnet så får du ofte jobb utan å vise til karakterar i det heile tatt. Søker du på ein jobb der det er veldig mange søkarar så er det ikkje uvanleg at arbeidsgivaren ynskjer ein meir utfyllande dokumentasjon på dine akademiske prestasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Går på vg2 studiespesialiserende og skal definitivt ta høyere utdanning (på UiO uten tvil).

 

Skal prøve å være kortfattig: Har svært lite fravær i form av dager (2-5) men har en del enkeltimersfravær (opp i mot 5-10) hvor hvert fravær blir oppført som 2 timer. Har systemet alltid vært sånn? Fordi dette kan virke misvisende siden en time ifølge denne ordningen på vg studiespessknapt er en halvtime. syntes disse to timers fraværene virker litt skremmende rent fysisk i og med at det virker som du har vært dobbelt så mye mer borte enn det du i realiteten har vært. Vil gjerne vite om dette er et resultat av kunnskapløftet eller ei?

 

SVAR FOR FANDEN!!!

Endret av zzirJizz
Lenke til kommentar

en arbeidsgiver vil nok ikke se på vintemålene dine fra vgs når du er utdannet advokat (som tar en del år?).

da er vgs så lenge siden at det har lite å si.

Jeg tror ikke fraværet fra vgs har så mye å si når du skal søke på universitet/høyskole?? jeg har hvertfall ikke lest det noen steder.

 

Jeg har jobbet som butikkselger på to nisjebutikker, og jobber fast som lærer den dag i dag. Ingen har spurt meg etter vitnemål. For alt de vet, er det ikke sikkert jeg har mer skolegang enn dinosaurgruppens spikkesertifikat i barnehagen …

 

Kanskje er det bare mitt flotte smil og sjarmerende personlighet som gjør det?

 

har aldri levert vitnemål hos noen av jobbene jeg har hatt heller. (mest sommerjobber og ekstrajobber da men:P) da er det referanse fra tidligere arbeidsplasser som teller mest,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...