Jump to content

Big_JT

Medlemmer
  • Content Count

    2471
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

221 :)

About Big_JT

  • Birthday 09/29/1982

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

10580 profile views
  1. Kommer ann på flere faktorer. De mest relevante er batteristørelse, effekt lader kan levere og hvor mye lading reguleres ettervært som fylels under lading. Enkelt sakt vil en 60kW lader kunne lade ett 60kW/h batteri på en time. Men som sagt vil ofte lading gå sektere og saktere jo mere batteriet fylles opp.
  2. Kun min personlige erfaring. Vi fulgte opp dette tett. Hadde en sak med fremleie som trakk ut i tid og nærmet seg fristene. Skrev da brev hvor vi krevde at enten eier flyttet hjem eller solgte leiligheten. Løste seg heldigvis før vi måtte starte prosess med tvangssalg, men vi var forberedt på å ta den kampen. Selv om eier og leietaker i dette tilfellet var hyggelige og rolige mennesker ville vi ikke ha noen presedens om at regler kunne brytes. Åpner man døra på gløtt vet man aldri hva som kommer smygende inn på et senere tidspunkt.
  3. Vært ut for det samme. Våknet en morgen med 1 cm stående vann i kjøkken og stue når sikkerhetsventil på VVB hadde sprunget lekk. Trodde først at røret som skulle føre vann til avløp måtte være tett, men nærmere inspeksjon i ettertid viste at selve ventilkroppen hadde gått. Eneste som kunne ha reddet meg var vannstopp, men det var ikke krav på den tiden. For meg tok borettslaget hele egendelen. Var snakk om plutselig lekkasje som vanlig ettersyn ikke kunne avdekke. Tanken min var vel også noe nyere +/- 10 år. Der jeg bodde var praksis at tanken var beboer sitt ansvar, men at laget ga noe tilskudd for bytte da noen tanker var veldig gamle. (50+ år.... 😵 )
  4. Søk til skatteetaten om ombygging av bil fra grønn til hvite skilter. Når du får dette godgjent kan du bestille time hos vegvesenet og montere setene. Blir du da stoppet kan du vise til pappirene om at ombygging er på gang. (Bare ikke ha pasasjerer i de nye setene før du har fått de nye skiltene.) https://www.skatteetaten.no/skjema/melding-om-ombygging-av-bil/
  5. Gått samme rute selv, men etter tidligere reform. Ble først det som nå er VG2 som privatist eksamen. Derretter 2 år som lærling hvor jeg også fulgte skoleløpet til resten slik at VG3 eksamen gikk lett. Deretter fagprøve hvor jeg klarte å lure sensorene til å gi meg en meget godt bestått. (Fikk ett delmål med kombialarm i stedet for automasjon. Nevnte ikke at jeg hadde et fagbrev fra tidligere ved oppstart.) Som insptector nevner er det mye som er annerledes innen teorien. Du må få god kontroll på NEK:400 er vel det viktigste og tyngste trinnet.
  6. Den blå er ikke riktig. Bruker du en slik risikerer du å ødelegge kontakten/ruteren. Den du skal ha heter SC/APC. Finnes sikkert på nett, men jeg kjenner bare til faghandler i denne kategorien og de selger som regel ikke til privatpersoner.
  7. Sjekk husordensregler eller lignende som boretslaget har. Der er reglene ofte strengere enn politivedtekter for alminnelig ro. Ville involvert styret så tidlig som mulig. Send skriftelig klage på støy og dokumenter med dato og tidspunkt.
  8. Husk at kredittkort regnes litt spesielt som gjeld. De teller ikke hva du reelt har på de, men hva du maksimalt kan ha. Så 4 kort med ramme på 5 000,- som ligger ubrukt i en skuff teller som 20 000,- i gjeld når det kjøres kreditsjekk.
  9. Hvor stor er åpningen? Ser Posten har følgende anbefalinger: https://www.posten.no/motta/fleksibelt/krav-postkasseanlegg
  10. Sensor sin oppgave under oppkjøring er ikke å gi noen løpende kommentar på hvordan det står til. Sensor griper heller ikke inn med mindre det er særdeles trafikkfarlig. Sist jeg kjørte opp for BE fikk jeg spørsmål fra sensor om jeg ville ha småprat eller stillhet. Valgte stillhet så jeg kunne konsentrere meg 100% på trafikken. Hadde da også hatt lappen i 20år så var meget konsentrert på å gjøre alt riktig og ikke ha uvaner man fort legger seg opp etter noe tid. (Begge hendene på rattet, perfekt posisjonering i veibanen, 100% defansiv kjøring osv.)
  11. Tviler sterkt på at man kan neglisjere skilt. En ting er at du vet at det er feil, men vet jeg det som ligger forran? Finnes vel noen ytterst få untak hvor man kan bryte skilt/lys. (Traffikklys som henger på rødt ol.) Men da er det godt med forbehold før man kan kjøre. Eneste løsning er å ta det opp med skiltmyndighet som igjen smekker entrepenør på fingrene for ikke å følge skiltplanen.
  12. https://www.kartverket.no/eiendom/bestille-fra-grunnboken/sjekk-hva-som-er-tinglyst
  13. Om det er fellesgarasje ser jeg ikke at det er noe automatikk i at eier/bruker av ende har noe særskilt krav på utvendig endevegg. Sjekk om det er tinglyst noe rundt garasje. Muligt du da finner noe om hvordan de 6 var fordelt på 5 eiere og historikk på endringer.
  14. Big_JT

    Bilskilt

    Du får bot om du modifiserer et bilskilt. Blir vel regnet som en form for dokumentforfalsking selv om det kun er endring av en bakgrunsfarge på et sidefelt. Du har et gammelt bilskilt som ikke har det blå sidefeltet og nasjonalitetsmerke. Så lenge vegvesenet ikke finner på å tilbakekalle gamle skilt kjører du helt fint med disse. Det du må huske på er å ha en "N" bak på bilen om du kjører i utlandet. Ikke sikkert Svenskene tar det så hardt, men man bryter teknisk sett noe regelverkt uten dette.
  15. +1 for Supermicro kabinett. Skaffet meg en 846 på E-bay. Følger man med kan man gjøre gode kupp selv når man tar med frakt. Anbefaler Jetcarier så er det lettere å handle store ting fra USA hvor selgere ikke trenger å gjøre annet enn å sende innenriks. Anbefaler også denne bloggen hvor jeg har hentet mye god informasjon og tips rundt NAS bassert på Supermicro https://jro.io/nas/
×
×
  • Create New...