Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å begynne fondsparing generelt, og hovedsakelig KLP Globale indeksfond. Er det for tiden gunstig å velge IV for å få valutasikring (for 0,1% mer i forvaltningshonorar altså 0,3%) eller vanlig V uten valutasikring til 0.2%? Når vil valutasikring være gunstig? Nå er vel norsk krone svak, siden andre valutaer er dyre. Vil valutasikring være gunstig nå, eller vil det være gunstig når norsk valuta blir sterkere slik at utenlandsk valuta blir billigere?

 

Er det også en grei tid å spare i fond på eller bør jeg vurdere å vente litt (ser fond er sinnsykt opp de siste 6 årene spesielt). Skal nok kjøpe bolig innen de nærmeste 3 årene, kanskje 1-2. Er det grei sannsynlighet for at en korreksjon kommer i nær fremtid, slik at jeg bør vente til etter at jeg har ordnet bolig?

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

DNB Teknologi har prestert kjempegodt de siste årene og det er ingenting som tilsier at det dermed prestere dårligere enn andre fond de neste 5-10 årene, eller 50 år for den saks skyld. Det er heller ingenting som tilsier det motsatte... Husker et innlegg her på forumet for en del måneder siden at noen skulle selge seg ut av nettopp dette fondet fordi det hadde prestert så godt at det umulig kunne fortsette, jeg kjøpte meg inn en stund etter og det har siden vært mitt beste fond. Personlig ønsker jeg bare å være litt eksponert mot en sektor jeg selv har tro på, men mesteparten har jeg i vanlige indeksfond.

 

Er det også en grei tid å spare i fond på eller bør jeg vurdere å vente litt (ser fond er sinnsykt opp de siste 6 årene spesielt). Skal nok kjøpe bolig innen de nærmeste 3 årene, kanskje 1-2. Er det grei sannsynlighet for at en korreksjon kommer i nær fremtid, slik at jeg bør vente til etter at jeg har ordnet bolig?

Statistisk sett lønner det seg ikke å vente og prøve å time markedet, i alle fall dersom målet er langsiktig sparing, 20-30-40 år. Dermed er det heller ikke lønnsomt å bruke tid på å prøve å sette seg inn i hvordan markedet fungerer, det er bare å begynne (sett inn Warren Buffet-sitat om indeksfond her). Sjansen for korreksjon sies å være stor for tiden, men det har også vært spådd i minst fem år nå og de som har ventet med å investere har gått glipp av store gevinster. Skulle Oslo Børs stige til 1000 poeng i løpet av de neste 1-2 årene, så må det en 50% korreksjon til for å komme ned på det nivået vi så for det som i dag er fem år siden (2013). 2007/08-kræsjen var vel på 50-60% cirka og tok 5-6 år å hente inn igjen, noen får rette meg om jeg tar feil. Den risikoen må man bare tåle, har man ikke mage til det kan man jo heller bare bruke opp pengene eller spare i banken til det som justert for inflasjon faktisk er negativ rente og garantert tap.

 

Hva bolig gjelder, så tør jeg egentlig ikke å gi råd. Selv kjøpte jeg hus for seks år siden, og jeg fikk alt det unnagjort før jeg i det hele tatt tenkte på at jeg kanskje burde spare/investere i fond. Boligprisene her i landet er spinnville, hvem vet hvilken vei de vil gå de neste årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å begynne fondsparing generelt, og hovedsakelig KLP Globale indeksfond. Er det for tiden gunstig å velge IV for å få valutasikring (for 0,1% mer i forvaltningshonorar altså 0,3%) eller vanlig V uten valutasikring til 0.2%? Når vil valutasikring være gunstig? Nå er vel norsk krone svak, siden andre valutaer er dyre. Vil valutasikring være gunstig nå, eller vil det være gunstig når norsk valuta blir sterkere slik at utenlandsk valuta blir billigere?

Når du eier et globalt fond eier du stort sett aksjer i utenlandsk valuta. Hvis den norske kronen da styrker seg blir utenlandske penger mindre verdt i norske kroner og fondet ditt synker i verdi. Problemet er at det er vanskelig/tilnærmet umulig å si hva som vil skje i fremtiden. Jeg er ikke noen ekspert på dette med valutasikring eller ikke, men min generelle tankegang er at hvis det går dårlig med norsk økonomi (noe som fort kan berøre meg også) så vil kronen svekke seg og sparepengene øke i verdi. Det blir jo også feil vei i motsatt tilfelle, men da går det bra og jeg har mindre behov for penger (bedre lønnsoppgjør og slikt).

 

Er det også en grei tid å spare i fond på eller bør jeg vurdere å vente litt (ser fond er sinnsykt opp de siste 6 årene spesielt). Skal nok kjøpe bolig innen de nærmeste 3 årene, kanskje 1-2. Er det grei sannsynlighet for at en korreksjon kommer i nær fremtid, slik at jeg bør vente til etter at jeg har ordnet bolig?

Penger det er sannsynlig at du vil legge i bolig setter du bank / rentefond. Skal du kjøpe innen 3 år er risikoen for stor for at du taper penger på de årene. Tenk minst 5 år.

Ellers skal du ikke tenke timing som en småsparer. Det lønner seg veldig sjeldent å vente. Du kan vurdere en gradvis inngang hvis du er "redd" og spre kjøpene over 1-2 år. Det er svært sjeldent det svarer seg, men det reduserer risikoen din. Ikke gå inn med mer penger i aksjemarkedet enn at du hadde sittet stille i båten ved en ny finanskrise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er allerede priset inn i dagens kurs.

Det tror jeg også. Det holder ikke at selskapene fortsetter å tjene penger eller at de fortsetter å øke inntjeningen i samme tempo som er forventet nå. For at f.eks. teknologi skal fortsette å slå resten av markedet må fremtidsutsiktene til selskapene bli enda lysere enn de er nå. Det må komme ny informasjon som tilsier at inntjeningsveksten skal bli enda bedre enn markedet nå tror.

 

Vel, det sier iallfall tradisjonell finansteori.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha hørt lydboka og lest på bloggen  til JL Collins skal jeg investere i et indeksfond. Han anbefaler i all hovedsak VTSAX (Vanguard Total Stock Market Index Fund) som tar for seg aksjemarkedet i USA.

Det virker litt tungvindt å kjøpe Vanguard direkte, men har sett på tilsvarende i KLP som KLP AksjeUSA Indeks III eller KLP AksjeGlobal Indeks V. Sistnevnte har mye fokus på USA, og ser at det er godt likt her i Fondstråden.

 

Er det noen som har erfaringer med KLP AksjeUSA Indeks III? Det er et relativt nytt fond.

Endret av Mountain
Lenke til kommentar

Ikke erfaring med det men KLP sine indeksfond vil jeg absolutt anbefale. USA fondet du vurderer er billig, og ikke valutasikret, og dermed er det etter min mening det klart beste og ikke minst mest praktiske valget for en nordmann som er interessert i VTSAX. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, takk for svar. Jeg bruker Sbanken til vanlig og er temmelig fornøyd med både brukeropplevelsen online og det at de er en forholdsvis transparent bank.

Hvilke fordeler er det å investere hos KLP direkte? Jeg har litt pensjonssparing derifra fra et tidligere arbeidsforhold.

Endret av Mountain
Lenke til kommentar

Har brukt både Sbanken og Nordnet selv og eid KLP fond der. Ingen kjøps/salgsavgift og jeg liker begge leverandører, og det er de to jeg anbefaler til kjente som skal begynne med aksje/fondssparing. Har ikke brukt KLP, så vet dessverre ikke hvordan opplevelsen er der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha hørt lydboka og lest på bloggen til JL Collins skal jeg investere i et indeksfond. Han anbefaler i all hovedsak VTSAX (Vanguard Total Stock Market Index Fund) som tar for seg aksjemarkedet i USA.

 

Det virker litt tungvindt å kjøpe Vanguard direkte, men har sett på tilsvarende i KLP som KLP AksjeUSA Indeks III eller KLP AksjeGlobal Indeks V. Sistnevnte har mye fokus på USA, og ser at det er godt likt her i Fondstråden.

 

Er det noen som har erfaringer med KLP AksjeUSA Indeks III? Det er et relativt nytt fond.

Jeg har kjøpt andeler i KLP AksjeGlobal indeks V. Bruker Nordnet til dette. Synes ikke noe om designet på sidene deres (noe utdatert og gammeldags), men de har vært med lenge, og de gir meg det jeg vil ha så det er nok det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest meg grønn på investeringskonto vs aksjesparekonto. Det er ikke mye diskusjoner om å ha indeksfond i ASK. Jeg spør fordi i filosofien til J L Collins går ut på å reinvistere utbytte, og dersom livsstilen en eller flere ganger i livet og ikke ha noe inntekt, anbefaler han å overføre noe til obligasjoner (70% indeksfond og 30% i obligasjoner). 

Følgende sitat er et utdrag fra da JL Collins var på besøk hos Google (YouTube video) tidligere i år, der han blandt annet prater om hvordan han "demper" og håndterer volatiliteten over tid. Hvordan vil aksjesparekonto være til en eventuell fordel for en ordinær investeringskonto i dette tilfellet?
 

When you are in the wealth building stage (You have earned income), and if you’re aiming to become financially independent, a large portion of that income is being diverted into investments. So that means on a regular basis, you are putting substantial amounts of your income into the market. That by extensions, means the the market drops, you’re getting to buy things on sale. Now, you’re not going try to time this, because we know we can’t do that. But what it does mean is that when the market drops, you should celebrate. Because, oh, I’m getting to buy , when I put that extra $1,000 or $10,000 or whatever it is in each month, I’m getting more shares in my VTSAX than I would have gotten otherwise. The volatility works to your advantage in that fashion. So you sleep easily at night, because you don’t care what Mr. Market’s gonna do.   
 

- Now when you move to the wealth preservation stage, you no longer have that income stream to smooth the ride. In my world, that is when you add bonds, and bonds become like ballast in your sailing ship, where your flow of income was before, now you’re gonna replace that  with the ballast of bonds. And that means that when the market plunges, the stocks plunge, and you reallocate to stay at whatever allocation you’ve chosen, you’ll be selling bonds, which have gone up as a percentage of your portfolio. Let’s say, as I do at the moment, you have 30% bonds, 70% stocks. When stocks plummet, that percentage of bonds is going to go up.  You sell some of those bonds, and you’re buying those stocks at lower prices, just like your cash flow was allowing you to do it before. When stocks go back up again, and suddenly that percentage of stocks start to outweigh where you want it to be (it gets above 70%), you start selling some of those off to replenish your bonds. 

- With those two strategies, you no longer have to care whether the market is going up or down, because you know that over time the market is going to go up. And you’ve eliminated the concerns with volatility. 

 

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med KLP AksjeUSA Indeks III? Det er et relativt nytt fond.

Det er et fond som består av KLP AksjeUSA indeks USA A (sånn at vi som ikke har 3 millioner dollar å begynne med kan kjøpe oss inn til noe høyere kostnader: 0,2 istedenfor 0,1), så der finner du kanskje litt mer info og lenger historikk:

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04VMS

Endret av Økonomiportalen.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest meg grønn på investeringskonto vs aksjesparekonto. Det er ikke mye diskusjoner om å ha indeksfond i ASK. Jeg spør fordi i filosofien til J L Collins går ut på å reinvistere utbytte, og dersom livsstilen en eller flere ganger i livet og ikke ha noe inntekt, anbefaler han å overføre noe til obligasjoner (70% indeksfond og 30% i obligasjoner). 

 

Her er en artikkel fra Nordnet om forskjellene på investeringskonto og aksjesparekonto med de nye reglene som kommer:

https://blogg.nordnet.no/investeringskonto-er-fremdeles-attraktiv/

 

Det ser ut til å bli ganske små forskjeller på investeringskonto og ASK, men her er de største forskjellene såvidt jeg kan se:

  • Investeringskonto har utsatt skatt på utbytte, i ASK må du skatte med en gang.
  • Investeringskonto blir det beregnet skatt av hver gang du tar ut penger, i ASK kan du ta ut hele innskuddet før det blir beregnet skatt (ingen forskjell om du tar ut hele summen, men lettere å ta ut småsummer fra en ASK).
  • Investeringskonto har større utvalg av ting du kan kjøpe, som rentefond og ETF. ASK er begrenset til aksjer og aksjefond innen EØS.

Dette er forskjellene akkurat nå, men reglene endrer seg stadig, så det er vanskelig å si hva reglene er den dagen du skal ta ut pengene. Akkurat nå ser det ut til å lønne seg å ha aksjer/fond med utbytte i en investeringskonto og aksjer/fond uten utbytte i ASK om mulig. Norske fond har generelt ikke utbytte (det blir automatisk reinvestert), så disse kan like gjerne stå på ASK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...