Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Noen som har kommentarer på denne porteføljen? :)

 

* Schroder ISF Emerging Europe A - 20 %

* Storebrand Global Multifactor - 20 %

* DNB Teknologi - 20 %

* Skagen m2 A - 20 %

* Odin Aksje C - 20 %

Du skal ikke se mange poster opp før du se hva jeg mener er det beste.

 

Jeg har nå likt fordelt på alle mine 5 fond, noe jeg forstår kanskje ikke er så lurt - eller? Jeg har gjort det med tankene om at jeg eventuelt da vil spre risikoen, men jeg begynner å bli usikker, tenker jeg feil?

Det er en misforståelse at det er lurt å spre over flere fond. Hvis du kjøper et globalt fond er du spredt over selskaper i hele verden og du kan ikke spre risikoen ytterligere. Akkurat Skagen m2 har prøvd å gjøre det litt annerledes da. De investerer i eiendomsselskaper og prøver da å sikte seg inn på selskaper med litt mer stabil cash flow. Tanken var da at verdien av de underliggende selskapene skulle svinge mindre eller hvertfall annerledes. Det har dog ikke blitt helt sånn.

 

 

Og ikke minst, hva tenker dere om Skagen Kon-Tiki? Jeg har grublet meget lenge på den siste tiden, den har gått meget bra om man ser på tidligere historie. Men jeg leser også en del negativitet i nyere tid om dette fondet. Har noen av dere noen tanker videre om Kon-Tiki? Vil bare understreke at jeg eventuelt ikke vil ha flere enn maks 5 fond, så det blir da eventuelt å bytte ut et av fondene mine - eller rett og slett la Kon-Tiki ligge, og la det stå som det gjør nå. :)

Skagen generelt har jo vært en suksesshistorie i verdensklasse må man kunne si. Men det har vært mye utskiftninger her de siste årene. Når du kjøper aktive og dyre fond, så sette du din lit til to ting. Du tror investeringsfilosofien til Skagen vil kunne gjøre det bedre enn markedet generelt og du tror forvalterne vil kunne gjøre det bedre enn de andre forvalterne der ute etter kostnader. Problemet med Skagen-fondene er at de har forholdsvis ferske forvaltere på mange av fondene. Det er derfor ekstra vanskelig å finne ut så mye om dem. Det som kan være litt betryggende er at de nok i Norge må kunne sies å være den mest ettertraktede arbeidsgiveren for fondsforvaltere. Det vil si at de de har hentet inn nå nylig har vært veldig flinke folk, men kanskje vanskelig å finne noen track record på.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei folkens! Limer inn min portefølje for langsiktig fondssparing (25 år+), og håper noen vil kommentere hva de mener om den. Jeg er relativt nybegynner i dette, og denne porteføljen er resultatet av et par måneders forskning. Regner med en del av dere her inne har veldig mye lenger fartstid.. :-)

 

Jeg har pt. 55 % global, 10% USA, 10 % Europa, 10 % nordisk, 10 % fremvoksende og 5 % Norge. Av dette er 25 % valutasikret.

 

Lurer litt på om det er for lav andel fremvoksende, og om jeg roter med for mange fond samlet sett. Ønsker en risikoprofil som ligger over middels, men jeg har allokert litt under 10 % til spekulasjon i enkeltaksjer. Svært takknemlig for eventuelle svar!

 

Lurer også på om jeg burde ha inn noen ETF-er og hva som eventuelt er fordelen med det.

 

 

 

  • DNB Global Indeks 13 %
  • flaggaNo.gifKLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeEuropa Indeks III 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeEuropa Indeks IV 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Indeks IV A 10 %
  • flaggaNo.gifKLP AksjeGlobal Indeks V 12 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta I 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta II 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Small Cap Indeks II 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeNorge Indeks II 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeUSA Indeks III 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeUSA Indeks IV 5 %
  • flaggaDk.gif Nordnet Superfonden Danmark 3 %
  • flaggaSe.gif Nordnet Superfonden Sverige 4 %
  • flaggaEu.gif Nordnet Superrahasto Suomi 3 %

 

Det du skriver virker fornuftig og du har ikke gjort noen blemmer i valg av fond. Men jeg ville absolutt svart ja på spørsmålet om du har valgt for mange. Det finnes ingen særlig gode grunner til å velge noe annet enn ett globalt indeksfond. Jeg har kun to fond og det er de jeg har merket i fet skrift i quoten. Det er ingen grunn til å ha noe annet, men du må gjerne beholde ca 10% som du leker deg litt med i enkeltaksjer. 

 

Min enkle anbefaling er derfor: kvitt deg med alt utenom de to fondene jeg har nevnt. Putt mesteparten i det globale og resten i fremvoksende markeder. 

 

Takk for svar!

 

Årsaken til at jeg har valgt mange, er at jeg mener dette vil spre risiko og potensielt øke avkastning. Når jeg sammenlignet alle disse fondene i Morningstar mener jeg at jeg fant forskjeller i avkastning over tid som gav grunn til å ha tro på bedre avkastning og redusert risiko ved spredning. Er dette altså feil? I perioder har f.eks small cap fondet gått bedre enn ordinært fond, og motsatt. I perioder har det også vært klar forskjell på de valutasikrede og de som ikke er det. Er din mening at to globale indeksfond over tid alltid vil gjøre det like bra? Er det andre grunner til at du sier det ikke er gode grunner for å ha mer enn ett globalt indeksfond? Kan ikke f.eks aksjeglobal V stagnere over tid, mens f.eks smallcap samtidig aksellererer? Kan det ikke hende at global indeks går greit, mens europeisk går veldig bra i visse tidsrom - og er det ikke da lurt å være litt spisset også?

 

Forvaltningskostnadene på samtlige fond er lave - maks 0,3. Det blir ikke noe dyrere for meg å ha mange fond, og alt går via automatisk spareavtale. Dermed er det heller ikke mer arbeid. Likevel vil jeg helst ha minst mulig å følge med på så klart, og kommer til å redusere antallet dersom begrunnelsen for det er god.

Lenke til kommentar

Er enig med Nimrad ang. at du nok velger vel mange fond ja. Inntrykket mitt er at det blir litt lapskaus - først har du globale fond som har bred eksponering, og så spisser du eksponeringen din inn mot forskjellige markeder. Er det en plan bak dette, eller er det bare tilfeldig? De nordiske landene (inkl. Norge) er f.eks. en veldig liten del av markedet sammenlignet med USA.

 

Lurer også på om jeg burde ha inn noen ETF-er og hva som eventuelt er fordelen med det.

Plasseres alt i aksjesparekonto? Eller tenker du å også bruke f.eks. Investeringskonto Zero for å kunne handle ETFer utenfor EØS?

 

Hvis svaret på sistnevnte er ja så er det mulig å få en billig og bred eksponering ved å kombinere 60 % ITOT og 40 % VXUS. Årlig kostnad blir 0,06 %. Til sammenligning har f.eks. KLP AksjeGlobal Indeks årlig kostnad på 0,20 %.

Vær imidlertid obs på kurtasje ved kjøp av ETFer. Det passer ikke for småbeløp á la 1000 kr per kjøp, da blir kurtasjen prosentmessig relativt stor i forhold til beløpet du handler for pga. minimumssatsen som typisk er 99 kr.

Takk for svar :-)

 

Det er absolutt ikke tilfeldig, men det betyr jo ikke at det er smart.. Jeg ser poenget ditt med å først gå bredt, for deretter å spisse. Kanskje det ikke gir mening, men for meg fremstår det som lurt da jeg antar at det kan være en viss differanse mellom de ulike indekser i ulike tidsrom over tid - og at dette teoretisk sett kan medføre økt avkastning og redusert risiko. Det kan så klart også medføre redusert avkastning i stedet..

 

Aksjesparekonto for disse fondene ja, men jeg har utenlandske aksjer på alminnelig fondskonto. Dette jeg nevner her er imidlertid pensjonssparingen til fruen og meg - og det synes jeg er greit å skille ut på egen konto. Jeg tenkte på å finne tilsvarende ETF-er som inngår i Nordnet sin kurtasjefrie sparingsmodell, altså Ishares og Dbx stort sett. Prøver å holde kostnadene nede, og de fondene du viste til er jo genial i så måte. Nordnet har et par europa etf-er og et USA etf som har 0,09 i forvaltning, men jeg har ikke funnet noen for verden. Som du sier - kurtasje ved relativt hyppig handel utgjør jo en god del med disse fondene!

Lenke til kommentar

Har en ganske avslappa tilnærming til sparingen min.

 

Flytta alt jeg hadde i DNB Global (rundt 90.000) inn i ASK før nyttår, og fordelte det 70/30 mellom DNB Global Indeks og DNB Teknologi.

 

Setter inn en hundrings på hver av dem hver måned fremover, i forbindelse med lønnsutbetaling i midten av måneden.

 

Har etter børsfallet tapt rundt 5.200 siden nyttår. Kjøper jevnt og trutt, så vil jeg kjøpe både i bunner og topper etter hvert som disse to forhåpentligvis fortsetter trenden med å svinge seg oppover i årene som kommer også.

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg har valgt mange, er at jeg mener dette vil spre risiko og potensielt øke avkastning. Når jeg sammenlignet alle disse fondene i Morningstar mener jeg at jeg fant forskjeller i avkastning over tid som gav grunn til å ha tro på bedre avkastning og redusert risiko ved spredning. Er dette altså feil?

Det korte svaret: Ja.

Det litt lengre svaret: Risiko kan deles inn i to typer risiko. 1. Selskapsspesifikk risiko og 2. markedsrisiko. Du får ikke betalt over tid for selskapsspesifikk risiko, fordi den kan diversifiseres bort. Den generelle markedsrisikoen får du derimot betalt for. Det du gjør med å investere i flere fond er ikke å spre risikoen. I et globalt fond har du allerede kjøpt (teoretisk) en liten andel av alle selskap i hele verden. Så når du investerer i andre mer spissede fond så overvekter du noen selskap og eksponerer deg derfor mer mot den risikoen du ikke får betalt for. Du kan også analysere enkeltselskap og se forskjeller i avkastning over tid som både gir bedre avkastning og lavere risiko, men det betyr ikke at det kommer til å være sånn fremover og at det derfor er lurt å investere 50% i Apple og 50% i global indeks f.eks.

 

I perioder har f.eks small cap fondet gått bedre enn ordinært fond, og motsatt.

Akkurat small cap er del av en teori som er utbredt og godtatt på faktorer du kan eksponere deg mot og få bedre avkastning. Herav faktorfond og smart beta, dette kan du lese deg opp på på egen hånd om du vil. Jeg anbefaler alltid boka "A random walk down wall street" til folk som er litt over snittet interessert.

 

I perioder har det også vært klar forskjell på de valutasikrede og de som ikke er det. Er din mening at to globale indeksfond over tid alltid vil gjøre det like bra?

Nei absolutt ikke. Tvert i mot. Et usikret fond vil garantert gjøre det dårligere i perioder og bedre i andre perioder. Det er derimot umulig(eller hvertfall utrolig vanskelig) å forutsi hvilken vei det vil gå fremover, så det blir mer et spørsmål om risiko.

 

Er det andre grunner til at du sier det ikke er gode grunner for å ha mer enn ett globalt indeksfond? Kan ikke f.eks aksjeglobal V stagnere over tid, mens f.eks smallcap samtidig aksellererer? Kan det ikke hende at global indeks går greit, mens europeisk går veldig bra i visse tidsrom - og er det ikke da lurt å være litt spisset også?

Jo, det kan selvfølgelig hende av Europa vil gå bedre enn resten. Det kan derimot også hende at det går dårligere enn resten av verden. Det finnes veeeldig smarte folk som analyserer, kjøper og selger selskap basert på dette; også kalt aktivt forvaltning. Hvis du overvekter Europa sier du implisitt at du er bedre enn hva de er, og det mener jeg er å ta litt hardt i.

 

Det er selvfølgelig lurt å være spisset inn mot f.eks. Europa hvis de gjør det bra. Men det vet du ikke på forhånd. Det kan like godt hende at de gjør det dårlig. Og da er det ikke lurt å være spisset.

 

Forvaltningskostnadene på samtlige fond er lave - maks 0,3. Det blir ikke noe dyrere for meg å ha mange fond, og alt går via automatisk spareavtale. Dermed er det heller ikke mer arbeid. Likevel vil jeg helst ha minst mulig å følge med på så klart, og kommer til å redusere antallet dersom begrunnelsen for det er god.

Håper det var godt forklart så du forstår tanken. Vil igjen anbefale deg å lese boken jeg nevnte tidligere. Den ble originalt skrevet en gang på 70-tallet tror jeg og holder fortsatt vann. Det har kommet til et par nye kapitler og blitt skrevet om litt for å oppdatere tall, forskning o.l. da. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Håper det var godt forklart så du forstår tanken. Vil igjen anbefale deg å lese boken jeg nevnte tidligere. Den ble originalt skrevet en gang på 70-tallet tror jeg og holder fortsatt vann. Det har kommet til et par nye kapitler og blitt skrevet om litt for å oppdatere tall, forskning o.l. da.

 

Veldig interessant og lærerikt - mange takk for fyldig svar. Boken er allerede kjøpt og på vei til Kindle ;-)

 

Jobber du med finans/investering?

 

Jeg lar fondene stå inntil videre, og så får jeg vurdere å bytte og redusere antallet over tid mens jeg gradvis går inn med de kontantene jeg har stående. Har bare gått inn med 1/3 av midlene grunnet de litt usikre tider. Vil nok uansett vekte meg opp i fremvoksende og ned i nordisk/europa. Er fortsatt litt skeptisk til å satse alt på ett globalt indeksfond :-)

Lenke til kommentar

 

Håper det var godt forklart så du forstår tanken. Vil igjen anbefale deg å lese boken jeg nevnte tidligere. Den ble originalt skrevet en gang på 70-tallet tror jeg og holder fortsatt vann. Det har kommet til et par nye kapitler og blitt skrevet om litt for å oppdatere tall, forskning o.l. da.

 

Veldig interessant og lærerikt - mange takk for fyldig svar. Boken er allerede kjøpt og på vei til Kindle ;-)

 

Jobber du med finans/investering?

 

God start å lese den boka. Jeg har jobbet i bransjen tidligere, men nå har jeg gått en litt annen retning.
Lenke til kommentar

Ser boken "The Myth of the Rational Market" blir foreslått som et supplement (eller kanskje en korreksjon) til "A random walk down wall street", for de som er veldig glad i å lese :)

Har hørt om den, men ikke lest enda. Skal sjekke den.

Av alternativer/supplement/korreksjon(eller hva man skal kalle det) jeg har lest så liker jeg best ‎Efficiently Inefficient av Lasse Heje Pedersen

Lenke til kommentar

Kva tenker folk om fond i NOK vs utanlandske fond utan valutasikring. Kunne eigentleg tenka meg å legga hovudtyngda av portefølja i Global Indeks, men når krona er så svak mot andre valutaer som ho har vore dei siste åra, tenker eg at ho etter kvart vil gå opp igjen til normale nivå (type 8 NOK/EUR). Vurderer derfor å legga hovudtyngda i Indeks Norge istaden, og evt, flytta nokre av pengane til eit internasjonalt fond om nokre år, når kroneverdien kjem opp på normale nivå.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Kva tenker folk om fond i NOK vs utanlandske fond utan valutasikring. Kunne eigentleg tenka meg å legga hovudtyngda av portefølja i Global Indeks, men når krona er så svak mot andre valutaer som ho har vore dei siste åra, tenker eg at ho etter kvart vil gå opp igjen til normale nivå (type 8 NOK/EUR). Vurderer derfor å legga hovudtyngda i Global Norge istaden, og evt, flytta nokre av pengane til eit internasjonalt fond om nokre år, når kroneverdien kjem opp på normale nivå.

 

Og et valutasikret globalt fond er ikke et alternativ, du vil investere i den norske børsen i starten før du flytter til internasjonalt fond?

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

 

Kva tenker folk om fond i NOK vs utanlandske fond utan valutasikring. Kunne eigentleg tenka meg å legga hovudtyngda av portefølja i Global Indeks, men når krona er så svak mot andre valutaer som ho har vore dei siste åra, tenker eg at ho etter kvart vil gå opp igjen til normale nivå (type 8 NOK/EUR). Vurderer derfor å legga hovudtyngda i Global Norge istaden, og evt, flytta nokre av pengane til eit internasjonalt fond om nokre år, når kroneverdien kjem opp på normale nivå.

 

 

Og et valutasikret globalt fond er ikke et alternativ, du vil investere i den norske børsen i starten før du flytter til internasjonalt fond?

Det kan vera eit alternativ. Problemet er eigentleg berre at det finst veldig få av dei. Kva valutasikra Global Indeks-fond er tilgjengelege i Norge?

Lenke til kommentar

Kva tenker folk om fond i NOK vs utanlandske fond utan valutasikring. Kunne eigentleg tenka meg å legga hovudtyngda av portefølja i Global Indeks, men når krona er så svak mot andre valutaer som ho har vore dei siste åra, tenker eg at ho etter kvart vil gå opp igjen til normale nivå (type 8 NOK/EUR). Vurderer derfor å legga hovudtyngda i Global Norge istaden, og evt, flytta nokre av pengane til eit internasjonalt fond om nokre år, når kroneverdien kjem opp på normale nivå.

Det er ikke noe som heter normalt nivå på valutakurser. Kursen slik den er i dag er det den skal være gitt hva vi vet om framtida. Valutasikring eller ikke bør ikke være et spørsmål om avkastning, men et spørsmål om risiko. Jeg velger bort valutasikring, da jeg har inntekten min i norske kroner og da vil sparepengene mine øke i verdi når inntekten min i utenlands valuta synker i verdi.

 

Hva mener du forresten med Global Norge?

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kva tenker folk om fond i NOK vs utanlandske fond utan valutasikring. Kunne eigentleg tenka meg å legga hovudtyngda av portefølja i Global Indeks, men når krona er så svak mot andre valutaer som ho har vore dei siste åra, tenker eg at ho etter kvart vil gå opp igjen til normale nivå (type 8 NOK/EUR). Vurderer derfor å legga hovudtyngda i Global Norge istaden, og evt, flytta nokre av pengane til eit internasjonalt fond om nokre år, når kroneverdien kjem opp på normale nivå.

 

Og et valutasikret globalt fond er ikke et alternativ, du vil investere i den norske børsen i starten før du flytter til internasjonalt fond?

Det kan vera eit alternativ. Problemet er eigentleg berre at det finst veldig få av dei. Kva valutasikra Global Indeks-fond er tilgjengelege i Norge?

 

KLP Aksjeglobal indeks II i hvert fall. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Kva tenker folk om fond i NOK vs utanlandske fond utan valutasikring. Kunne eigentleg tenka meg å legga hovudtyngda av portefølja i Global Indeks, men når krona er så svak mot andre valutaer som ho har vore dei siste åra, tenker eg at ho etter kvart vil gå opp igjen til normale nivå (type 8 NOK/EUR). Vurderer derfor å legga hovudtyngda i Global Norge istaden, og evt, flytta nokre av pengane til eit internasjonalt fond om nokre år, når kroneverdien kjem opp på normale nivå.

Og et valutasikret globalt fond er ikke et alternativ, du vil investere i den norske børsen i starten før du flytter til internasjonalt fond?

Det kan vera eit alternativ. Problemet er eigentleg berre at det finst veldig få av dei. Kva valutasikra Global Indeks-fond er tilgjengelege i Norge?

KLP Aksjeglobal indeks II i hvert fall.

KLP AksjeGlobal Indeks IV er for privatkunder og er valuttasikret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

KLP AksjeGlobal Indeks IV er for privatkunder og er valuttasikret.

 

 

Hmm, mulig det, er litt forvirrende med de forskjellige variantene av KLP-fond.....

 

Diskuterte litt indeksfond i en annen tråd. Noen her med erfaring fra Noon Invest? 

 

De setter sammen porteføljer av indeksfond for sine kunder. Virker egentlig ganske interessant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...