Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dnb index har faktisk ganske høy risiko den også. Er jo en del teknologi der også, og mange forvaltere mener en del tek-selskaper er noe oppblåst for tiden, kan vanskelig forsvare sin prising.

Er norsk fond noe lurt? Ser litt på alfred berg klassisk index.

Sprekker tech bobla vil jo dnb tech falle mer enn global indeks. Norsk fond blir jo endel høyere risiko de også, mtp. at de bare er 0.2% av verdensøkonomien. Så jeg ville ikke putta mer enn en 10-20% i risikofond, alt ettersom hvilken risiko du ønsker.  Går verden dårlig går nok Norge dårlig også. 

 

Jeg har putta 90% i global indeks og 10% i fremvoksende markeder. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hva de har gjort tidligere år sier lite eller ingenting om hva de vil gjøre i fremtidige år. Det du burde se på er risiko, diversifisering og kostnader når du kjøper fond. 

 

 

Edit: Ser også at det fondet du snakker om ikke er et indeksfond, men svindyrt aktivt forvaltet fond. Jeg ville holdt meg langt unna. Se på KLP fremvoksende markeder indeks.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Dnb index har faktisk ganske høy risiko den også. Er jo en del teknologi der også, og mange forvaltere mener en del tek-selskaper er noe oppblåst for tiden, kan vanskelig forsvare sin prising.

Jeg tenker ikke bare på risikoen ved å være investert i teknologi, men du tar en høy risiko ved å satse på at forvalterne til DNB Teknologi har magiske fingre. Ikke bare gjetter du på at de skal gjøre en god jobb, men du betaler dem også 7-8 ganger mer enn du trenger.

 

Er norsk fond noe lurt? Ser litt på alfred berg klassisk index.

Hvorfor norsk? Hvorfor ikke Russisk? Eller Polsk? Eller Brasiliansk? Home bias heter det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke bare på risikoen ved å være investert i teknologi, men du tar en høy risiko ved å satse på at forvalterne til DNB Teknologi har magiske fingre. Ikke bare gjetter du på at de skal gjøre en god jobb, men du betaler dem også 7-8 ganger mer enn du trenger.

 

Hvorfor norsk? Hvorfor ikke Russisk? Eller Polsk? Eller Brasiliansk? Home bias heter det.

 

 

Finnes ingen billige polske indeksfond på Nordnet :S

 

EDIT: Vet ikke om det finnes noe i det hele tatt, har ikke sjekket. Vet bare at det finnes noen fond som går på Russland og de er svindyre.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Hva de har gjort tidligere år sier lite eller ingenting om hva de vil gjøre i fremtidige år. Det du burde se på er risiko, diversifisering og kostnader når du kjøper fond. 

Ja jeg er klar over det du sier her, sjekket bare opp det fondet for moro skyld siden du sa du hadde andeler der.

Jeg avsluttet kjøp av KLP index norden nå, avkastningen lå langt under global index.

Det var også noen interessante tall i den videoen fra nrk. Kun 11% av nordmenns investert kapital står i index.

Dvs nesten 90 % betaler dyrt for (stort sett) bortkastet aktiv forvaltning med manglende resultater.

Er det vrkelig så mange som holdes for narr av sin bank og forsikringsselskap som prakker fond på kundene sine?

Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over det du sier her, sjekket bare opp det fondet for moro skyld siden du sa du hadde andeler der.

Jeg avsluttet kjøp av KLP index norden nå, avkastningen lå langt under global index.

Det var også noen interessante tall i den videoen fra nrk. Kun 11% av nordmenns investert kapital står i index.

Dvs nesten 90 % betaler dyrt for (stort sett) bortkastet aktiv forvaltning med manglende resultater.

Er det vrkelig så mange som holdes for narr av sin bank og forsikringsselskap som prakker fond på kundene sine?

Dessverre så er det nok slik ja. Man kan ikke stole på at bankene gir de beste rådene, nordmenn er nok litt naive her. Man betaler i dyre dommer for å få bedre avkastning enn markedet noe det nesten garantert ikke gjør. Det DnB fondet var ikke indeks men et aktivt fond som koster 1.8% i året så ikke helt det samme jeg kjøpte.

 

Jeg mener personlig økonomi er veldig viktig og burde være en del av skolen.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over det du sier her, sjekket bare opp det fondet for moro skyld siden du sa du hadde andeler der.

Jeg avsluttet kjøp av KLP index norden nå, avkastningen lå langt under global index.

Det var også noen interessante tall i den videoen fra nrk. Kun 11% av nordmenns investert kapital står i index.

Dvs nesten 90 % betaler dyrt for (stort sett) bortkastet aktiv forvaltning med manglende resultater.

Er det vrkelig så mange som holdes for narr av sin bank og forsikringsselskap som prakker fond på kundene sine?

Det er fint for meg og de andre her at noen betaler for verdivurderingen. Jeg er iallfall meget fornøyd med at flesteparten ikke har indeksfond ? Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Fortsett i DNB Global Indeks. Du kan putte litt i DNB Teknologi, men maks 10%. Det er en alt for høy risiko å ta sånn rent forvaltermessig.

Spørs hvor lang horisont man har, men kjernen i "teknologi" er jo flere og bedre teknologiske løsninger i en evigvarende strøm som en "Sareptas Krukke" vil alltid være en del av fremtiden. Alle fremtidige løsninger i alle samfunnsforhold, enten i det offentlige eller i det private bedriftsmarkedet, vil bruke nyere og bedre teknologiske løsninger for å oppnå enda bedre resultater. Helse, miljø, energi, logistikk, eiendom, privat- og offentlig forvaltning, vil alle ta i bruk mer og mer "teknologi" for å oppnå sine delmål. Det kan komme rekyler. Klart det. Men hvis man kan sitte lenger enn 5 år, så bør man gå høyere enn 10%. Jeg ville ikke gått høyere i andre typer bransjefond, men "teknologi" ligger så strategisk plassert i en hvilken som helst fremtidsvisjon som ikke innebærer en nukleær ut-bombing tilbake til steinalderen, at den seilasen bør man være med på!   :yes:

Lenke til kommentar

Spørs hvor lang horisont man har, men kjernen i "teknologi" er jo flere og bedre teknologiske løsninger i en evigvarende strøm som en "Sareptas Krukke" vil alltid være en del av fremtiden. Alle fremtidige løsninger i alle samfunnsforhold, enten i det offentlige eller i det private bedriftsmarkedet, vil bruke nyere og bedre teknologiske løsninger for å oppnå enda bedre resultater. Helse, miljø, energi, logistikk, eiendom, privat- og offentlig forvaltning, vil alle ta i bruk mer og mer "teknologi" for å oppnå sine delmål. Det kan komme rekyler. Klart det. Men hvis man kan sitte lenger enn 5 år, så bør man gå høyere enn 10%. Jeg ville ikke gått høyere i andre typer bransjefond, men "teknologi" ligger så strategisk plassert i en hvilken som helst fremtidsvisjon som ikke innebærer en nukleær ut-bombing tilbake til steinalderen, at den seilasen bør man være med på!   :yes:

Utvilsomt, spørsmålet er om det vil lønne seg å ta sjansen på at aktive forvaltere i DNB velger de riktige tech selskapene. Så lenge google, apple og microsoft vokser er det en ting, men hva hvis det kommer endel nye selskap som vipper dem av tronen?

Lenke til kommentar

Spørs hvor lang horisont man har, men kjernen i "teknologi" er jo flere og bedre teknologiske løsninger i en evigvarende strøm som en "Sareptas Krukke" vil alltid være en del av fremtiden. Alle fremtidige løsninger i alle samfunnsforhold, enten i det offentlige eller i det private bedriftsmarkedet, vil bruke nyere og bedre teknologiske løsninger for å oppnå enda bedre resultater. Helse, miljø, energi, logistikk, eiendom, privat- og offentlig forvaltning, vil alle ta i bruk mer og mer "teknologi" for å oppnå sine delmål. Det kan komme rekyler. Klart det. Men hvis man kan sitte lenger enn 5 år, så bør man gå høyere enn 10%. Jeg ville ikke gått høyere i andre typer bransjefond, men "teknologi" ligger så strategisk plassert i en hvilken som helst fremtidsvisjon som ikke innebærer en nukleær ut-bombing tilbake til steinalderen, at den seilasen bør man være med på! :yes:

Har du noen grunn til å tro at denne informasjonen ikke allerede er priset inn i dagens priser for teknologiselskaper? Hva verdsetter du tech-selskapene til, og hvilken metode har du brukt for å gjøre dette?
Lenke til kommentar

Utvilsomt, spørsmålet er om det vil lønne seg å ta sjansen på at aktive forvaltere i DNB velger de riktige tech selskapene. Så lenge google, apple og microsoft vokser er det en ting, men hva hvis det kommer endel nye selskap som vipper dem av tronen?

De vil vel ikke bli vippet av tronen sånn over natten da, det er gjerne sånn med lokomotiver, når de er oppe i fart lar de seg ikke stanse selv om strekningen er lang.

Historisk sett er tech høyt priset nå ja, og særlig 5 som skrives om. AMZN, NFLX, CRM, TSLA og SPOT. Felles for disse er svake driftsresultater over tid og stadig økende kostnader. Det kan fort komme et lite jypling selskap som blir populært fort med mange kunder og ta store markedsandeler, ingen er på topp over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...