Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg har fond direkte hos dnb, men også hos Nordnet.

Noen som vet om det er enkelt å flytte dnb fondene slik at jeg har de også via nordnet?

Hadde vært fint å få samlet alt.

 

Jeg opprettet aksjesparekonto i sbanken i fjor høst og fikk da samlet alt på ett sted. Sbanken gjorde hele jobben med flyttingen. Vil tro nordnet tilbyr det samme.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor aksjeglobal+fremvoksende markeder fremfor aksjeverden?

Fordi det er litt billigere. Du får 80-90% av porteføljen til 0,2% forvaltningsavgift og 0,3% på resten versus 0,3% på alt.

 

PS: Det utgjør svært liten forskjell, også over tid, men det er likevel en forskjell.

Men aksjeglobal dekker jo fremdeles fremvoksende markedet? Så blir vel overvekt i fremvoksende markeder om man tar det separat.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Mtp Hvor svak krona har vært.

Valutakurser er mer eller mindre riktige til enhver tid gitt hva vi vet om renter og andre økonmiske faktorer i fremtiden. Valutasikring eller ikke for amatører er ikke et spørsmål om avkastning, men et spørsmål om risiko.

 

For min del dropper jeg valutasikring da valutakurser utjevner den norske økonomien. Sparepengene mine blir mer verdt når den norske økonomien går dårlig og motsatt.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke? Mtp Hvor svak krona har vært.

Valutakurser er mer eller mindre riktige til enhver tid gitt hva vi vet om renter og andre økonmiske faktorer i fremtiden. Valutasikring eller ikke for amatører er ikke et spørsmål om avkastning, men et spørsmål om risiko.

 

For min del dropper jeg valutasikring da valutakurser utjevner den norske økonomien. Sparepengene mine blir mer verdt når den norske økonomien går dårlig og motsatt.

Halvparten i valutasikret og halvparten i ikke valutasikret er kanskje en idé?
Lenke til kommentar

Halvparten i valutasikret og halvparten i ikke valutasikret er kanskje en idé?

Ikke en dum ide hvertfall. Bare å kjøre på. Det klart viktigste er egentlig å velge billige og brede aksjefond. Men så vidt jeg vet finnes det ikke noe særlig forskning/teori som støtter valget.
Lenke til kommentar

 

 

 

Vil dere anbefale valutasikring?

Nei.
Hvorfor ikke? Mtp Hvor svak krona har vært.
Men kanskje det er nye normalen? Ingen ting som tilsier at ting hat et visst nivå det skal tilbake til.

Vel, hvis man har et stort fall i aksjemarkedet ala 2008 er det vel logisk at det heller går opp over tid enn ned?

Lenke til kommentar

Vel, hvis man har et stort fall i aksjemarkedet ala 2008 er det vel logisk at det heller går opp over tid enn ned?

Hvis det hadde vært sånn at den norske kronen var billigere enn den burde og det var sikkert at den skulle gått opp kunne du blitt uendelig rik. Det er selvfølgelig ikke sånn. Valutakursen er fair. Det er ingenting som tilsier at den skal noe særlig opp eller ned i fremtiden som gjør at du bør valutasikre eller ikke.
Lenke til kommentar

 

 

Aksjeglobal dekker i hovedsak utviklede markeder, ikke fremvoksende.

Interessant. Vil du anbefale det?

Hvis målet er bredest mulig dekning ville jeg heller ha valgt Aksjeverden eller evt. en kombinasjon av Aksjeglobal og Fremvoksende markeder, slik som nevnt tidligere.

 

Ble  Aksjeglobal og Fremvoksende markeder.

Lenke til kommentar

Tror det har blitt diskutert her før, men jeg oppfatter regelverket rundt investeringer som kjipt når det jevnlig skjer endringer rundt vilkårene hos investeringskontoene. Man kan sitte å regne på IPS, Zerokonto, ASK i hytt og pine, men hva er poenget når realiseringssatsene og mengden skattereduksjon endres hele tiden? Man kan jo ikke gjøre et rasjonelt valg lenger pga. politiske reguleringer. Er bare interessert i å høre hva andre tenker om dette, mener å huske Herr Brun hadde noe å komme med her.

 

Bare oppgitt at jeg må begynne å regne på om jeg burde realisere gevinst på Zerokonto nå. Når man setter inn penger på en konto med utsatt beskatning så er det tross alt ikke ment for at du skal realisere etter noen få år, men 10-20 år kanskje.

 

EDIT: typos

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Tror det har blitt diskutert her før, men jeg oppfatter regelverket rundt investeringer som kjipt når det jevnlig skjer endringer rundt vilkårene hos investeringskontoene. Man kan sitte å regne på IPS, Zerokonto, ASK i hytt og pine, men hva er poenget når realiseringssatsene og annet mengden skattereduksjon endres kontinuerlig? Man kan jo ikke gjøre et rasjonelt valg lenger pga. politiske reguleringer. Er bare interessert i å høre hva andre tenker om dette, mener å huske Herr Brun hadde noe å komme med her.

 

Bare oppgitt at jeg må begynne å regne på om jeg burde realisere gevinst på Zerokonto nå. Når man setter inn penger på en konto med utsatt beskatning så er det tross alt ikke ment for at du skal realisere etter noen få år, men 10-20 år kanskje.

Eneste varige løsningen er nok dessverre holdingsselskap/AS. Der er det sterke nok interesser til at politikerne ikke endrer rammevilkårene nevneverdig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...