Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Diskuterte litt indeksfond i en annen tråd. Noen her med erfaring fra Noon Invest?

 

De setter sammen porteføljer av indeksfond for sine kunder. Virker egentlig ganske interessant.

Dobbelt opp med kostnader da altså. Hvorfor ikke bare kjøpe aksjer da egentlig..?

Det blir jo noe helt annet.

 

Men ja, jeg synes det blir vanskelig å forsvare et ekstra lag med kostnader på 0,85% i tillegg til det vanlige indeksfond tar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor synker obligasjoner i verdi når renten går opp (og motsatt)?

Obligasjoner er i praksis omsettelige fastrenteavtaler. Hvis du inngår en 10-årig fastrenteavtale på 1 million kroner til 2% rente, og banken dagen etter tilbyr 10-årige fastrenteavtaler til 3% rente, har du i realiteten tapt 1% i året i 10 år. Hvis du kunne selge fastrenteavtalen din videre, ville den ikke lenger være verdt en million kroner, for de som har en million kroner i cash kan heller kjøpe fastrenteavtaler med 3% rente i det åpne markedet. Skal de kjøpe din fastrenteavtale, vil de forlange en rabatt på 1% for hvert års varighet på din fastrentravtale. Det blir likt for obligasjoner. Har obligasjonen din 10 års varighet og renta øker 1% over natta, vil obligasjonen - alt annet likt - falle 10% i verdi.

Lenke til kommentar

Det som kan bremse renteauke, og kanskje har gjort det allereie, er lånegraden. Kor mange er det som får problem med renteauke på 1-2 prosentpoeng? Låg rente har bidratt til å drive bustadprisane opp, men det er verre å heve renta igjen sidan mange har tatt opp lån mtp. dagens rentenivå. Bankane gjer sjølvsagt sine berekningar og kundane skal tole renteauke, men mykje kan skje frå du tar opp eit lån på 2% og til den er på 4%.

Lenke til kommentar

Fra 2% til 4% er mye, men hvis lånegraden skal ned så må vel renten opp i noen grad?

 

Det ble innført tiltak med økt egenandel på boliger som ikke er primærbolig. Hvis en person som tar opp lån på en bolig har 50% egenandel så blir det mindre lån totalt sett enn om personen har 20%. Men det var ikke dette som var formålet, og det har liten effekt slik sett...

 

Jeg vet ikke om tiltak som er effektive for å senke lånegraden utenom rentenivået?

 

Høyt rentenivå har vært en faktor ved alle større korreksjoner i aksjemarkedet etter hva jeg har lest. Etterhvert som lånegraden øker kommer man til et punkt hvor kreditorer blir usikre, og da hemmes økonomien med feks konkurser og forminsket kjøpelyst.

 

Så høyt rentenivå er noe man ønsker å unngå, med mindre man finner opp noe helt nytt. Dagens dopede økonomi er vel også noe helt nytt. Ved tidligere kriser har man i større grad latt problemene komme.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg har tre fond: DNB Teknologi, KLP AksjeGlobal Indeks V og Nordnet Superfondet Norge. Anskaffelsesverdi 25k på hvert fond. Vurderer å flytte alle andelene fra KLP over til ett av de to andre da jeg ikke er superfornøyd med avkastningen. Hva tror folk om det? Har hatt fondene i et halvt år.

Lenke til kommentar

Jeg har tre fond: DNB Teknologi, KLP AksjeGlobal Indeks V og Nordnet Superfondet Norge. Anskaffelsesverdi 25k på hvert fond. Vurderer å flytte alle andelene fra KLP over til ett av de to andre da jeg ikke er superfornøyd med avkastningen. Hva tror folk om det? Har hatt fondene i et halvt år.

DNB Teknologi har ridd på en god bølge. Du tar en ekstra risiko med å investere i det uten å vite om du får betalt for det. Jeg er ikke fan av det fondet og har sikkert skrevet om det et to-sifra antall ganger etterhvert nå i denne tråden, siterer meg selv:

Jepp. Dyrt fond i begge betydninger av "dyrt"(høye kostnader og "dyre" underliggende selskap).

 

1) DnB teknologi ser gøy ut. Selv om fondet har hatt høy avkastning, og dertil burde ha høy risiko, er vel ikke akkurat teknologibransjen noe som kommer til å punktere med det første? Eller? Har selv to motargument: en DN-artikkel som påsto at det gjerne er de fondene som har gjort det dårlig de siste årene som kommer til å gjøre det bra de kommende. Teknologifond har vel ikke akkurat gjort det dårlig de siste åra? Kanskje de har "brukt opp" avkastninga for en stund? Òg: har hengt meg litt opp i et råd fra en kar som mente at det ofte er lurt å gjøre det motsatte av majoriteten. Følger du majoriteten, får du gjerne med deg bunnen. Minsky-øyebøikket som eksempel. Kanskje, feks, så er teknologifond overprisa om dagen, siden jeg lett kan se for meg at det er mye rift om dem?

Jeg er ganske sterk motstander av dette fondet. I stor grad fordi det veldig fort kan bli et skoleeksempel på performance chasing.

 

Det er vanskelig og nesten umulig å si når toppen kommer, men det er ganske lett å si at du hvertfall ikke kjøper på bunnen om du går inn nå.

 

 

All forskning taler for at aktive forvaltere med god historikk har lavere sannsynlighet for god fremtidig avkastning. Det du forteller er klassisk performance chasing og er ikke noe som er lurt i det lange løp.

Lenke til kommentar

Jeg har tre fond: DNB Teknologi, KLP AksjeGlobal Indeks V og Nordnet Superfondet Norge. Anskaffelsesverdi 25k på hvert fond. Vurderer å flytte alle andelene fra KLP over til ett av de to andre da jeg ikke er superfornøyd med avkastningen. Hva tror folk om det? Har hatt fondene i et halvt år.

Gjør heller motsatt, globale indeksfond vinner i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Jeg har tre fond: DNB Teknologi, KLP AksjeGlobal Indeks V og Nordnet Superfondet Norge. Anskaffelsesverdi 25k på hvert fond. Vurderer å flytte alle andelene fra KLP over til ett av de to andre da jeg ikke er superfornøyd med avkastningen. Hva tror folk om det? Har hatt fondene i et halvt år.

Gjør heller motsatt, globale indeksfond vinner i lengden.

 

Ut av DNB og inn i KLP? Sjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit

Lenke til kommentar

Hvorfor aksjeglobal+fremvoksende markeder fremfor aksjeverden?

Fordi det er litt billigere. Du får 80-90% av porteføljen til 0,2% forvaltningsavgift og 0,3% på resten versus 0,3% på alt.

 

PS: Det utgjør svært liten forskjell, også over tid, men det er likevel en forskjell.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...