Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Tror det har blitt diskutert her før, men jeg oppfatter regelverket rundt investeringer som kjipt når det jevnlig skjer endringer rundt vilkårene hos investeringskontoene. Man kan sitte å regne på IPS, Zerokonto, ASK i hytt og pine, men hva er poenget når realiseringssatsene og mengden skattereduksjon endres hele tiden? Man kan jo ikke gjøre et rasjonelt valg lenger pga. politiske reguleringer. Er bare interessert i å høre hva andre tenker om dette, mener å huske Herr Brun hadde noe å komme med her.

Zero-konto er et smutthull, så at ting endres der er nå en ting. Jeg har satset på ASK fremfor Zero og bakgrunnen er hovedsakelig at ASK er det myndighetene satser på. At forsikringsproduktet Zero har levd i et smutthull såpass lenge har egentlig overrasket meg, men derfor velger hvertfall jeg det bort da det ikke er dette regjeringen ønsker å satse på. Mao tror jeg fordelene med Zero vil forsvinne/bli mindre og da sitter man igjen med ulempene. Og dette er uten å regne på noe.

 

IPS ser jeg på som en slags ASK, men med ekstra incentiver/skattefordeler ettersom det er ønskelig for myndighetene å stimulere til pensjonssparing. Jeg tror derfor dette relativt sett vil være mer lønnsomt enn ASK av den ene grunnen at det er det myndighetene vil ønske at den skal være.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nyheten fra Nordnet i dag. Det sto at de tolket det sånn, at det fremdeles ikke vil bli noe beskattet
før du tar ut av zero kontoen. Men de virker ikke helt sikre.
 

 

Det er foreløpig uklart om renteinntekter og aksjeutbytte vil skattlegges løpende i en investeringskonto, eller om man får fordelen av å utsette skatten til uttak fra kontoen, som i dag. Nordnet tolker de nye reglene slik at dagens praksis med utsatt skatt på renteinntekter og aksjeutbytte vil videreføres.

 

Regnestykket hos Nordnet

 

Får se litt hvordan det går utover året.

Så lenge man ikke er oppført som aksjonær selv ved å bruke Zero, syns jeg det er en fordel
iallefall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke fond har dere kjøpt?

Jeg satser på KLP AksjeGlobal indeks 5.

 

Hvorfor gjøre det komplisert når du kan gjøre det enkelt.

 

Kunne spekulert i 2-3 forskjellige fond samt aksjer, men føler meg ikke kvalifisert til å gjøre de vurderingene.

 

Har imidlertid vurdert å spe på med et fond for framvoksende markeder for å gjøre porteføljen bredere.

 

Investerer 10% av inntekt i fondet og 90% går til å betale boliglån.

 

Tanken er at dersom jeg prioriterer fondet for høyt blir det som å kjøpe fond med lånte penger.

 

Ønsker ikke alt for høy risiko samtidig som jeg selvsagt ønsker litt avlastning når jeg først har litt penger til overs :)

Lenke til kommentar

DnB Global Indeks. Er vel ~samme greia som Klp sitt globale indeksfond(?), bare at DnB tar 0,3% i årlig forvaltningshonorar istedenfor 0,2 slik Klp gjør.

 

Veldig fornøyd både med resonnementet bak å sette pengene i Global Indeks, óg avkastninga det så langt har gitt. Men siden det ikke er noen gode grunner til å ha pengene hos DnB fremfor Klp(?), så tenker jeg å bytte. Etterhvert..

 

@loddyman: har hatt avdragsfrihet på boliglånet (student) de siste 20 mnd og isteden måka alt jeg har gått i pluss fra mnd til mnd inn i fondet. Nå er ikke historien garantist for fremtidig avkastning, men jeg har altså 20k i avkastning nå på de totalt 147 000 jeg har satt inn. Mye bedre butikk enn å sette penger inn i boliglånet (som nesten, netto, med dagens lave rente faktisk vil representere et tap). Nå har ikke jeg det største lånet (1,2), så for meg er ikke dette noen stor risiko, men hvis du heller ikke har en veldig høy belåningsgrad/veldig høy total gjeld, ville jeg absolutt vurdert å skyte mer av penga inn i fond :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

DnB Global Indeks. Er vel ~samme greia som Klp sitt globale indeksfond(?), bare at DnB tar 0,3% i årlig forvaltningshonorar istedenfor 0,2 slik Klp gjør.

 

Veldig fornøyd både med resonnementet bak å sette pengene i Global Indeks, óg avkastninga det så langt har gitt. Men siden det ikke er noen gode grunner til å ha pengene hos DnB fremfor Klp(?), så tenker jeg å bytte. Etterhvert..

 

@loddyman: har hatt avdragsfrihet på boliglånet (student) de siste 20 mnd og isteden måka alt jeg har gått i pluss fra mnd til mnd inn i fondet. Nå er ikke historien garantist for fremtidig avkastning, men jeg har altså 20k i avkastning nå på de totalt 147 000 jeg har satt inn. Mye bedre butikk enn å sette penger inn i boliglånet (som nesten, netto, med dagens lave rente faktisk vil representere et tap). Nå har ikke jeg det største lånet (1,2), så for meg er ikke dette noen stor risiko, men hvis du heller ikke har en veldig høy belåningsgrad/veldig høy total gjeld, ville jeg absolutt vurdert å skyte mer av penga inn i fond :)

Det er et valg alle må ta. Boliglånsrenta er lav i dag, men hva om 5 år?

 

Hva om renta spretter opp i 10%?

 

Å ha gjeld er en risiko. Du kan potensielt få en bedre avkastning med indeksfond, men det er heller ikke garantert.

 

Jeg ønsker egentlig ikke så stor risiko i økonomien min, så jeg har valgt å kvitte meg med gjeld.

 

Dessuten kan du like gjerne si at det lønner seg å betale ned på lån når renta er lav da du får betalt mer i avdrag i forhold til renteutgifter.

 

Det er en gyllen mulighet.

Lenke til kommentar

Er DNB Indeks fortsatt fondet å gå til for trygg langsiktig sparing? Har tenkt å spare 4500 i måneden i minst 10 år.

 

Burde jeg betale ned på lånet? Har boliglån ung på bare 350 000 igjen. Eller burde jeg heller investere i DNB global indeks?

 

Hvilke globale indeksfond er best per dags dato?

Lenke til kommentar

Er DNB Indeks fortsatt fondet å gå til for trygg langsiktig sparing? Har tenkt å spare 4500 i måneden i minst 10 år.

 

Burde jeg betale ned på lånet? Har boliglån ung på bare 350 000 igjen. Eller burde jeg heller investere i DNB global indeks?

 

Hvilke globale indeksfond er best per dags dato?

Ved 10 års horisont og lavt boliglån er det lite tvil, gå for et globalt indeksfond og tjen deg rik på renters rente. Det er ikke trygg sparing å gå i aksjemarkedet for øvrig. Det er stor risiko. Men ved månedlig sparing i over 10 år skal du være svært uheldig.

 

Så og si alle globale indeksfond er gode. Du kan egentlig ikke velge feil, forskjellene er små. DNB Global Indeks er flott det. Ingen kjøps/salgsgebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er DNB Indeks fortsatt fondet å gå til for trygg langsiktig sparing? Har tenkt å spare 4500 i måneden i minst 10 år.

 

Burde jeg betale ned på lånet? Har boliglån ung på bare 350 000 igjen. Eller burde jeg heller investere i DNB global indeks?

 

Hvilke globale indeksfond er best per dags dato?

Hvilke som er best i dag er ikke nødvendigvis de samme som er best i tiden fremover, men det er flere globale indeksfond som gjør det mer eller mindre like godt over tid, så jeg ville i tillegg sett på kostnader, og her er DNB et av de billigste med 0,3 %, på litt linje med KLPs globale indeksfond og sikkert noen andre. Nordeas globale indeksfond koster til sammenlikning 0,4 % så er litt å spare om man ser det over 10–20 år eller mer.

 

Hos morningstar.no kan du finne linken «Sammenlign fond» og sette fond opp mot hverandre og sammenlikne selv.

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Hvilke som er best i dag er ikke nødvendigvis de samme som er best i tiden fremover, men det er flere globale indeksfond som gjør det mer eller mindre like godt over tid, så jeg ville i tillegg sett på kostnader, og her er DNB et av de billigste med 0,3 %, på litt linje med KLPs globale indeksfond og sikkert noen andre. Nordeas globale indeksfond koster til sammenlikning 0,4 % så er litt å spare om man ser det over 10–20 år eller mer.

0,1% utgjør overraskende lite, selv over lang tid. Må vel opp i 20 år før det utgjør 2% avkastning. For øvrig er KLP billigst. De har 0,2% honorar på et av sine globale indeksfond
Lenke til kommentar

0,1% utgjør overraskende lite, selv over lang tid. Må vel opp i 20 år før det utgjør 2% avkastning. For øvrig er KLP billigst. De har 0,2% honorar på et av sine globale indeksfond

 

Du har helt rett – jeg blandet KLP AksjeGlobal Indeks V med KLP AksjeVerden Indeks (som inkluderer 10–15 % fremvoksende markeder i tillegg). Takk for at du retta på det!

 

Når det gjelder de 0,1 prosentene ser jeg ingen grunn til ikke ta hensyn til dette om man har et langsiktig perspektiv. 1–2 % kan jo bli en pen sum etterhvert, avhengig av hvor mye man sparer selvfølgelig.

Lenke til kommentar

0,1% utgjør overraskende lite, selv over lang tid. Må vel opp i 20 år før det utgjør 2% avkastning.

 

Forskjellen vokser voldsomt over tid. Etter 21 år utgjør 0,1% ekstra omkostninger et halvår med innbetalinger, om du regner med 7% gjennomsnittlig avkastning. Ved 26 år utgjør det et helt års innbetalinger, og etter 32 år blir det to hele år med innbetalinger i forskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...