Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

 

KLP AksjeGlobal Indeks IV er for privatkunder og er valuttasikret.

 

Hmm, mulig det, er litt forvirrende med de forskjellige variantene av KLP-fond.....

Diskuterte litt indeksfond i en annen tråd. Noen her med erfaring fra Noon Invest?

 

De setter sammen porteføljer av indeksfond for sine kunder. Virker egentlig ganske interessant.

Høres unødvendig komplisert ut. Fant ikke noe om for altningskostnadene deres, vet du hva disse ligger på?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forvaltningshonorarer på totalt 0,95+0,27 ser jeg. Ikke så fryktelig mye, lavere enn alle(?) normale fond og i praksis blir vel dette et slags fond bestående av indeksfond (om jeg forstår konseptet riktig). Seriøse forvaltere også, Stavanger Asset Management som står bak ser jeg. 

 

Selvsagt ville det mest gunstige være å handle alt selv. Handler en del aksjer selv, men liker ikke å ha alt jeg har av min lille formue i enkeltaksjer og dette virker som et helt kurant alternativ til f.eks fond. 

 

Kom over denne igårkveld: 

Lenke til kommentar

Det er jo de samme problemstillingene som dukker opp her som med å trade enkeltaksjer selv kontra investere i fond/bruke forvalter til diskresjonær forvaltning. 

Man betaler jo en fast forvaltningssum og får en tjeneste for dette. Akkurat som med en tradisjonell aktiv forvalter. Likte litt tanken på aktiv forvaltning av passive fond jeg. Ser man dette opp mot f.eks et fond er det jo fortsatt mye billigere og vil sannsynligvis gi bedre avkastning enn de aller fleste "normale" fondene. 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det sannsynlig? Det er vel flere ganger konkludert med at det ikke er sannsynlig at aktive fond slår passive over tid.

 

Hva er annerledes her? At det er indeksfond i bånn? Du betaler jo fortsatt en sum for at de som "forvalter" gjør whatever de gjør, men det er jo fortsatt indeksfond i bånn. Hvorfor ikke kutte ut mellommannen og bare kjøpe indeksfond?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo de samme problemstillingene som dukker opp her som med å trade enkeltaksjer selv kontra investere i fond/bruke forvalter til diskresjonær forvaltning. 

 

Man betaler jo en fast forvaltningssum og får en tjeneste for dette. Akkurat som med en tradisjonell aktiv forvalter. Likte litt tanken på aktiv forvaltning av passive fond jeg. Ser man dette opp mot f.eks et fond er det jo fortsatt mye billigere og vil sannsynligvis gi bedre avkastning enn de aller fleste "normale" fondene. 

 

 

Hele poenget med passiv forvaltning forsvinner jo dersom du skal betale noen for å aktivt forvalte disse. Hvorfor skulle de greie å gi bedre avkastning ved å "aktivt" forvalte passive fond, når de som regel ikke greier det ved å aktivt forvalte ordinære aksjefond? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man handle dette selv, men det skal jo være mye å tjene på å ha en litt aktiv tilnærming. Men da må man ta hensyn til likviditet til fondene, spread, rebalansering, valutahedging, , tracking error til etf.ene,  og når er det hensiktsmessig med markedsvektet kontra likevektet.

 

Virker som det er en generell oppfatning blant folk om at det finnes 3-4 forskjellige indeksfond. Selv om man alltid bare kan kjøpe S&P500 og sitte long, i god Buffet-ånd. 

 

Ser at slik digital forvaltning er noe som er blitt populært i det store utland, spennende å se om dette slår til i Norge. 

 

https://www.nutmeg.com/

https://www.moneyfarm.com/uk/

Lenke til kommentar

 

Forvaltningshonorarer på totalt 0,95+0,27 ser jeg. Ikke så fryktelig mye, lavere enn alle(?) normale fond og i praksis blir vel dette et slags fond bestående av indeksfond (om jeg forstår konseptet riktig). Seriøse forvaltere også, Stavanger Asset Management som står bak ser jeg. 

 

 

 

Å betale 1.25% for indeksfond er hinsides.

 

Aldri hørt om Stavanger Asset Management før idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forvaltningshonorarer på totalt 0,95+0,27 ser jeg. Ikke så fryktelig mye, lavere enn alle(?) normale fond og i praksis blir vel dette et slags fond bestående av indeksfond (om jeg forstår konseptet riktig). Seriøse forvaltere også, Stavanger Asset Management som står bak ser jeg. 

 

 

 

Å betale 1.25% for indeksfond er hinsides.

 

Aldri hørt om Stavanger Asset Management før idag.

 

 

Synes dette er en veldig interessant problemstilling. F.eks å betale 1.5-2% for et aktivt fond kan jo også kategoriseres som hinsides da "alle" uansett ligger bak indeks. 

 

Det gir jo en viss trygghet at det er en forvalter som "passer" på formuen og man slipper selv å ta de aktive valgene som når man skal rebalansere porteføljen. 

Lenke til kommentar

Hva er ønsket ditt da? Enklest mulig sparing i indeksfond, dvs. færrest mulig handlinger selv? Eller billigst mulig?

 

Enklest mulig. 

 

Tror det er en del å tjene på å ha en aktiv tilnærming, og dersom forvalterne er flinke i Noon trenger ikke 0.95% årlig være altfor dyrt. 

 

www.paretosec.no/visning?itemId=Aktuelt:649

 

http://www.paretosec.no/visning?itemId=Aktuelt:414

Lenke til kommentar

Tror det er en del å tjene på å ha en aktiv tilnærming, og dersom forvalterne er flinke i Noon trenger ikke 0.95% årlig være altfor dyrt.

En aktiv tilnærming til indeksfond eller generelt? Førstnevnte bør man vel la datamaskiner ta seg av.

 

Jeg kan også kopiere noe jeg har skrevet tidligere her i tråden:

Plasseres alt i aksjesparekonto? Eller tenker du å også bruke f.eks. Investeringskonto Zero for å kunne handle ETFer utenfor EØS?

 

Hvis svaret på sistnevnte er ja så er det mulig å få en billig og bred eksponering ved å kombinere 60 % ITOT og 40 % VXUS. Årlig kostnad blir 0,06 %. Til sammenligning har f.eks. KLP AksjeGlobal Indeks årlig kostnad på 0,20 %.

Vær imidlertid obs på kurtasje ved kjøp av ETFer. Det passer ikke for småbeløp á la 1000 kr per kjøp, da blir kurtasjen prosentmessig relativt stor i forhold til beløpet du handler for pga. minimumssatsen som typisk er 99 kr.

Lenke til kommentar

 

Å betale 1.25% for indeksfond er hinsides.

 

 

 

 

Kunne ikke vært mer enig. Når det nå etterhvert begynner å synke inn hos 'hvermansen' at aktiv forvaltning ikke lønner seg, prøver noen 'lure' selgere å overbevise om at 'aktiv' forvaltning av indeksfond skal være verdt 0.95% å betale for. Herregud....

 

Keiserens nye klær....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi snakker om forvaltningsgebyrer - Sparebanken Vests 'eget' aksjefond SPV Aksje har et forvaltningsgebyr på 4%... 

 

https://www.spv.no/spare/fond/fondsoversikt

 

Jeg lurer på om rådgiverene der faktisk anbefaler dette fondet til kunder?

 

Edit: Om en klikker seg inn på fondet så står det at 'løpende avgifter' er 1.96% og at 4% er 'maks avgift' - hva betyr egentlig det?

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

Det gir jo en viss trygghet at det er en forvalter som "passer" på formuen og man slipper selv å ta de aktive valgene som når man skal rebalansere porteføljen. 

 

 

 

 

Det oser vel ikke akkurat finansgeni av tallene dette selskapet har å vise til de siste årene:

 

https://www.proff.no/regnskap/stavanger-asset-management-as/stavanger/økonomisk-rådgivning/Z0I5ZVOY/

Endret av Geirr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når vi snakker om forvaltningsgebyrer - Sparebanken Vests 'eget' aksjefond SPV Aksje har et forvaltningsgebyr på 4%... 

 

https://www.spv.no/spare/fond/fondsoversikt

 

Jeg lurer på om rådgiverene der faktisk anbefaler dette fondet til kunder?

 

Edit: Om en klikker seg inn på fondet så står det at 'løpende avgifter' er 1.96% og at 4% er 'maks avgift' - hva betyr egentlig det?

Betyr at de (mest sannsynlig) har en fast/minimumsavgift på 1.96%, men at de tar seg ekstra betalt om de gjør det bedre enn indeks. Skagen har lignende på en del av sine fond. All meravkastning deles 90/10. Du får 90% av meravkastning, de får 10%, men de kan ikke ta med enn totalt x% per år.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...