Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Først og fremst sikter jeg ikke til at "folk flest" burde ha vært klar over dette, men til økonomiinteresserte folk som henger her inne.

Ah, okey. Jeg tolket "allmenn viten for de som har lest litt om IPS" i en litt annen retning. Men jeg ser ikke bort i fra at IPS har potensiale til å kjede økonomiinteresserte her inne også.

 

Skjerming man går glipp av henger også sammen med at skatt på gevinst av aksjefond er noe høyere enn den alminnelige skattesatsen, rundt 30 % er det vel nå, men dette blir detaljer som bare vil forvirre.

Men spørsmålet er jo om man børe utelate å fortelle om det da? Jeg er jammen ikke sikker på hvor mye jeg ville forenklet i en slik situasjon.

 

Jeg ville brukt noe a la eksempelet mitt som forklaring på prinsippet, gitt forutsetningen, og påpekt at det ikke er noen garanti angående hva myndighetene finner på i framtiden om skatten på utbetalingen.

Så du ville utelatt(eller sett bort fra) å nevne noe om skjerming, formuesskatt, binding og høyere skattesats for fri sparing?

 

 

Men egentlig er det ikke tilbyderne jeg reagerer på, de må være presise, men derimot det som skal være opplysende artikler i media ellers.

Ah, jeg snakker egentlig mest om tilbyderne jeg.

 

Mitt poeng er at jeg tror ikke "folk flest" har forstått hvor stor skattefordelen med IPS er, eller dvs. sannsynligvis vil være, og det kunne vært løst på en ganske enkel måte.

Det tror ikke jeg heller, dessverre. Tror derimot ikke det kunne vært løst så veldig enkelt heller. Dessverre.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville helst tatt ut litt tidligere, jeg da :p

 

Tenker egentlig heller at jeg burde hatt noen penger å sette inn nå. Eller er det en dustetanke? Umulig å forutsi noe som helst, men om jeg hadde kjøpt nå, så hadde jeg ihvertfall ikke truffet en topp. Og det er vel noe? Eller?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Har lyst til å begynne med fondsparing, men har et spørsmål jeg sliter med å finne svar på. Fungere fond på samme måte som en aksje med tanke på at hvis du kjøper når alt er nede, at du da vil få større fortjeneste når det går opp igjen? Eller har det ikke noe å si siden det er langtidssparing?

Skal spare i minst 5 år så i hvilket av disse scenariene ville jeg hatt høyest fortjeneste

1. Kjøper meg rett før børsfallet

2. Kjøper meg inn i mens alt er nede

3. Det har ikke noe å si når jeg kjøper meg inn siden fond ikke tar hensikt til slikt

 

Er nybegynner på dette så setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar

Hva er greia med å kjøpe seg inn på forskjellige tidspunkt? Du betaler jo samme sum.

Så enkelt som å kjøpe snop for 100 kroner før og etter tilbud.

Du får mer for pengene.

 

Har lyst til å begynne med fondsparing, men har et spørsmål jeg sliter med å finne svar på. Fungere fond på samme måte som en aksje med tanke på at hvis du kjøper når alt er nede, at du da vil få større fortjeneste når det går opp igjen? Eller har det ikke noe å si siden det er langtidssparing?

Skal spare i minst 5 år så i hvilket av disse scenariene ville jeg hatt høyest fortjeneste

1. Kjøper meg rett før børsfallet

2. Kjøper meg inn i mens alt er nede

3. Det har ikke noe å si når jeg kjøper meg inn siden fond ikke tar hensikt til slikt

 

Er nybegynner på dette så setter pris på alle svar :)

Aksjefond er det samme som aksjer, bare at du eier aksjene indirekte gjennom fondsforvalteren. Aksjefond vil også ha en fastsatt kurs som oppdateres daglig som gjenspeiler verdien på de aksjene de eier. Så hvis du kjøper fond for 1000 kroner en måned hvor prisen per fondsandel er 1000, så får du en andel. Synker markedet med 50% vil fondskursen være 500 kroner og du får 2 andeler for 1000 kroner.

 

Med andre ord, du får høyest fortjeneste med å kjøpe på bunn.

 

Det er hele poenget med at fondssparing karakteriseres som langtidssparing. Du har alltid en risiko for å kjøpe rett før børsfall og bør derfor ha en lang horisont slik at du kan hente inn igjen tapet før du må selge.

Lenke til kommentar

Har lyst til å begynne med fondsparing, men har et spørsmål jeg sliter med å finne svar på. Fungere fond på samme måte som en aksje med tanke på at hvis du kjøper når alt er nede, at du da vil få større fortjeneste når det går opp igjen? Eller har det ikke noe å si siden det er langtidssparing?

Skal spare i minst 5 år så i hvilket av disse scenariene ville jeg hatt høyest fortjeneste

1. Kjøper meg rett før børsfallet

2. Kjøper meg inn i mens alt er nede

3. Det har ikke noe å si når jeg kjøper meg inn siden fond ikke tar hensikt til slikt

 

Er nybegynner på dette så setter pris på alle svar :)

 

 

Dine Penger referte i sin seneste til en analyse Pareto har gjort av denne problemstillingen. De tok for seg data fra ca. 1900 om jeg ikke tar feil, og studerte forskjellen i avkastning om man hver gang kjøpte på bunn i etterkant av store fall på børsen (dot-com, finanskrisen etc.), rundt 9 hendelser, eller heller kjøpte på topp. Om mankjøpte på bunn ville avkastningen blitt 11 % annualisert, mens om man kjøpte på topp ville den blitt 8 % annualisert. Forskjellen er ikke stor, og 8 % er en god avkastning ift. bankrenten.

 

Selv  om det bare er en forskjell i prosentpoeng vil det over lengre perioder utgjøre store beløp. F. eks:

 

1 * 1.08^(2017 - 1900) = 1.08^117 = 8139 (13. dobling av startbeløp

1 * 1.11^(2017 - 1900) = 1.11^117 = 200811 (17.5. dobling av startbeløp)

 

Som konklusjon vil jeg si at det ikke bør ha noen betydning for en person som ikke har god nok tid til å monitorere markedet, samt at tidsperioden for de fleste er enten 1/3 eller 1/4 av den  i eksempelet, og derav vil forskjellen være betydelig mindre.

Lenke til kommentar

 

Solgte alt på tirsdag.

 

På impuls eller som en del av investeringsstrategien din? "Selg når under 50 day moving average" eller noe?

 

 

Tenker det er greit å holde tilbake når VIX'en går til finanskrisenivåer, men impuls og diskusjon med bekjente ja. Har også i bakhodet at nedganger skjer hurtig, så når VIX'en er så høy anser jeg risikoen for å tryne fremover som en del høyere. Hvis jeg glipper unna noen prosenter i februar og mars så er det greit.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer/meninger om Faktorfondet Harvest? De reklamerer mye med billig årsavgift siden fondet blir styrt av "roboter"

Vel, de tilbyr ikke fondet sittt igjennom ett eneste meglerhus, så man får ikke investert i fondet via f. Eks Nordnet, det gjør det uaktuelt for meg, liker å samle alt på et sted.

 

Fondet i seg selv ser bra ut, har et fond som er ganske sammenlignbart selv, Storebrand Global Multifaktor, som er samme type fond.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer/meninger om Faktorfondet Harvest? De reklamerer mye med billig årsavgift siden fondet blir styrt av "roboter" 

Liker fondet godt, jeg. Det er ikke så veldig lave kostnader, men billig til å være aktivt forvaltet. Skyter du inn over 25k (mener jeg det var), så er det billigere enn Storebrand sitt fond da hvertfall. Risikoen er at det er forholdsvis ferskt og har en ganske kort historikk.

Lenke til kommentar

Hei folkens! Limer inn min portefølje for langsiktig fondssparing (25 år+), og håper noen vil kommentere hva de mener om den. Jeg er relativt nybegynner i dette, og denne porteføljen er resultatet av et par måneders forskning. Regner med en del av dere her inne har veldig mye lenger fartstid.. :-)

 

Jeg har pt. 55 % global, 10% USA, 10 % Europa, 10 % nordisk, 10 % fremvoksende og 5 % Norge. Av dette er 25 % valutasikret.

 

Lurer litt på om det er for lav andel fremvoksende, og om jeg roter med for mange fond samlet sett. Ønsker en risikoprofil som ligger over middels, men jeg har allokert litt under 10 % til spekulasjon i enkeltaksjer. Svært takknemlig for eventuelle svar!

 

Lurer også på om jeg burde ha inn noen ETF-er og hva som eventuelt er fordelen med det.

 

 

 

  • DNB Global Indeks 13 %
  • flaggaNo.gif KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeEuropa Indeks III 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeEuropa Indeks IV 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Indeks IV A 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Indeks V 12 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta I 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta II 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Small Cap Indeks II 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeNorge Indeks II 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeUSA Indeks III 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeUSA Indeks IV 5 %
  • flaggaDk.gif Nordnet Superfonden Danmark 3 %
  • flaggaSe.gif Nordnet Superfonden Sverige 4 %
  • flaggaEu.gif Nordnet Superrahasto Suomi 3 %
Lenke til kommentar

 

Hei folkens! Limer inn min portefølje for langsiktig fondssparing (25 år+), og håper noen vil kommentere hva de mener om den. Jeg er relativt nybegynner i dette, og denne porteføljen er resultatet av et par måneders forskning. Regner med en del av dere her inne har veldig mye lenger fartstid.. :-)

 

Jeg har pt. 55 % global, 10% USA, 10 % Europa, 10 % nordisk, 10 % fremvoksende og 5 % Norge. Av dette er 25 % valutasikret.

 

Lurer litt på om det er for lav andel fremvoksende, og om jeg roter med for mange fond samlet sett. Ønsker en risikoprofil som ligger over middels, men jeg har allokert litt under 10 % til spekulasjon i enkeltaksjer. Svært takknemlig for eventuelle svar!

 

Lurer også på om jeg burde ha inn noen ETF-er og hva som eventuelt er fordelen med det.

 

 

 

  • DNB Global Indeks 13 %
  • flaggaNo.gifKLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeEuropa Indeks III 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeEuropa Indeks IV 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Indeks IV A 10 %
  • flaggaNo.gifKLP AksjeGlobal Indeks V 12 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta I 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta II 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal Small Cap Indeks II 10 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeNorge Indeks II 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeUSA Indeks III 5 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeUSA Indeks IV 5 %
  • flaggaDk.gif Nordnet Superfonden Danmark 3 %
  • flaggaSe.gif Nordnet Superfonden Sverige 4 %
  • flaggaEu.gif Nordnet Superrahasto Suomi 3 %

 

Det du skriver virker fornuftig og du har ikke gjort noen blemmer i valg av fond. Men jeg ville absolutt svart ja på spørsmålet om du har valgt for mange. Det finnes ingen særlig gode grunner til å velge noe annet enn ett globalt indeksfond. Jeg har kun to fond og det er de jeg har merket i fet skrift i quoten. Det er ingen grunn til å ha noe annet, men du må gjerne beholde ca 10% som du leker deg litt med i enkeltaksjer. 

 

Min enkle anbefaling er derfor: kvitt deg med alt utenom de to fondene jeg har nevnt. Putt mesteparten i det globale og resten i fremvoksende markeder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med Nimrad ang. at du nok velger vel mange fond ja. Inntrykket mitt er at det blir litt lapskaus - først har du globale fond som har bred eksponering, og så spisser du eksponeringen din inn mot forskjellige markeder. Er det en plan bak dette, eller er det bare tilfeldig? De nordiske landene (inkl. Norge) er f.eks. en veldig liten del av markedet sammenlignet med USA.

 

Lurer også på om jeg burde ha inn noen ETF-er og hva som eventuelt er fordelen med det.

Plasseres alt i aksjesparekonto? Eller tenker du å også bruke f.eks. Investeringskonto Zero for å kunne handle ETFer utenfor EØS?

 

Hvis svaret på sistnevnte er ja så er det mulig å få en billig og bred eksponering ved å kombinere 60 % ITOT og 40 % VXUS. Årlig kostnad blir 0,06 %. Til sammenligning har f.eks. KLP AksjeGlobal Indeks årlig kostnad på 0,20 %.

Vær imidlertid obs på kurtasje ved kjøp av ETFer. Det passer ikke for småbeløp á la 1000 kr per kjøp, da blir kurtasjen prosentmessig relativt stor i forhold til beløpet du handler for pga. minimumssatsen som typisk er 99 kr.

Lenke til kommentar

Noen som har kommentarer på denne porteføljen? :)

 

* Schroder ISF Emerging Europe A - 20 %

* Storebrand Global Multifactor - 20 %

* DNB Teknologi - 20 %

* Skagen m2 A - 20 %

* Odin Aksje C - 20 %

 

Jeg har nå likt fordelt på alle mine 5 fond, noe jeg forstår kanskje ikke er så lurt - eller? Jeg har gjort det med tankene om at jeg eventuelt da vil spre risikoen, men jeg begynner å bli usikker, tenker jeg feil? 

 

Og ikke minst, hva tenker dere om Skagen Kon-Tiki? Jeg har grublet meget lenge på den siste tiden, den har gått meget bra om man ser på tidligere historie. Men jeg leser også en del negativitet i nyere tid om dette fondet. Har noen av dere noen tanker videre om Kon-Tiki? Vil bare understreke at jeg eventuelt ikke vil ha flere enn maks 5 fond, så det blir da eventuelt å bytte ut et av fondene mine - eller rett og slett la Kon-Tiki ligge, og la det stå som det gjør nå. :)

Endret av Labradoren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...