Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Takk for svar :)

 

Er det pga senilukene feriepengene varierer, eller er det mer jeg ikke har fått med meg?

 

Så feriepenger kommer altså i tillegg, og det blir da rett å dele på 11 for å finne månedslønn? Dærsken, da blir det fort en del penger selv av en jobb med ~medianinntekt da.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om boktittelen "1984" av George Orwell er opphavsbeskyttet? Finner ingen direkte svar på nettet, og nærmeste jeg kommer er sitat fra selve loven i USA, som lyder slik:

 

Merk at boken ikke heter "1984", men "Nineteen Eighty-Four".

 

Angående beskyttelsen av selve boken:

 

 

Copyright status[edit]

The novel is in the public domain in Canada,[23] South Africa,[24] Argentina,[25] Australia,[26] and Oman.[27] It will be in the public domain in the United Kingdom, the EU,[28] and Brazil in 2021[29] (70 years after the author's death), and in the United States in 2044.[30]

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor er breddegrader nord/sør, ...? For meg virker dette litt kontra-intuitivt.

Det har jeg også lurt på, og her er svaret.

 

Wikipedia: "En breddegrad er en tenkt linje i jordens koordinatsystem som går parallelt med ekvator".

GeodesieNO.jpg

 

Som du ser, går breddegradene rundt jorden i bredden. Men det er distansen fra ekvator som avgjør hva man kaller breddegraden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannmangel i verden. Cape Town er mest i media nå om dagen.

 

Snedig ting jeg lurer på: hvorfor er ikke avsalting av vann fra havet et alternativ, for alle land med kystlinje? Fant denne artikkelen:

https://forskning.no/bransje-industri-teknologi-miljoteknologi/2015/09/ferskvann-fra-havet

 

Det nevnes noen utfordringer her, men om man satte alle kluter til så fant man garantert løsninger på det.

 

Blir for dumt å gå tom for vann når verdenshavene er gigantiske.

Lenke til kommentar

Argumentet om pris, artikkelen sier litt om det.

 

 
Det første hodet er prisen for energi. Avsaltet ferskvann blir dyrt. Verdensledende Israel er i ferd med å kappe prisen – og dette hodet på trollet.
 
Deres avsaltede vann koster rundt 0,4 dollar eller 3,4 kroner per tusen liter, levert fra avsaltingsverket.

 

Til sammenligning: Vannavgiftene i vannrike Norge ligger på rundt 16 kroner for tusen liter, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå, men varierer mye fra kommune til kommune.

 

Tallene er ikke direkte sammenlignbare. I norske vannavgifter inngår også andre utgifter, for eksempel fordeling av vannet gjennom vannledninger.

 

Likevel viser de at avsaltet vann kan konkurrere på pris. Vanlige forbrukere i Israel betaler rundt 18 kroner tusen literen, ifølge en artikkel i avisa Haaretz fra 2014.

 

Så, det er jo et argument, men bedre teknologi og mer utvikling kan sikkert gjøre noe med det også. Virker nesten som det er viljen det står på..? Men det kan det jo ikke være? Eller?

Lenke til kommentar

I henhold til NRK er Cape Town i gang med bygging av avsaltingsanlegg, men at det vil være i begrenset volum og ta en del tid å ferdigstille.

 

Jeg vil tro hovedproblemet er kostnaden sammenlignet med "naturlig" ferskvann, da det krever mye energi å rense saltvannet.

Sør-Afrika har/hadde også problemer med utilstrekkelig strømforsyning allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...